Mercedes on analysoinut ohituksia tällä kaudella
Kuinka monta ohitusta on tehty ensimmäisissä yhdeksässä kilpailussa?
Yhdeksän ensimmäisen kilpailun kokonaisohitusmäärä on 623 kpl, sisältäen tiimikavereiden väliset ohitukset ja nopeampien tiimien ohitukset kolmesta häntäpään tallista. Lukuun ei sisälly ensimmäisellä kierroksella tehdyt ohitukset eikä vaurioista aiheutuneet ohitukset.
Miten nämä tulisi jaotella?
623 ohituksesta 175 oli ohituksia kolmesta hitaimmasta tallista nopeampien autojen toimesta ja 43 oli tallikaverien välisiä. 180 ohituksista oli DRS-avusteisia ja "normaaleja" ohituksia (eli ilman DRS:ää) oli 225.
Missä kisoissa on nähty eniten ohituksia?
Kokonaismäärässä kolme eniten ohituksia sisältänyttä kisaa olivat Montreal (136), Istanbul (123) ja Shanghai (97). Vähiten oli Monacossa (22), Silverstonessa (29) ja Melbournessa (30). Mielenkiintoisesti, Valenciassa oli 44 ohitusta - tuplasti verrattuna Monacoon. Näistä 16 tapahtui ensimmäisellä DRS-aluella, kuusi jälkimmäisellä.
Mikä on ollut DRS:n vaikutus ohituksiin?
DRS on ollut osallisena 29 % ohituksista 2011. DRS-ohituksia on ollut muita ohituksia enemmän neljässä kilpailussa: Shanghai (33 %), Istanbul (41 %), Barcelona (35 %) ja Valencia (50 %). Eniten DRS-ohituksia oli määrällisesti Turkissa (50), seuraavana Shanghai (31) ja Barcelona (29). Vähiten oli Monacossa (2), Melbournessa (5) ja Silvertonessa (6).
Mikä on ollut tavallisten ja DRS-ohitusten suhde?
Kisa, jossa DRS-ohituksia oli eniten "normaaleihin" verrattuna oli Valencia: 50 % ohituksista tuli DRS:n avulla, verrattuna 11 % "normaaleihin." Kisa, jossa "normaaleja" oli eniten suhteessa DRS-ohituksiin oli Monaco, 64 % "normaalia" ohitusta verrattuna 9 % DRS-avusteisiin. Seuraavaksi räikein oli Silverstone, 55 % "normaalia" ohitusta verrattuna 21 % DRS-ohituksiin.
Kuinka paljon ohituksia on tehty ensimmäisellä kierroksella?
Vaikka voitaisiin väittää, että uudet säännöt ovat vähentäneet hyvän sijoituksen merkitystä kisan alkuvaiheissa, ensimmäinen kierros on edelleen tärkeä. Nico Rosberg ja Michael Schumacer ovat yhteensä menettäneet vain kolme sijaa tällä kaudella (poislukien Michaelin saama vaurio Melbournessa). Michael on parantanut kolme tai useamman sijan ensimmäisellä kierroksella neljä kertaa; paras oli Shanghaissa, jossa sijoitus parani viisi sijaa ensimmäisellä kierroksella.
Miten renkaat ovat vaikuttaneet kilpailuihin?
Kaikista "normaaleista" ohituksista hieman yli 55 % tapahtui renkaiden käyttöiän ollessa viiden kierroksen sisällä. 45 % renkaiden eron oltua yli viisi kierrosta. 180 DRS-ohituksesta 52 % tapahtui rengaseron ollessa alle viisi kierrosta ja 48 % eron ollessa enemmän. Kilpailu, jossa rengaserolla oli suurin merkitys oli Barcelona, jossa "vanhat" renkaat olivat osallisena 69 % ohituksista. Vähiten merkitystä oli Montrealin ja Silverstonen märissä kisoissa.
Paljonko kaudella 2011 on ollut varikkopysähdyksiä?
Yhdeksässä kilpailussa on ollut yhteensä 560 varikkokäyntiä (sisältäen rangaistukset). Näistä 11 on ollut läpiajorangaistuksia ja neljä 10 sekunnin stop-and-go rangaistuksia. Eniten stoppeja oli Istanbulissa (82 stoppia), seuraavana Barcelona (77 stoppia) ja Montreal (76 stoppia). Vähiten pysähdyksiä on ollut Monacossa (43), Melbournessa (46) ja Silverstonessa (54). Kahdessa kilpailussa ei jaettu rangaistuksia - Barcelonassa ja Valenciassa. Eniten rangaistuksia oli Montrealissa, neljä läpiajorangaistusta.
GrandPrix.com (vapaa käännös by WebSlave)
Myös
Autosport on tehnyt samasta materiaalista jutun.