Ohitusten parantaminen

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Salo tiesi kertoa, että FIA muuttaa mittauspisteessä vaadittavan eron sekunnista neljään kymmenykseen. Tiedä sitten milloin (ensi kaudella?) vai onko tämä Salon "Kubicalta puuttuu peukalo ja muutama sormi" -tietoja.
No tossa onkin jo järkeä. Sinänsä parempi juttu kuin suoran pituudella kikkailu.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
DRS pilasi enemmän Span kisaa, kuin paransi sitä! Piste.

KERS ja DRS olivat aivan turhia Spassa. Toivottavasti ensi vuodeksi lyhentävät siiven käyttöaluetta.
Mä oon sitä mieltä, että DRS:ää ei pitäisi laittaa noin pitkälle suoralle. Menee maku ohittamisesta, kun siivellä kikkailija voi vaan seilata ohi ilman mitään vaikeuksia. Sehän nähtiin useaan otteeseen, että ohittaja oli jo ennen siiven aukaisemista ihan edellä ajan perässä kiinni. Siipi auki - - > 15km/h lisää huippunopeutta, ja on ihan sama miten edellä ajava yrittää puolustautua.
Eikö DRS:n alkuperäinen idea ollut helpottaa ohittamista? Puhuttiin jostain 300 metrin matkoista vai mitä oli? Nyt sitä kuitenkin käytetään Spaan kaltaisella radallakin lähes koko suoran mitta. Ja lähes jokainen ohitus tapahtui jo ennen DRS-aluetta. Sen jälkeen mentiin siis vain karkuun siipi auki.

Pitäisi ehdottomasti tehdä sellainen muutos, että kun on päässyt ohi, niin siipi sulkeutuu automatik! Tämä poistaisi myös senkin tyhmyyden, että esim. kun Webber ohitti Alonson Eau Rougessa (miten lie kirjotettavankaan), niin hän sai silti avata siiven suoralla. Sama tilanne kuin radoilla, jossa edessä oleva kurvaakin varikolle. Tai radoilla jossa on ollut kaksi DRS aluetta ja ohitus tapahtunut ensimmäisellä... Idiootteja taas FIAlla kyllä...

Spa'n kohdalla takasiiven alue olisi hyvin voinut olla vaikka edes puolet siitä mitä oli, jolloin jarrutukseen oltaisi saatu edes taistelua... Sehän se alkuperäinen ajatus oli...ymmärtääkseni...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Salo tiesi kertoa, että FIA muuttaa mittauspisteessä vaadittavan eron sekunnista neljään kymmenykseen. Tiedä sitten milloin (ensi kaudella?) vai onko tämä Salon "Kubicalta puuttuu peukalo ja muutama sormi" -tietoja.
Takasiipisääntö saattaa muuttua - "ei pääsisi enää heittämällä ohi" (MTV3)
No tossa onkin jo järkeä. Sinänsä parempi juttu kuin suoran pituudella kikkailu.
Mitenkä niin?
Sikäli kyllä, että ei tuu "hyppyjä" takaa "täyden matkan" takaa, joita myös nähtiin Spa'ssa, mutta toisaalta taas, jos pääsee nykyistä vaatimusta lähemmäksi, niin eilisen valossa ohitus on vieläkin helpompaa.

Ehdottomasti DRS alueita pitäisi lyhentää ja niin, että alue loppuu jo ennen mutkaa. Esim. jos alue olisi suoran alusta pari sataa metriä, saataisiin takana tuleva imuun ja sit jännättäis taistelua ja jarrutustilannetta. Nyt jännätään, että kuin helposti takaa tuleva surfaa ohi.

On mulla pieni luotto ja toivo vielä, että FIA osaa hienosäätää yllä mainittuun suuntaan. Siis nythän on vain, esim. Turkki, Montreal (kahdella alueella!) ja Spa, menty yli sen optimin. Eli ohituksen helpotus on muuttunut ohituksen varmistukseksi.

Spa'n kisassa olin muuten huomaavinani pari kertaa sen "DRS-mörön", että ennen Eau Rougea ei kannattanut edes koittaa ohi. Jos olisi ohittanut ekassa mutkassa, niin ohitettu olisi kuitannut takaisin Eau Rougen jälkeen...
Tämänkin voisi estää vaikka niin, että jos sijoitus on JO vaihtunut edellisen (luultavasti siis mutkaa tai kahta ennen) mittauspisteen jälkeen DRS-aluetta tullessa, ei DRS aktivoituisi. Tämä jälleen hoitaisi kaksi kärpästä kerralla. Se toinen siis on vapaa matkustus DRS:n avulla, ts. "turha" karkuun ajaminen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Takasiipisääntö saattaa muuttua - "ei pääsisi enää heittämällä ohi" (MTV3)

Mitenkä niin?
Sikäli kyllä, että ei tuu "hyppyjä" takaa "täyden matkan" takaa, joita myös nähtiin Spa'ssa, mutta toisaalta taas, jos pääsee nykyistä vaatimusta lähemmäksi, niin eilisen valossa ohitus on vieläkin helpompaa.

Ehdottomasti DRS alueita pitäisi lyhentää ja niin, että alue loppuu jo ennen mutkaa. Esim. jos alue olisi suoran alusta pari sataa metriä, saataisiin takana tuleva imuun ja sit jännättäis taistelua ja jarrutustilannetta. Nyt jännätään, että kuin helposti takaa tuleva surfaa ohi.

On mulla pieni luotto ja toivo vielä, että FIA osaa hienosäätää yllä mainittuun suuntaan. Siis nythän on vain, esim. Turkki, Montreal (kahdella alueella!) ja Spa, menty yli sen optimin. Eli ohituksen helpotus on muuttunut ohituksen varmistukseksi.

Spa'n kisassa olin muuten huomaavinani pari kertaa sen "DRS-mörön", että ennen Eau Rougea ei kannattanut edes koittaa ohi. Jos olisi ohittanut ekassa mutkassa, niin ohitettu olisi kuitannut takaisin Eau Rougen jälkeen...
Tämänkin voisi estää vaikka niin, että jos sijoitus on JO vaihtunut edellisen (luultavasti siis mutkaa tai kahta ennen) mittauspisteen jälkeen DRS-aluetta tullessa, ei DRS aktivoituisi. Tämä jälleen hoitaisi kaksi kärpästä kerralla. Se toinen siis on vapaa matkustus DRS:n avulla, ts. "turha" karkuun ajaminen.
No viimekausina se ongelma on ollut että takana tullut on ollut nopeampi ja päässyt 0,3-0,4 päähän edellä olevasta, mutta ei mitenkään ohi, koska mutkissa ei ole voinut seurata tarpeeksi lähellä. Tällaisissa tapauksissa takana tulevalla pitäisi olla mahdollisuus ohittaa. Se että pääsee sekuntin päähän ei minun mielestäni ole tarpeeksi lähellä, koska DRS:stä saa etua kiinniottamiseen ja perässä pysymiseen. Tietenkin tota käyttöaluetta pitäisi myös lyhentää, jolloin se ohitus tapahtuisi jarrutustaistelussa, eikä keskellä suoraa. Mieluiten toivoisin että autoihin tehtäisiin muutoksia niin että DRS:n kaltaisia keinotekoisia apuvälineitä ei tarvittaisi, mutta näillä nyt mennään eikä sille voi mitään.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mun mielestä DRS on sikäli hyvä keksintö, että tallit näin eivät optimoi vaihdevälityksiään suljetulle siivelle. Tämä on hyvä ottaa huomioon puhuttaessa ohituksista. Ennenhän usein, vaikka pääsi imuunkin, ei päässyt ohi, koska huippunopeus oli käytännössä sama imussa taikka ilman.

Melkein voisi tehdä niin, ettei DRS:ää saisi käyttää kisassa lain.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jarrutus Kemmelin suoran päässä on varmaan yks parhaita ohituspaikkoja kalenterissa ilman mitään DRS-kikkailuja. Muutenkin Spa on yksi parhaista radoista ohittaa.
Ohitustilastot eivät tue väitettä siitä, että Spassa olisi (ollut) helppo ohittaa. Kuivan kelin kisojen ohitusmäärät 2000-luvulla:
8-5-17-15-11-77

Märällä ohiteltiin enemmän, muttei mitenkään erityisen paljon (paitsi viime vuonna):
26-20-67

Esimerkin vuoksi Shanghai on kuivan kelin kisoissa suht samalla tasolla:
17-15-9-85

Mutta sadekisoissa siellä ohitellaan Spata selvästi enemmän:
41-38-60-82

Spa on toki loistava rata, mutta ei se ohitusmäärissä mitenkään erityisen korkealle kohonnut.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ohitustilastot eivät tue väitettä siitä, että Spassa olisi (ollut) helppo ohittaa. Kuivan kelin kisojen ohitusmäärät 2000-luvulla:

Spa on toki loistava rata, mutta ei se ohitusmäärissä mitenkään erityisen korkealle kohonnut.
Joo tosta näkee kuinka tarkkoja fiilistilastot on.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Italiaan kaksi DRS-aluetta

Adam Cooperin mukaan FIA suunnittelee Monzaan kahta itsenäistä DRS-aluetta. Toista pääsuoralle, toista Ascari-shikaania edeltävälle suoralle. Toisin kuin Kanadassa ja Valenciassa, näillä siis olisi omat tarkistuspisteet.

Monzassa DRS:n etu ei ole yhtä merkittävä kuin muualla, koska siipeä on alunperinkin vähän. Kaksi aluetta saattaakin johtaa siihen, että takasiipeä laitetaan vähän aikaisempia vuosia enemmän.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikö DRS:n alkuperäinen idea ollut helpottaa ohittamista? Puhuttiin jostain 300 metrin matkoista vai mitä oli? Nyt sitä kuitenkin käytetään Spaan kaltaisella radallakin lähes koko suoran mitta. Ja lähes jokainen ohitus tapahtui jo ennen DRS-aluetta. Sen jälkeen mentiin siis vain karkuun siipi auki.
Alunperin puhuttiin 600 metristä ennen jarrutuspaikkaa (eli käytännössä 700-750 metriä ennen mutkaa). Siitäkin on kyllä lipsuttu.

Jos tämä 0,4 sek. muutos tulee, niin myös DRS-aluetta tulisi lyhentää. Jos auto on jo valmiiksi noin lähellä, ohituksesta tulee todella helpon näköinen nykyisen mittaisilla DRS-alueilla ja se tapahtuu paljon ennen jarrutusta. Toisaalta sitten kauempaa ohittaminen vaikeutuu huomattavasti, joten ohitustilanteita nähtäisiin kokonaisuudessa vähemmän. Eli valtaosa ohituksista olisi naurettavan helppoja. Ei hyvä.

Taisin joskus Superleaguen ohitusmääristä puhuttaessa kirjoittaa, että sata ohitusta on jo liikaa. F1 on nyt tehnyt ohittamisesta liian helppoa ja tuo rajakin on kahdesti ylitetty (Turkki ja Kanada). Ihan hyvä että kokeilevat, varsinkin kun mestaruustaistelu on jo tältä kaudelta käytännössä ohi. Mutta voisivat välillä kokeilla sitä DRS-vaikutuksen pienentämistäkin eikä aina vain lisäämistä.
Spa'n kohdalla takasiiven alue olisi hyvin voinut olla vaikka edes puolet siitä mitä oli, jolloin jarrutukseen oltaisi saatu edes taistelua... Sehän se alkuperäinen ajatus oli...ymmärtääkseni...
Näin, ja mittauspistekin olisi saanut olla vasta Eau Rougen jälkeen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Italiaan kaksi DRS-aluetta

Adam Cooperin mukaan FIA suunnittelee Monzaan kahta itsenäistä DRS-aluetta. Toista pääsuoralle, toista Ascari-shikaania edeltävälle suoralle. Toisin kuin Kanadassa ja Valenciassa, näillä siis olisi omat tarkistuspisteet.

Monzassa DRS:n etu ei ole yhtä merkittävä kuin muualla, koska siipeä on alunperinkin vähän. Kaksi aluetta saattaakin johtaa siihen, että takasiipeä laitetaan vähän aikaisempia vuosia enemmän.
Tämä on kiva nähdä. Kauan siinä menikin, että saivat kahdelle alueelle omat mittapisteensä. Käsittämätöntä taas. :wall: Mutta siis nyt kenties osaavat korjata tilanteen... :thumbup:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
DRS on hieno erittäin hieno keksintö vaikkakin joissain kisoissa ohittaminen tämän avulla on ollut aivan liian helppoa. Tämän voisi estää hyvin yksinkertaisella sääntömuutoksella, sallitaan ohitettavan käyttää DRS:ää paikkansa puolustamiseen kun ohittava auto on rinnalla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
DRS on hieno erittäin hieno keksintö vaikkakin joissain kisoissa ohittaminen tämän avulla on ollut aivan liian helppoa. Tämän voisi estää hyvin yksinkertaisella sääntömuutoksella, sallitaan ohitettavan käyttää DRS:ää paikkansa puolustamiseen kun ohittava auto on rinnalla.
Mitenkäs tämä instrumentoitaisiin tai käyttöä valvottaisiin? :)

Ja sitten, kun se saataisiin instrumentoitua, eli jokin anturijärjestelmä olisi käyttöä valvomassa ja hallitsemassa, olisi mielestäni helpompi ja järkevämpi tehdä niin, että ohitettavan takasiipi sulkeutuu, kun autot ovat rinnakkain tms...

Näin päästäisiin jarrutustaisteluun ilman, että DRS on sotkemassa kuskien toimia tai keskittymistä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Mitenkäs tämä instrumentoitaisiin tai käyttöä valvottaisiin? :)

Ja sitten, kun se saataisiin instrumentoitua, eli jokin anturijärjestelmä olisi käyttöä valvomassa ja hallitsemassa, olisi mielestäni helpompi ja järkevämpi tehdä niin, että ohitettavan takasiipi sulkeutuu, kun autot ovat rinnakkain tms...

Näin päästäisiin jarrutustaisteluun ilman, että DRS on sotkemassa kuskien toimia tai keskittymistä.
Tämäkin kelpaa... :)
 

Iso8

Viisuhullu
Liittynyt
23.7.2011
Viestit
5836
Sijainti
Tampere
On todela hienoa, että takasiipi uuditettiin, koska viime kaudel.. eiku koska nämä avatavat siivet tuli? Mene ja tiedä. Siis asiaan on hienoa, että takasiiven voi nykyään avata, koska ennen sitä oli aika vaikea ohittaa. Mutta nyt kisoissa on todella paljon enemmän väriä kuten vaikka.. en nyt muista sen kisan nimee, mutta kuitenkin sielä ohitettiin jos muistini ei petä niin peräti 77 kertaa.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
On todela hienoa, että takasiipi uuditettiin, koska viime kaudel.. eiku koska nämä avatavat siivet tuli? Mene ja tiedä. Siis asiaan on hienoa, että takasiiven voi nykyään avata, koska ennen sitä oli aika vaikea ohittaa. Mutta nyt kisoissa on todella paljon enemmän väriä kuten vaikka.. en nyt muista sen kisan nimee, mutta kuitenkin sielä ohitettiin jos muistini ei petä niin peräti 77 kertaa.
Mielestäni taas 77 kertaa alkaa olla jo vähän liikaa. Ei enää pysty hienosti estämään, ja ohituksista ei tule enää sellainen "Wau" fiilis kun kaveri on jo suoran alussa ohi ja DRS:llä menee karkuun.
DRS on ihan ok, jos vain toi FIA saisi sen järkevästi käyttöön.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mielestäni taas 77 kertaa alkaa olla jo vähän liikaa. Ei enää pysty hienosti estämään, ja ohituksista ei tule enää sellainen "Wau" fiilis kun kaveri on jo suoran alussa ohi ja DRS:llä menee karkuun.
DRS on ihan ok, jos vain toi FIA saisi sen järkevästi käyttöön.
Siis joo onhan toi DRS vähän hanurista ideana, mutta se on myös tällä hetkellä aika väärin toteutettu. Tota sekuntin aikaa pitäisi pienentää ainakin puoleen. Lisäksi DRS-alueen tulisi olla lyhyempi niin että DRS:n avulla pääsee suoralla rinnalle, jotta voi haastaa edellä ajavan jarrutuksessa. Näin edellä ajavallakin on mahdollisuus puolustautua kun voi jättää jarrutuksen myöhemmäksi. DRS-alue on liian pitkä jos edellä oleva pystyy ohittamaan jo suoralla.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Nyt kun ollaan katsottu tässä yli puolikautta DSR:rrää voin todeta sen olevan susi kilpailukäytössä. Eihän nyt ohitusten määrä millään korvaa laatua, kuin ohituksista on tullut alennusmyynti tavaraa. Hitaammat autot pääsevät suorilla ohi ja seuraava ohitus tehdään sitten seuraavassa ohituspaikassa ja taas ollaan alkuperäisessä asetelmassa. En alunperinkään ymmärrä, miksi piti rueta keinotekoisesti lisäämään ohituksia. Tietty kisojen "viihdearvo" saattoi olla parempi alkukaudesta, mutta kuka niitä jaksaa katsoa, kun kisat eivät ole enää reilua mies vs mies taisteluita. Ohitusten parantamiseen olisi ollut parempikin vaihtoehto esim. Rajattu kierrosten nosto 18000 rpm + 500-1000 rpm ja tämäkin vaikka viisi kertaa kisassa. Tai sitten viellä helpommin, kerssin käytön lisääminen. Mutta minkäs teet, kun sirkuksen (miskä muuksikaan tätä sarjaa voi nykyään kutsua) johdossa on vanhuudenhöperö tirehtööri.

Ps. Eihän nyt Fifakaan sido molarin toista käteä selän taakse, kun MM-finaalissa ei tule maaleja puhumattakaan sitten muista peleistä.

Pps. Ei se määrä vaan laatu
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Siis joo onhan toi DRS vähän hanurista ideana, mutta se on myös tällä hetkellä aika väärin toteutettu. Tota sekuntin aikaa pitäisi pienentää ainakin puoleen. Lisäksi DRS-alueen tulisi olla lyhyempi niin että DRS:n avulla pääsee suoralla rinnalle, jotta voi haastaa edellä ajavan jarrutuksessa. Näin edellä ajavallakin on mahdollisuus puolustautua kun voi jättää jarrutuksen myöhemmäksi. DRS-alue on liian pitkä jos edellä oleva pystyy ohittamaan jo suoralla.
Ehkä se sekunti on liian pitkä kyllä. 0.750 sekuntia erona voisi olla sopivampi, mahdollisuudet ohittaa vähenisivät jonkin verran. Ja itse kyllä pidän siitä että on sitten koko suoran eikä mikään suoran puolikas, sillä että lyhennetään tuota aikaa saadaan ainakin parempia tuloksia aikaan.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ehkä se sekunti on liian pitkä kyllä. 0.750 sekuntia erona voisi olla sopivampi, mahdollisuudet ohittaa vähenisivät jonkin verran. Ja itse kyllä pidän siitä että on sitten koko suoran eikä mikään suoran puolikas, sillä että lyhennetään tuota aikaa saadaan ainakin parempia tuloksia aikaan.
Jos aikaa lyhennetään, mutta alueen pituus pidetään samana niin silloin ohitukset ovat entistä ylivoimaisempia.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nyt kun ollaan katsottu tässä yli puolikautta DSR:rrää voin todeta sen olevan susi kilpailukäytössä. Eihän nyt ohitusten määrä millään korvaa laatua, kuin ohituksista on tullut alennusmyynti tavaraa. Hitaammat autot pääsevät suorilla ohi ja seuraava ohitus tehdään sitten seuraavassa ohituspaikassa ja taas ollaan alkuperäisessä asetelmassa.
Missä näin on käynyt?
Itse muistan kyllä kisoja missä takaa tullut on ottanut kiinni eron ja sitten on pysynyt, varmasti ainakin osittain, DRS:n avulla peesissä. Mutta tämä edellyttää, että on nopeampi ottaakseen eron kiinni ja päästäkseen "DRS-etäisyydelle".

En alunperinkään ymmärrä, miksi piti rueta keinotekoisesti lisäämään ohituksia. Tietty kisojen "viihdearvo" saattoi olla parempi alkukaudesta, mutta kuka niitä jaksaa katsoa, kun kisat eivät ole enää reilua mies vs mies taisteluita. Ohitusten parantamiseen olisi ollut parempikin vaihtoehto esim. Rajattu kierrosten nosto 18000 rpm + 500-1000 rpm ja tämäkin vaikka viisi kertaa kisassa. Tai sitten viellä helpommin, kerssin käytön lisääminen.
Koska kisat oli jonossa ajelemista ja ohituksia ei nähty, hyvä jos 10 kisassa ja nekin sijoilla 6-30.
En itsekään tykkää DRS:n keinotekoisuudesta. Mutta miten jokin boostinappula olisi sen erilaisempi (KERS tai kierrosluku boosti)? Nyt ainakin näemme koska siipi aukeaa. Toki boostistakin voisi olla valo auton kyljessä, mutta eni vei.
Ja DRS:n takia vaihteiden välityksissä voi olla, ainakin teoriassa, hieman väljyyttä nyt jolloin ohittaminen ylipäätään voi olla helpompaa ilman keinotekoisuuksiakin.

DRS on keinotekoinen, mutta on siinä ideaa. Toteutusta pitää vain vielä fiksata. Mun mielestä DRS:llä ei saisi päästä ohi, vain tuntumaan tai rinnalle yrittämään ohitusta. Ei heittämällä ohi ja vieläpä karkuun sen jälkeen. Toki tilanne on sama kaikille, eli jos vauhtia piisaa niin ohitettu voi itse yrittää kuitata seuraavalla kierroksella... ...mutta jos ei, niin sijoituksen puolustaminen on DRS-paikassa nyt mahdotonta. Sopisi siihen kuitenkin jokin mahdollisuus jättää.
 
Ylös