En mitenkään kateogorisesti vastusta , pidän vain jokseenkin tarpeettomana niiden suurta lisäämistä.WebSlave sanoi:No mutta, sinähän juuri vastustat tuossa autojen muuttamista ohituksia helpottavammiksi.
Mikä on todennäköisyys, että kaikki tallit onnistuisivat rakentamaan täysin identtisen systeemin, varsinkin kun sen toteuttamiseen on useita eri tapoja?WebSlave sanoi:Tuossa menetetään koko idea. Kaikkien suorituskyky paranee about saman verran, jolloin mitään näkyvää muutosta ei tapahdu. Se, että kaikkien suorituskyky kasvaa ei ole toivottava kehitys, sillä F1:n vauhdit ovat jo suurin piirtein halutussa maksimissa.
Mielestäni mennään jo siinä takapuoli edellä puuhun, jos tämä nähdään vain ohitusten lisäämisenä, eikä uutena tekniikkana. Käännetty lähtöjärjestys ja ballast lisää myös ohituksia... pitäisikö nekin ottaa F1:een?Hetkellinen tehonnousu (nopeusero) on se, jolla niitä toivottuja ohituksia voidaan saada aikaiseksi.
Ristiriita.sc sanoi:Autonvalmistajatkin haluaa näyttää juuri sitä teknistä osaamista, moottorin kehitys ym. rajoitukset varmasti vituttaa. Entäs kalliit tuulitunnelit ym. meneekö ne hukkaan kun FIA keksii tälläistä paskaa? Moottoripuolelle pitäisi saada 2-3 erinlaista konstruktiota, esim. wankel ja joku muu. Itse ainakin haluaisin nähdä erinlaisia autoja..
Nykyiset F1 on hyviä, slicksit vaan ja pahimmat tekniset rajoitukset pois. Haluaisin nähdä ja kuulla kun 2.4l 8-kone jengaa lähemmäs 25000rpm, niinkuin todellisen F1 kisakoneen kuuluisi, eikä mikään saatanan eko-diesel.
Voisin melkein kuvitella asian olevan toisin päin, siis että sileä rengas menettäisi suuremman osan pidostaan jos radan pinnassa on jotain kökköä tai epäpuhtauttaPartsi sanoi:Oisko slickeillä myös se etu, että urarenkaisiin verrattuna puhtaan ajolinjan merkitys ei ole ihan niin suuri?
Pistesysteemin muuttamisella ei ole niin suurta merkitystä kuin ilmeisesti luullaan.petrolhead sanoi:Fiksuja keinoja mielestäni olisi pistelaskusysteemin "jyrkentäminen", lisää pitoa renkaisiin ja downforcen vähentäminen. Lisäksi moottorit voisivat olla yhden kisan koneita jotta säästelyajo ei olisi niin kannattavaa.
Samalla tavalla voimasuhteet vaihtelisivat kuin aerokehityksessä tai moottorikehityksessäkin. Eli jonkin verran, mutta ei niin paljon, että sillä olisi ohituksia merkittävästi lisäävää vaikutusta.Koska tasoero jakautuisi tasaisesti, etu ohitustilanteissa olisi prosentuaalisesti hyvin pieni.Silk Cut Jaguar sanoi:Mikä on todennäköisyys, että kaikki tallit onnistuisivat rakentamaan täysin identtisen systeemin, varsinkin kun sen toteuttamiseen on useita eri tapoja?
Ei tämä tule nopeuksia FIA:n kaavailemalla tavalla ainakaan laskemaan muutenkaan.
Meinaatko, että kunnon race-wankel koneet ei kiertäisi vai? Nehän kiertää jo noissa perheautoissakin aika hyvin Mazdaakin voisi F1 kiinnostaa sen jälkeenSilk Cut Jaguar sanoi:Ristiriita.
En halua tässä nyt astua kenenkään varpaille, mutta kysymys taisi olla lähinnä siitä että mikäli haluttaisiin vapauttaa moottorikehitys niin avoimeksi että autoissa voitaisiin tarvittaessa käyttää toimintaperiaatteiltaan tai jopa polttoaineiltaan erilaisia myllyjä, niin varmasti yksi potentiaalinen vaihtoehto olisi se "eko-diesel", eikä sitä voi millään sulkea pois tulevaisuuden moottorikehityksestä.sc sanoi:Meinaatko, että kunnon race-wankel koneet ei kiertäisi vai? Nehän kiertää jo noissa perheautoissakin aika hyvin Mazdaakin voisi F1 kiinnostaa sen jälkeen
Hassua, että "todellinen F1 kisakone" olisi sellainen, jollaista F1:ssä ei ole koskaan ollutkaan.sc sanoi:Haluaisin nähdä ja kuulla kun 2.4l 8-kone jengaa lähemmäs 25000rpm, niinkuin todellisen F1 kisakoneen kuuluisi
Näyttää olevan näkemysero tässä asiassa. Näet sen vain ohitusten kannalta, mä taas näen sen vain yhtenä kehitysalueena muiden joukossa. Tai kohta kylläkin ainoana mitä saa kehittääWebSlave sanoi:Samalla tavalla voimasuhteet vaihtelisivat kuin aerokehityksessä tai moottorikehityksessäkin. Eli jonkin verran, mutta ei niin paljon, että sillä olisi ohituksia merkittävästi lisäävää vaikutusta.Koska tasoero jakautuisi tasaisesti, etu ohitustilanteissa olisi prosentuaalisesti hyvin pieni.
En mä sitä kohtaa boldannut... Halusit siis valinnanvapautta, mutta et sitten kuitenkaan halua.sc sanoi:Meinaatko, että kunnon race-wankel koneet ei kiertäisi vai? Nehän kiertää jo noissa perheautoissakin aika hyvin Mazdaakin voisi F1 kiinnostaa sen jälkeen
No, se ohitusten lisääminen on tämän topicin aihe... Minä näen tuossa mahdollisuuden lisätä ohituksia, joten minusta olisi haaskausta jättää se käyttämättä, kun niitä ohituksia kerran lisää halutaan. "Keinotekoista" F1:ssä on periaatteessa kaikki, joten en pidä sitäkään vahvana argumenttina tilaisuuden hyödyntämättä jättämiselle.Silk Cut Jaguar sanoi:Näyttää olevan näkemysero tässä asiassa. Näet sen vain ohitusten kannalta, mä taas näen sen vain yhtenä kehitysalueena muiden joukossa. Tai kohta kylläkin ainoana mitä saa kehittää
Tämäkin nyt olisi eri topikin aihe ( laita topic pystyyn jos aihe kiinnostaa)...sc sanoi:Meinaatko, että kunnon race-wankel koneet ei kiertäisi vai? Nehän kiertää jo noissa perheautoissakin aika hyvin Mazdaakin voisi F1 kiinnostaa sen jälkeen
Joo sorry, menee tosiaan vähän ohi topic. Lopetan tähän, ainahan nämä topicit vähän tuppaa "rönsyilemään"petrolhead sanoi:Tämäkin nyt olisi eri topikin aihe ( laita topic pystyyn jos aihe kiinnostaa)...
Ainut nykypäivän siviilisovellus Wankelista taitaa löytyä RX-8:sta ja sitä ajaneena täytyy sanoa etten pidä sitä minään ihme moottorina vaikka tuossa vireessä kiertääkin 9 tonnia.
No, onneksi me näemme nämä ihmeet ensi kaudella :thumbup:petrolhead sanoi:Edelleen olen jokseenkin samaa mieltä kuin ennen: jos ohituksia pitää lisätä, niin autoihin sliksit alle ja pienet siivet.
Ei niitä tässä vaiheessa ainakaan pitäisi enää mennä muuttamaan (uusia autojakin on jo suunniteltu kuitenkin vähintään muutama kuukausi), enkä kyllä muista kuulleeni, että mikään olisi enää epäselvää.Silk Cut Jaguar sanoi:2009 sääntöjä ei ole vielä taidettu kiveen hakata? Sliksien osalta varmaankin kyllä.
Mutta en muista nähneeni uutisia, että mitä säännöt aeron osalta tarkalleen sanoo. Ainoa tarkempi on joskus viime vuoden lokakuulta (alunperin muistaakseni, tuo postaus tosin on tehty viime helmikuussa), mutta se oli vain ehdotus käsittääkseni. Ja lähteet tuolle on epämääräisiä.Bobakki sanoi:enkä kyllä muista kuulleeni, että mikään olisi enää epäselvää.
Odotan pientä nousua koko vuoden ohitusmäärässä, mutta peesausongelmaan en usko uusien sääntöjen tuovan juurikaan olennaista muutosta. Autojen peräosien aerodynamiikkaa ei muuteta merkittävästi, vaikka takasiipi pieneneekin.En odottaisi taaskaan liikoja ohitusten lisääntymisen/helpottumisen suhteen.