Kysymyksiä Markus Palttalalle (eli Markus Palttala for Dummies)

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
SamiJ sanoi:
Tämä kysymys menee hieman ohi aiheen, mutta kysynpä kuitenkin :)
Tuossa kun oli puhetta noista Porscheista, niin tuli vaan mieleen tiimissänne ilmeisesti edelleen vaikuttavan Marc Duezin mielenkiintoinen ralliprojekti GT3-Porschella.

Hänhän on ilmeisesti ajanut moisella Belgian rallisarjaa, onko tietoa miten homma on sujunut? Näin videon jostain tämän vuoden puolella ajetusta rallista, oli kyllä hurjan näköistä menoa ja mahtavat äänet :eek!:
Joo, Marc ei varsinaisesti vaikuta tiimissämme, mutta teemme silti yhteistyötä. Ajoimme yhdessä Zolderin kaksnelosen viime vuonna ja samasta puhutaan taas. Hän on töissä Span radalla ja järjestämme yhdessä myös erilaisia juttuja siellä. Tsekatkaa vaikka www.psi-experience.com. Sieltä löytyy muuten myös indoor-kuvaa Spasta viime vuodelta mun ja Porsche GT2-R:n kyydissä.

Tuo ralliauto on oikeastaan täysin sama kuin Carrera Cupin rata-auto, vain pieniä muutoksi alustaan. Tällä belgialaisella poppoolla on niihin yksinoikeus ja niitä on tekeillä kait 10 tälle vuodelle. Marc ajaa mielestäni vain näytöstyyliin pari kisaa ja keskittyy muuten markkinointiin. Juttelimme myös mahdollisuudesta tuoda niitä Suomeen eli sana kiertämään vain ja mulle yhteydenotot

:p

Spassa oli ralli, jota kävin katsomassa minkä mönkijällä kurvailuilta ehdin. Marcilla oli saundit kohdallaan, mutta ei se tehokas takaveto oikein mennyt lumella mihinkään... Se oli tosin heidän ensimmäinen rallinsa. Kovalla pinnalla varmasti aika mahtava peli!
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sellainen lyhyt juttu vielä, että oliko sulle monopostot minkäänlainen vaihtoehto maailmalle lähtiessä? Oliko "koppiautot" tietoinen valinta vai sattumaa?
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Markus Palttala sanoi:
Vastaan heti, kun kerrot mikä on sigu... Arvelisin, että kyllä, totta kai haluan.
Sigu = signature eli tuo allekirjoitus jokaisen viestin alla :thumbup:
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Bobakki sanoi:
Sellainen lyhyt juttu vielä, että oliko sulle monopostot minkäänlainen vaihtoehto maailmalle lähtiessä? Oliko "koppiautot" tietoinen valinta vai sattumaa?
Ehdottomasti olivat vaihtoehto ja haave, mutta vain ja ainoastaan taloudellisista syistä siirryin koppiautoihin ja vielä Suomeen. Jälkeenpäin ajatellen ja nykyisiä hintoja kuunnellessa, tarjoukseni Saksan F3:een olivat kyllä melkoisen hyviä (n.15-20% nykyisistä normihinnoista), mutta se on oikeastaan aivan sama mitä se maksaa, jos sitä tarvittavaa budjettia ei ole.

Sen mahdollisuuden väliin jääminen ei silti harmita ollenkaan, vaikka olisihan se ollut mukava koittaa sitäkin kautta. Olen oikeastaan aina mennyt omia polkujani ja silloin olin jopa tyytyväinen, että lähdin ihan muualle kuin kukaan muu senaikaisista "lupauksista". Omia polkuja joo, ei puutu enää kuin Camelit jalasta. Tai mikä se merkki nykyään onkaan.

Jos otetaan parin vuoden haarukalla meidän ikäpolvi, niin jyrkästi rajattuna voisi todeta, että Kimi porhaltaa ykösissä ja mulla on nämä omat kuvioni ja oikeastaan kaikki muut ovat jo lopettaneet, kun tie nousi pystyyn formuloissa tai muuten. Tässä voin siis valita joko uhoamisen saunailloissa siitä, että kyllä minäkin Larenilla vetäisin tai sitten koittaa vain jalat maassa tehdä niin hyvää työtä kuin osaa aina kun on mahdollisuus. Valitsen jälkimmäisen.

Sitä paitsi, Kimistä puheen ollen, kyllä hän ajoi viimeisenä karting-vuotenaan paremmin, herätti jonkun tärkeän henkilön mielenkiinnon, ajoi loistavasti aina kun sai paikan ja eteni nopeasti isoilla askeleilla. Siihen tarvittiin suuri määrä tuuria ja riittävä määrä taitoa, sillä ainakaan omilla rahoillaan hän ei tietenkään edennyt. Ei siis selitellä pelkästään sponsoreiden vähyyttä.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Millaiseen järjestykseen itse laittaisit GT-sarjat sikäli kun olet niitä ehtinyt seuraamaan. ALMS, LMES, Fia GT, Japanin GT, Grand-Am, BelCar jne jne..
 

Xra

Jossain tuolla
Liittynyt
13.1.2002
Viestit
91
Miltä kalenteri tälle vuodelle näyttää? Onko pääsarjojen lisäksi vääntöä joihinkin muihin kilpailuihin? Ehditkö käymään Suomessa enää ollenkaan?

Elävästi muistan kun Maukka lähti omille teilleen ajamaan koppiautoja monopostojen sijaan. Tietyissä "asiantuntijapiireissä" sitä pidettiin uran kannalta selkeänä itsemurhana. Mutta aivan kuten Markus kirjoitti, pidempi ja loistokkaampi ura siitä seurasi kuin monella muulla...

Terveisin

Gianluca Beggio...
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Millaiseen järjestykseen itse laittaisit GT-sarjat sikäli kun olet niitä ehtinyt seuraamaan. ALMS, LMES, Fia GT, Japanin GT, Grand-Am, BelCar jne jne..
Vaikea sanoa tarkalleen mihin järjestykseen. ALMS ja LMES ovat myös protoille, joten ne ovat hieman eri kategorioissa kuin nuo muut. ALMS on mielestäni todella kova juttu, Amerikassahan kaikki on suurta. LMES on koko lailla samanlainen, mutta nythän on menossa vasta sen toinen vuosi. Periaatteessa nämä sarjat huipentuvat Le Mansin 24-tuntiseen (vaikkei se virallisesti osa sarjoja olekaan), joka on mielestäni maailman tärkein autokilpailu.

FIA GT on puhtaista GT-sarjoista selvästi kovin. Toivon vain, että tämä uusi suuntaus tehtaiden ja suurempien kustannusten suuntaan ei tuhoaisi sitä, kuten 90-luvun lopulla! Span 24h on tämän sarjan pääkilpailu ja todella upea tapahtuma. Tietenkin Le Mansia pienempi, mutta Spa onkin pelkästään GT-autoille ja sitä kautta mielestäni GT-autojen tärkein skaba.

Japanin GT on myös kovatasoinen ja suosittu, mutta en tunne sitä kovin hyvin. Vertailua vaikeuttaa niiden omat automallinsa. Tölsystä vilauksen nähneenä huvittaa se kamikaze-suoritusten määrä. Hyvän näköistä. Väänsin viime kaudelle diiliä McLaren GTR:lle, mutta se meni huti. Olisi hienoa saada muutama japsimerkki myös tänne muihin sarjoihin.

GrandAmista tiedän vain, että se on kasvattanut huimasti suosiotaan viime aikoina, mutta mulla on hieman sellainen käsitys, että se olisi vielä vähän sekava pakka.

Belcaria nyt ei voi noiden muiden Eurooppalaisten kanssa laittaa samalle viivalle. Viitaten ensimmäiseen viestiini tässä topicissa, se on kuitenkin pienen maan kansallinen sarja, mausteena pari kansainvälistä kisaa sekä tiimejä ja kuskeja maan ulkopuolelta. Kärjen taso on kova, mutta haitari ensimmäisen ja viimeisen välillä on todella suuri. Esimerkiksi Ranskan FFSA GT on myös todella kovatasoinen, siellä on Ferrareita, Lister, Saleen, hirveä määrä Vipereita ja Porscheja ja kärjen taso on laaja. Mielestäni se on kaluston puolesta yllättävän lähellä FIA GT:tä, tietenkin kuskeissa on vielä eroa.

En tainnut nyt oikein vastata mihinkään...
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Markus Palttala sanoi:
GrandAmista tiedän vain, että se on kasvattanut huimasti suosiotaan viime aikoina, mutta mulla on hieman sellainen käsitys, että se olisi vielä vähän sekava pakka.
Ehkä tulee osaltaan mieleen BelCar. Eli paljon autoja viivalla, mutta sit vain muutamia ihan vakavasti otettavia voittajaehdokkaita. Ja osaltaan sarjan mainetta pitää yllä vierailevat kuskit, kauden avauksessa Daytonassa yleensä on Nascar-miehiä mukana.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Xra sanoi:
Miltä kalenteri tälle vuodelle näyttää? Onko pääsarjojen lisäksi vääntöä joihinkin muihin kilpailuihin? Ehditkö käymään Suomessa enää ollenkaan?

Elävästi muistan kun Maukka lähti omille teilleen ajamaan koppiautoja monopostojen sijaan. Tietyissä "asiantuntijapiireissä" sitä pidettiin uran kannalta selkeänä itsemurhana. Mutta aivan kuten Markus kirjoitti, pidempi ja loistokkaampi ura siitä seurasi kuin monella muulla...

Terveisin

Gianluca Beggio...
No niin no, loistokkaasta en tiedä, mutta pituutta lisäillään päivä kerrallaan.. :rolleyes:

Kalenteri elää vielä vähän, Belcar nyt on sovittu, LMES-tiimi odottaa mun vastausta ja odottelen hetken ennen kuin sitoudun (Monza vasta heinäkuussa), FIA GT:n Spa 24h näyttää hyvältä ja sitten vielä muutamia yksittäisiä keikkoja.

Suomeen seuraavaksi Virtasen Riston häihin toukokuussa. Mitä meni mies tekemään (terveisiä vain).. Nyt kun saatiin tuo Porsche Team Finland käyntiin, niin viime vuoden kaltaista promokeikkaa ei nyt tarvitse tehdä. No, jos tulee kutsu Porschen VIP-autoon, niin sitten pakataan kypärä kassiin. Toivottavasti ehdin viikon lomalle vielä kesällä, saunaan pitäisi päästä :ahem:

Terveiset kantinkantti Beggiolle
 
Viimeksi muokattu:

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Ehkä tulee osaltaan mieleen BelCar. Eli paljon autoja viivalla, mutta sit vain muutamia ihan vakavasti otettavia voittajaehdokkaita. Ja osaltaan sarjan mainetta pitää yllä vierailevat kuskit, kauden avauksessa Daytonassa yleensä on Nascar-miehiä mukana.
Kuulostaa siis aika samankaltaiselta. Paljon olen kuitenkin kuullut hyvää GrandAmista, sillä ALMS alkaa myös olla jo kustannuksiltaan taivaissa ja tässä tilanteessa syntyy aina rinnakkaisia sarjoja, joissa keskitytään avoimempaan kilpailuun ja yleisön viihdyttämiseen, mutta pienemmin kustannuksin.

Oletteko muuten seuranneet sellaista sivustoa kuin dailysportscar.com. Siellä on aika hyvin katettu monia GT-juttuja täältä ja rapakon takaa. Belcarista pitkiä raportteja, samoin almssit, lemssit ja fiageeteet. Tsekatkaa ihmeessä, vaatii tosin rekisteröitymismaksun.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Markus Palttala sanoi:
Paljon olen kuitenkin kuullut hyvää GrandAmista, sillä ALMS alkaa myös olla jo kustannuksiltaan taivaissa ja tässä tilanteessa syntyy aina rinnakkaisia sarjoja, joissa keskitytään avoimempaan kilpailuun ja yleisön viihdyttämiseen, mutta pienemmin kustannuksin.
Joo ei Grand-Am ollenkaan huono sarja ole. Tosin itse en niiden Daytona prototyyppien ulkonäöstä pidä.. Osaltaan Grand-Amia on "auttanut" Trans-Am sarjan hiipuminen. TA:n kauden avauksessa Long Beachilla pääsi maaliin 10 autoa.. :rolleyes: Joten ALMS:n taakse on nyt ollut tilaa uudelle sarjalle, joka on kustannuksiltaan halvempi jne.

Markus Palttala sanoi:

Oletteko muuten seuranneet sellaista sivustoa kuin dailysportscar.com. Siellä on aika hyvin katettu monia GT-juttuja täältä ja rapakon takaa. Belcarista pitkiä raportteja, samoin almssit, lemssit ja fiageeteet. Tsekatkaa ihmeessä, vaatii tosin rekisteröitymismaksun.
En oo juuri tullut tuota seuranneeksi tuon hinnan takia. Itse lueskelen Crash.nettiä , LMSR.nettiä , ALMS:n sivuja ja 10 Tenthsin SportsCar osastoa
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Span radalla olet ajanut ja muistaakseni siitä joskus täällä kertonutkin. Mitkä muut radat on jäänyt positiivisina, tai negatiivisina kokemuksina mieleen ?
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Markus Palttala sanoi:
Ei kiittämistä, mukavaahan tämä vain on jos nämä asiat kiinnostavat!
Vaikka tuolla vapaassa puuhataankin pääasiassa, niin kyllähän (ainakin lähes) kaikki on aluksi moottoriurheilufoorumille tullut, joten varmasti kiinnostaa....

Niin ja kiitos minunkin puolesta, loistavaa palvelua tämmöinen :ahem:
 
Ylös