Ohitusten parantaminen

Maukka

Well-known member
Liittynyt
30.9.2010
Viestit
73
Minua tuo DRS jurppii niin, että vieläkään en ole yhtään kokonaista kisaa katsonut. Noh, vähän tietty muillakin kiireillä osuutta asiaan... Kuitenkin nuo DRS:llä toteutetut ohitukset tappaa tunnelman totaalisesti. Ensin seuraat jännään kilpa-ajoa ja sitten yht'äkkiä toinen vain siirtyy edelle kuin motarilla konsanaan. WTF!?
Noh, eihän ne motariohitukset nyt hirveän jännittäviä ole, mutta parempi vaihtoehto mun mielest kuin iän ikuinen jonossa ajelu. DRS-systeemissä mun mielestä hyvä puoli on se, että sitä käyttöaluetta voidaan rajata, ettei ohi pääse yhtä vaivattomasti kuin Turkissa. Niin pitkään kun autoihin ei tehdä selkeitä sääntömuutoksia, on DRS mielestäni ihan hyvä väliaikaisratkaisu.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
377
Sijainti
Vantaa
Fykkösten ongelma on se, että esim. maaefektiä pidetään vaarallisena, koska sitä ylikehitettiin (liikkuvat helmat)

Maaefekti itsessään on erittäin hyvä asia, mutta kun sen yhdistää liialliseen haluun luoda täydellinen maaefekti, käyttäen liikkuvia helmoja, ajattamalla autoa erittän matalalla, no... tulee ruumiita...

Jenkkiformuloissa maaefekti on saatu toimimaan hyvin, ja omasta mielestäni fykkösten pitäisi ottaa mallia sieltä päin...


wikipediasta
The Panoz DP01 was developed to be safer, and less aero-dependent while racing closely with other cars. The new model had numerous changes from the previous Lola car, including more downforce from the underbody. Approximately 60% of the car's 5,500 lb (2,500 kg) of downforce at 200 mph (320 km/h) comes from the bottom of the car. This is done by directing the air in a way to create downforce on the car, by sucking it to the racetrack. This put less dependency on the front and rear wings in the event of a failure at high speed.
Eli 60% downforcesta tuotetaan maaefektillä, vaan 40% siivillä yms.


Tohon ilmanotto pään yläpuolelle...

Myöskin DRS pois, koska eihän se ole kilpailua, jos aina pääsee heittämällä ohi.

KERSsikin pois, paitsi jos sitä voisi käyttää niinkuin hybridiä, vähän samalla tavalla kuin tän vuoden le mansissa se sveitsiläinen tiimi...

Myös rangaistusten jakelemista tulisi vähentää. Eihän siinä ole mitään järkeä, että jos pääset kaverin rinnalle, ja mutkassa vähän hipaistaan, niin drive-throughta pukkaa...

Eli tiivistettynä:
- Maaefekti takas
- DRS pois
- KERS pois, paitsi jos hybridinä (vois jopa houkuttaa Toyotan yms. takas)
- Ei rangaistuksia joka hipaisusta
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Myöskin DRS pois, koska eihän se ole kilpailua, jos aina pääsee heittämällä ohi.
Joka kerta? Heittämällä?

Eihän se todellakaan ole ollut sellaista. Tai oli se ainakin Turkissa, mutta muualla taas on vain mahdollistanut niiden ohitusten tekemisen, ei varmistanut niitä. Vai ohiteltiinko Monacossa mielestäsi liikaa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se kuinka helpolta ohitus näyttää riippuu tietenkin siitä kuinka lähellä takana ajava on DRS-alueen alkaessa.

Arvioin silloin taannoin puhutun 600 metrin DRS-alueen mukaan, että n. 30 metrin etäisyydeltä pystyisi yrittämään ohitusta (mutta silloin päädyttäisiin kilvanjarrutukseen) Sitä lähempää ehdittäisiin ohi asti jo suoralla ja sitä kauempaa taas ei ohitus onnistuisi ellei edelläajava mokaa jotain. Jos - ja monilla radoilla kun - DRS-aluetta on tuosta pidennetty, DRS:n etu on suurempi ja ohitukset onnistuvat kauempaakin. Vastaavasti jos auto on valmiiksi lähellä se ehtii mainiosti ohitettavan eteen ja takaisin ihannelinjalle ennen mutkaa.

Toivottavasti vielä hakevat sopivaa mittaa kullekin radalle, koska selkeästi joka paikassa mitta ei ole ollut oikea.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9277
DRS:n suhteen näkisin sen, että perjantain FP2:ssa ajettaisiin osa ajasta kilpailuasetuksella. Tätä tehtiin muistaakseni Melbournessa. Toki harjoitus on eri asia kuin kilpailu, mutta jonkunlaista kommenttia kuskeilta voisi saada kokemuksista. Jos näyttää, että ohittaminen on liian helppoa, aluetta voi lyhentää sitten kisaa varten.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
377
Sijainti
Vantaa
Vai ohiteltiinko Monacossa mielestäsi liikaa?
Ei, Monacossa mielestäni ei ohiteltu liikaa.

DRS itsessään on hyvä idea, mutta toteutuksessa on ongelmia (esim. Turkki)
Myös sen rajaton käyttö harjoituksissa ja aika-ajoissa on omasta mielestäni tyhmää
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
No joo olipas muuten hienoja DRS ohituksia Montrealin takasuoralla: HEITTÄMÄLLÄ OHI ennen jarrutusta viimeseen shikaaniin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9277
Avattavan takasiiven vapaa käyttö aika-ajoissa perustuu kai siihen, että tallit ovat pakotettuja säätämään sen takia välitykset sellaiseksi, että seiskavaihteen huippunopeus saavutetaan siipi avattuna.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Avattavan takasiiven vapaa käyttö aika-ajoissa perustuu kai siihen, että tallit ovat pakotettuja säätämään sen takia välitykset sellaiseksi, että seiskavaihteen huippunopeus saavutetaan siipi avattuna.
Tallit joutuvat tietysti tekemään jonkinlaisen kompromissin, koska aika-ajossa ja kisassa on erilaiset DRS-säännöt. Aika-ajossa DRS:n vaikutus koko kierrosaikaan olisi olennainen, mutta sen takia ei kannata uhrata kisavauhtia. Varsikaan, kun nyt on huomattu, ettei se aika-ajosijoitus olekaan välttämättä ratkaiseva.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mercedes on analysoinut ohituksia tällä kaudella

Kuinka monta ohitusta on tehty ensimmäisissä yhdeksässä kilpailussa?

Yhdeksän ensimmäisen kilpailun kokonaisohitusmäärä on 623 kpl, sisältäen tiimikavereiden väliset ohitukset ja nopeampien tiimien ohitukset kolmesta häntäpään tallista. Lukuun ei sisälly ensimmäisellä kierroksella tehdyt ohitukset eikä vaurioista aiheutuneet ohitukset.

Miten nämä tulisi jaotella?

623 ohituksesta 175 oli ohituksia kolmesta hitaimmasta tallista nopeampien autojen toimesta ja 43 oli tallikaverien välisiä. 180 ohituksista oli DRS-avusteisia ja "normaaleja" ohituksia (eli ilman DRS:ää) oli 225.

Missä kisoissa on nähty eniten ohituksia?

Kokonaismäärässä kolme eniten ohituksia sisältänyttä kisaa olivat Montreal (136), Istanbul (123) ja Shanghai (97). Vähiten oli Monacossa (22), Silverstonessa (29) ja Melbournessa (30). Mielenkiintoisesti, Valenciassa oli 44 ohitusta - tuplasti verrattuna Monacoon. Näistä 16 tapahtui ensimmäisellä DRS-aluella, kuusi jälkimmäisellä.

Mikä on ollut DRS:n vaikutus ohituksiin?

DRS on ollut osallisena 29 % ohituksista 2011. DRS-ohituksia on ollut muita ohituksia enemmän neljässä kilpailussa: Shanghai (33 %), Istanbul (41 %), Barcelona (35 %) ja Valencia (50 %). Eniten DRS-ohituksia oli määrällisesti Turkissa (50), seuraavana Shanghai (31) ja Barcelona (29). Vähiten oli Monacossa (2), Melbournessa (5) ja Silvertonessa (6).

Mikä on ollut tavallisten ja DRS-ohitusten suhde?

Kisa, jossa DRS-ohituksia oli eniten "normaaleihin" verrattuna oli Valencia: 50 % ohituksista tuli DRS:n avulla, verrattuna 11 % "normaaleihin." Kisa, jossa "normaaleja" oli eniten suhteessa DRS-ohituksiin oli Monaco, 64 % "normaalia" ohitusta verrattuna 9 % DRS-avusteisiin. Seuraavaksi räikein oli Silverstone, 55 % "normaalia" ohitusta verrattuna 21 % DRS-ohituksiin.

Kuinka paljon ohituksia on tehty ensimmäisellä kierroksella?

Vaikka voitaisiin väittää, että uudet säännöt ovat vähentäneet hyvän sijoituksen merkitystä kisan alkuvaiheissa, ensimmäinen kierros on edelleen tärkeä. Nico Rosberg ja Michael Schumacer ovat yhteensä menettäneet vain kolme sijaa tällä kaudella (poislukien Michaelin saama vaurio Melbournessa). Michael on parantanut kolme tai useamman sijan ensimmäisellä kierroksella neljä kertaa; paras oli Shanghaissa, jossa sijoitus parani viisi sijaa ensimmäisellä kierroksella.

Miten renkaat ovat vaikuttaneet kilpailuihin?

Kaikista "normaaleista" ohituksista hieman yli 55 % tapahtui renkaiden käyttöiän ollessa viiden kierroksen sisällä. 45 % renkaiden eron oltua yli viisi kierrosta. 180 DRS-ohituksesta 52 % tapahtui rengaseron ollessa alle viisi kierrosta ja 48 % eron ollessa enemmän. Kilpailu, jossa rengaserolla oli suurin merkitys oli Barcelona, jossa "vanhat" renkaat olivat osallisena 69 % ohituksista. Vähiten merkitystä oli Montrealin ja Silverstonen märissä kisoissa.

Paljonko kaudella 2011 on ollut varikkopysähdyksiä?

Yhdeksässä kilpailussa on ollut yhteensä 560 varikkokäyntiä (sisältäen rangaistukset). Näistä 11 on ollut läpiajorangaistuksia ja neljä 10 sekunnin stop-and-go rangaistuksia. Eniten stoppeja oli Istanbulissa (82 stoppia), seuraavana Barcelona (77 stoppia) ja Montreal (76 stoppia). Vähiten pysähdyksiä on ollut Monacossa (43), Melbournessa (46) ja Silverstonessa (54). Kahdessa kilpailussa ei jaettu rangaistuksia - Barcelonassa ja Valenciassa. Eniten rangaistuksia oli Montrealissa, neljä läpiajorangaistusta.

GrandPrix.com (vapaa käännös by WebSlave)
Myös Autosport on tehnyt samasta materiaalista jutun.
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1342
Mielenkiintoisia tilastoja. Nyt pitäisi vielä jonkun tilastonikkarin verrata noita viime vuoden vastaaviin, niin näkisi vähän DRS:n ja renkaiden oikeaa vaikutusta.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Mielenkiintoisia tilastoja. Nyt pitäisi vielä jonkun tilastonikkarin verrata noita viime vuoden vastaaviin, niin näkisi vähän DRS:n ja renkaiden oikeaa vaikutusta.
Daily Telegraphin mukaan 2009 oli 17 kipailussa 244 ohitusta ja 2010 19 kilpailussa 547 ohitusta. Jos tämän kauden 626 ohituksesta DRS on ollut 29%:ssa mukana, niin sehän tekee noin 444 ei-DRS-ohitusta. Renkaita ei jaksa matikkapää näin aamutuimaan laskea.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Avattavan takasiiven vapaa käyttö aika-ajoissa perustuu kai siihen, että tallit ovat pakotettuja säätämään sen takia välitykset sellaiseksi, että seiskavaihteen huippunopeus saavutetaan siipi avattuna.
Jotenkin minun tajuuni sopisi paremmin, jos bannattaisiin seiska aika-ajoista. Samalla DRS:n käyttörajoitukset kävisivät tarpeettomaksi, kun kaikilla olisi vaihteen verran pelivaraa slipstreamingiin. Ylivaihteethan on tuttuja ihan henkilöautoistakin, tosin vähän eri tarkoituksessa :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Daily Telegraphin mukaan 2009 oli 17 kipailussa 244 ohitusta ja 2010 19 kilpailussa 547 ohitusta. Jos tämän kauden 626 ohituksesta DRS on ollut 29%:ssa mukana, niin sehän tekee noin 444 ei-DRS-ohitusta. Renkaita ei jaksa matikkapää näin aamutuimaan laskea.
2010 ja 2011 tilastoihin vaikuttaa uusien tiimien "B-luokka". Kokonaisohitusmääriä vertailtaessa tämä on syytä ottaa huomioon (sekä huomattava nopeusero että autojen suurempi määrä). Toki noita selkeästi hitaampia talleja on ollut ennenkin, mutta ei vuonna 2009.

Jos halutaan tutkia sääntömuutosten vaikutusta, järkevämpää olisi vertailla tietyin ehdoin rajattuja (esim. ilman sadekisoja, tallikaverien ohituksia, nopeiden ohituksia "B-luokasta" jne.) kisakohtaisia keskiarvoja. Muuten säännöistä riippumattomat tekijät hämärtävät vertailua liikaa.
 

Kreala

Member
Liittynyt
2.8.2011
Viestit
15
DRS:n käyttöön olisi hyvä säätää lisää rajoituksia. Hyvä rajoitus olisi esimerkiksi 10 aukaisu kertaa kisaa kohti yhdelle kuskille.
 

Kreala

Member
Liittynyt
2.8.2011
Viestit
15
Ohittaminen on liian helppoa. Rajoitus lisäisi taktikoinnin määrä mikä lisää jännitystä kotikatsomossa. Tosin joillekkin tälläinen on muka liian hankalaa. Haluan kisoihin mahdollisimman monimutkaiset säännöt
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ohittaminen on liian helppoa. Rajoitus lisäisi taktikoinnin määrä mikä lisää jännitystä kotikatsomossa. Tosin joillekkin tälläinen on muka liian hankalaa. Haluan kisoihin mahdollisimman monimutkaiset säännöt
Kyllähän tuossa ehdittiin jo 15 vuotta katsella tuota taktikointia ja jännittää miten lopulta voittaja oli aina Schumacher. Ohittamisen helppous riippuu suoraan DRS-alueen pituudesta, ja koska FIA:lla ei ole aikaisempaa kokemusta kyseisen lerputtimen käytöstä niin siinä on kieltämättä menty pahasti metsään pariin otteeseen.

Omasta mielestäni DRS on hyvä vehje kunhan sen ominaisuuksista saadaan enemmän tietoa ja sitä kautta säädettyä sen antama nopeusetu ja ohittamisen helppous/vaikeus jonkinlaiseen balanssiin. DRS:n käyttökertojen rajoittaminen tekee kisojen seuraamisesta vaan entistä sekavampaa.
 
Ylös