Ohitusten parantaminen

Xjazz

Well-known member
Liittynyt
11.2.2011
Viestit
110
Hmm, eikös se pehmeiden renkaiden kuluminen ole juurikin tuonut niitä jännitysmomentteja tänä kautena?
Totta mutta nykyiset pehmokumit hajoaa hetikohta isoiksi kuulalaakereiksi ja lopulta radalla on palttiarallaa auton mentävä ränni.

Jos /kun ne kovemmat kumit takaisi huomattavasti puhtaamman radan, niin ajajat taiteilisivat hieman erillaisia ajolinjoja ja sitä kautta myös ohituksia.

Lisäksi varikkokäynti saisi olla mahdollinen, mutta ei pakollinen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vaikka pehmeä rengas tuota ajolinjan ulkopuolella ajoa hankaloittaakin, ei ongelma poistu koviin renkaisiin siirtymällä. Asfaltti puhdistuu ja siihen jää kumia ajolinjalla, eikä kuljettajilla ole syytä ajella ohitukset mahdollistavia linjoja ennen kisaa. Samoin kumimoska on yleensä suurimmilta osin ulkokaarteen puolella, jossa se ei ole niin suuri ongelma. Renkaiden muuttamisen sijaan parempi ratkaisu ainakin katuradoilla ja muilla harvoin käytetyillä areenoilla voisi olla asfaltin puhdistaminen lentokentillä tähän tarkoitukseen käytetyllä koneella. Singaporessa rata puhdistettiin tällaisella vimpaimella viime vuonna ja tulos vaikutti melko mainiolta.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
:D Tälläkin hetkellä pohjanmuoto ja diffuusorin muoto ovat lähes standardit. En näe miksi tähän ei voitaisi tehdä muutoksia. Muutenkin tunnut luulevan että jokainen talli valmistaa jokaisen osan autoonsa aivan vapaasti vaikka asia ei todellakaan ole niin. Ensinnäkin säännöt rajaavat vapaata rakentamista monessa paikassa niin että käytännössä talleilla on monin paikoin lähes samanlaiset ratkaisut. Toisekseen tallit tilaavat osia samoilta alihankkijoilta eli autoissa on jo samoja moottoreita, vaihteistoja, vanteita, jarruja, jousituksen osia, elektroniikkaa, kers jne. Se että muutaman hiilikuituosan standardoiminen mahdollistaisi ohittamisen ilman DRS:n ja KERS:n kaltaisia keinotekoisia välineitä ei minun mielestäni muuttaisi ykkösiä mitenkään.
Mainittu "lähes" on kohtalaisen kaukana "täydestä". Ja ihan nyt vain tiedoksi, en luule, joten älä sinäkään ;)

On olemassa perusteltuja rajoituksia, huonosti perusteltuja rajoituksia ja rajoituksia joita on yksinkertaisesti mahdoton hyväksyä. Mitä enemmän säännöt rajaavat mahdollisuuksia toisistaan poikkeaviin, erilaisiin ja luoviin ratkaisuihin, niin sitä huonompihan asia on.

Ja mitä tekemistä sillä on tämän keskustelun kanssa, että tallit tilaavat osia samoilta alihankkijoilta (itse vapaasti näin halutessaan)? Noinhan on toimittu koko Formula ykkösten historian ajan. Tuohan nimenomaan on avannut pikkutalleillekin mahdollisuuden saada hyviä, luotettavia ja kilpailukykyisiä osia siedettävään hintaan ilman että kaikkea tarvitsee/on tarvinnut tehdä itse (viittaus edellä käytyyn keskusteluun miljoonia ja taas miljoonia kuluttavasta kehitystyöstä).
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Lisäksi tallit eivät ole mikään big happy family. Osalle F1 on enemmän vain yksi markkinointikanava, ja toisille enemmän teknologian testikenttä tms.
Veikkaan myös, että markkinointituotto on pudonnut koko ajan = on tehtävä enemmän ja kalliimpia satsauksia ja saadaan aina vähemmän tuottoja. Vaikka motorhomet senkun kasvaa, veikkaan, että saatavat sponsirahat ei kasva lainkaan samassa suhteessa. Saattaa jopa pysyä paikallaan. Kyllä intressiä edellen lisätä standartointia on.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Tuskin tulee koskaan enempää standardeja F1-seen tai se kuolee ja jokin toinen prototyyppiluokka valtaa sen paikan.

Ferrari ja muut on jo sen verran monta kertaa vilautellu Fotan omalla sarjalla, että tuskinpa on FIA:lla kauheasti tehtävissä standardointeja.

Luulen kuitenkin, että suurimman osasta F1-tallien takana toimii paljon ihmisiä, jotka oikeasti haluavat tehdä juuri kehitystä ja elävät auto urheilulle. Siellä on sitten erikseen jotain omistajia ja sijoittajia, jotka ovat mukana joistain muista syistä.

Tietysti raha on suuri motivaatio sarjassa pysymiselle ja sitä FIA ja Bernie tuovat mukanaan. Rahalla on sitten mukava tehdä sitä kehitystä. Mihin sitä rahaa sitten tarvii jos ei saa kehittää mitään?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On olemassa perusteltuja rajoituksia, huonosti perusteltuja rajoituksia ja rajoituksia joita on yksinkertaisesti mahdoton hyväksyä. Mitä enemmän säännöt rajaavat mahdollisuuksia toisistaan poikkeaviin, erilaisiin ja luoviin ratkaisuihin, niin sitä huonompihan asia on.
Mitä vapaammat säännöt ovat, sitä useampi talli jää 107 % ulkopuolelle, koska rikkaat tallit yksinkertaisesti kilpakehittelevät köyhät ulos kuvioista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuskin tulee koskaan enempää standardeja F1-seen tai se kuolee ja jokin toinen prototyyppiluokka valtaa sen paikan.

Ferrari ja muut on jo sen verran monta kertaa vilautellu Fotan omalla sarjalla, että tuskinpa on FIA:lla kauheasti tehtävissä standardointeja.
F1 on brändi. Ei sitä tuosta vain syrjäytetä. "Jotain toista prototyyppiluokkaa" ei ole kuin LMP.

Ferrari ei määrää mitä FOTA tekee. Lähtökortin vilauttelu on vain politiikkaa. Käytännössä kapinasarja kaatuisi omaan mahdottomuuteensa. Tallit itse ovat ainakin joidenkin standardointien kannalla, koska haluavat säästää kustannuksia.
Tietysti raha on suuri motivaatio sarjassa pysymiselle ja sitä FIA ja Bernie tuovat mukanaan. Rahalla on sitten mukava tehdä sitä kehitystä. Mihin sitä rahaa sitten tarvii jos ei saa kehittää mitään?
Harva talli tekee F1:ssä voittoa (ainakin aikaisemmin vain McLaren, en tiedä miten tilanne on nyt), joten se ei ole motiivi. Kustannuksia on toki muuallakin kuin kehitysosastolla. Tuskin se talleja haittaisi, jos vähän jäisi hommasta käteenkin (eikä tarvitsisi koko ajan kynsin hampain raapia sponsoreita mistä saa).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tilanne lienee muuttunut nyt, kun tehdastallit ovat suurimmilta osin häipyneet. Ilman autonvalmistajan tukea toimiva F1-talli ei voi tehdä persnettoa vuodesta toiseen.
Niin no juu, tallin kirjanpito voi olla voitollinen. Voisin silti kuvitella ainakin Mateschitzin, Mallyan ja Fernandesin periaatteessa yritystensä kautta rahoittavan talliensa toiminnan, eli sikäli raha ikään kuin siirtyy vain taskusta toiseen ja lopuksi ulos, tuottamatta voittoa. Red Bull sentään saa palkintorahoina jotain takaisinkin, Force Indian ja Team Lotuksen tulopuoli omien taskujen ulkopuolelta on heikompi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Niin no juu, tallin kirjanpito voi olla voitollinen. Voisin silti kuvitella ainakin Mateschitzin, Mallyan ja Fernandesin periaatteessa yritystensä kautta rahoittavan talliensa toiminnan, eli sikäli raha ikään kuin siirtyy vain taskusta toiseen ja lopuksi ulos, tuottamatta voittoa.
Erikoinen näkemys. Kingfisher ja AirAsia ovat toimialaltaan ja kooltaan yrityksiä, jotka hakevat juuri F1:n kaltaista näkyvyyttä ja siten niiden F1-talleille antama tuki ei ole vastiikkeetonta olettaen, että summat ovat vertailukelpoisia muihin F1-sponsoreihin nähden. Se, että Mallya ja Fernandes omistavat markkinointikanavan ei tee markkinoinnista hyödytöntä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Erikoinen näkemys. Kingfisher ja AirAsia ovat toimialaltaan ja kooltaan yrityksiä, jotka hakevat juuri F1:n kaltaista näkyvyyttä ja siten niiden F1-talleille antama tuki ei ole vastiikkeetonta olettaen, että summat ovat vertailukelpoisia muihin F1-sponsoreihin nähden. Se, että Mallya ja Fernandes omistavat markkinointikanavan ei tee markkinoinnista hyödytöntä.
Jep. Siis jos miettii esimerkiksi kärkitallien näkyvyyttä, katsojien määrää ja kisojen määrää niin formula 1-tallin pyörittäminenhän on todella halpaa jo pelkän tv-näkyvyyden näkökulmasta. Vuodessa on katsojia noin 500-600 miljoonaa. Kisalähetys on noin kaksi tuntia ja kisoja vuodessa 17-19. Sitä voi miettiä että kuinka paljon maksaisi ostaa tv-mainoksia 187 eri maahan niin että tavoittaisivat sen 30 miljoonaa katsojaa per kisa. Puhumattakaan mikä muu show ykkösten ympärillä on. On netti, lehdet, radio jne. Ei sponsosrit tuolla pyöri jos ei saa rahoilleen vastinetta. Veikkaan että ainakin AirAsia on hyötynyt. Teki meinaan aika massiiviset tilaukset Airbusilta. Aluks 200 konetta ja sitten 100 konetta lisää. Taisi jopa olla kaikkien aikojen suurin tilaus Airbusilta.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mitä vapaammat säännöt ovat, sitä useampi talli jää 107 % ulkopuolelle, koska rikkaat tallit yksinkertaisesti kilpakehittelevät köyhät ulos kuvioista.
Jos säännöt ovat vapaammat voivat pikkutallit vastata suurten haasteeseen esim. nostamalla esiin nousevia, luovia ja osaavia (uransa alussa) halpoja kykyjä. Esimerkkejä löytyy runsaasti. Sitäpaitsi onhan täysin yhdentekevää mikä on tallin budjetti, jos rahaa ei käytetä järkevästi (esimerkki Toyota).

Ja mitä uutta siinä on, että pikkutallit ja keskisuuremmatkin tallit tulevat ja menevät? Tuo kuuluu lajiin erottamattomana osana. Ei Formula ykkösissä yksinkertaisesti ole muita pysyviä tekijöitä kuin Ferrari, McLaren ja Williams.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Samaan aikaan autot ovat luotettavampia kuin koskaan, ohituksia on enemmän kuin yli kymmeneen vuoteen, autot ovat myös lähempänä suorituskyvyssä toisiaan, budjetit ovat tulleet alas jne. Silti autojen välillä on suorituskyky eroja, eikä kyseessä ole mikään yksityyppiluokka.
Ei vielä. Mutta jos vielä runkoakin mennään standardoimaan laajasti, niin ei paljoa puutu.

Toki jos siipien rajoittamisen kanssa vapautetaan esim. moottorikehitystä jollainlailla, niin olen jo enemmän asian kannalla. Sehän on toki fakta, että aero on aika korostunutta nykyisin. Toki se on myös se mikä tekee formuloista ohjuksia ja mikä on muovannut formulat siihen pisteeseen missä ne nyt ovat....ja sellaisinahan enemmistö nykyisistä faneista, minä mukaan laskien, formulat tuntevat. Joten hankala homma, kolikon molempia puolia ei saa yhtä aikaa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei vielä. Mutta jos vielä runkoakin mennään standardoimaan laajasti, niin ei paljoa puutu.
Moni ei tunnu ymmärtävän mitä yksityyppiluokka tarkoittaa. Se tarkoittaa sitä että kaikki ajavat tismalleen samanlaisilla autoilla. Se tarkoittaa että jokaisessa autossa on sama runko, sama moottori, sama vaihteisto, samat renkaat jne. Esimerkiksi Formula 3 ei ole yksityyppiluokka, eikä karting. Sen sijaan Indyt (ei enää ensi kaudella), GP2 ja GP3 ovat. Etusiiven standardoiminen ei tee ykkösistä yksityyppiluokkaa. Monokokin standardoiminenkaan ei tekisi ykkösistä yksityyppiluokkaa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
KERS ja DRS olivat aivan turhia Spassa. Toivottavasti ensi vuodeksi lyhentävät siiven käyttöaluetta.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
KERS ja DRS olivat aivan turhia Spassa. Toivottavasti ensi vuodeksi lyhentävät siiven käyttöaluetta.
Mä oon sitä mieltä, että DRS:ää ei pitäisi laittaa noin pitkälle suoralle. Menee maku ohittamisesta, kun siivellä kikkailija voi vaan seilata ohi ilman mitään vaikeuksia. Sehän nähtiin useaan otteeseen, että ohittaja oli jo ennen siiven aukaisemista ihan edellä ajan perässä kiinni. Siipi auki - - > 15km/h lisää huippunopeutta, ja on ihan sama miten edellä ajava yrittää puolustautua.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mä oon sitä mieltä, että DRS:ää ei pitäisi laittaa noin pitkälle suoralle. Menee maku ohittamisesta, kun siivellä kikkailija voi vaan seilata ohi ilman mitään vaikeuksia. Sehän nähtiin useaan otteeseen, että ohittaja oli jo ennen siiven aukaisemista ihan edellä ajan perässä kiinni. Siipi auki - - > 15km/h lisää huippunopeutta, ja on ihan sama miten edellä ajava yrittää puolustautua.
Jarrutus Kemmelin suoran päässä on varmaan yks parhaita ohituspaikkoja kalenterissa ilman mitään DRS-kikkailuja. Muutenkin Spa on yksi parhaista radoista ohittaa. Saa nähdä miten (huonosti) DRS-toimii Monzassa. Voi olla taas aikamoiset ohituskarvenaalit tiedossa.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
KERS ja DRS olivat aivan turhia Spassa. Toivottavasti ensi vuodeksi lyhentävät siiven käyttöaluetta.
Salo tiesi kertoa, että FIA muuttaa mittauspisteessä vaadittavan eron sekunnista neljään kymmenykseen. Tiedä sitten milloin (ensi kaudella?) vai onko tämä Salon "Kubicalta puuttuu peukalo ja muutama sormi" -tietoja.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Salo tiesi kertoa, että FIA muuttaa mittauspisteessä vaadittavan eron sekunnista neljään kymmenykseen. Tiedä sitten milloin (ensi kaudella?) vai onko tämä Salon "Kubicalta puuttuu peukalo ja muutama sormi" -tietoja.
Jos toi pitää paikkaansa, niin ei voi kun ihmetellä FIAn tyhmyyttä. Ojasta allikkoon.
 
Ylös