Perusedellytys ohitukselle pitäisi olla se että on nopeampi. KERS vain auttaa oleman hetkellisesti jossain kohti nopeampi. Pidän KERS:tä sekä tekniikkana että kilpailullisesti. KERS on autoilun tulevaisuutta muutenkin, mutta se lisää tarvittavaa dynamiikkaa autojen suorituskykyyn kierroksen sisällä. Eli varsin hyvä keksintö. Toki sääntöjä voi edelleen kehittää, mutta nykyinenkin toimii. Ensimmäisellä kokeilukerralla ongelmana oli KERS:en puute, nyt vasta päästiin näkemään miten KERS todella toimii.
Red Bull optimoi koko kauden puhtaalle radalle, joten ohittaminen oli vaikeaa paljonkin hitaampien takana. Saati jos vauhtia ei ollut enempää.
Näinpä. Red Bull kaiketi ei (edelleenkään) hyödyntänyt KERSiä yhtä täysimääräisesti kuin muut huipputallit, mikä varmasti oli osatekijä siihen miksi auto oli parhaimmillaan johdossa. Newey optimoi auton puhtaaseen ilmaan, mikä selvästikin oli riittävästi, kuten tulokset kertovat.
Red Bullin filosofia oli siis ihan toinen kuin mihin oma aiempi kommenttini KERSin nollavaikutuksesta ohittamiseen perustui. Kun vielä huomioidaan Pirellien ja DRS:n vaikutus, niin tullaan siihen, että olin pitkälti väärässä. Pelkän KERSin vaikutusta ei voi eristää siten kuin kommentin kirjoittaessani ehkä ajattelin.
Viimeistään Buttonin ohitus Alonsosta Interlagosissa osoitti sen, miten noilla eri "apuvälineillä" voi pelata. Perusoletus toki siinäkin tapauksessa oli, että takana tuleva auto on muutenkin riittävän nopea, jotta siihen pelaamiseen on mahdollisuus.