Ohitusten parantaminen

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
KERS:stä oli mielestäni kyllä hyötyä jopa toista KERS-autoa vastaan. Hamilton ohitti nätisti Piquetin ja molemmilla oli käsittääkseni sama rengasseos käytössä.. eli on siitä hyötyä jos osaa käyttää.
Käsittääkseni Piquet oli kovemmalla seoksella ja hänellä oli kaikkein raskain auto. Hamiltonilla oli hyvä taktiikka, kun hän oli peräpään porukassa ainoita kevyellä autolla ja pehmeillä renkailla (ja Kersillä).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kaks valmistajaa niin tätäkään turailua ei ois koskaan tultu näkemään!
Näillä säännöillä varmasti oltaisiin. Sillä erotuksella, että jomman kumman rengastajan autot olisivat selkeästi etulyöntiasemassa.

Vanhoilla säännöillä ongelma oli se, että tallit käyttivät kymmeniä miljoonia kymmenyksien pudottamiseen ja sitten renkailla saattoi tulla yli sekunnin eroja. Ei kovin mielekästä sekään.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mad Max positiivisena uusien sääntöjen vaikutuksesta:

F1-Live

Mosley cautiously happy with 2009 rules

“It appeared that it was easier to overtake”

Max Mosley has given a cautious thumbs-up to the success of F1's new regulations.

Speaking at Rally Portugal at the weekend, the FIA President said that on the basis of the recent 2009 season opener, the changes to improve overtaking seem to have worked.

"At the moment it looks satisfactory," the Briton is quoted as saying by the French language news agency AFP.

"Melbourne was better than last year, it appeared that it was easier to overtake, but we will have to wait for three or four more Grand Prix before knowing if there really is an improvement," Mosley added.

Source: GMM
© CAPSIS International
Myöntäisi nyt kuitenkin suoraan että kyllähän närästää kun oma idea torpattiin ;)

Noh, vakavasti puhuen. Uudet säännöt ovat todellakin osoittautuneet onnistuneiksi. Nicohan sen taisi jo Australiassa mainita, että ero viime vuoteen on todella suuri, jopa "sensaatiomainen" ja että jos homma toimii Australiassa, niin se toimii muuallakin.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Noh, vakavasti puhuen. Uudet säännöt ovat todellakin osoittautuneet onnistuneiksi. Nicohan sen taisi jo Australiassa mainita, että ero viime vuoteen on todella suuri, jopa "sensaatiomainen" ja että jos homma toimii Australiassa, niin se toimii muuallakin.
Ei se ohittaminen kovinkaan helppoa ole edelleenkään kuten nähtiin Alonso vs. Kimi...etenkin jos on kaksi samanpainoista KERS autoa vastakkain, niin se on lähes mahdotonta ilman toisen virhettä.:dunno:

EDIT: Ja Alonsollahan tais olla joku 30kg enemmän bensaa kuin Kimillä.
 

zeizei92

Well-known member
Liittynyt
12.1.2009
Viestit
86
Ei se ohittaminen kovinkaan helppoa ole edelleenkään kuten nähtiin Alonso vs. Kimi...etenkin jos on kaksi samanpainoista KERS autoa vastakkain, niin se on lähes mahdotonta ilman toisen virhettä.:dunno:
Taisi tuo tilanne johtua siitä että Renault sotkee kivasti noita ilmavirtoja autonsa takaa. Glock ainakin sitä valitteli Australiassa kun ajoi alonson takana ja sanoi että kun pääsi kimin taakse niin oli jo paljon helpompaa. Ja kyllähän kimi sai koko ajan korjailla autoo, kun alonson takana pyöriskeli. Ohitus oli kyllä hieno. :alppu:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ei se ohittaminen kovinkaan helppoa ole edelleenkään kuten nähtiin Alonso vs. Kimi...etenkin jos on kaksi samanpainoista KERS autoa vastakkain, niin se on lähes mahdotonta ilman toisen virhettä.:dunno:

EDIT: Ja Alonsollahan tais olla joku 30kg enemmän bensaa kuin Kimillä.
Ei ohittamisen taas liian helppoakaan pidä olla. Viime vuonna vastaavassa tilanteessa Kimi olisi suurella todennäköisyydellä joutunut ajamaan Alonson perässä tämän varikkokäyntiin asti. Ja olihan tuossa eilen kuljettajallakin oma osansa asiaan. Yksi tärkeä tekijä Alonson ja KERS:in lisäksi oli Ferrarin tämänhetkinen taso. Brawnithan menivät rellusta ohi helposti.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Yksi hienoimmista vähään aikaan :thumbup:
Kieltämättä Alonsoa vietiin kuin litran mittaa:thumbup:

Ja lähinnä tarkotin et ei se ny mitenkään sensaatiomaisesti ole muuttunut et yhtä lailla joutuu tekemään töitä ohittamiseksi ja muistaakseni Button meni Alonsosta ohi ekalla kierroksella kun Alonso oli käyttäny jo KERSin loppuun sillä kierroksella lähdössä.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
EDIT: Ja Alonsollahan tais olla joku 30kg enemmän bensaa kuin Kimillä.
Oikeastaan eroa bensakuormissa oli "vain" 18 kiloa 30 kilon sijaan, joka osittain selittänee sitä, että Räikkönen ei heti päässyt Alonsosta ohi Alonson taidoista puhumattakaan. Eniten ohitusta kuitenkin tuntui vaikuttavan se, että Ferrari ei näyttänyt toimivan ollenkaan Renaultin perässä ajettaessa. Räkä taisi olla Alonson perässä 7-8 kierrosta ennen ohitustaan, kun Barrichello ja Webber ohittivat Alonson parissa kierroksessa. Toisaalta Webber ja Barrichello olivat selvästi Räikköstä nopeampia kisassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Brian Lawrencen statistiikat, joista toki ei vielä hirveästi voi päätellä (jos on tarvekaan):

http://groups.google.com/group/de.rec.sport.motorsport.formel1/msg/fc0f4910efc13194?dmode=source
Ainahan jotain voi päätellä, vaikkei niitä Jumalan sanana pitäisikään. Australian kohdalla Brian kuitenkin vähän hankaloitti tilaston vertailua, sillä hän tietoisesti jätti huomioimatta Nicosta tehdyt viisi ohitusta lopussa. Hän on aikaisemminkin jättänyt pois tuollaisia sarjaohituksia, jos ne ilmiselvästi johtuvat jostain teknisestä ongelmasta. Nicon tapauksessa kyse oli kuitenkin renkaista. Jokainen voi sitten itse miettiä olisiko ne pitänyt laskea vai ei.

Samaten uusintalähdön jälkeisen kierroksen ohituksia ei lasketa, kuten ei varsinaisenkaan startin jälkeisen. Australiassa siis jää tilastosta aika paljon sellaista pois, mikä näkyi ruudussa ja lisäsi katsojan nautintoa. Lopputuloksena jäljelle jäi 10 hyväksyttyä ohitusta, joka ei poikkea Australian viimeaikaisesta linjasta.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Hyvä kun huomautit. Tiesin Lawrencen pääpiirteiset kriteerit, mutta erikseen en katsonut Australian jälkeen tehtyä viestiä jossa tuo selitetään. Ihmettelin kyllä alhaista lukua. Myöskään mun mielestä noihin ei pidä liikaa tuijottaa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Kumpis Australian jälkeen valitti että Alonson ohi oli kaikkein vaikean päästä, kommentein että Renaultin jättövirtauksessa ajaminen yhtä vaikeaa kuin viimevuonna, Trulli vai Glock?
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Toi tilasto jättää huomiotta kaikki ohitukset joissa saatua sijaa ei ole pidetty kierroksen loppuun asti. Mun mielestä viihdyttävää ohittamisessa on juuri ne tilanteet kun parin sijoitus vaihtelee mutka toisensa jälkeen , ja/tai kun työnnetään rinnakkain menemään.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9313
Toi tilasto jättää huomiotta kaikki ohitukset joissa saatua sijaa ei ole pidetty kierroksen loppuun asti. Mun mielestä viihdyttävää ohittamisessa on juuri ne tilanteet kun parin sijoitus vaihtelee mutka toisensa jälkeen työnnetään rinnakkain menemään.
Webber taisi ohittaa Hamiltonin kolme kertaa ennen kuin lopulta pystyi pysymään edellä. Taisi Lewis mennä sitten lopulta varikolle heti, kun ei näy tilastoissa.
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Uskomatonta, että ensin tekevät kaikkia mahdollisia muka ohittamista helpottavia sääntöjä ja sitten sallivat nuo diffuusorit :jaska: (olettaen, että nuo arviot pitävät paikkansa)
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Uskomatonta, että ensin tekevät kaikkia mahdollisia muka ohittamista helpottavia sääntöjä ja sitten sallivat nuo diffuusorit :jaska: (olettaen, että nuo arviot pitävät paikkansa)
Mitä uskomatonta tuossa on? Kohta kaikilla samat diffut ja pari kymppää nopeemmat autot normaalidiffuun nähen.. Eihän tuo ohituksiin vaikuta jos/kun kaikilla on samanlaiset diffut.

Ja jos jollain ei ole, niin eihän FIA voi mitään sille että jonkun tekemä auton on vain hidas, eihän hidas voi oikein millään säännöllä ohittaa nopeempaa..
 
Ylös