Ohitusten parantaminen

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Ferrari on näköjään jo testannut tätä radalla. :eek!:

Manipulaatio vai ei?
 
Viimeksi muokattu:

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Vasemmanpuoleisessa (tai auton oikeanpuoleisessa) on 8 punaista lätkää, oikeanpuoleisessa 7. Ehkä ne testasi sen siiven leveyden vaikutuksia? Jotenkin olisi hölmö kämmi manipulaatioksi..
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa.

Päivän Iltasanomien paperiverisossa oli manipulaatio tuommosesta tuplasiipi McLarenista. Aika hassun näkönen häristin...

En pikakuuklella löytäny siitä kuvaa, ja nyt painaa vähän kiire, niin notta ettikää ite jos kiinnostaa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
no tässä on jokatapauksessa FIA:n virallinen skitsi aiheesta....


aika karseen näkönen :yuck:
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Tämän ehdotuksen laatijoiden mielestä, autojen esteettisyydellä ei voi olla mitään arvoa. Itse väitän kuitenkin että monien katsojien mielestä kilpa-auton ulkonäöllä on merkitystä.

Imuefektiä voitaisiin varmasti parantaa myös standardi siipien avulla, vaikka siipi olisikin yksiosainen ja enemmän perinteisen näköinen ratkaisu. Entä millaiset ominaisuudet saavutettaisiin esimerkiksi jos takasiipi saisi sisältää vain yhden siipiprofiilin, jonka muotoilu olisi myös tarkkaan rajattua?

Ehdotettu ratkaisu suorastaan huokuu kompromissimäisyyttä. Formula ykköset ovat minulle edustaneet aina täydellisyyden tavoittelua parhaimmillaan, joten olen kyllä sanoinkuvailemattoman järkyttynyt tälläisestä ehdotuksesta.

Jopa ratkaisu joissa kaikki siipipinnat olisivat sallittuja vain etuakselin etupuolella olisivat esteettisesti kauniimpia, olkoonkin että silloin pitäisi rajoittaa rungon muotoilua voimakkaasti (eli takaosan downforce pitäisi muodostaa pääasiassa auton alla kulkevien virtausten avulla).
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Punainen sanoi:
Ehdotettu ratkaisu suorastaan huokuu kompromissimäisyyttä. Formula ykköset ovat minulle edustaneet aina täydellisyyden tavoittelua parhaimmillaan, joten olen kyllä sanoinkuvailemattoman järkyttynyt tälläisestä ehdotuksesta.
Täytyy kyllä todeta, etten juurikaan tajua, miten nyt juuri tämä ehdotus huokuu kompromissimäisyyttä kun tuo täydellisyyden tavoittelu on ainakin niin kuin itse sen ymmärrän ollut teknisten sääntöjen osalta kaukana jo pitkään.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jos se noin vaikeaks menee, niin laittais ne siivet kertakaikkiaan pois.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Bobakki sanoi:
Täytyy kyllä todeta, etten juurikaan tajua, miten nyt juuri tämä ehdotus huokuu kompromissimäisyyttä kun tuo täydellisyyden tavoittelu on ainakin niin kuin itse sen ymmärrän ollut teknisten sääntöjen osalta kaukana jo pitkään.
Toki kysymyksessä on puhdas mielikuva. Eli jokainen vetää rajansa johonkin kohtaan.

Mitä tulee täydellisyyteen, niin kalustoa suunnittelevat henkilöt mielestäni pyrkivät aina "täydellisyyteen" annettujen sääntöjen puitteissa. Tai ainakin heidän tulisi tuohon pyrkiä.

Eli mulla on vaan puurot ja vellit sekaisin. Teknisiä sääntöjä laativat henkilöt juotuvat tietysti tekemään aina kompromisseja eri asioiden välillä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Itse aiheeseen piti toteamani, että mulle kyllä sopii tuokin ulkoasu, mikäli toimii kuten luvataan. Sama itkuhan näitten kaikkien sääntömuutosten kanssa on autojen ulkonäön suhteen ollut korotetuista ohjaamon laidoista auton kaventamisen kautta etusiiven nostamiseen. Ja silti jaksatte katsoa, höh.

Hanford devicen suhteen muistelen sellaista, että sen vastaanotto Cart-piireissä oli vähän ristiriitainen... vaikka se tuota imuefektiä tehostikin, toimi se siinä "liiankin" hyvin, tuloksena oli ulosajoja kun auto meni liian lähelle toista ovaalin kaarteissa, sillä tyhjiö oli niin voimakas, että downforce hävisi liki kokonaan. Ja Ykkösten kanssahan tavoitellaan nimenomaan päinvastaista, aivan kuten Razah tuolla jo totesikin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4336
Eikös Kimi maininnut että toisen imussa ajaminen nopeissa mutkissa on vaikeutunut joka vuosi entisestään, tähän varmasti vaikuttaa takasiiven max. korkeuden lasku sekä autojen parantunut aerodynaamiikan hyötysuhde.
(ilmavastus/saavutettu downforce)

Entäs jos, takasiiven max korkeus nostetaan nykyisestä vaikka 40 cm ja määrätään siipiprofiilien max määrä 2:teen, tarvittaessa profiilin muoto on myöskin määrätty tarkoin. Lisäksi väliprofiileja joita nykyään autoissa käytetään takaripustusten tienoilla ei sallita. Eikö tämän pitäisi helpottaa imussa ajamista nopeissa mutkissa koska autonperän ja alimman siipiprofiilin läpi menevä ilmamäärä kasvaa, jolloin haitalliset turbulenssit vähenee? Samalla takasiiven max korkeuden kasvattamisella lisätään ilmanvastusta sekä imuefektiä takana ajavan eduksi. Asiantuntijat meneekö ihan mettään?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
kouvotsvoni sanoi:
Minkä sarjan auto ja miltä vuodelta :eek:
näyttäis vuosituhannen vaihteen F3 kärryltä vahvasti...

aika outoa on jos saavat tuon muutoksen läpi, takasiipi kuitenkin on näkyvämpiä mainospaikkoja ykkösissä...
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Takaapäin katsottuna tuo ei enää näytä ollenkaan formulalta, vaan joltain lokasuojalliselta kilpa-autolta. "Vanhanaikaisen näköinen" on yksi ajatus joka tuosta tulee mieleen, kun 60-70-luvuilla tiimit kokeilivat kaikennäköisiä spoilereita. :nope: :thumbdown
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Eipä tuo nyt NIIN kauhea ratkaisu olisi. Johan tässä ollaan näitä nykyisiä vormuloita tarpeeksi kateltukin, joten kelpais mulle. Vielä kun tuo toisi tullessaan slicksit, niin voisivat pistää tuon säännön jo 2007-vuodelle. :thumbup:
 
Ylös