Ohitusten parantaminen

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
Mutta, kun nyt on puhuttu downforcen leikkaamista kymmenesosaan. Tämä veisi autot tuonne 60-luvulle desainin puolesta. Pystyisikö F1 olemaan vielä vakuuttava autourheilun huippuluokka. Toki kaikista muistakin pikkuformuloista voitaisiin ottaa siivet pois, mutta...
Tuskin ihan 60-luvulle, mutta 70-luvun alkuun tai puoliväliin ehkä.

Prosentuaalisista vaikutuksista en tiedä, mutta keinoja olisivat ainakin:
- yksilapaiset etusiivet ja kaksilapaiset takasiivet, joissa pystysuorat päätylevyt, siiven maksimikorkeus esim. 10 cm
- siipiprofiilit kielletään akselien välisellä alueella kokonaan (pohjan venturikanavat tiukoin rajoituksin sallitaan pohjassa), samoin ilmanohjaimet, kuten McLarenin "sarvet"
- korotettu keula kielletään, ja sileän keskipohjan on jatkuttava etusiiven takareunaan asti
- sivuponttoonien muotoilua rajoitetaan siten, että niiden on jatkuttava täysleveinä takarenkaaseen asti

Jotain tällaista siis tavoitellaan (lisää mielessäsi ilmanotto pään yläpuolelle):
http://www.mafma.com/images/amd20012.jpg
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
WebSlave sanoi:
Tuskin ihan 60-luvulle, mutta 70-luvun alkuun tai puoliväliin ehkä.

Prosentuaalisista vaikutuksista en tiedä, mutta keinoja olisivat ainakin:
- yksilapaiset etusiivet ja kaksilapaiset takasiivet, joissa pystysuorat päätylevyt, siiven maksimikorkeus esim. 10 cm
- siipiprofiilit kielletään akselien välisellä alueella kokonaan (pohjan venturikanavat tiukoin rajoituksin sallitaan pohjassa), samoin ilmanohjaimet, kuten McLarenin "sarvet"
- korotettu keula kielletään, ja sileän keskipohjan on jatkuttava etusiiven takareunaan asti
- sivuponttoonien muotoilua rajoitetaan siten, että niiden on jatkuttava täysleveinä takarenkaaseen asti

Jotain tällaista siis tavoitellaan (lisää mielessäsi ilmanotto pään yläpuolelle):
http://www.mafma.com/images/amd20012.jpg
Olen tässä koittanut selitellä että nykyaikainen formula 1 auto tuottaa suuren osan downforcestaan rungolla. Downforcen tiputtaminen oikeasti kymmenesosaan ei onnistu siipien muotoilulla tai edes poistamisella kokonaan. Runkoihin pitäisi siis saada todella rankat rajoitukset jotta sen tuottamaa downforcea pystyttäisiin kontrolloimaan. Noin silmämääräisesti kuvan autosta saataisiin ihan varmasti yli kymmenesosa nykydownforcesta. Pelkästään yksilapaiset siivet tuottavat enemmän.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
Olen tässä koittanut selitellä että nykyaikainen formula 1 auto tuottaa suuren osan downforcestaan rungolla.
Siksipä akselien välisellä alueella ei mitään varsinaisesti downforcea lisääviä muotoja sallittaisikaan.

Noin silmämääräisesti kuvan autosta saataisiin ihan varmasti yli kymmenesosa nykydownforcesta. Pelkästään yksilapaiset siivet tuottavat enemmän.
Kyllä tuosta autosta silloin saatiinkin, mutta nyt pohjaa säädeltäisiin enemmän. Tuo tuotti suurimman osan downforcestaan sivuponttooneilla.

Kuinka suuren osan df:stä tuottaa mielestäsi runko nykyformulalla? Nykyiset siivet tuottavat moninkertaisesti (yli viisin-?) sen, mitä nuo siivet. Puhtaasti mutulukuina:
Nykyformula siivet 50% runko 50 %
1982-siivet 20 % nykysiivistä
Noilla luvuilla 1982 siivet tuottaisivat juuri 10 % nykyauton df:stä.
 

Istaria

Well-known member
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
292
Sijainti
QuakeNet
Pistetään siivet tuottamaan downforcen sijasta upforcea niin maailma pelastuu :)
 

mikroi

Well-known member
Liittynyt
25.5.2005
Viestit
110
Istaria sanoi:
Pistetään siivet tuottamaan downforcen sijasta upforcea niin maailma pelastuu :)
Onhan lyijytön bensa halvempaa kuin kerosiini, mutta F1:ssä taitaa matkustajatilat olla himpun ahtaammat kuin Airbus A380:ssä :D
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
mikromanageri sanoi:
autot ovat hyvät mutta radat aivan perseestä :jaska:
Aijaa? Autoissa ei siis ole mitään vikaa, vaikka niillä ei pysty seuraamaan toista lähietäisyydellä? Minkäslaisia ne radat pitäisi olla sitten?
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
vmjs sanoi:
Aijaa? Autoissa ei siis ole mitään vikaa, vaikka niillä ei pysty seuraamaan toista lähietäisyydellä? Minkälaisia ne radat pitäisi olla sitten?
Varmaan sellaisia, joissa on pelkästään tiukkoja neulansilmämutkia, joissa pystyy
pääsemään parhaiten edessä ajavan auton lähelle.
Neulansilmistä lähtee sitten PRKleen pitkä suora toiseen neulansilmämutkaan.

Yksinkertaisimmillaan se olisi siis pitkä pääsuora, tosi tiukka neulansilmä, pitkä takasuora, tosi tiukka neulansilmä.
Eli se ois vähän niinkuin ovaaliradan tyylinen, paitsi, että mutkat olisivat 1000 kertaa tiukempia.
Eli ei taitaisi enää olla järkee sitten Fykkösissä. Olispelkkä kiihdytydkilpailu neulansilmistä ulos.

+Ja suorat vielä viettävät vastakkaiseen suuntaan,kuin tuleva neulansilmämutka kääntyy. Eli jos edessä ajava peittelee sisäkurviin, niin pääsee ulkopuoleltakin paremmin ohi...
 
Viimeksi muokattu:

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu
vmjs sanoi:
Aijaa? Autoissa ei siis ole mitään vikaa, vaikka niillä ei pysty seuraamaan toista lähietäisyydellä? Minkäslaisia ne radat pitäisi olla sitten?
Samaa ihmettelen itsekin. Aina kun autoja muutetaan ohitusten helpottamiseksi, on se vaikeutunut. Mitäs kaikkea turhaa onkaan tehty sitten kauden '97. Autoja kavennettu, renkaita uritettu, etusiipeä nostettu, otettu käyttöön luistonesto ja launch ctrl jne... Kaiken lisäksi aika-ajot sekä pistejärjestelmä ovat aivan naurettavia Lopputuloksena autot ovat (liian)helppoja ajaa, täynnä härpäkkeitä ja ohittaminen on mahdotonta. Jännäkakkaa revitään bensamääristä ja rengaskulutuksesta.

Onkohan nimimerkki mikromanageri seurannut lajia kuinka pitkään?

ps. Mitähän "ohitusten parantaminen" tarkoittaa? Haluaako topicin perustaja kenties näyttävämpiä ohituksia, vai kuinka ohituksia "parannetaan"?
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
skf sanoi:
Samaa ihmettelen itsekin. Aina kun autoja muutetaan ohitusten helpottamiseksi, on se vaikeutunut. Mitäs kaikkea turhaa onkaan tehty sitten kauden '97.
Niin, renkaiden urittaminen ja autojen kaventaminenhan muistaakseni esiteltiin hidastamaan kaarrenopeuksia, ei niinkään ohituksien parantamiseksi. Ohituksiahan nuo muutokset vain vaikeuttavat. Elektroniikka taas osaltaan vie näyttävyyttä ajosta. TV-kuvankin perusteella pystyy arvioimaan että '97 autot olivat työläämpiä ajaa. Niin, olihan se vielä 2000-luvullakin paikoitellen näyttävää ainakin Mikan ja Schumin käsissä. :)

Täksi kaudeksi määrättiin aerodynamiikkaleikkauksia mutta käytännössähän muutokset olivat lähinnä kosmeettiset. Hieman nostettiin kaasua jalalta tuossa downforcen kasvussa.

Jotta kunnon vaikutuksia nähdään pitää downforcea leikata reilummin. Samalla voidaan mieluusti tuoda sliksit takaisin, uskoisin että slikseissä on käyttökelpoinen luisukulma-alue suurempi kuin nykyisissä urarenkaissa, joka voi mahdollistaa pientä luistatustakin. Varmasti löytyy kasakaupalla muitakin teknisiä ratkaisuja näyttävyyden parantamiseksi mistä minulla ei ole hajuakaan. ;)
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
hannu^ sanoi:
Samalla voidaan mieluusti tuoda sliksit takaisin, uskoisin että slikseissä on käyttökelpoinen luisukulma-alue suurempi kuin nykyisissä urarenkaissa, joka voi mahdollistaa pientä luistatustakin.
Kyllähän nykyisilläkin renkailla luisussa voi ajaa, jos osaa. Kaikki eivät vaan siihen pysty kuten Hockessakin nähtiin. :tongue:
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
vmjs sanoi:
Kyllähän nykyisilläkin renkailla luisussa voi ajaa, jos osaa. Kaikki eivät vaan siihen pysty kuten Hockessakin nähtiin. :tongue:
Mielestäni nykykalustolla ei yksikään kuski aja tehokkaasti yhtä suuressa luisussa kuin mitä '97 autoja vietiin.
Tai sitten en vain ymmärtänyt vitsiä. :wink:
 
Viimeksi muokattu:

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
skf sanoi:
Samaa ihmettelen itsekin. Aina kun autoja muutetaan ohitusten helpottamiseksi, on se vaikeutunut. Mitäs kaikkea turhaa onkaan tehty sitten kauden '97. Autoja kavennettu, renkaita uritettu, etusiipeä nostettu, otettu käyttöön luistonesto ja launch ctrl jne... Kaiken lisäksi aika-ajot sekä pistejärjestelmä ovat aivan naurettavia Lopputuloksena autot ovat (liian)helppoja ajaa, täynnä härpäkkeitä ja ohittaminen on mahdotonta. Jännäkakkaa revitään bensamääristä ja rengaskulutuksesta.

Onkohan nimimerkki mikromanageri seurannut lajia kuinka pitkään?

ps. Mitähän "ohitusten parantaminen" tarkoittaa? Haluaako topicin perustaja kenties näyttävämpiä ohituksia, vai kuinka ohituksia "parannetaan"?
Olisiko parempi lause sitten ollut "Ohitustilanteiden raju lisääminen".

Siis haluan enemmän ohituksia kilpailussa. Haluan Nähdä kunnon taistelua kärjessäkin ja nähdä kuinka Esim. Räikkönen ohittaa taidoillaan Alonson.
Ja muidenkin kuskien kamppailuja kisan aikana.

Siis se näyttää minusta "huipulta" kun saa jännittää pääseekö takana oleva auto kiihdytyksessä tarpeeksi lähelle, jotta olisi imun vaikutuspiirissä ja pääsisi
ennen mutkaa rinnalle....

En tiedä se näyttää minusta jotenkin vaan niin "hohdokkaalta", koko "imutus-tilanne" . Minusta ohitukset ovat kilpailun suola...... ja sokerikin :tongue:

Itse aloin vakavammin seurata ykkösiä vasta, joskus 2000, jolloin oliko nyt Brasilian kilpailu jota Kyllönen selosti tähän tapaan:
"Schumacher(lähtöruutu 3) pääsi Davidin ohi kevyesti lentävällä lähdöllä ja David joutui antautumaan" -Kärkikuljettaja Mika Häkkiselle avautuu taas pääsuora-." Schumacher on Aivan Häkkisen imussa.....Schumacher tulee jo rinnalle, pääseekö ohi! pääseeko ohi!, Mika antautuu, Schumacher tuli ohi....."

Haluan nähdä kuinka maailman parhaat kuljettajat taistelevat toisiaan vastaan kunnolla eivätkä vain mielessään mieti kisan aikana . " Taidanpa varmistella tämän sijoituksen, koska ohi ei pääse" tai että täytyy odottaa kunnes edellä ajava poistuu varikolle, että pääsen ajamaan pari nopeata kierrosta kunnolla ja yrittää ohitusta varikolla".

Tai sitten valitella kisan jälkeen taas kuinka vaikeaa ohittaminen on kun jäin tulppa Trullin taakse, jonka vuoksi jouduin pois voittotaistelusta ym.

Ja useiden ihmisten mielipidettä( Formulaykkösistä kiinnostuneiden kuin myös ulkopuolisten) Että kuinka tylsiä Formula-ykköset ovat, pelkkää peräkkäin ajelua, eikä kisojen aikana tapahdu mitään.

Jotkut sanovat, että voithan mennä katsomaan muita sarjoja, joissa ohituksia tapahtuu paljon. Maailma on pullollaan sarjoja, joissa on paljon tiukempaa kilvanajoa,kuin F-ykkösissä.

Niinhän voinkin, mutta haluan nimenomaan katsoa sarjaa, jossa maailman parhaat kuljettajat ottavat mittaa toisistaan ja näyttävät miten ajavat parhaat kuljettajat parhailla autoilla, eivätkä mitkään Sebastian Buemit tai Natacsha casnakit ja sarja tosiaan on parhaiten arvostettu ja autourheilun kuninguusluokka, jota ajetaan eri puolilla maailmaa....
 
Viimeksi muokattu:

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
vmjs sanoi:
Kyllähän nykyisilläkin renkailla luisussa voi ajaa, jos osaa. Kaikki eivät vaan siihen pysty kuten Hockessakin nähtiin. :tongue:
Väittäisin ,että enemmän sivuluisuun vaikuttaa downforce kuin renkaat.. Kun auto kääntyy sivuttain niin luultavasti suurin osa df:stä häviää ja silloin ei pito vaan riitä oli kyseessä vaikka sliksit
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
vmjs sanoi:
Aijaa? Autoissa ei siis ole mitään vikaa, vaikka niillä ei pysty seuraamaan toista lähietäisyydellä? Minkäslaisia ne radat pitäisi olla sitten?
Ongelmahan on se että nykyautot tuottavat suurimman osan downforcen siivillä kun ne 80-luvulla tuottivat sen sivuponttooneilla tai helmoilla jolloin lähietäisyydellä ajaminen ei pienentänyt downforcea samassa suhteessa kuin nykyään.

- Kaikki härpäkkeet ja badgeboardit kiellettyjen listalle, lisäki siipien max. elementtien määrä edessä 1 takana 2 (siipien tuottamaa downforcea piennetään)
- Pohjalevy mäkeen (rungon tuottamaa downforcea kasvatetaan)
- sliksit takaisin
- autojen leveyttä kasvatetaan 10 cm. (Suoravauhdit laskevat ja edellä ajavan auton imuefekti kasvaa.)
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
bigbear sanoi:
Väittäisin ,että enemmän sivuluisuun vaikuttaa downforce kuin renkaat.. Kun auto kääntyy sivuttain niin luultavasti suurin osa df:stä häviää ja silloin ei pito vaan riitä oli kyseessä vaikka sliksit
Hmm, mutta jo kartingissa on nykyisin moka jos päästää auton sivuluisuun. Sadekelillä ja poikkeustapauksissa kyllä, mutta kuivalla kun ajetaan normaalisti, ei sivuluisuja enää harrasteta.

10-20 vuotta sitten sivuluisut kuuluivat myös kartingiin. Onkohan syynä kuitenkin renkaiden kehitys? Näissä karting-autoissa kun ei downforcea paljoa tuoteta. :)
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
markot sanoi:
Ongelmahan on se että nykyautot tuottavat suurimman osan downforcen siivillä kun ne 80-luvulla tuottivat sen sivuponttooneilla tai helmoilla jolloin lähietäisyydellä ajaminen ei pienentänyt downforcea samassa suhteessa kuin nykyään.
Helmojen poistamista taidettiin perustella turvallisuusseikoilla. Nykytekniikalla helma-autot saattaisivat olla liian tehokkaita ihmisen kestettäväksi. Ja sitten kun se kriittinen helmanpalanen irtoaisi, autosta tulisi kuuraketti.

Kun sääntöjä rukataan pitää myös muistaa, ettei vauhdit saisi kasvaa nykyisestä. Jo viimekauden pehmeillä renkailla oli ongelmia kun kuskit eivät oikein enää jaksaneet.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Miksi kaiken pitää olla aina niin monimutkaista? Minusta on aivan turhaa alkaa säätämään sallittujen siipien mittoja ja venturikanavien kokoja tai rajoittaa horisontaalisten siipien määrää yms...

Minusta olisi kaikein helpointa jos asetetaan aerodynaamiselle downforcelle raja X, jota ei saa ylittää. Tehkööt sitten minkälaisia härpäkkeitä tahansa, kunhan X ei ylity. Lisäksi voidaan asettaa sääntö, että imuefektin on oltava suurusluokkaa X. En tiedä millä suureella sitä mitataan, paineella tms. varmaankin, mutta se tuskin on ongelma.

Sitten on tietysti kysymys valvonnasta... Se ei kuitenkaan liene vaikeaa, sillä autoihinhan voidaan asentaa lisäksi se paljon puhuttu standardi elektroniikkayksikkö (by FIA) ja lisäksi sensorit, jotka mittaavat downforcea ajossa. Voisipa siihen asettaa sellaisen vivun, että jos X ylittyy, niin elektroniikkayksikkö katkaisee moottorin sytytyksen ;).
 

Kehmu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2005
Viestit
113
Iacchus sanoi:
Miksi kaiken pitää olla aina niin monimutkaista? Minusta on aivan turhaa alkaa säätämään sallittujen siipien mittoja ja venturikanavien kokoja tai rajoittaa horisontaalisten siipien määrää yms...

Minusta olisi kaikein helpointa jos asetetaan aerodynaamiselle downforcelle raja X, jota ei saa ylittää. Tehkööt sitten minkälaisia härpäkkeitä tahansa, kunhan X ei ylity. Lisäksi voidaan asettaa sääntö, että imuefektin on oltava suurusluokkaa X. En tiedä millä suureella sitä mitataan, paineella tms. varmaankin, mutta se tuskin on ongelma.

Sitten on tietysti kysymys valvonnasta... Se ei kuitenkaan liene vaikeaa, sillä autoihinhan voidaan asentaa lisäksi se paljon puhuttu standardi elektroniikkayksikkö (by FIA) ja lisäksi sensorit, jotka mittaavat downforcea ajossa. Voisipa siihen asettaa sellaisen vivun, että jos X ylittyy, niin elektroniikkayksikkö katkaisee moottorin sytytyksen ;).
Kieltämättä mielenkiintoinen idea. Mutta tämä se vasta monimutkaista onkin. Kun kaikki on rajattu, eli mitat ja kulmat, jne. on annettu, on tätä huomattavasti helpompi valvoa. Annettuja 'arvoja' on mahdoton kiertää. Mutta jos annetaan monen tekijän summan arvo ja yritetään valvoa sitä, menee homma hankalaksi. Lisäksi suunnittelutyöhön tulee menemään vaaaaltavasti enemmän rahaa, kun yritetään päästä mahdollisimman lähelle sallittua, ja joudutaan tekemään useita versioita. Etenkin pienet tallit kärsisivät tästä valtavasti.

Lisäksi tuo sensorihomma toisi mukanaan lisää sääntöjen 'kiertämisyrityksiä' ja 'Ups, miten se nyt tuolla lailla hajosi?...'
 
Ylös