WebSlave
Trackman
- Liittynyt
- 9.2.2005
- Viestit
- 29660
Kysehän on vain takanatulijan ongelmasta ja sääntöuudistusten vaikutuksista siihen. Sinällään edelläajavan pito-ominaisuudet ovat siis keskustelun kannalta irrelavantteja.Miksi tuo mekaaninen pito on olennaista? Molemmilla autoilla on samat renkaat, eli pidon määrässä oleva ero tulee aerodynamiikasta (oletetaan että autot ovat identtiset). Eli vain aerodynamiikan tuomaa lisä pitoa tai tässä tapauksessa sen puutetta tarvitsee mitata. Eli en oikein ymmärrä mitä haet.
Kun ongelma on ollut se, että "likaisen ilman" vuoksi takanatuleva ei pysty seuraamaan edelläajavaa nopeissa mutkissa, niin sääntöuudistuksia arvioidessamme olennaista on paitsi se, kuinka paljon vähemmän takanatuleva kärsii tuosta "likaisesta ilmasta" uudistuneen aerodynamiikan vuoksi, myös siitä, kuinka paljon vähemmän se takanatuleva kärsii siksi, että painopistettä on siirretty aeropidosta mekaaniseen pitoon (johon "likainen ilma" ei vaikuta). Tätä haen (ja viittaan sillä, ettei tuota osatekijää voida mitata tuulitunnelissa).
Logiikassani toki voi olla aukkoja. Siksihän tässä keskustellaan.
Käsittääkseni Bridgestone ei ole edes vielä tuonut lopullisia ensi vuoden renkaita testeihin, joten siinä valossa ei tiedetä.Jos siis vittaat noihin arvioihin, että on X % helpompi ohittaa, niin eiköhän mekaanisen pidon määrä tiedetä jo ajettujen testien perusteella ja renkaan ominaisuuksista.
Viimeksi muokattu: