Mitä enemmän tätä hommaa mietin niin sitä huolestuttavammalta se tuntuu. Kyllä tuo CDGW varmasti toimii, mutta riittääkö se korjaamaan kaiken mikä näissä nykyformuloissa on pielessä?
2.4l V8 ja vaihdettavat, läskit slicksit on vähän hölmö yhdistelmä. Vaikka tehot saataisiin kohtuu ylös noissa uusissa moteissa, ne on alhaalla varmaan suhteessa vielä hengettömämpiä kuin vanhat kympit. Vielä kun mekaaninen pitotaso nousee, niin ajamisesta tulee entistä 'haasteettomampaa'. Melkein väittäisin että jotta saataisiin kunnon kilvanajoa ja rattimiehet seulottua Satoista niin tuota suhdetta pitäisi kääntää toisin päin. Pito alas ja tehot ylös, koko kierrosalueelta, niin että sitä jerkkua saa koneesta pihalle mutkan ulostulossakin.
Kohta noilla hitailla mutkilla ei ole enää mitään merkitystä että kuinka hyvin se kuski ne vetää kun kellään ei kuitenkaan ole koneessa jerkkua hyödyntää sitä ulostuloa. Virheitä on vaikeampi tehdä, kun pitoa riittää.
Mikseiköhän hommaa lähdetty viemään GP2-sarjan viitoittamalle tielle? Siinähän on malliesimerkki siitä miten autot pitää suunnitella että saadaan näyttävää ajoa ja ohittamisesta helppoa.
Helmat kylkiin ja maaefektiä, sitä ei edessä ajelevat haittaa. Kaikki hilavitkuttimet ja siipiräppellykset pannaan, pysyvät autokin kauniina. TC:t ja muut kuskin apuset helvettiin, onko se nyt mistään kotoisin että kuski voi painaa pedaalin pohjaat heti apeksin jälkeen ja antaa elektroniikan hoitaa kaiken? Powerslideja, perkele. Isot motit, tehojen rajoitus vaikka imuilman kuristuksella (tai kierrosluvun rajoituksella, sama asia kun ei ne kuristettuina jaksa hengittää yläpäässä) ettei tehot karkaa aivan taivaaseen ja tasoittuu tuo ruudukko vähän. Tulee samalla sitä alapään 'grunttia' niihin vehkeisiin.
Semmoinen 900-1000hv imuilman kuristuksella, ~4 litran V8/10, kestää helposti sen kolme kisaa. Teho takaisi että nämä vehkeet varmasti kulkee kovempaa kuin mikään muu neljällä renkaalla mutkaradalla. Aerot alas nykytasosta ja rengasmonopoli yhdelle valmistajalle, voidaan helposti kontrolloida sitä mekaanista pitoa. Seurauksena jarrutusmatkat pitenee ja ajamisesta tulee vaikeampaa, jolloin ohitustilanteita syntyy. Voidaan pitää sellainen takapään aerodynamiikka että taakse muodostuu kunnon imu ilman että se takana tuleva ei voisi seurata nopeissa mutkissa (maaefekti).
Ei ole Max niin vaikeata..