Ohitusten parantaminen

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Razah sanoi:
Melkein väittäisin että jotta saataisiin kunnon kilvanajoa ja rattimiehet seulottua Satoista niin tuota suhdetta pitäisi kääntää toisin päin.
Menee ohi aiheesta, mutta menkööt. Saton nimi on meinaan vähän väärässä asiayhteydessä ny. Sitä en osaa sanoa, miksei Takuman vauhti ole oikein Fykkösissä näkynyt, mutta jos ei Sato ole rattimies, niin kuka sitten?

Kaveri kuitenkin aloitti kilpailemisen vasta 96 ja 99 rapsahti tilille Macaon voitto FR2000-luokassa. 2000 oli vuorossa Englannin F3. Viisi voittoa ja sarjan kolmossija. 2001 jatkoi kolmosissa ja voitti Englannin sarjan täysin ylivoimaisesti ottaen kaksitoista voittoa kolmestatoista mahdollisesta (samaan ei ole kukaan pystynyt kyseisessä sarjassa)! Samana vuonna tuli vielä voitto Malrboro Masterissa ja Macaon F3 GP:ssä.

Mun mielestä Sato jos kuka on osoittanut todellisia rattimiehen taitoja ja noussut lyhyessä ajassa huipulle.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Autojen ulkonälöä saisi helposti parannettua, jos noi kaksi erillistä takasiipeä yhdistettäisiin suoralla poikki levyllä, joka ei huononna ilman virtauksia. En tiedä onko se edes mahdollista, mutta siten ulkonäkö pidettäisiin melkein muuttumattomana.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Razah sanoi:
Semmoinen 900-1000hv imuilman kuristuksella, ~4 litran V8/10, kestää helposti sen kolme kisaa. Teho takaisi että nämä vehkeet varmasti kulkee kovempaa kuin mikään muu neljällä renkaalla mutkaradalla. Aerot alas nykytasosta ja rengasmonopoli yhdelle valmistajalle, voidaan helposti kontrolloida sitä mekaanista pitoa. Seurauksena jarrutusmatkat pitenee ja ajamisesta tulee vaikeampaa, jolloin ohitustilanteita syntyy. Voidaan pitää sellainen takapään aerodynamiikka että taakse muodostuu kunnon imu ilman että se takana tuleva ei voisi seurata nopeissa mutkissa (maaefekti).

Ei ole Max niin vaikeata..
Muuten kuulostaa todella hyvältä, mutta pikkuisen ongelman tässäkin näen; rengasvalmistajat ovat molemmat vastustaneet yhden valmistajan valintaa, ja kyllähän minä sen ymmärrän, että kun ei ole kilpailevaa rengasvalmistajaa, eivät tuloksetkaan näytä kovin kummoisilta, kun sekä kärkeä että perää pitää sama valmistaja.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Fian touhut tuntuvat ihmeelliseltä. Ehdotuksiin olen keksinyt kaksi vaihtoehtoa, 1. päättäjillä ei ole teknistä tietoa, 2. tehdään niin huonoja ehdotuksia, että tallit tekevät jonkun "vastatarjouksen".

Formuloiden nopeutta on kuitenkin mahdollisuus kontrolloida suht hyvin.

Moottoritehoja pystytään rajoittamaan tilavuuden lisäksi polttoaineen tai imuilman rajoituksella helposti. Ja itseasiassa polttoaineen kulutukseen liittyvät rajoitukset voisivat olla ihan hyviä. Kehityksistä voisi olla hyötyä henkilöautopuolella.

Downforcea pystytään rajoittamaan siipien mitoilla, elementtien määrällä jne. Siipielementit voitaisiin rajoittaa vaikka yhteen ja etusiiven muotoilua rajoittaa. Downforce vähenisi, ja mainospinta-ala paranisi. Lisäksi erinäiset härpäkerajoitukset pienentäisivät kehityskuluja (ehkä), ainakin sponsoritilat paranisivat siten.

Omat sääntömuutosehdotelmat ovat vieläkin aerodynaamista pitoa pois ja ilmanvastusta lisää, niin että taakse tulee imua. Rajoitetaan siis auton takapään kokoa.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Tota bensamäärän rajoitustahan kokeiltiin 80-luvulla turbojen aikaan, mutta siitä nousi jonkun verran porua. Nykyisillä säännöillä kikkaillaan omasta mielestäni muutenkin ihan tarpeeksi bensan kanssa. Polttoainetta itseään voisi toki jotenkin muutella.
 

Mundus

Well-known member
Liittynyt
11.12.1999
Viestit
219
Sijainti
Helsinki
Top Gear ratkaisu

Ohituksia voisi lisätä myös Jeremy Clarksonin ehdottamalla tavalla: Kuskeille palkkakatto max. £20 000. Ja jokaisesta ohituksesta maksetaan miljoona. :cool:

Kuten Damon Hill totesi, GP oli ennen todellakin Grand Prix, nyt kukaan ei tiedä mitä voitosta tienaa..
 

Jurva

Well-known member
Liittynyt
6.10.2000
Viestit
69
Sijainti
Hämeenlinna
Toi siipihomma kuulostaa siltä että, halutaan autojen ajavan jonossa pitkin rataa. Juurihan tuossa sanotaan että, tarkoitus on ajaa toisen perässä mutkissa :confused: .
Eikä sieltä toisen perästä helpolla tulla ohi, jos ei tehot riitä, eikä toisen imusta voi ampaista ohi. Piste.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jurva sanoi:
Toi siipihomma kuulostaa siltä että, halutaan autojen ajavan jonossa pitkin rataa. Juurihan tuossa sanotaan että, tarkoitus on ajaa toisen perässä mutkissa :confused: .
Eikä sieltä toisen perästä helpolla tulla ohi, jos ei tehot riitä, eikä toisen imusta voi ampaista ohi. Piste.
Tarkoitus lienee se, että nopeampi auto pystyy sitten ohittamaan suoralla edellään olevan hitaamman. Tällä kaudellahan se on ollut vaikeaa, koska aivan perässä ei nopeissa mutkissa voi ajaa, ja suoralla ei enää ehdi saada kiinni. Imua ei ilmeisesti tavoitella, eli sitä, että jopa hitaampi auto pääsisi ohi nopeammasta.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Laitan tähän topikkiin tuon KERS-threadin sijaan..
KERS:stä jotkut kai odottavat tulevan jonkin sortin push-to pass nappi. Itse en odota liikoja ohitusten lisääntymisen suhteen tälläkään kertaa.

Toisaalta, jos ohtukset lisääntyisivät dramaattisesti niin eivätkö ne kärsisi äkkiä inflaation? Jos ohittaminen olisi helppoa niin puhuttaisiinko Häkkisen ohituksesta Spassa v 2000 , vieläkin?
 

JRantajoki

Well-known member
Liittynyt
30.1.2008
Viestit
640
Minä en henkilökohtaisesti nyt vielä menisi tuota tuomitsemaan. Itse asiassa odotan ehkä enemmän ensi kautta kuin odotin tätä.. ja pakko sanoa että odotin tätäkin aika pirun kovasti. :)
Tuo KERS nyt on taas jotain uutta ja sen kokonaisvaltainen vaikutus ei millään voi tulla ilmi kunnolla ennen ensimmäisiä kisoja.
Tällä hetkellä veikkaisin että todellisuudessa siinä on yksi taktikoinnin mahdollisuus lisää kuljettajalle, tuskin se välttämättä voi olla mikään optimiratkaisu naputtaa boostia aina samassa kohtaa vaikka olisi periaatteessa mahdollistakin, varsinkin kun luultavasti autojen erilaiset vahvuudet varmaan tulee esille ihan hyvin ensi kaudella. Kai tuo konettakin syö boostailla?
Eli toivon mukaan se ihan oikeasti auttaa ohitustilanteissa! :)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Slicksit ja muut uudistukset toivottavasti auttaisi ohitusta jo sinällään. Tämä KERS on siisti juttu, mutta sen tuhlaaminen push-to-pass -systeemiksi olisi huono homma. Ei kiinnosta vaikka ohitukset lisääntyisivät kuinka paljon, koska se on keinotekoista. (Menee samaan kategoriaan kuin ballast-systeemit ja käännetyt lähtöjärjestykset).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
petrolhead sanoi:
Toisaalta, jos ohtukset lisääntyisivät dramaattisesti niin eivätkö ne kärsisi äkkiä inflaation?
Tästä tuskin on pelkoa F1:ssä suurien tasoerojen takia. Onko paljon tasaisemmassa (ja ohitusrikkaammassa) GP2:ssa liikaa ohituksia?
Silk Cut Jaguar sanoi:
Tämä KERS on siisti juttu, mutta sen tuhlaaminen push-to-pass -systeemiksi olisi huono homma.
Miten sinä haluaisit sitä varastoitua energiaa hyödynnettävän?
 

macos

Member
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
19
Sijainti
tampere
Maaliin tulon jälkeen mitataan kuka on kerännyt eniten energia ja jaetaan sen mukaan MM-pisteet. Ketä nyt maaliintulo järjestys kiinnostaa :idea:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
WebSlave sanoi:
Miten sinä haluaisit sitä varastoitua energiaa hyödynnettävän?
Määrätään sillä bensamäärät joilla lähdetään seuraavaan kisaan :idea:

Eli jos on vaikka 400 kj energiaa varastossa niin 40 litraa bensaa seuraavan kisan starttiin...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
WebSlave sanoi:
Miten sinä haluaisit sitä varastoitua energiaa hyödynnettävän?
Täysin vapaasti - siis insinööreille vapaus, en tarkoita kuljettajan vapautta painella nappia. Ei mitään "x sekuntia / y kW per kierros" rajoituksia. Energia suoraan voimansiirtoon, ilman napin painamista. Huomattavasti löysemmillä säännöillä kai voisi sitten jo puhua kohta hybrideistä, mikä ei olisikaan pöllömpi idea. Se kai tässä Toyotaa pänniikin (linkki tuolla KERS-triidissä), etteivät pääsisi näyttämään koko osaamistaan.

-
 
Viimeksi muokattu:

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
WebSlave sanoi:
Tästä tuskin on pelkoa F1:ssä suurien tasoerojen takia. Onko paljon tasaisemmassa (ja ohitusrikkaammassa) GP2:ssa liikaa ohituksia?
En meinaakaan sitä että ohittaminen ei saa helpottua liiaksi. Mutta.. jos F1-kisassa pystyy ajamaan etusiipi kiinni toisen takasiivessä missä vaan ja ohituksia tosiaan tulisi niin paljon kuin jotkut haikailevat, niin ajamalla ohittaminen väistämättä kärsii inflaation, vrt jos vaikka futiksessa tehtäisiin maaleja saman verran kuin koripallo-ottelussa koreja. Se ei sitten olisi enää saman hehkutuksen väärtiä kuin muutoin.. Välittyiköhän mun pointti nyt.
Mun mielestä ohittamisen ei tarvitse olla paljoa helpompaa kuin se nykypäivänä on.
En muuten hirveästi seuraa GP2:sta, ehkä pitäisi.

Jos ohituksia pitäisi sitten lisätä, siihen voisi kyllä pyrkiä autoja muuttamalla ennemmin kuin suunnittelemalla radat täyteen ohituspaikkoja alá Tilke. Musta on hölmön näköistä kattoa kun F1:t matelee neulansilmissä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Silk Cut Jaguar sanoi:
Täysin vapaasti - siis insinööreille vapaus, en tarkoita kuljettajan vapautta painella nappia.
Tuossa menetetään koko idea. Kaikkien suorituskyky paranee about saman verran, jolloin mitään näkyvää muutosta ei tapahdu. Se, että kaikkien suorituskyky kasvaa ei ole toivottava kehitys, sillä F1:n vauhdit ovat jo suurin piirtein halutussa maksimissa. Hetkellinen tehonnousu (nopeusero) on se, jolla niitä toivottuja ohituksia voidaan saada aikaiseksi.
petrolhead sanoi:
En meinaakaan sitä että ohittaminen ei saa helpottua liiaksi. Mutta.. jos F1-kisassa pystyy ajamaan etusiipi kiinni toisen takasiivessä missä vaan ja ohituksia tosiaan tulisi niin paljon kuin jotkut haikailevat, niin ajamalla ohittaminen väistämättä kärsii inflaation
Pelkäät uhkakuvaa, joka ei ole millään tavalla näköpiirissä. Ei F1:ssä olla menossa näillä uudistuksilla lähellekään prätkäkisojen ohitusmääriä, jos sitä pelkäät.

Tulevan kauden säännöillä myöskään lähipeesaaminen ei olennaisesti helpotu.
Mun mielestä ohittamisen ei tarvitse olla paljoa helpompaa kuin se nykypäivänä on.
Ei paljon helpommaksi muutukaan. Nyt se vain yleisen näkemyksen mukaan on liian vaikeata (esim. "trullijunat").
Jos ohituksia pitäisi sitten lisätä, siihen voisi kyllä pyrkiä autoja muuttamalla ennemmin kuin suunnittelemalla radat täyteen ohituspaikkoja alá Tilke. Musta on hölmön näköistä kattoa kun F1:t matelee neulansilmissä.
No mutta, sinähän juuri vastustat tuossa autojen muuttamista ohituksia helpottavammiksi.

Ainut tapa saada nyky-F1:lle ohituspaikkoja on luoda radalle tiukkoja jarrutuksia, ja nykyaerosännöillä myös suoran alkupäässä täytyy olla hidas mutka. Jos/kun autot muuttuvat, voidaan ratasuunnittelunkin periaatteita muuttaa. Tilastollinen fakta kuitenkin on, että Tilken suunnittelemilla radoilla nähdään keskimäärin enemmän ohituksia kuin muilla, "perinteisemmillä" radoilla. Ja ohitukset ovat olleet F1-fanien toivomuslistan kärkipäässä FIA:n kyselyissä.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Juzo sanoi:
Järkevin tapa mielestäni kuitenkin olisi auton imun parantaminen. Tästähän oli joskus puhetta, autoja rakennetaan siten, että perässä ajaminen olisi mahdollisimmman vaikeaa.

Se on kyllä selvää, ettei Formuloissa tulla koskaan näkemään yhtä paljon ohituksia kuin MotoGP:ssä. Mielestäni se onkin hyvä asia, MotoGP:ssä ei sijoituksilla ole minkäänlaista arvoa, muuta kuin tietysti viimeisellä kierroksella. Formuloissa aika-ajollakin on valtava merkitys, kun taas MotoGP:ssä on aivan sama lähdetkö neljännestä vai ekasta ruudusta.
Jep, tai jos takasiipi / perä suunniteltaisiin siten, että se ei vie niin paljoa takaa tulevalta pitoa. Jos yleensä mahdollista, menettämättä älyttömästi perän downforcea?

Mun mielestä downforcea saisi lisätä ja tehoa nostaa. Tosiaan, jos se ohittaminen olisi yhtä yleistä kun MotoGPssä, niin sillä ohituksella ei ole sen kummallisempaa arvoa, kun sijoitukset vaihtuu ½ kierroksen välein. Esim. piikkiluokka on ihan naurettavaa kituutusta.

F1 kuuluu olla kallein, näyttävin, NOPEIN ja teknisin.

Muutama helppo parannus mikä tulee mieleen on; idioottimainen "race control" ja naurettavaa pilkunnussimista vähän rankemmista ohitus yrityksistä, pistelasku järjestelmä uusiksi (auttaa ehkä eniten). Tyyliin voittaja 12, toinen 6, jne..

Kyllä noilla tämän hetken F1 pystyy ohittamaan kunhan se on sen arvoista, on se nähty jo monta kertaa. Tietty slicksit oli hieno veto teknisiin ohitusmahdollisuuksiin. Miksi riskeerata yhtään ja ohittaa kun huonommasta sijoituksestakin saa hyvät pisteet? Ym.. idiootti säännöt.

Hamiltonkin näytti vähän kisakuskin luonnetta, kun yritti väkisin bahrainissakin ottaa takaisin menetyn sijan. Kun taas jotkut muut olisi tyytynyt ajamaan tasaisesti jämäpisteille. :nope: Pisteet, pahin kilpailun tappaja :thumbdown

Säännöt on kuitenkin kaikille samat ja vaikka niitä veivataan mihinkä suuntaan tahansa, niin eiköhän siellä ole aina talleja jotka ovat vähän muita edellä --> se siitä takaluukussa kiinni ajamisesta. Ellei sitten kaikki autot ole samoja, siinä vaiheessa tosin katsojia ei enään olisi ja kaikki muut lähteneet sarjasta. Ohituksia ja tiukkoja tilanteita varmasti löytyisi! Vrt. MotoGP piikkiluokka, kuinkakohan moni sitäkin kattoisi, jos olisi omana kisanaan?

Autonvalmistajatkin haluaa näyttää juuri sitä teknistä osaamista, moottorin kehitys ym. rajoitukset varmasti vituttaa. Entäs kalliit tuulitunnelit ym. meneekö ne hukkaan kun FIA keksii tälläistä paskaa? Moottoripuolelle pitäisi saada 2-3 erinlaista konstruktiota, esim. wankel ja joku muu. Itse ainakin haluaisin nähdä erinlaisia autoja..

Konerikkoja ja tekniikka vikoja pitää saada lisää! Se jos mikä sekoittaa pakkaa huolella. --> moottorikehitys vapaaksi ja pois rajoitukset.

Nykyiset F1 on hyviä, slicksit vaan ja pahimmat tekniset rajoitukset pois. Haluaisin nähdä ja kuulla kun 2.4l 8-kone jengaa lähemmäs 25000rpm, niinkuin todellisen F1 kisakoneen kuuluisi, eikä mikään saatanan eko-diesel.

Liian tiukoilla säännöillä saadaan hyvin pilattua kaikki. Sama pätee myös muualla ;)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös