Liikenteessä ärsyttää:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Virossa oli huonommassa kun täällä, kunnes alotti kampanjan (taisi mm. taksikuskit menettää luvan, jos ei antanut tietä), nykyään toimii siellä.
En tiedä Neuvostoajasta, mutta kyllä jalankulkijat ovat koko Viron uudelleen itsenäistymisen jälkeen olleet siellä paremmassa turvassa suojateillä kuin Suomessa.
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Mun käsittäkseni jalankulkijalla, on etenemistapa kävellen, kontaten tai juosten, ei ole mitään velvollisuutta näyttää edes suuntamerkkiä.

Autoilijana DW toki toimi oikein havaitessaan mahdollisen vaaratilanteen, eihän DW voi mitenkään arvata kirmaako nainen suojatielle vai bussiin.
Mä oon tällaisessa tilanteessa pamauttanut edellä ajavan perään. Taitaa olla siitä forumillakin juttua.

Edelläoleva heitti vesisateessa liinat kiinni vihreisiin valoihin ja kertoi myöhemmin poliisille jarruttaneensa kun luuli jalankulkijan tulevan alle. Ennen kaistaa jota ajeltiin, oli vielä vasemmalle kääntyvien kaista, jolla jalankulkija ei edes ollut.

Hur som helst, maksajaksi jouduin. Oikeutetustikin kai.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Niin siis autoahan jarrutetaan ABS-jarruilla täysillä, samalla kun käsijarrulla (jos ei SAAB, ja sehän ei ole auto) käännetään autoa samalla poikittain, koska auto pysähtyy siten kaikkein nopeiten.
Jäin hetkeksi oikein miettimään, että miksi auto pysähtyy poikittain nopeammin?

Silloin kun auto liikkuu kulkusuuntaansa nähden poikittain niin abs ei enää vaikuta tehokkaasti eikä renkaiden kitkapinta-ala tiehen kasva siitä, että auto on poikittain.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Viime aikoina on ärsyttänyt hitaasti tavoitenopeuteen kiihdyttävät ihmiset, erityisesti moottoritielle liityttäessä. Bensaa kuluu enemmän siinä, samoin aikaa... :eek:
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Viime aikoina on ärsyttänyt hitaasti tavoitenopeuteen kiihdyttävät ihmiset, erityisesti moottoritielle liityttäessä. Bensaa kuluu enemmän siinä, samoin aikaa... :eek:
Se on katsos jännittävämpää liittyä moottoritielle 60 km/h vauhdissa ja kokeilla pystyykö takanatulevat reagoimaan ja väistämään/jarruttamaan. :ahem:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Eilen kohtasin moottoritiellä huikean avaruusajattelijan.
Ajoin vasenta kaistaa mittarin näyttäessä 100km/h. Oikealle kaistalle liittyi rampista coupemallinen 3-sarjan bemari, edessään rekka. Bemari väläytti kerran vilkkua lähteäkseen ohittamaan rekkaa, mutta ymmärsi minun olevan niin lähellä, että ei kannata. Kuitenkin pari sekuntia myöhemmin bemari väläytti vilkkua uudestaan ja hyökkäsi eteeni kun välimatkaa ei ollut paria autonmittaa enempää. Tein äkkijarrutuksen ja löin töötin pohjaan. Ei jäänyt monesta metristä kiinni ettei olisi kolahtanut. Huonommilla renkailla olisi aivan varmasti kolahtanutkin. Seuraavalla rampilla bemari poistui ja lippispäät vaikuttivat tyytyväisiltä suoritteeseensa testata jonkun hevonvitun kakslitrasen moottorinsa uskomatonsa suorituskykyä ääriöolosuhteissa. Passasin nopeuden bemarin kanssa samaksi ja näytin lippispäille sentteriä. Oletettavasti oman suoritteeni seurauksena saan kyseisiltä lippispäiltä turpaan vielä joku päivä.

Ja sehän on minulle ihan oikein.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Jäin hetkeksi oikein miettimään, että miksi auto pysähtyy poikittain nopeammin?

Silloin kun auto liikkuu kulkusuuntaansa nähden poikittain niin abs ei enää vaikuta tehokkaasti eikä renkaiden kitkapinta-ala tiehen kasva siitä, että auto on poikittain.
Nastojen kontakti paranee, kun menevät enemmän rinnakkain. Myös kitkapinta kasvaa, mutta ei pahemmin jäällä. Auton jarruttaessa lukkojarrutuksen (toisinsanoen liukukitkan alkaessa) paino siirtyy eteenpäin levittäen rengasta. Kun rengas on poikittain, kasvattaa se kitkapintaa huomattavasti leveämmälle alueelle.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Eilen kohtasin moottoritiellä huikean avaruusajattelijan.
Ajoin vasenta kaistaa mittarin näyttäessä 100km/h. Oikealle kaistalle liittyi rampista coupemallinen 3-sarjan bemari, edessään rekka. Bemari väläytti kerran vilkkua lähteäkseen ohittamaan rekkaa, mutta ymmärsi minun olevan niin lähellä, että ei kannata. Kuitenkin pari sekuntia myöhemmin bemari väläytti vilkkua uudestaan ja hyökkäsi eteeni kun välimatkaa ei ollut paria autonmittaa enempää. Tein äkkijarrutuksen ja löin töötin pohjaan. Ei jäänyt monesta metristä kiinni ettei olisi kolahtanut. Huonommilla renkailla olisi aivan varmasti kolahtanutkin. Seuraavalla rampilla bemari poistui ja lippispäät vaikuttivat tyytyväisiltä suoritteeseensa testata jonkun hevonvitun kakslitrasen moottorinsa uskomatonsa suorituskykyä ääriöolosuhteissa. Passasin nopeuden bemarin kanssa samaksi ja näytin lippispäille sentteriä. Oletettavasti oman suoritteeni seurauksena saan kyseisiltä lippispäiltä turpaan vielä joku päivä.

Ja sehän on minulle ihan oikein.
Sä et vaan suostu ymmärtään että jotkut toiset on parempii kun jotkut toiset.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Täähän alkaa muistuttaa erään toisen forumistin tivoja, joissa kysymykset tarkentuu sitä mukaa, kuin tulee vastauksia.
Forumisteille esitetään yksinkertainen teoreettinen tilanne ja selkeä kysymys vastausvaihtoehtoineen. Yksikään vastaajista ei vastaa kysymykseen. F1-forum.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
...pitäis tehdä tästä kurikampanja, on suojateiden kunnioitus Suomessa ihan eri kantimissa kun naapurimaissa (Venäjästä en tiedä). Virossa oli huonommassa kun täällä, kunnes alotti kampanjan (taisi mm. taksikuskit menettää luvan, jos ei antanut tietä), nykyään toimii siellä.

No meillä keskitytään nopeuksien kameravalvontaan teillä, siitä saa paremmin tuloja.
No liikenneministerimme on onneksi taas asian tasalla. Viime sunnuntailta:

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) tahtoo suojateillä kulkevien jalankulkijoiden turvaksi tiukemmat rangaistukset autoilijoille. Asiasta kertovat Sanoman maakuntalehdet Etelä-Saimaa, Kouvolan Sanomat ja Kymen Sanomat.

Kyllösen mukaan autoilijat eivät huomioi suojateitä tarpeeksi. Asennekasvatuksella hän ei usko ongelmien ratkeavan, vaan jalankulkijoiden päälle ajavien autoilijoiden rangaistuksia on hänestä tiukennettava.

Poliisin rikostilastojen mukaan autoilijat yhä useammin jättävät väistämättä suojatiellä kulkevan sekä ohittavat näkyvyyden peittävän auton pysähtymättä.

Liikkuvan poliisin viestintäpäällikkö Jussi Pohjonen sanoo lehdille, että Ruotsiin ja Viroon verrattuna autoilijat kunnioittavat suojateitä Suomessa paljon huonommin.

(MTV3 - STT)
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Jäin hetkeksi oikein miettimään, että miksi auto pysähtyy poikittain nopeammin?

Silloin kun auto liikkuu kulkusuuntaansa nähden poikittain niin abs ei enää vaikuta tehokkaasti eikä renkaiden kitkapinta-ala tiehen kasva siitä, että auto on poikittain.
Tuossa käy niin, että sivuttain etenevä rengas kohtaa jääkokkareen ja auto kääntyy katolleen. Pulkkana samaan railoon, mutta renkaat taivasta kohden.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Ai täällä oli tivakin. Äänestän vaihtoehtoa C; siinä vaiheessa kun jäätiellä on 80 km/h vauhtia, ei ehdi pysähtyä kun railon huomaa. Jään pinta kun on niin tasainen ettei monttua huomaa kovin kaukaa. Uintihommiksi siis menee, ja silloin on hyvä olla viinaa lämmikkeeksi, ja varoiksi kortsuja jos herkkupeppu lämmittää myös.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Sama. Muutaman kymmentätuhatta kilsaa ajellut ABS-jarrullisilla autoilla ja kerran ovat puuttuneet jarrutustoimenpiteeseen.
HUIKEETA!

Tänään koitti sitten hetki jolloin puuttuivat elämääni toistamiseen. Loivassa alamäessä liuruttelin parkkikselta pois kun havainnoin lähestyvän Rekan jonka alle olisin vääjäämättä päätynyt mikäli en olisi jarruttanut. Jarrutin ja Mersu koki tehtäväkseen täristää poljinta. PÄRRR se sanoi ja tuntui jalassa hauskalta. Pyörittelin rattia onnellisena ihan vain siksi koska pystyin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eilen joku Audi, hehheh, oli vetänyt liittymässä pitkäksi lumipenkan päälle. Kovasti paloi peruutusvalot, muttei liikkunut pois.

Nelivedolla pääsee pidemmälle.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
HUIKEETA!

Tänään koitti sitten hetki jolloin puuttuivat elämääni toistamiseen. Loivassa alamäessä liuruttelin parkkikselta pois kun havainnoin lähestyvän Rekan jonka alle olisin vääjäämättä päätynyt mikäli en olisi jarruttanut. Jarrutin ja Mersu koki tehtäväkseen täristää poljinta. PÄRRR se sanoi ja tuntui jalassa hauskalta. Pyörittelin rattia onnellisena ihan vain siksi koska pystyin.
Tuota... mites sulla noin niikun muuten menee?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Ooppelin perhana meinas törmätä minuun suojatiellä fillaroidessani. Enhän minäkään sen eteen olisi ajanut, mutta kun ei jarruttaminen jyrkässä alamäessä auttanut mitään. Saattaahan se olla, että ooppelistikin jarrutti minkä pystyi, mut hitaasta vauhdista päätellen se vaan seurasi risteävän autotien liikennettä eikä muistanut, että ennen autotietä pitää suojatie ylittää. No kyllä mä sen edestä lopulta menin, mutta hiukan jo poljin hipaisi opelixen puskuria. Samassa paikassa ollut ennenkin tiukkoja tilanteita, kun tulee niin pirun liukkaaksi se mäki, että pelkästään jarruttamisen seurauksena saattaa kaatua.

edit:Tuosta suunnasta tulin minä ja kulman takaa oikealta ooppeli. Tuo pyörätie kapenee talvella, kun lumet aurataan oikeaan laitaan. Jos siinä ei jarruta niin ei varmasti ehdi pysähtyä ennen suojatietä, jos jarruttaa liikaa ja siinä on jäätä niin liusuu tuohon isommalle autotielle, koska pyörätie on sinnepäin kallellaan.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24289
Sijainti
lappeen Ranta
Eilen joku Audi, hehheh, oli vetänyt liittymässä pitkäksi lumipenkan päälle. Kovasti paloi peruutusvalot, muttei liikkunut pois.

Nelivedolla pääsee pidemmälle.
Maailman maastokelpoisin maastoajoneuvo pitääkin sitten noukkia talteen helikopterilla jos sillä joskus johonkin lopulta jää kiinni. Paitsi jos on liian painava kopterilla kuskattavaksi jolloin joutuu jättämään siihen mihin jumittui ja hakemaan kaupasta uuden tilalle...

Tänään tuli jälleen kerran havaittua kanssa-autoilijoissa lievästi ärsyttävä, mutta suht yleinen "antaa muiden päättää minunkin ajamisestani" -ominaisuus. Eli kun on kaksi (tai useampi) auto odottelemassa kärkikolmion takana ja etummainen lähtee liikkeelle niin se toinenkin tulee sieltä ihan vaan sillä perusteella, että: "Kun tuo ehti niin kyllä minäkin!". Nytkin kävi sitten niin, että se ensin lähtenyt kiihdytti ihan vauhdikkaasti menemään, mutta jälkimmäinen jäi eteen "ehdittyään" pähkäilemään, että missäs se kaasupoljin vaimikäseoli onkaan, jolla auton vauhtia saa lisättyä.
 
Ylös