Lunssila
Well-known member
- Liittynyt
- 6.6.2008
- Viestit
- 18215
Kyllä siellä viime vuonna taisi olla aika hankalaa.Eihän Kiinassa ole tähänkään asti ollut vaikeaa päästä ohi.
Kyllä siellä viime vuonna taisi olla aika hankalaa.Eihän Kiinassa ole tähänkään asti ollut vaikeaa päästä ohi.
Samaa muistelin itsekkin. Ei tainut olla viime vuonna kuin parit ohitukset, tänä vuonna luulisi olevan melkoinen show siellä.Kyllä siellä viime vuonna taisi olla aika hankalaa.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/03/847775Toyota-kuski Glock oli asiasta toista mieltä.
- Tuntuu kuin minulla olisi KERS-allergia. Aina kun olin KERS-auton takana, ei minulla ollut mitään mahdollisuutta ohittaa. Etenkin Renault-auton perässä oli vaikeaa, koska menetin niin paljon downforcea. Jos edessämme on Renault, niin ohittamismahdollisuudet eivät ole viime vuotta suuremmat, Glock totesi.
Kaikilla oli merkitystä. Etusiivet ja ehkä niiden säädeltävyys mahdollistivat lähellä seuraamisen, KERSiä hyödyntäen ohitti ainakin Hamilton ja renkaat tarjosivat jännittävät loppuhetket, jotka tosin latistuivat ennen aikojaan Vettelin ja Kubican kolariin. Sille ei voi mitään, jos sinä ei sitä viihdyttävänä pitänyt, varmasti monet muut pitivät.Tämä sentään onnistui näissä sääntömuutoksissa, vaikkakaan ei juuri KERSin ansiosta, vaan rengassäännön ansiosta. Kersittömillä kärryilläkin mentiin hienosti ohi, kun toisilla renkaat kuluivat ennen aikojaan alle.
Ja onko tämä nyt sitten hienoa? No ei todellakaan. Ajamalla ei saada ohituksia aikaseks, vaan tällaisella kalustoon perustuvalla pelleilyllä. Mitä hienoa tai viihdyttävää tuossa varsinaisesti on? Ei yhtään mitään. :yuck:
Paljon hienompaa olis ku kaikilla olis samat kumit ja niillä olis vaikka vedettävä koko kisa. Siinä olis olis oikeesti kuskilla mahdollisuus vaikuttaa ajotavallaan renkaiden kulumiseen. Tähän päälle KERS, jota saa käyttää vapaasti valitsemilla paikoilla. Nykymeiningille :thumbdown
Saa nähdä, että nähdäänkö Kiinassa uusilla säännöillä parempi kilpailu kuin viime vuonna. Olettaen, että olosuhteet ovat samanlaiset.Kiinassa on kyllä ollut aika vaikea ohittaa yleensä, kun keli on kuiva. Sadekisoissa 2006 ja 2007 on ohituksia nähty reilusti enemmän.
Kahteen ensimmäiseen kappaleeseen: Ohituksilla saadaan kisan kokonaisaikaa pienemmäksi. Joku on renkaiden takia hidas kisan alussa ja joku toinen kisan lopussa. Se joka pystyy ohittamaan nopeiten ei "menetä" aikaa toisten perässä ajamiseen.. Tämä on hienoa, että se joka ohittaa parhaiten/nopeinten hyötyy kokonaisajan pienenemisellä jolloin kisa on jännä vaikka yksittäinen ohitus olisikin selvä/tylsä.Tämä sentään onnistui näissä sääntömuutoksissa, vaikkakaan ei juuri KERSin ansiosta, vaan rengassäännön ansiosta. Kersittömillä kärryilläkin mentiin hienosti ohi, kun toisilla renkaat kuluivat ennen aikojaan alle.
Ja onko tämä nyt sitten hienoa? No ei todellakaan. Ajamalla ei saada ohituksia aikaseks, vaan tällaisella kalustoon perustuvalla pelleilyllä. Mitä hienoa tai viihdyttävää tuossa varsinaisesti on? Ei yhtään mitään. :yuck:
Paljon hienompaa olis ku kaikilla olis samat kumit ja niillä olis vaikka vedettävä koko kisa. Siinä olis olis oikeesti kuskilla mahdollisuus vaikuttaa ajotavallaan renkaiden kulumiseen. Tähän päälle KERS, jota saa käyttää vapaasti valitsemilla paikoilla. Nykymeiningille :thumbdown
Tässä pitää huomioida se, että Renault käytti KERSsiä ja Toyota ei.Clock väittää että Renaultin ohittaminen oli ihan yhtä vaikeaa kuin viimevuonna.
Eli samassa tilanteessa kohta ollaan kuin ennen...
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/03/847775
Menee jos painavat samalla suoralla yhtä paljon. Idea on siinä että jos toinen on nopeampi, ei hänen tarvitse aina painaa KERS:iä siellä missä toinen painaa, vaan siellä missä toinen ei paina. Toki suoralla jossa itse ei paina KERS:iä niin jää jälkeen, mutta jos on mutka rypäs tulossa niin nopea saa eron niissä kiinni ja voi sen jälkeen yrittää ohitusta kun toinen on jo sen KERS:n tuhlannut.. Esimerkkinä niinkun.. (Melbourne ei ollut tässä suhteessa hyvä rata kuten ei oo Unkari / Monaco, mutta moni rata tarjoaa monta paikkaa käyttää KERS:iä)Itse olen miettinyt, että miten ihmeessä KERS voi parantaa ohituksia jos kummallakin on KERS käytössä. Eikö se meny +-0 tilanteeseen kun kumpikin painelee suoralla nappia.
Yllättävän monessa paikassa sitä Melbournessakin käytettiin. Erityisesti paljon takaosuudella. Monilla ei ollut buustia lainkaan jäljellä pääsuoralle tultaessa (niinkuin olisi etukäteen voinut kuvitella).(Melbourne ei ollut tässä suhteessa hyvä rata kuten ei oo Unkari / Monaco, mutta moni rata tarjoaa monta paikkaa käyttää KERS:iä)
Mikäköhän Renaultista tekee vaikean seurattavan?Glock: Ohittaminen vaikeutunut 31.3.2009,14:29:23
Formula ykkösten sääntöjä rukattiin raskaalla kädellä täksi kaudeksi. Muutoksilla haluttiin taata muun muassa se, että kisoihin saataisiin enemmän ohituksia. Toyota-kuljettaja Timo Glockin mukaan ohittaminen ei ollut helpompaa ainakaan sunnuntain avauskisassa Melbournessa.
- Menetin uskomattoman paljon downforcea Fernando Alonson takana. Kimi Räikkösen ja Ferrarien takana oli hieman helpompaa, mutta Fernandoa vastaan minulla ei ollut saumoja, sillä joka kerta kun olin tarpeeksi lähellä, downforce katosi, Glock kertoi GP Weekille.
Toyotalla ei ole käytössään KERS-energiankierrätysjärjestelmää, joka antaa lisähevosvoimia vajaaksi seitsemäksi sekunniksi jokaisella kierroksella.
- Joka kerta, kun olin KERS-auton takana ja pääsin tarpeeksi lähelle, he vain painoivat nappulaa. Minulla ei ollut mitään mahdollisuuksia, saksalainen totesi.
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=147940
Pitää tietää sekin mutta Golockin mukaan Ferrarin perässä seuraaminen taasen oli helppoa kuten Mossin linkistä näkyy...Tässä pitää huomioida se, että Renault käytti KERSsiä ja Toyota ei.
Ymmärrän kyllä, tuo jos joku on todella turhauttavaa. Näyttääkin siltä, että KERSiä ei käytetä ohituksiin, vaan ohitusten estämiseen. :nope:Jaksoi hieman naurattaa Glockin kisan aikana tekemä vuodatus "If I dont get KERS I Quit."