Kysymyksiä Markus Palttalalle (eli Markus Palttala for Dummies)

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Onkos muuten tuosta LMES-sarjan Monzan kisasta vielä mitään tietoa?
Tervehdys taas. Jotenkin meni ohi, että tänne on kirjoiteltu, joten pahoittelut viivästyksestä!

Monza on tosiaan ensi viikolla ja hieman viime tippaan jää asioiden varmistukset. Eilen kuitenkin sovittiin puhelimessa, että jatketaan yhdessä Monzassa ja myös koko LMES-sarjan loppukausi. Pitää vielä PSI:n kanssa varmistella ja katsoa syksyn kalenteri josko on jotain päällekkäisyyksiä, mutta eiköhän tässä projektissa ole nyt kaikki mallillaan.

Tämä homma on venähtänyt siitä syystä, että tiimin pääsponsori haluaa, että ajan sillä autolla myös Span kaksnelosen, mutta PSI taas sanoo toista.. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että kompromissi löytyy ja LMES lyödään lukkoon. Span arpominen jätetään seuraavien parin viikon probleemaksi.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Terve taas Markus. Millainen viikonloppu Brands Hatch:ssa oli noin yleisesti. Oliko katsojat löytäneet paikalle jne?

Mark Goossens näköjään vierailee Aston Martinin ratissa Spa 24-kisassa

Ehditkös muuten seuraamaan Lemansia yhtään?

Tuon sun osallistumisen Monzaan huomasinkin aiemmin, kun löytyi entry list
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Urheilukanavalta näyttäisi tulevan tänään BelCaria tuolta Brands Hatchista, pitänee katsoa.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Terve taas Markus. Millainen viikonloppu Brands Hatch:ssa oli noin yleisesti. Oliko katsojat löytäneet paikalle jne?

Mark Goossens näköjään vierailee Aston Martinin ratissa Spa 24-kisassa

Ehditkös muuten seuraamaan Lemansia yhtään?

Tuon sun osallistumisen Monzaan huomasinkin aiemmin, kun löytyi entry list
Brandsin viikonloppu oli todella mukava, sillä en ole siellä ennen käynyt ja rata oli upea. Ajoimme sillä GP-radalla emmekä lyhyellä, jolla mm. Fordien festivaalit kurvaillaan. Katsojia oli jonkin verran, mutta ei niin paljoa kuin täällä muissa kisoissa. Pitää tsekata Autosport, kun pääsen kotiin, siellä saattaa olla jotain raportointia tapahtumasta. Belcar oli joka tapauksessa viikonlopun päälähtö ja sitä jonkin verran mainostettiin etukäteen.

Kisa nyt meni miten meni. Lähdössä nousin toiseksi ja ajelin siinä kunnes turva-auto tuli radalle. Severi kuittasi sen aikana :)thumbup: ), mutta tilanne normalisoitui kisan jatkuttua. Jouduimme kuitenkin tekemään ylimääräisen stopin, kun tankissa oli jotain röppiä ja pystyimme käyttämään vain 80L 120:stä. Siinä meni ainakin varma kolmossija, ehkä toinenkin. Toinen automme kuitenkin otti kauden avausvoiton, joten tiimille viikonloppu oli mitä mainioin.

Le Mansia en seurannut juuri lainkaan, sillä ajoin sinä viikonloppuna pari kisaa itsekin. Sen verran seurailin, että parilta kaverilta, jotka ajoivat siellä, tuli raporttia.

Hassua, että nimeni on siellä listoilla, sillä ennen eilistä asiasta ei suurempaa varmuutta ollut :)
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Moe Szyslak sanoi:
Joo, näin Ruutulipun. Ei ollut Markus ihan 'tyytyväinen' ajokaverin suorituksiin. (rivienvälistä lukien):rolleyes:
Ei kai se nyt niin selvästi ollut luettavissa...? Ei pitäisi antaa haastatteluja kisan aikana :idea:
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
epeli sanoi:
Herätellääs tätä mainiota toikkia...Eli mitenkäs urasi alkoi? Tai Kartingissa varmaan, mutta lähinnä haluaisin tietää, että miten siirtyminen ulkomaille tapahtui? Soittiko joku jeantodt ja sanoi että 'et viittis tulla ajamaan tänne belcaria'?

Mikäs on urasi pahin kolari? Nuo Belcarithan lienevät aika turvallisia, kun vauhdit eivät ole kuitenkaan ihan Formulaluokkaa ja onhan siinä sentään katto pään päällä. Toisaalta, ainakin DTM-autot vaikuttavat menevän aika helposti täysin rusinaksi, kuten esim. Schneiderillä Spassa tai Dumbreckillä viime vuonna Zandvoortissa.
Lyhyesti, jos mahdollista.. Kartingia kaikkiaan 17 vuotta, sitten puntariin formulat ja niiden budjetit ja vaihtoehdoksi koppiautot. Suomessa Hondalla, samalla autolla ja tiimillä Saksaan ja sieltä PSI bongasi testiin. Se meni hyvin ja kaudelle 2000 diili Saksan DTC-sarjaan. Sielläkin sujui ja tiimi istutti Porschen rattiin. Saksan Carrera Cupia, pari Belcaria, Span 24h jne. Seuraavana vuonna muutama pitkä kisa + ETCC sarjaa jälleen Hondalla. 2002 FIA GT. 2003 FFSA GT ja Belcar, 2004 Belcar ja pari kaksnelosta sekä Ahveniston Porsche -kisa. Tänä vuonna Belcar, LMES, Span 24h ja 12h, GTP Euro Trophy ja loppukaudesta muutamia keikkakisoja, joista myöhemmin lisää.

Belcariin ajauduin tavallaan vahingossa sen vuoksi, että tämä tiimini on belgialainen, joten oli luonnollista, että niitäkin kisoja ajetaan. Porsche on tippunut FIA:n sääntöuudistusten myötä kv-kärjestä, joten olemme jättäneet FIA GT-kisat nyt toistaiseksi väliin. Siellä on turha olla liikkuvana shikaanina...

Pari viikkoa sitten ajoin lyhyen testin FIA GT-sarjan yhdellä voittaja-autolla. Kahdeksan kierrosta, joiden aikana vanhoilla pyörillä puolentoista sekan päähän paaluajasta ja selvästi alle vakikuskin vauhdin. Siitä seurasi tarjous Brnon kisaan, mutta olimme samaan aikaan Brandsissa. Tilannetta seurataan. Myös PSI on harkitsemassa toisen auton ottamista Porschen rinnalle ja paluuta kovempiin sarjoihin.

En ole pahoja kolareita oikein ajanut, mutta siinä samassa paikassa kuin Schneider hurautin pari vuotta sitten kaiteisiin. Vauhtia oli osumahetkellä 180km/h ja vähän niskaa kivisti, mutta yön yli naputeltiin ja auto oli seuraavana päivänä taas radalla. Siinä on todella paljon renkaita pehmentämässä ja vahingot olivat lähinnä kosmeettisia. DTM-autoissa nyt ei ole muuta kuin "pleksiä" ohjaamon ympärillä, meillä on vähän enemmän rautaa.

Onhan meilläkin huiput joillain radoilla pitkälti yli 300, joten ei se vauhdeista niin kiinni ole. Ohjaamon ympärillä on vain paljon enemmän tavaraa ja kuski on todella hyvin suojassa. Ajokaverini lipesi viime syksynä Blanchimontissa ja vauhtia oli 220. Se auto ei tullut enää loppukaudeksi kuntoon, sillä siinä sisäpuolella ei ole kuin metallikaide ilman pehmusteita. Kaveri selvisi kuitenkin säikähdyksellä.

Niin, toisen kerran poltin koko koslan, kun yksi Eau Rougen viemäriritilöistä oli noussut pystyyn ja leikkasi koko pohjan kahtia. Nousin autosta, katselin keulaa ja siinä oli melkoin vekki jäähdyttimessä. Jotain nestettäkin siitä tippui ja ajattelin, että vedet tulee pihalle. No, siinä kyyristellessäni lehahti 70 litraa bensaa liekkeihin ja tuli aika kova kiire siirtyä sivuun. Paikallinen lippumies oli hiukan hidas liikkeissään ja juoksin hakemaan häneltä sammuttimen... Jotain saatiin pelastettua, mutta aika pahaan kuntoon se meni.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Nauhalle en tullut tota BelCaria ottaneeks.. mut kyl tuota menoa mielellään katselis enemmänkin.

Muistaako joku että kukas sillo aikanaan oli selostamassa niitä Nelosen lähetyksiä. Tää Urheilukanavan selostus ei nyt tajuntaa räjäyttänyt laadullaan..
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Mites muuten arvioisit tämän vuoden ensimmäistä puoliskoa tulosten suhteen. Taitaa kohta sormet jo loppua kun laskee kuinka monessa eri sarjassa olet ehtinyt ajamaan kauden aikana.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Mites muuten arvioisit tämän vuoden ensimmäistä puoliskoa tulosten suhteen. Taitaa kohta sormet jo loppua kun laskee kuinka monessa eri sarjassa olet ehtinyt ajamaan kauden aikana.
No joo, onhan tässä ollut hoppua, mutta mikä sen mukavampaa.

Aloitetaan Belcarilla. Takana neljä viikonloppua ja viisi lähtöä. Sijoitukset 6 (GTB:n 2), 3, 6, 7, 4 (muistaakseni). Ensinnäkin pitää olla positiivinen, sillä olemme ajaneet kaikki lähdöt maaliin ja se näkyy pistetilanteessa neljäntenä sijana. Toisaalta, ajan aina voitosta ja se on toistaiseksi ollut vielä kaukana ja oikeastaan jokaisessa kisassa on tähän mennessä ollut jotain pientä murhetta (ylimääräisiä stoppeja syystä tai toisesta) joka on tiputtanut sijan tai pari. Ilman kummempaa tuuria, mutta normaalisuorituksilla sijojen olisi pitänyt olla 4 (1), 2, 3, 3, 2, joilla pistetilannekin näyttäisi erilaiselta. Jossittelua on mukava harrastaa. Ajoparini Leksa ei ole sarjan nopeimpia, joten realistisesti emme voita ilman muiden epäonnea. Tämän vuoksi olen ottanut hieman eri roolin ja koittanut taktikoida parempia ja varmempia kisatuloksia sen sijaan, että ajaisin joka kisassa tunnin kärjessä ja söisin kynsinauhat laskeskellen mihin pudotaan. Tavoitteena on olla loppupisteissä palkinnoilla. Parannusta on joka tapauksessa, sillä viime kaudella taisimme päästä kaksi kisaa maaliin... Jatketaan puristusta ja koitetaan kääntää tilannetta seuraavassa Zolderin 24-tuntisessa, jossa jaossa on tuplapisteet.

LMES-sarjan avaus oli melkoista hapuilua, sillä tiimi oli uusi, auto aivan bränikkä ja molemmat vakikuskit ensimmäistä kertaa kv-tasolla. No, tämän takiahan he minut mukaan pyysivät. Olimme avauksessa kuudensia, joka tuntui tyydyttävän kaikkia muita kuin minua... sillä olin omalla vuorollani luokan nopein. Auto on siis joka tapauksessa kilpailukykyinen, kunhan se saadaan säätöihin. Tavoitteena on ajaa luokan podiumille ja tasaisesti maaliin. Omalta osaltani tilanne on ajokumppanien kannalta hyvin samankaltainen kuin Belcarissa. Ylimääräistä motivaatiota antaa mahdollisuus onnistua aika-ajoissa ja tavata isompien tiimien kihoja.

GTP Euro Trophyssä ajoin kaksi viikonloppua. Ringillä selvä paalu ja sitten hajonneella vaihdelaatikolla kolmanneksi. Spassa mossahti kone jo aika-ajoissa ja kisa jäi väliin. Katsotaan tarvitsevatko vielä johonkin muuhun kisaan, mutta toistaiseksi ei ole ollut puhetta. Tämä sarja ei kuitenkaan hetkauta uraa suuntaan eikä toiseen.

Span 24-tuntinen on vielä auki. PSI hoitaa vain yhden asiakasprojektin jossa en itse aja. Tämä LMES-tiimi haluaisi riveihinsä, mutta en ole vielä antanut vastausta, sillä PSI ei mielellään halua minua kilpailevaan autoon. Koitan vääntää kaikkia tyydyttävää kompromissia eli toisin sanoen päädyn todennäköisesti ratkaisuun johon kukaan ei ole tyytyväinen :p

BTCS-sarjan 12-tunnin kilpailu oli mukava kokemus Bemarilla, mutta valitettavasti se jäi kesken reilun kymmenen tunnin jälkeen. Ihan mukavasti johdettiin ennen puoliväliä ja olin siinä vaiheessa kisan nopein, mutta jo aiemmin pettänyt kytkin rikkoi lopulta laatikon. Tämä tiimi pyysi kauden päätteeksi Vallelungan 6-tuntiseen Italiaan. Katsotaan toteutuuko se. Makea auto se silhouetti, istuu mutkissa kuin purukumi.

Minillä ajoin yhden viikonlopun ja jätin sitten loput väliin, kun aika ei riittänyt. Kauden päätteeksi ajetaan Italiassa iso Mini-kilpailu, johon pyydettiin mukaan Suomen edustajaksi. Tästä lisää, jos se toteutuu.

Sain tarjouksen FIA GT-sarjaan hyvään tiimiin, mutta en päässyt, kun oli Belcaria samaan aikaan. Toivottavasti pääsen vielä ajamaan jonkun viikonlopun sielläkin. FIA GT on tällä hetkellä kovin GT-sarja ja olisi mukavaa käydä mittaamassa vauhtia siellä.

PSI:n suunnitelmissa on osallistua FFSA GT-sarjan Le Mansin ja Magny Coursin kisoihin syys- ja lokakuussa. Siis neljä viimeistä lähtöä. Siellä on tavoitteena palauttaa PSI:n turbo-Porschet voittajalistoille ja ajan siellä todennäköisesti jonkun nopean tallikaverin kanssa. Pari nimeä on vielä listalla, josta valitaan. Tämä projekti ei ole kuitenkaan vielä täysin lyöty lukkoon.

Siinä tuli vähän muutakin kuin tuloksia ja silti riittää vielä sormet, jos tulee uusia tilaisuuksia... :ahem:
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
lankine sanoi:
onboard videoakin ..
An old video with a beautiful Palttala-action, is the video of the 24 Hours of Zolder in 2004. Around 5 minutes...Markus in action, around 25 minutes, a very small interview with him.

See : Video 24 Hours Zolder, 2004

You see also ride the Gordon Team Porsche. With this team, Markus races in the LMES series with a look-a-like of this car.

Enjoy it!

Greetz,
Yvonne
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Osaatko Markus kertoa tuon Goossenssin 'Vetten historiasta? Onkohan joku tehtaan vanha kilpuri. Noita C5-R autoja ei kovin paljoa ole radoilla.
 

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
Petri Piira sanoi:
Nauhalle en tullut tota BelCaria ottaneeks.. mut kyl tuota menoa mielellään katselis enemmänkin.

Muistaako joku että kukas sillo aikanaan oli selostamassa niitä Nelosen lähetyksiä. Tää Urheilukanavan selostus ei nyt tajuntaa räjäyttänyt laadullaan..
Ainakin Timo Pulkkinen selosti jossain vaiheessa ja tais Jorma Pulkkinenkin käydä selostamassa, jos oikein muistan. Myöhemmin kisoja selosti Harri Pöntinen, joka on tuttu Ylen ralliradiosta muutamien vuosien takaa.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Osaatko Markus kertoa tuon Goossenssin 'Vetten historiasta? Onkohan joku tehtaan vanha kilpuri. Noita C5-R autoja ei kovin paljoa ole radoilla.
En tarkemmin muista vuosia, mutta tuo on tosiaan niitä ensimmäisiä tehtaan vanhoja kilpureita. Jotain vuosimallia 2000-02 varmaankin. Poijjaat hankkivat sen tänne hyvällä hinnalla ja hirvittävällä varaosapaketilla. Pari vuotta meni opetellessa ja nyt kolmantena se hallitsee Belcaria ja Ranskan sarjaa, ainakin nopeudeltaan. Se oli ensimmäinen ja pariin vuoteen ainoa Euroopassa kilpaileva C5-R. Nyt pari kuukautta sitten tuli toinen, myös Belgiaan, Kumpenin GLPK-tiimille joka ajattaa sitä yhteistyössä Hezemansin Carsport Hollandin kanssa FIA GT:ssä. Yksi voittokin jo tuli Imolassa ja eilen Span 24h:n virallisissa testeissä olivat toiseksi nopeimpia, Larbren Ferrarin jälkeen, ennen Maserateja ja Astonia. Se on jonkin verran tuoreempi ja päivitetympi kuin Goossensin peli. Sekunti tai pari vauhtieroa Spassa. Eilen tosin enemmän, sillä Goossens oli Astonin puikoissa ja SRT:n Vettellä harjoittelivat muut kuskit.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Spa 24 tuntisen entry list on tuolla. Palltala ja belgiasta :rolleyes:

Osaatkos kertoa tästä PSI:n kolmikosta Damien Coens, Anthony Beltoise, Jean Luc Blanchemain jotain? Ei kyl mulle sano yhtään mitään. Ja saitkos miten kivuttomasti homman sit järjestymään ajopaikkas suhteen?

GT1-luokassa ainaki ennakkoon näyttäis olevan aika hyvää kalustoa, Maseratit, Aston Martinit, pari Corvettea, Ferrareita..
 
Viimeksi muokattu:
Ylös