Karvanoppa
Member
- Liittynyt
- 5.8.2005
- Viestit
- 5
Eikös se toisen perässä ajelu syö downforcen erityisesti auton keulasta kun etusiipi ei saa ilmaa painamaan sitä samalla lailla kuin tyhjällä radalla. Koska tätä downforcea menetetään edestä niin eikö olisi hyvä ottaa mallia vaikkapa Cartista ja sallia autoihin vain tarpeeksi yksinkertaiset etusiivet. Tällöin siipi ei kykenisi tuottamaan lähellekkään samaa pitoa keulalle ja ei olisi merkitystä enää niin paljon tuolla edellä ajavalla autolla siihen pitoon. Cartissahan tyypit ajaa ihan toistensa perseissä kiinni välillä, eikä näytä juuri olevan ongelmia siinä pysyä.Meleren~ sanoi:Ongelman ytimenä on tosiaan se että edessä ajavan lähelle PRKle!! ei pääse.
Sekunnin päähän pääsee vielä suht. helposti, mutta siitä alkaa edessä ajava auto sillä lailla syödä downforcea, että HEI VAAN, PRkle!!!
Jos ja kun autojen pito mutkissa heikkenisi huomattavasti tällä muutoksella, niin Slicksit vaan kehiin paikkaamaan hieman tilannetta. Enemmän kosketuspintaa rataan, enemmän pitoa.
Sitten taas jos katsotaan ohitustilanteen alkua aina sinne suoraa edeltävään mutkaan/mutkayhdistelmään, niin huomataan, ettei nykyautoilla tehdä juuri ollenkaan virheitä mutkan ulostuloissa luistoneston vuoksi. Perä ei pääse luistamaan alta ja varsinaista paikkaan ohitukseen ei löydy, siispä luistonesto pois autoista. Olisi jälleen kuskin omalla vastuulla kokonaan se mutkasta ulostulo ja virheitä tulisi enemmän. Vähän liikaa kaasua, perä lähtisi sladiin ja tämä avaisi takana ajavalle kuskille mahdollisuuden ohitukseen paremman ulostulonopeuden myötä, koska nopeutta ja aikaahan se sladittelija menettää.
Samaan syssyyn vaikka autoihin kokonaan manuaaliset vaihteet, eli sekä ylös että alas pitäisi itse vaihtaa. Jälleen voisi kuski tehdä vaihtovirheitä ja tämäkin saattaisi avata ohituspaikkoja.
Hienointa näiden asioiden toteutumisessa olisi se, että kuskin osuus menestykseen nousisi huomattavasti. Nykyautojahan ajaa kuulemma apinatkin
Ja kun kerran vauhtiin pääsin, niin renkaanvaihdot sekä välitankkaukset pitäisi sallia vaikka 5 kertaa kisan aikana. Mielestäni varikkotaktiikat kuuluu lajiin ja nykyisellään jopa ne on vedetty niin perseelleen tuon renkaanvaihdon kieltämisen takia.