Katselin tossa Barcelonan GP2-kisaa, johon täksi kaudeksi on tullut uudet autot. Merkittävänä erona vanhaan autoon on luopuminen maaefektipohjasta ja siirtyminen enemmän ykkösten kaltaiseen aerodynamiikkaan. Näin silmämääräisesti arvioituna ohitusten määrä on romahtanut aiempiin vuosiin verrattuna. Tästä kyllä pitäisi pystyä tekemään jonkinlaisia johtopäätöksiä vaikka moni muukin asia on muuttunut. Pulkkinenkin kirosi monta kertaa ohitusten puutetta ja halusi säädettävän takasiiven autoihin. Toki autoilla ohitetaan enemmän kuin formula ykkösillä ennen tätä kautta, mutta se johtunee enemmänkin autojen tasaväkisyydestä ja kuskien välisistä eroista.
Tietenkään Barcelona ei ole ollut ikinä se paras rata ohittaa, mutta kyllä siellä on GP2-autoilla ennen pystytty ohittamaan. Silmämääräisesti katsottuna autojen käyttäytyminenkin on muuttunut. Autot eivät käänny enää niin terävästi mutkiin ja nopeissa mutkissa ei pysty seuraamaan edellä olevaa autoa niin lähellä kuin aikaisemmin. Muutenkin on vaikea käsittää että miksi ihmeessä "pikkuformuloihin" on tuotu noi superleveät etusiivet, kun sarjassa muutenkin sattuu ja tapahtuu enemmän isoissa formuloissa.
Valitettavasti ykkösissä maaefekti on saanut sellaisen maineen ettei sitä olla edes valmiita kokeilemaan. Sen sijaan kokeillaan KERS:iä, DRS:iä, CDGW:iä ja ehdotetaan ohituskaistoja ynnä muuta.