Markus Palttala
Well-known member
Ei haittaa ollenkaan, vastaan kuitenkin mitä sattuu, kuten ainaJacques sanoi:Itseasiassa tuli mieleen vielä yksi kysymys aiheeseen liittyen.. Eli nythän Wurz ajaa Imolassa reilu 4 vuoden tauon jälkeen, mutta on kuitenkin koko tuon ajan testannut aktiivisesti McLarenia (eli tuntuma autoon lienee hyvä). Niin onko tuo 4 vuoden kisatauko yhtä paha kuin vuosi ilman ainuttakaan testiä?
Nämä nyt ovat F1-aiheisia kysymyksiä, mutta eikait tuo treenaaminen/testaaminen niin oleellisesti poikkea muistakaan rata-autoilulajeista?
Runsas testimäärä pitää ajotuntuman yllä yhtä hyvin kuin kisatkin. Ero tulee sitten siinä, miten kuljettaja kokee paineen kisaviikonloppuna, hektisen aikataulun, julkisuuden, tulosodotukset sekä siinä, miltä tuntuu taas ajaa muita vastaan. Startit, ohitukset ja muut vaativat oman rutiininsa, joka Wurzilla on varmasti hakusessa. Vähän riippuu siitä, miten kylmä kaveri on, antaako näiden asioiden häiritä.
Vuosi ei ole välttämättä liian pitkä tauko edes kokonaan ajamattomalle, mutta vaatii aika paljon testiä, että pääsee taas rytmiin ja varsinkin siihen huippuvauhtiin. Meillä on aina n. kolmen-neljän kuukauden mittainen talvitauko ja kevään ensimäisessä testissä tulee aluksi mieleen, että olenko koskaan tätä osannutkaan... Se toki menee ohi muutamassa kierroksessa.
Edellisessä unohdin vastata viimeiseen kysymykseesi. Mielestäni ajotauko vaikuttaa enemmän kuin tauko fysiikan harjoittelussa, jos ajatellaan vain kierrosaikoja. Sitten taas kisasuoritukseen on ehkä enemmän vaikutusta kuitenkin fysiikalla.
Toinen asia on se, että fyysisen kunnon viimeistely vaatii myös ajamista. Siinä on käytössä paljon sellaisia lihaksia, joita voi harjoittaa myös erikoisliikkeillä salilla tai muulla treenillä, mutta ajon aikana tapahtuva rasitus on vielä kovempaa. Eli tauoilla kuntoillaan, mutta kovinkaan kaveri ei tuosta vain aja ykkösissä kisamittaa ilman testiajoja tai ainakaan niska ei taivu kisan jälkeen pariin päivään
Ja vielä Villeneuvesta, väittäisin, että fysiikka ei ole syynä Jaskan nihkeisiin otteisiin. Ehkä kisoissa kyllä, mutta vauhdin puute johtunee ajotauosta ja sitten hänellä on myös varmasti vähän erilaiset odotukset ja ajamisesta tulee puurtamista. Tässä tulikin esille sitten kolmas erittäin tärkeä osa-alue eli psyykkinen puoli. Itseluottamus ja keskittyminen ovat ratkaisevan tärkeitä, kun tuolla tasolla tehdään eroa toisiin kuljettajiin. Todennäköisesti Jacques on hyvin turhautunut tällä hetkellä ja se näkyy myös radalla. Tähän kun vielä lisää rapakunnon...