Ohitusten parantaminen

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
Kelpais:
1.Vähennetään roimasti Downforcea, vaikka sinne kymppiin
2. Vähennetään puolet downforcesta ja samalla tehostetaan autojen tuottamaa imua.

"Varausturbokin" olisi mielestä mennyt jo siltikin liian pelleilyksi, vaikka hyvä idea tuo "hukka-energian" hyödyntäminen olisikin ollut.

Laittakaa vaan jotain ideaa.......
 
Viimeksi muokattu:

Mäcci

Well-known member
Liittynyt
24.1.2005
Viestit
214
Meleren~ sanoi:
Ja laittakaa tietenkin kaikkee ohitusten parantamiseen liittyvää ideaa=)
Karsitaan autoista kaikkea ylimääräistä tekniikkaa pois!:

 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Meleren~ sanoi:
Eikö tätä Downforcea voi siirtää sinne venturikanaviin etu- ja varsinkin takasiivestä ettei tartteis laskea DoWnforcea sinne 10 Prosenttiin
Miksei sitä downforcea saisi laskea?

Minähän tuon venturiajatuksen taisin esitellä foorumille johonkin lähteeseen tukeutuen. Keke Rosberg oli yhdessä haastattelussa eri mieltä ja sanoi nimenomaan ohitusten vaikeutuneen kun siipiautot (joissa siis oli isot venturikanavat sivuponttooneissa) tulivat. Ongelma ei kyllä silloin ollut läheskään niin paha kuin nyt.

Silloin koko auton takaosa oli kuin iso takaa avoin kotelo. F1-auto jätti ison "reiän" ilmaan, vaikka sivuponttoonit turbulensseja olisivatkin tuottaneet. Nykyään, kun peräosat on kavennettu, ja ilma virtaa auton taakse renkaiden sisäpuolelta, samanlaista reikää ei synny.

Minun puolestani siis voitaisiin palata jonnekin juuri turbokautta edeltäneeseen aikaan, joskin venturikanavien kokoa tulee säännellä tarkasti. Mielummin pienet siivet ja ei härpäkkeitä kuin nykyiset sekasikiöt.

Downforcen alentaminen ja mekaanisen pidon lisääminen tulee jo sinällään lisäämään ohituksia. Kun vielä elektoniset ajoavut poistuvat, lisääntyvät virheet ja sitä kautta ohituksetkin. Nämä sisältyvätkin FIA:n ehdotukseen kaudeksi 2008.
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
WebSlave sanoi:
Miksei sitä downforcea saisi laskea?

Minähän tuon venturiajatuksen taisin esitellä foorumille johonkin lähteeseen tukeutuen. Keke Rosberg oli yhdessä haastattelussa eri mieltä ja sanoi nimenomaan ohitusten vaikeutuneen kun siipiautot (joissa siis oli isot venturikanavat sivuponttooneissa) tulivat. Ongelma ei kyllä silloin ollut läheskään niin paha kuin nyt.

Silloin koko auton takaosa oli kuin iso takaa avoin kotelo. F1-auto jätti ison "reiän" ilmaan, vaikka sivuponttoonit turbulensseja olisivatkin tuottaneet. Nykyään, kun peräosat on kavennettu, ja ilma virtaa auton taakse renkaiden sisäpuolelta, samanlaista reikää ei synny.

Minun puolestani siis voitaisiin palata jonnekin juuri turbokautta edeltäneeseen aikaan, joskin venturikanavien kokoa tulee säännellä tarkasti. Mielummin pienet siivet ja ei härpäkkeitä kuin nykyiset sekasikiöt.

Downforcen alentaminen ja mekaanisen pidon lisääminen tulee jo sinällään lisäämään ohituksia. Kun vielä elektoniset ajoavut poistuvat, lisääntyvät virheet ja sitä kautta ohituksetkin. Nämä sisältyvätkin FIA:n ehdotukseen kaudeksi 2008.
Laitoin tuon vähän hölmösti. Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että downforce pudotetaan kymppiin, mutta monella foorumilaisella taitaa olla.

Kyllä alkaisi nuilla muutoksilla ohituksia riittää varmasti :thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuossa pohjan muotoilussa voisi joku nähdä turvallisuusriskin kun se kannustaa ajattamaan autoa varsin matalana, ja sitten kun auto pohjaa menettää se kaiken tuolla muotoilulla tuotetun pidon. Sen takiahan tuo puulankkukin auton alle aikanaan esiteltiin, joskin '94 pohja oli jo tasainen eli sen merkityskin oli jo vähäisempi kuin jos sitä olisi muotoiltu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Tuossa pohjan muotoilussa voisi joku nähdä turvallisuusriskin kun se kannustaa ajattamaan autoa varsin matalana, ja sitten kun auto pohjaa menettää se kaiken tuolla muotoilulla tuotetun pidon. Sen takiahan tuo puulankkukin auton alle aikanaan esiteltiin, joskin '94 pohja oli jo tasainen eli sen merkityskin oli jo vähäisempi kuin jos sitä olisi muotoiltu.
Ei tuo ole ongelma. Laitetaan sääntöihin, että tasaisen keskiosan maavara on 2 cm alhaisempi kuin sivuponttoonien. Eli ikään kuin se puulankku. Joten vaikka auto pohjaisikin, ei sillä olisi vaikutusta ponttoonien venturikanaviin maavaran ollessa niiden kohdalla edelleen 2 cm.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Autosportissa Ross Brawn esitti varsin mielnkintoisia näkemyksiä. Oli siellä kuvaki. Eli back-to-80''s! :tongue:
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Meleren~ sanoi:
Kelpais:
1.Vähennetään roimasti Downforcea, vaikka sinne kymppiin
2. Vähennetään puolet downforcesta ja samalla tehostetaan autojen tuottamaa imua.

"Varausturbokin" olisi mielestä mennyt jo siltikin liian pelleilyksi, vaikka hyvä idea tuo "hukka-energian" hyödyntäminen olisikin ollut.

Miksi tehdä muutoksi toimiviin sääntöihin, eikö olisi helpompaa viedä autot sinne missä ohittaminen on mahdollista....
 

jyrkiboy

Active member
Liittynyt
15.6.2005
Viestit
44
Sijainti
UK
Isommat,kierros rajoitetut koneet niin kuin Mesen mies sanoi.Helposti saa +100 hp extraa buustinappulalla.Aerodynamiset muutokset kanssa (reilusti alas),ja enempi mekaanista pitoa,sliksit alle vaan.Oiskos tuossa...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mossi Superstar sanoi:
Miksi tehdä muutoksi toimiviin sääntöihin, eikö olisi helpompaa viedä autot sinne missä ohittaminen on mahdollista....
Ei. Ei missään nimessä. Nykyiset F1-radat, jotka on suunniteltu sellaisiksi, että fykkösilläkin olisi jotain mahdollisuuksi ohittaa (jos nyt kukaan jaksaa vaivautua kun varikollakin voi hoitaa asiat...), ovat aika saatanan tylsiä kun niillä ajetaan muita luokkia... Se ei tietenkään vaikuta fykkösiin vittuakaan, MUTKU
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
Mossi Superstar sanoi:
Miksi tehdä muutoksi toimiviin sääntöihin, eikö olisi helpompaa viedä autot sinne missä ohittaminen on mahdollista....

Niin minne? Missä se ohittaminen helppoa? Ei missään nykyautoilla(oma mielipideÄ)

Spa:n radallakaan se ohittaminen ei kuitenkaan ole mitään erikoisen helppoa ja jos pudotetaan kaikki vähääkään " Ohituskelvottomat" radat niin alkaa kalenteri näyttää melko tyhjältä ja yksipuoliselta.

Toki joihinkin ratoihin ollaan tehty hyviä yrityksiä ohituksien parantamiseksi ja on onnistuttukin muuttamaan ratoja paremmiksi:

Ranska: Takasuoran päähän hieno paikka
Unkari: Pääsuoranpää ja neulansilmästä kiihdytys banaanisuoralle
Monaco: Pääsuoraanpää vähän "löysempi" ym..

Mutta eipä nuista ole tietenkään mitään apua F1-autoille, koska ohittaminen edelleen vaikeutui täksikin kaudeksi.
 

SaTeK

Well-known member
Liittynyt
17.7.2005
Viestit
113
Sijainti
LL
Tekniikka kehittyy ja ohittaminen vaikeutuu. Tämä on juuri F ykköstä ja semmoista sen olla pitääkin. Minun mielestäni formuloita ei tee ohittelu vaan tekniikan kehittyminen ja vauhti. Järjetöntä on tehdä autoa hidastavia sääntömuutoksia vaikkakin ne ovat kuljettajan turvallisuuden kannalta tärkeitä asioita. Eli nykyään ohittaminen on vaikeaa, mutta se on nykypäivän formulaa :)
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Mitään semmoista ratkaisua on turha odottaa, joka veisi formuloiden tekniikan takaisin 90 luvulle. Tuskin mitään hirveitä aerodynaamisia muutoksia pystytään formuloissa tekemään. Eikä teknillisesti voida ottaa takapakkia. Hyvin kinkkinen tilanne. Ehkäpä menestyspainot olisi hyvä idea vaikka siinä voittajaa rankaistaan.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Yksi tärkein tekijä ohitusten vähyyteen on välitankkaukset

Niin kauan kun taktiikka on suoraa radalla kilpailua tärkeämpää, kisoissa ei nähdä ohituksia koska niihin ei hyvin usein ole edes mitään tarvetta koska aina voi odotella edellämenijän varikkokäyntiä.

Välitankkaukset pois ja yksi rengassarja nykysäännön mukaan.Ratkaisut radalle, ei varikolle.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Otto Hokkanen sanoi:
Ei. Ei missään nimessä. Nykyiset F1-radat, jotka on suunniteltu sellaisiksi, että fykkösilläkin olisi jotain mahdollisuuksi ohittaa (jos nyt kukaan jaksaa vaivautua kun varikollakin voi hoitaa asiat...), ovat aika saatanan tylsiä kun niillä ajetaan muita luokkia... Se ei tietenkään vaikuta fykkösiin vittuakaan, MUTKU
Joo. Ei missään nimessä yhtäkään Tilkke rataa enää ykkösiin!! Kohta sarjan voi nimetä uudelleen herran nimen mukaan :yuck:
 

aku313

Active member
Liittynyt
12.3.2004
Viestit
40
Musta down forcen pudottaminen 10% kuulostaa todelta hyvältä. Tuo tosin pitäisi sitten testata tuulitunnelissa, muuten sitä ei ole takeita. Ei riitä että viivottimella määritellään tärkeimpien osien mitat ja lasketaan DF:n määrä perustuen nykyisiin ratkaisuihin. Lehdisty ainakin uutisoi tämän vuoden muutokset virheellisesti juuri noin, eli jos siivekkeistä ja muista täksi vuodeksi muutetuista osista saadaan X kiloa vähemmän DF:ää niin koko paketin DF laskee tuon poistetun osuuden verran. :nope: Ei näin, vanhassa autossa olisi käynyt noin, uudessa paketissa muut ratkaisut paikkaa menettetyn DF:n.

Kun tuulitunnelia kuitenkin tarvittaisiin, vois suoraan puuttua ongelman ytimeen eli auton takana olevaan "likaiseen ilmaan". Mitattaisiin auton DF ja määriteltäisiin, miten paljon sen takana DF saa pienentyä maksimissaan. Luulisi että joku melko yksinkertainen malli voisi korvata takana tulevan ajoneuvon. Juu kuulostaa tuollaisenaankin epäkäytännöllisen kalliillta ja hankalta. Vielä vaikeammaksi sen tekee se että takana olevan DF tulisi mitata hyvin monessa paikassa ja jokaisessa monella nopeudella. Yhdellä nopeudella ja takana olevan paikalla voitaisiin synnyttää sopiva pyörre jolla vaadittu DF arvo saataisiin toteutumaan juuri sillä nopeudella juuri siinä paikassa, mutta muuten ei oltaisi lähelläkään.

Niin ei varmaankaan toteudu, joten boostit kuulostaa ihan harkinnan arvoisilta.

Epäsuorasti ohituksia varmaankin lisäisi tallien nopeuserojen pienentäminen. Tasaisempi kisa toisi enemmän painetta ja tilaisuuksia.
Kannatan kuristimen käyttöönottoa moottorissa. Kuristin toisi mootorin osalta tallit lähemmäksi toisiaan ja suuntaisi kehitystä muualle. Melko helpolla ja samalla melko edullisesti tehojen osalta päästäisiin melko lähelle jolloin muulle kehitys työlle jää enemmän resursseja. Jolloin voisi kuvitella että huonommankin tallin autot toimisivat ainakin joillakin radoilla aika hyvin.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Downforce 10%:tiin, kuulostaa hyvältä, mutta miten?

Nykyautosta karsitaan etusiipi ja takasiipi pois niin jäljellä on 40% downforcesta. Eli hankalaksi menee, ja pystyisikö F1 pitämään kuninkuusluokan viittaansa jos autot karsitaan siivettömiksi?

Oma ehdotukseni onkin alussa mainittujen välimuoto, pudotetaan siivistä saatavaa downforcea (sen minkä pystyy) ja sen lisäksi tehdään rajoituksia auton perän kokoon jolla saadaan suurempaa imuefektiä taaksepäin. Jos siipien downforcea pystytään rajoittamaan tarpeeksi, voitaisiin lisätä sellaista downforcea joka ei häiriinny edellä ajavasta autosta.

Lisäksi ottaisin tarkemman linjan sääntöihin ja rajoittaisin pikkuhärpäkkeitä. Tälläkin saataisiin downforcea kuriin, sekä kehitystyötä hiukka tasattua.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Toni_V sanoi:
Downforce 10%:tiin, kuulostaa hyvältä, mutta miten?

Nykyautosta karsitaan etusiipi ja takasiipi pois niin jäljellä on 40% downforcesta.
Downforce vaihtelee nopeuden mukaan.

Eli hankalaksi menee, ja pystyisikö F1 pitämään kuninkuusluokan viittaansa jos autot karsitaan siivettömiksi?
F1:set voisivat pitää kuninkuusluokan viittansa varsin hyvin vaikka aerodynamiikan osuutta suoritustasosta karsittaisiinkin. Tarpeen vaatiessa GP2:sta voidaan hidastaa jos ihmiset näin ajattelisivat.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
gnz sanoi:
Downforce vaihtelee nopeuden mukaan.
Totta... Mutta tähän asiaan viitaten, meinaatko että auton eri osat tuottavat eri suhteellisen määrän downforcea eri nopeuksissa? Vai meinasitko että rajoitetaan formuloiden nopeutta jotta downforce laskee?

F1:set voisivat pitää kuninkuusluokan viittansa varsin hyvin vaikka aerodynamiikan osuutta suoritustasosta karsittaisiinkin. Tarpeen vaatiessa GP2:sta voidaan hidastaa jos ihmiset näin ajattelisivat.
Mutta, kun nyt on puhuttu downforcen leikkaamista kymmenesosaan. Tämä veisi autot tuonne 60-luvulle desainin puolesta. Pystyisikö F1 olemaan vielä vakuuttava autourheilun huippuluokka. Toki kaikista muistakin pikkuformuloista voitaisiin ottaa siivet pois, mutta...

Kertokaa ihmeessä jos jossain on ollut suunnitelmia miten tuollainen downforcen pudotus yleensä pystyttäisiin tekemään.

Niin, äänestin siis numeroa 2.
 

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu
Miten luokkaa, jossa ei ajeta slikseillä, voidaan kutsua kuninkuusluokaksi?
 
Ylös