Ohitusten parantaminen

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Mitä uskomatonta tuossa on? Kohta kaikilla samat diffut ja pari kymppää nopeemmat autot normaalidiffuun nähen.. Eihän tuo ohituksiin vaikuta jos/kun kaikilla on samanlaiset diffut.
Eikös tarkoituksena ollut nimenomaan vähentää downforcea ja lisätä mekaanisen pidon määrää? Nyt jos uudella diffulla saadaan lisää downforcea, tarkoittaa se sitä että mutkiin voidaan ajaa kovempaa sisään. No koskee tietysti myös ohittajaa, joten periaatteessa puntit tasan. Miten uusi diffu vaikuttaa virtauksiin auton takana? Vaikeuttaako se takana ajamista?
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Miten uusi diffu vaikuttaa virtauksiin auton takana? Vaikeuttaako se takana ajamista?
Väitän tehokkaamman diffuusorin aiheuttavan auton taakse voimakkaampaa turbulenssia, joka taas sotkee takana ajavan auton virtauksia suunniteltua enemmän. Vaikkei autot olekaan tällä kaudella niin herkkiä virtauksille (tai ei ainakaan pitäisi olla) kun aerodynamiikka on aiempia kausia yksinkertaisempaa, saattaa se silti jonkun verran vaikuttaa.

Aika tehokkaasti saatiin vesitettyä kaikki sääntömuutokset ja alkuperäiset linjaukset kahden kilpailun aikana. Tupla-diffuusori vähentää OWG:n työn tuloksia ja lisää seitsemän tallin autonkehityskustannuksia, vaikka kustannuksia oli nimenomaan tarkoitus leikata testausta rajoittamalla jne. Jos KERS häviää autoista pikkuhiljaa niin ohituksia nähdään taas vähän vähemmän ja se näennäinen F1:n ympäristön huomioiminen häviää myös. :eek:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olipas tämä tippunut alas.

Clip the Apex-sivuston foorumilla on laajahko analyysi ohitusmäärien kehityksestä ja sen syistä. Pohjana on käytetty Brian Lawrencen tilastoja ja metodeja, mutta materiaalia on tutkittu taaksepäin vuoteen 1983 saakka (Lawrencella vain vuoteen 1997).

http://www.cliptheapex.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=822

Yleinen trendi on selvä: 80-luvun alusta tultiin tasaisesti alaspäin Sennan onnettomuuteen asti, jonka jälkeen on pysytty about samoissa.

Analyysin kirjoittaja kiinnittää mielestäni liikaa huomiota pienille vaihteluille ja etsii syitä säännöistä, kun pienten vuosittaisten erojen vähintään yhtä suurena vaikuttimena on sadekisojen määrä. Ratakohtaisessa taulukossa sadekisat on merkitty, mutta ne olisi pitänyt huomioida myös vuosianalyysissä. Toki taulukkoa voi lukea pystysuuntaisesti, jolloin saadaan vuosikohtaiset sadekisamäärät. Jonkinlainen vaikutus on myös sillä millä radoilla on ajettu.

Joka tapauksessa jo pelkästään kerätyn materiaalin ja taulukoidensa vuoksi arvokas lähde ja lähtökohta keskustelulle ja lisäanalyysille.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Analyysin kirjoittaja kiinnittää mielestäni liikaa huomiota pienille vaihteluille ja etsii syitä säännöistä, kun pienten vuosittaisten erojen vähintään yhtä suurena vaikuttimena on sadekisojen määrä. Ratakohtaisessa taulukossa sadekisat on merkitty, mutta ne olisi pitänyt huomioida myös vuosianalyysissä. Toki taulukkoa voi lukea pystysuuntaisesti, jolloin saadaan vuosikohtaiset sadekisamäärät. Jonkinlainen vaikutus on myös sillä millä radoilla on ajettu.
Sinänsä mielenkiintoista että vuosina 1983-87 ei juuri sadekisoja ollut, mutta ohituksia oli kuitenkin eniten.

Ratojen vaikutus ohitusten määrään on varmaan aika marginaalinen, koska myös ratakohtaiset ohitukset ovat laskeneet.

Mielenkiintoisia tilastoja. Hyvä linkki. Syitä ohitusten vähenemiselle on varmasti monia. Yhtenä tulee mieleen downforcen lisääntyminen.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
No kyllä noissa ratakohtaisia erojakin on, Catalunyan surkuhupaisia ohitusmääriä on vaikea verrata vaikkapa Bahrainiin...
Pikasilmäyksellä pieniä virheitä tuolla, esimerkiksi Unkari 2006 unohdettu merkata sadekisaksi ja muutenkin määrittely ontuu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ratojen vaikutus ohitusten määrään on varmaan aika marginaalinen, koska myös ratakohtaiset ohitukset ovat laskeneet.
Ovat laskeneet, mutta kun vähäohituksiset Imola ja Magny Cours jäivät pois ja uusina on tullut runsasohituksisemmat Bahrain ja Istanbul, niin tottahan sillä on jotain vaikutusta keskiarvoon. Toki nyt sitten vastaavasti Singapore ja Valencia vuorostaan laskevat keskiarvoa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ovat laskeneet, mutta kun vähäohituksiset Imola ja Magny Cours jäivät pois ja uusina on tullut runsasohituksisemmat Bahrain ja Istanbul, niin tottahan sillä on jotain vaikutusta keskiarvoon. Toki nyt sitten vastaavasti Singapore ja Valencia vuorostaan laskevat keskiarvoa.
No eipä siellä Istanbulissakaan enää paljon ohitella. Ohitusten määrä on tippunut kolmannekseen alkuvuosista.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Voisiko yksi syy siihen, ettei Valenciassa ohitella, olla mutkien tiukkuus? Nopeitten suorien päässä olevat mutkat eivät ole kauhean tiukkoja? Se myös selittäisi, miksi Gp2:ien ohitukset tehtiin melko "erikoisissa" paikoissa
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9313
Sanoisin syyksi sen että kunnon suoraa ei kuitenkaan ole. Aika paljonhan tuolla täysiä vedetään, mutta mutkat 11 ja 16 häiritsevät varmasti takana ajavia ja siten haittaavat ohitusmahdollisuuksia mutkiin 12 ja 17.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Katselin tossa Barcelonan GP2-kisaa, johon täksi kaudeksi on tullut uudet autot. Merkittävänä erona vanhaan autoon on luopuminen maaefektipohjasta ja siirtyminen enemmän ykkösten kaltaiseen aerodynamiikkaan. Näin silmämääräisesti arvioituna ohitusten määrä on romahtanut aiempiin vuosiin verrattuna. Tästä kyllä pitäisi pystyä tekemään jonkinlaisia johtopäätöksiä vaikka moni muukin asia on muuttunut. Pulkkinenkin kirosi monta kertaa ohitusten puutetta ja halusi säädettävän takasiiven autoihin. Toki autoilla ohitetaan enemmän kuin formula ykkösillä ennen tätä kautta, mutta se johtunee enemmänkin autojen tasaväkisyydestä ja kuskien välisistä eroista.

Tietenkään Barcelona ei ole ollut ikinä se paras rata ohittaa, mutta kyllä siellä on GP2-autoilla ennen pystytty ohittamaan. Silmämääräisesti katsottuna autojen käyttäytyminenkin on muuttunut. Autot eivät käänny enää niin terävästi mutkiin ja nopeissa mutkissa ei pysty seuraamaan edellä olevaa autoa niin lähellä kuin aikaisemmin. Muutenkin on vaikea käsittää että miksi ihmeessä "pikkuformuloihin" on tuotu noi superleveät etusiivet, kun sarjassa muutenkin sattuu ja tapahtuu enemmän isoissa formuloissa.

Valitettavasti ykkösissä maaefekti on saanut sellaisen maineen ettei sitä olla edes valmiita kokeilemaan. Sen sijaan kokeillaan KERS:iä, DRS:iä, CDGW:iä ja ehdotetaan ohituskaistoja ynnä muuta.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Toisaalta oli kiva kattoa, kun pulkkiselta meni tuon ohituskiroilun takia kaikki ohitukset ohi. Pulkkinen valittaa, ettei ohittaminen onnistu ja Grosjean tuli ohi oikealta ja vasemmalta kisa loppui, vaan kesken. Tosin todettakoon, että ohituksia alkoi tulla vasta kisan loppupuolella renkaiden ollessa riittävän kuluneita.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Toisaalta oli kiva kattoa, kun pulkkiselta meni tuon ohituskiroilun takia kaikki ohitukset ohi. Pulkkinen valittaa, ettei ohittaminen onnistu ja Grosjean tuli ohi oikealta ja vasemmalta kisa loppui, vaan kesken. Tosin todettakoon, että ohituksia alkoi tulla vasta kisan loppupuolella renkaiden ollessa riittävän kuluneita.
Joo kyllä Pirellin renkaat ovat syy ohituksiin. En usko että Bridgestoneilla olisi samanlaista tapahtunut.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ai maaefekti on poistettu GP2-autoistakin vai... Enpä ole seurannut. Kai ne aatteli, että ei sen perään kukaan haikaile enää parin vuoden päästä, kun sitä ei oo muissakaan luokissa...

Mites muissa kisoissa on ollut GP2 puolella, onko ohituksia ollut? Niissä taitaa meinaan kans olla ihan normaalit diffuusorit käytössä. Olen kovasti ollut meinaan sitä mieltä, että suuri osa ykkösten ohitusten ja kamppailujen lisääntymisestä on ihan diffuusorin pienentämisenkin ansiota. Barceloonassakin nähtiin, että useamman mutkan pystyy nyky ykkösilläkin ajaan rinnakkain tai lähes rinnakkain. :thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mites muissa kisoissa on ollut GP2 puolella, onko ohituksia ollut?
GP2 Asia -sarjassa ajettiin kahdella ohitusmahdollisuuksiltaan Barcelonaan vertautuvalla radalla Abu Dhabissa ja Imolassa, ja niissä tulos oli yhtä surkea. Turkissa toki ohiteltiin, mutta se onkin kunnon kilparata, eikä shikaaneilla pilattu hölmöys.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
GP2 Asia -sarjassa ajettiin kahdella ohitusmahdollisuuksiltaan Barcelonaan vertautuvalla radalla Abu Dhabissa ja Imolassa, ja niissä tulos oli yhtä surkea. Turkissa toki ohiteltiin, mutta se onkin kunnon kilparata, eikä shikaaneilla pilattu hölmöys.
Ja renkaat on "samat" kuin ykkösissä, siis Pirellin pehmoset?
Ja jos diffutkin on saman tyyppiset, niin pitäisikö tästä nyt sit päätellä, että ykkösten ohitustulva onkin KERSsin ja DRS:n ansiota? :rolleyes:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Mites muissa kisoissa on ollut GP2 puolella, onko ohituksia ollut?
Ohitusten määrä on laskenut todella paljon GP2 luokassa edelliseen "GP2 auto sukupolveen" verrattuna, luutavastikkin lisääntyneen aerodynamiikan vaikutuksen vuoksi. Seuraaminen ja kontissa ajaminen on nyt paljon vaikeampaa.

Eihän tämän näin pitänyt mennä...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyllä on naurettavaksi mennyt touhu kun tarvitaan ohituslupa ohittamiseen. Parempi olisi että sitä saa käyttää aina, niin kahvaedellä-kuskit saisivat etua nopeissa mutkissa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mä ainakin ymmärsin, että Pirellillä olisi samat seokset käytössä myös GP2:ssa. Bridgestone käytti eri seoksia.
Eri seoksia käyttävät.
Mario Isola: Pirelli was the sole tyre supplier to the 2010 GP3 season and GP2 was the next step: a sort of natural evolution of our strong commitment to support F1 feeder categories. For this reason last year we discussed with the organiser the possibility to continue the cooperation started in GP3 and work for GP2 developing new tyres. This was a great challenge from the very start because GP2 uses a completely different car that is more powerful and is also different in terms of aerodynamic downforce, for instance. Besides, tyre sizes are different compared to those used in GP3. To a certain extent, we can say that GP2 tyres more similar to F1 tyres though the compound is not the same of course. So basically, from a tyre perspective GP2 tyres fill the gap in between GP3 and F1.
http://gp2series.com/News-Room/News/2011/03_March/Pirellis-guide-to-the-2011-GP2-Series-season/
 
Ylös