Kysymyksiä Markus Palttalalle (eli Markus Palttala for Dummies)

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Markus Palttala sanoi:
Joo, en ole nähnyt kumpaakaan jo ajettua kisaa, mutta tuloksia olen tietenkin seuraillut. Oikeastaan olen hieman yllättynyt, että Mika ehti jo podiumille toisessa kisassaan, hieno suoritus! Ei kait se kaukana olisi ollut ensimmäisessäkään ilman sitä sähläystä varikkosuoralla ja siitä seurannutta rangaistusta.

Yllättynyt olen sen vuoksi, että testeissä vauhti oli hieman haussa ja oletin kärkisijoitusten tulevan vasta muutaman kisan jälkeen. Mielestäni Mika on näillä suorituksillaan jo todistanut tasonsa kuljettajana ja ensimmäinen voitto tulee varmasti pian.

Olen hieman ihmeissäni seurannut tälläkin foorumilla kritiikkiä, kun ensimmäisestä kisasta ei tullut heti ylivoimaista voittoa. Tyyliin, mahtoiko se formulamenestyskin olla vain tuuria... Siinä aliarvioidaan aika pahasti DTM-kuljettajien ja sarjan taso. Olen varma, että esimerkiksi ykkösiin ei eri syistä päädy kaikki parhaat kuljettajat ja heitä löytääkin tienaamassa leipäänsä DTM:n kaltaisista sarjoista. Mika on kovassa porukassa ja tekee ammattilaisen ruutinilla hyvää työtä, joka nyt jo tuottaa tulosta. Aika näyttää pystyykö Mika hallitsemaan sarjaa formuloiden tapaan, mutta nyt on jo selvää, että Häkä on sarjan suurin tähti ja jo onnistunut nousemaan voittajaehdokkaaksi. Tätä on hienoa seurata!
Siinä mm nimimerkki pmv:lle luettavaa! :cool:
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri L sanoi:
En tiedä onko sulta vielä kysytty, että minkälainen sinun työviikkosi on?
Ei vielä. En tiedä kysyttiinkö nytkään, mutta kerron silti... :p

Jep, tittelini liittyy markkinointiin, mutta työviikon ohjelma vaihtelee aika tavalla kisojen ja testien mukaan. Jos lähellä ei ole ajohommia, niin teen kokolailla tavallista toimistotyötä, josta vain n. viidennes liitty kilpa-autoiluun. Pääjuttuina voisin mainita meidän Porsche tuning -osaston Amerikan markkinat, jotka ovat oikeastaan pelkästään minun niskassani. Olen siis päivittäin yhteydessä maahantuojaamme Atlantassa (www.ortonusa.com). Tämän lisäksi puuhastelen nettisivujemme parissa (www.psi-motorsport.com ja www.psi-experience.com). Uutena projektina meillä on tämä PSI Experience eli korkeantason ajotapahtumien tarjoaja. Ihmiset pääsevät koulutukseemme ja kurvailemaan erilaisilla Porscheilla kilparadoille, lähinnä Spassa. Tämä vie tällä hetkellä aika paljon aikaa. Tämän lisäksi hoidan pomon oikeana kätenä suurimman osan päivittäisistä asiakaskontakteista sen jälkeen, kun hän on saanut sopimukset kuntoon. Käytännössä hoidan jollain tavalla kaiken bisneksen, jota käymme englantia puhuvien ihmisten kanssa. Sitten välillä kirjoittelen tänne forumille...

Kilpailuviikot ovat sitten vähän erilaisia. Ensinnäkin hoidan suurimman osan käytännön organisoinnista, aikataulut, henkilökunnan tehtäväjaot jne. Sitten kun PSI on radalla, niin puuhastelen alkuun juoksevat asiat, mutta itse viikonloppuina keskityn pääosin ajamiseen, vaikkakin olen jotenkin ajautunut tekemään päätöksiä myös muiden kuljettajien asioista. Sama koskee testejä, joita ajan tietenkin omilla autoillani, mutta aika usein autan myös asiakkaita joko säätöjen löytämisessä tai itse ajamisessa. Kisaviikonloput ovat tämän duunin johdosta paljon kiireisempiä eikä tavalliseen hillumiseen jää enää aikaa.

Työpäivät ovat pitkiä ja vapaata on harvoin. Esimerkiksi viime vuonna jäi ne kaksi luvattua lomaviikkoa pitämättä, kun en ehtinyt. Pahimmillaan tämä duuni on todella rankkaa ja järkyttävää säätämistä, mutta parhaimmillaan myös antaa paljon. Mielenkiintoinen yhdistelmä kaupallista koulutustani vastaavaa duunia ja itse ajohommia. Välillä tuntuu, etten ehdi keskittyä itse ajamiseen tarpeeksi ja työpäivien venyessä puoleenyöhön jää fyysinen harjoittelu luvattoman usein väliin. Toisaalta tässä on opinnut näkemään (ja kunniottamaan) sitä valtavaa työmäärää, mitä vaaditaan ennen kuin kilpurit ovat sunnuntaina lähtöviivalla yleisön edessä. Oli helpompaa vain pölähtää paikalle perjantaina ja kiukutella, jos joku tarra oli vinossa :cool:
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
Hey,

I can't read the topic...but I think it's handling about Markus Palttala.

If you like...you can see some photos of his actions during:
- the Belcar
- the Mini Challenge
- the LMES in Spa
in the photo galleria of the site of http://www.jarnokalliomaki.com

If you want to read some information, you can visit "Yvonnes Corner", in the forum of Jarno's site.

If you want to see Markus in action...take a look....

Greetz,
Yvonne
 
Viimeksi muokattu:

lankine

Well-known member
Liittynyt
1.3.2005
Viestit
71
Sijainti
fin
no moro markukselle ... nakkila kirko vaiheilt juu :wink:

suosittelen lampimasti tuota GTR aa ja Momon racing force rattia siihen kylkeen... jos spa syyhyttaa kammenissa noin toimistopaivinakin. :cool:

kerroppa niista spaan ajolinjoista, jos tuolla nettikisoissa olis niista jottain apua. niin sulla olis jotain onboard videoakin .. saisko niita jotenkin netist nappailla?

:thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
lankine sanoi:
no moro markukselle ... nakkila kirko vaiheilt juu :wink:

suosittelen lampimasti tuota GTR aa ja Momon racing force rattia siihen kylkeen... jos spa syyhyttaa kammenissa noin toimistopaivinakin. :cool:

kerroppa niista spaan ajolinjoista, jos tuolla nettikisoissa olis niista jottain apua. niin sulla olis jotain onboard videoakin .. saisko niita jotenkin netist nappailla?

:thumbup:
Moron moron, joo se on hieno peli. Ei vaan taida pelittää tällä työkoneella, joka jumiutuu jo pienempien videopätkienkin katselusta...

Kyllä ne ajolinjat aika lailla samoja on. Hyvä idea on ajaa Eau Rouge lämä pohjassa suoraan nurmikon läpi varikkotien kautta. Ei toimi todellisuudessa, mutta jeesaa ainakin vanhemmissa formulapeleissä... Okei, huono ajatus, tuolta meidän sivuilta voit katsoa pari pätkää viime kesältä (www.psi-experience.com -> Driving experiences -> Videos). Siinä on tosin vielä vanha Bus stop, mutta muuten rata on sama.

Terveisiä Nakkilaan :thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Markus Palttala sanoi:
Hyvä idea on ajaa Eau Rouge lämä pohjassa suoraan nurmikon läpi varikkotien kautta. Ei toimi todellisuudessa, mutta jeesaa ainakin vanhemmissa formulapeleissä...
Onko tää kanssa testattu todellisuudessa?:doubtful: ;)
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
lankine sanoi:
onboard videoakin .. /B]


As Markus wrote..you can watch a beautiful on-board video on the site of PSI - Experience.

If you want more on-board videos and so on, watch HIBN > English > video gallery > Motor Sport Gallery > event

You can see Markus in :
- New Race Festival 2004 (Little interview, introducing himself)
- 1000 Km of Nurnburgring 2004 (crash.., interview in Finnish)
- Racing Festival 2004 (crash..)

Greetz
Yvonne
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Markus Palttala sanoi:
Ei vielä. Toistaiseksi se on vain kuvitelmaa. Onnistumisen mahdollisuus on sen verran pieni, että jätän testaamisen muille :p
Tuntuis aika hurjalta...vaimo meinas testata jotain autovuokraamon kinnerillä mutta tajus lyödä jarrut pohjaan kun huusin kurkku suorana...silti meinas Fiat Brava irrota hanskasta...Eau Rouge on yleistä tietä että koittamaan...

Ja on hienoa että Markus on tänne tullut vastailemaan. Niin paljon on kysytty etten nyt heti osaa kysyä uutta mutta kiitos jo näistäkin. .
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
ettelbruck sanoi:
Tuntuis aika hurjalta...vaimo meinas testata jotain autovuokraamon kinnerillä mutta tajus lyödä jarrut pohjaan kun huusin kurkku suorana...silti meinas Fiat Brava irrota hanskasta...Eau Rouge on yleistä tietä että koittamaan...

Ja on hienoa että Markus on tänne tullut vastailemaan. Niin paljon on kysytty etten nyt heti osaa kysyä uutta mutta kiitos jo näistäkin. .
Kiitokset. Joo, mielenkiinnolla odotan, kun "pääsen" istumaan meidän asiakastilaisuuksissa ensikertalaisten kyytiin. Siinä pitäisi antaa ohjeita sen mukaisesti, ettei riskejä oteta, mutta noissa paikoissa sattuu ja tapahtuu aika nopeasti välillä.

Span rata on muuten nykyään kokonaan suljettu, joten Eau Rougen osio ja pätkä Stavelotista Blanchimontin kautta takaisin varikkoalueelle ei ole enää yleistä tietä. Rata on nykyään päivittäin käytössä ja oli buukattu täyteen €10.000 vuokrahinnalla jo lokakuussa...
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Millaisia aikoja olet ajanut Nordschleiffellä, ja millä autolla. Oletko testannut siviilipelillä, ja otitko aikaa? Mitä mieltä radasta?
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
lankine sanoi:
onboard videoakin .. :thumbup:
All the video are mady by HIBN.

Another beautiful Belcar On-board video during the New Race Festival 2005.

Anthony Kumpen shows "Zolder" and gives Dutch comments...
Enjoy !! Anthony drives in a Viper during the Belcar.

And...
on-board video during the Belcar race in 2004 at the Nurnburgring. The "Euphony Porsche (AD-Sport) in action, driver Koen Wauters

And...Viper, driven by Hezemans/Hart during the Racing Festival in Spa in 2004.

In 2005, Mike Hezemans drives a Corvette C5-R with Bert Longin and Anthony Kumpen in the FIA GT series. David Hart is, in 2005, co-driver of Marc Goossens in the SRT - Corvette C5-R.

Yvonne
 
Viimeksi muokattu:

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Vähän hidas olin, mutta laitoinpa jotain LMES:n Span kuvia esiin. :eek:

Oisko Markuksella heittää vinkkiä mistä vois saada vielä käyttöön kuvia?
Olet ilmeisesti jo jotain saanutkin.. Voin välillä postitella, kun saan jotain kuvia. Netissä on tietenkin paljon sivuja, joihin noita keräillään, mut mä en oikein tiedä miten niiden oikeuksien kanssa menee...
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
miika sanoi:
Millaisia aikoja olet ajanut Nordschleiffellä, ja millä autolla. Oletko testannut siviilipelillä, ja otitko aikaa? Mitä mieltä radasta?
Vanha Ring on kyllä todella mahtava! Siitä voidaan olla montaa mieltä, onko se riittävän turvallinen, mutta joka tapauksessa se on todella hieno elämys kiertää katuautolla tai kilpurilla.

Ajoin kuutisen vuotta sitten siellä Hondalla kaksi kisaa (kisa 4 kierrosta, lämppäri sen 25km...) ja viime vuonna kurvailin 24-tuntisen Bemarilla. Aika vakio peli, taisi olla parisataa pollea ja kuviorenkaat. Näiden lisäksi olen pari kertaa käynyt jollain katuautoilla koittamassa, mutta en vielä millään Porschella! Aikoja en tarkkaan muista, mutta en taida olla vielä 10min rajaa alittanut. Se nyt tietenkin tapahtuu heti, jos siellä käy kunnon vehkeellä, nythän kaksnelosen paalu oli jotain 8m30s. Näissä on siis mukana myös se GP-rata.

Ennen noita Honda-kisoja kävin paikalla katselemassa mihin suuntaan ne mutkat kääntyvät. Vuokrasin Frankfurtin kentältä ykskutosen A3:n ja kiersin muutaman kierroksen. Siinä tuli vähän laskettua linkussa ja palauttaessani autoa oli Europcarin kaverin ilme näkemisen arvoinen. Yritti olla ensin tiukkana, mutta repesi nauramaan ja sanoi, että tämä on ensimmäinen kerta, kun hänelle palautetaan auto, jossa takarenkaat ovat täysin kuorineet... :dunno:

Tänään aamulla soitti joku saksalainen Porsche tiimi ja pyysi nyt viikonlopuksi Ringille kisaamaan. En huomannut kysyä kierretäänkö GP-rataa vai koko kompleksia. Palailen tähän asiaan, jos tuo homma etenee..
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Markus Palttala sanoi:
Olet ilmeisesti jo jotain saanutkin.. Voin välillä postitella, kun saan jotain kuvia.
Juu sain parista paikasta noita aika reilusti, eiköhän nuo riitä yhden kisan osalta.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Markus Palttala sanoi:
Tänään aamulla soitti joku saksalainen Porsche tiimi ja pyysi nyt viikonlopuksi Ringille kisaamaan. En huomannut kysyä kierretäänkö GP-rataa vai koko kompleksia.
Niin, eihän tuolla asialla juurikaan ole väliä.. Turha tuollaisia pikkuseikkoja käydä kyselemään :D
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Niin, eihän tuolla asialla juurikaan ole väliä.. Turha tuollaisia pikkuseikkoja käydä kyselemään :D
Joo, kaikkea ei aina huomaa.. Juuri selvisi, että valitettavasti kierrämme vain GP-rataa, joten en pääse alittamaan vanhoja aikojani Nordschleifella.
 
Ylös