Ohitusten parantaminen

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Ohitusten määrä on laskenut todella paljon GP2 luokassa edelliseen "GP2 auto sukupolveen" verrattuna, luutavastikkin lisääntyneen aerodynamiikan vaikutuksen vuoksi. Seuraaminen ja kontissa ajaminen on nyt paljon vaikeampaa.

Eihän tämän näin pitänyt mennä...


Päättivät sitten kopioida tupladiffuusorin tapaisen myös gp2 luokkaan. Muutenkin ovat laittaneet aivan turhaan downforcea autoon: = tylsiä kisoja tiedossa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Päättivät sitten kopioida tupladiffuusorin tapaisen myös gp2 luokkaan. Muutenkin ovat laittaneet aivan turhaan downforcea autoon: = tylsiä kisoja tiedossa.
Ei se downforcen määrä vaan miten se tuotetaan. Tollanen julmetun kokoinen diffuusori kyllä sotkee hyvin takana tulevan aerodynamiikan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei ole totta!?!? Siis FIAko on hyväksynyt vai peräti määrännyt tuollaset perät GP2 autoihin?! :wall:
Siis se sama pulju, joka yksinkertaisti ykkösten diffuja vuodeksi 2009, mutta ei kieltänyt tupladiffuja kuitenkaan ennen tätä vuotta.

No toki, eihän ne nyt millään voinut tietää korkeen diffun vaikutusta, kun se vasta täksi kaudeksi saatiin pois ykkösten puolelta.... :rolleyes:

No en onneks seuraa GP2:ssia, mutta kyllähän tämä taas osoittaa hienosti sen mitän pää ei tiedä yhtään missä häntä heiluu... :nope:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei ole totta!?!? Siis FIAko on hyväksynyt vai peräti määrännyt tuollaset perät GP2 autoihin?!
Eipä taida FIA:lla olla paljonkaan tekemistä GP2-autojen teknisten ominaisuuksien kanssa.

Koska kyseessä on yksityyppiluokka, niin "määrännyt" on lähempänä totuutta. Dallara on tehnyt tuollaisen auton ja juuri muita sääntöjä ei tarvita kuin "ette saa muuttaa mitään".
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Pitkän ja mutkikkaan tien päässä olivat tämänvuotiset ohitustilastot. Eikä se tie ole siitä kyllä suoristunut. Onhan noi rengaskuviot eittämättä tuoneet sähköä ja ohituksia, mutta samalla katsoja putoaa perseelleen ymmärtämättömyydestä muutaman kerran kilpailun aikana.
Eikä auta selostajien kuunteleminen, kun tajuavat juuri ja juuri meikäläistä enemmän.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Pitkän ja mutkikkaan tien päässä olivat tämänvuotiset ohitustilastot. Eikä se tie ole siitä kyllä suoristunut. Onhan noi rengaskuviot eittämättä tuoneet sähköä ja ohituksia, mutta samalla katsoja putoaa perseelleen ymmärtämättömyydestä muutaman kerran kilpailun aikana.
Eikä auta selostajien kuunteleminen, kun tajuavat juuri ja juuri meikäläistä enemmän.
Ainakaan ei voi kolmen ensimmäisen kierroksen perusteella vetää johtopäätöstä lopputuloksesta, että sikäli toimii.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Tuota, ei kai ohitusten määrä tee kisaa jännittäväksi vaan se, että ennakkoon ei tietäisi voittajaa. Ei jalkapallo-ottelukaan muuttuisi nautittavammaksi vaikka maalit olisivat koko päädyn levyisiä ja maaleja tulisi paljon, jos voittajasta ei ole epäselvyyttä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuota, ei kai ohitusten määrä tee kisaa jännittäväksi vaan se, että ennakkoon ei tietäisi voittajaa.
Ei välttämättä jännittävämmäksi, mutta mielenkiintoisemmaksi. Jos ainut kiinnostus on lopputulos, voi toki katsoa pelkän maaliintulon, jolloin ei ole väliä tapahtuiko kisassa mitään vai ei. Jotkut kuitenkin halusivat myös tapahtumarikkaampia kisoja (mikä on nyt toteutunut).

Sitäpaitsi, on sitä kisassa muutakin jännitettävää kuin voittaja. Itse asiassa lopputulos on minulle toissijainen, koska minulle on jokseenkin sama kuka voittaa. Sen sijaan tapa jolla Kanadassa voitettiin oli mielenkiintoinen ja jännittävä.
 
Viimeksi muokattu:

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Ei välttämättä jännittävämmäksi, mutta mielenkiintoisemmaksi. Jos ainut kiinnostus on lopputulos, voi toki katsoa pelkän maaliintulon, jolloin ei ole väliä tapahtuiko kisassa mitään vai ei.
Jos kiinnostavinta on lopputulos, niin miten ihmeessä siitä voi vetää johtopäätöksen, etä voi katsoa vain lopputuloksen? :eek: Joskus ei oikeasti ymmärrä!
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Vettel ainakin ilmaisi huolensa kisapaikalle tulleiden katsojien puolesta. Ja piti hän sitä vähän epämääräisenä televisiokatselijoitakin kohtaan.
Vähän off topic, mutta olen aina miettinyt miten kisapaikalla katsojat ylipäätään pysyvät mukana. Ainakin TV-kuvista päätellen sijoitukset näytetään siinä isossa pylväsjutussa kuskien numeroiden mukaan. Välillä itselläkin laskeminen ja miettiminen kuka olikaan sinä vuonna kuka saatikka sitten sunnuntaikatsojalla. Miksei siinä voisi käyttää samoja lyhenteitä kuin muuallakin, alo, ham etc. Onhan siellä ne screenitkin mutta silti.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Autosportin DRS = The end of racing -ketjun aloituspostauksen voi kyllä allekirjoittaa täysin.

En tykkää.

Edellisviestiin: Kyllä siellä ihan ok:sti pysyy kartalla, ainakin siinä paikassa missä itse olin Nürburgringillä 2005. Screeni auttoi suht riittävästi, vaikka tietty esim. Kimin rengasongelmasta ei olisi ollut tietoa ilman koti-Suomesta tulleita viestejä.
 

Maukka

Well-known member
Liittynyt
30.9.2010
Viestit
73
Niinno, itse olin ainakin kurkkuani myöten täynnä sitä jonossa ajelua. Hyvä, että tilanteelle on jotain tehty. DRS:n tai rengassäännön "keinotekoisuus" nyt ei haittaa mua tippaakaan, vaikka toivonkin että DRS tulevaisuudessa korvajaan jollain yhtä toimivalla, vähemmän räikeällä ratkaisulla. Nykyään renkaiden ja DRS:n avulla taistellaan ja ohitellaan paikoissa missä ennen ei nähty mitään ja ohituksia tapahtuu koko ajan kuin liukuhihnalta. En voi olla pitämättä, oli ne ohitukset nyt sitten "liian helpopja" tai ei.

Enkä edes pidä DRS-etua takanatulevalla epäreiluna edessä ajavaa kohtaan. Alle sekunnin päähän on kuitenkin päästävä ajamalla ja seuraaminen nopeissa mutkissa lähellä on edelleen vaikeaa. Pahempana pidän sitä, että selvästi nopeampi kuski jää kymmeniksi kierroksiksi jumiin hitaamman taakse, kun radalla ei voi ohittaa.
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Edellisviestiin: Kyllä siellä ihan ok:sti pysyy kartalla, ainakin siinä paikassa missä itse olin Nürburgringillä 2005. Screeni auttoi suht riittävästi, vaikka tietty esim. Kimin rengasongelmasta ei olisi ollut tietoa ilman koti-Suomesta tulleita viestejä.
Ookei. Eikö joskus voinut ostaa jotain radioita, joista kuului suomalainen selostus?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Suomiselostuksen mahdollisuudesta en ole kuullut koskaan, joskin jään nyt hitusen ihmettelemään, kuka sellaisen tahtoisi tapahtumaa latistamaan. Brittiselostuksen ja kuvaa sekä ties mitä muuta saisi katsomossa Fanvisionilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Suomiselostuksen mahdollisuudesta en ole kuullut koskaan, joskin jään nyt hitusen ihmettelemään, kuka sellaisen tahtoisi tapahtumaa latistamaan. Brittiselostuksen ja kuvaa sekä ties mitä muuta saisi katsomossa Fanvisionilla.
Ai Kangaroo TV on nykyään FanVision. 2008 Hungaroringillä siihen sai Maikkarin selostuksen. Olisiko sitten jäänyt kertakokeiluksi. Muissa kisoissa ei taida olla riittävästi suomikatsojia, jotta moiseen palveluun kannattaisi panostaakaan.

Kohderyhmä on epäilemättä kielitaidottomat, mutta johan tuon ottaisi pelkän live timingin takia ilman minkäänkielistä selostusta.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
DRS:n tai rengassäännön "keinotekoisuus" nyt ei haittaa mua tippaakaan, vaikka toivonkin että DRS tulevaisuudessa korvajaan jollain yhtä toimivalla, vähemmän räikeällä ratkaisulla.
Minua tuo DRS jurppii niin, että vieläkään en ole yhtään kokonaista kisaa katsonut. Noh, vähän tietty muillakin kiireillä osuutta asiaan... Kuitenkin nuo DRS:llä toteutetut ohitukset tappaa tunnelman totaalisesti. Ensin seuraat jännään kilpa-ajoa ja sitten yht'äkkiä toinen vain siirtyy edelle kuin motarilla konsanaan. WTF!?

Tietty satunnaiskatsoja, joka ei mitään ymmärrä, katsoo vaan että hieno ohitus.

Mitä pitäisi tehdä:
- tarkastaa säännöt: rinnalle, edes renkaan mitan, päästetyn blokkaamisesta drive-throughia
- siivet vittuun - tai ainakin radikaalisti pienemmiksi. Esim. etusiivelle leveydestä voisi ottaa puolet pois eikä katsojat huomaisi mitään ;-(
 
Ylös