Ohitusten parantaminen

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Kiinassa on kyllä ollut aika vaikea ohittaa yleensä, kun keli on kuiva. Sadekisoissa 2006 ja 2007 on ohituksia nähty reilusti enemmän.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Ohituksia oli joo. Malesiassa nähdään sitten ihan kunnolla, kun on pitkät suorat jne. Kyllähän Melbournessakin se jo havaittiin, kun monesti edellä ajavaa pääsi jo vähän liiankin lähelle:wink:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ihan toimiva lisäys tuo KERS ja uudet aero/rengassäännöt näyttävät olevan. Ohituksia tullaan taatusti näkemään kauden aikana viimevuotista enemmän.

KERS tarvittaisiin vain kaikkiin autoihin, nyt ohitettava pääsee karkuun suorien alussa mikäli ohitusta kärkkyvällä ei ko. mööpeliä ole. Kun kaikilla aparaatti on, voi taktikoida että millä rataosuuksilla laitetta käyttää tulilla. Ei tarvitse aina vain sillä yhdellä pääsuoralla käyttää missä ohitukset normisti tapahtuu.

Varsinkin Lewisin onboardista kävi melko selkeästi esiin KERSin tuoma lisävoima, kuulosti ja näytti ns. turbopotkulta...
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Kohta kaikilla autoilla on Kers ja diffuusiorit niin taas ei pääse ohi kukaan missään, muuten kuin rengastaktiikalla - jos edelleen noin iso ero renkailla on.

Pidon heikentämisellä saataisiin enemmän tapahtumia ajamiseen ja ohitukset lisääntyisivät.. ja ulosajot.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Clock väittää että Renaultin ohittaminen oli ihan yhtä vaikeaa kuin viimevuonna.

Eli samassa tilanteessa kohta ollaan kuin ennen...


Toyota-kuski Glock oli asiasta toista mieltä.

- Tuntuu kuin minulla olisi KERS-allergia. Aina kun olin KERS-auton takana, ei minulla ollut mitään mahdollisuutta ohittaa. Etenkin Renault-auton perässä oli vaikeaa, koska menetin niin paljon downforcea. Jos edessämme on Renault, niin ohittamismahdollisuudet eivät ole viime vuotta suuremmat, Glock totesi.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/03/847775
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Tämä sentään onnistui näissä sääntömuutoksissa, vaikkakaan ei juuri KERSin ansiosta, vaan rengassäännön ansiosta. Kersittömillä kärryilläkin mentiin hienosti ohi, kun toisilla renkaat kuluivat ennen aikojaan alle.

Ja onko tämä nyt sitten hienoa? No ei todellakaan. Ajamalla ei saada ohituksia aikaseks, vaan tällaisella kalustoon perustuvalla pelleilyllä. Mitä hienoa tai viihdyttävää tuossa varsinaisesti on? Ei yhtään mitään. :yuck:

Paljon hienompaa olis ku kaikilla olis samat kumit ja niillä olis vaikka vedettävä koko kisa. Siinä olis olis oikeesti kuskilla mahdollisuus vaikuttaa ajotavallaan renkaiden kulumiseen. Tähän päälle KERS, jota saa käyttää vapaasti valitsemilla paikoilla. Nykymeiningille :thumbdown
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämä sentään onnistui näissä sääntömuutoksissa, vaikkakaan ei juuri KERSin ansiosta, vaan rengassäännön ansiosta. Kersittömillä kärryilläkin mentiin hienosti ohi, kun toisilla renkaat kuluivat ennen aikojaan alle.

Ja onko tämä nyt sitten hienoa? No ei todellakaan. Ajamalla ei saada ohituksia aikaseks, vaan tällaisella kalustoon perustuvalla pelleilyllä. Mitä hienoa tai viihdyttävää tuossa varsinaisesti on? Ei yhtään mitään. :yuck:

Paljon hienompaa olis ku kaikilla olis samat kumit ja niillä olis vaikka vedettävä koko kisa. Siinä olis olis oikeesti kuskilla mahdollisuus vaikuttaa ajotavallaan renkaiden kulumiseen. Tähän päälle KERS, jota saa käyttää vapaasti valitsemilla paikoilla. Nykymeiningille :thumbdown
Kaikilla oli merkitystä. Etusiivet ja ehkä niiden säädeltävyys mahdollistivat lähellä seuraamisen, KERSiä hyödyntäen ohitti ainakin Hamilton ja renkaat tarjosivat jännittävät loppuhetket, jotka tosin latistuivat ennen aikojaan Vettelin ja Kubican kolariin. Sille ei voi mitään, jos sinä ei sitä viihdyttävänä pitänyt, varmasti monet muut pitivät.

Jatkossa tallit oppivat säätämään autonsa ja hyödyntämään renkaitaan paremmin, joten ei tällaisia kisoja enää kesällä nähdä. Tai muutenkaan niissä kisoissa, joissa käytössä on kovempi seospari.

Mutta Albert Park on Albert Park. Ei avauskisan - varsinkaan tuollaisella radalla - perusteella voi kummoisia johtopäätelmiä vetää. Katsotaan muutama normirata ensin. Ja sitten Barcelonassa ja Monacossa voidaankin jo nähdä onko jokin todella toisin.
 
Viimeksi muokattu:

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Kiinassa on kyllä ollut aika vaikea ohittaa yleensä, kun keli on kuiva. Sadekisoissa 2006 ja 2007 on ohituksia nähty reilusti enemmän.
Saa nähdä, että nähdäänkö Kiinassa uusilla säännöillä parempi kilpailu kuin viime vuonna. Olettaen, että olosuhteet ovat samanlaiset.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Itse olen miettinyt, että miten ihmeessä KERS voi parantaa ohituksia jos kummallakin on KERS käytössä. Eikö se meny +-0 tilanteeseen kun kumpikin painelee suoralla nappia.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tämä sentään onnistui näissä sääntömuutoksissa, vaikkakaan ei juuri KERSin ansiosta, vaan rengassäännön ansiosta. Kersittömillä kärryilläkin mentiin hienosti ohi, kun toisilla renkaat kuluivat ennen aikojaan alle.

Ja onko tämä nyt sitten hienoa? No ei todellakaan. Ajamalla ei saada ohituksia aikaseks, vaan tällaisella kalustoon perustuvalla pelleilyllä. Mitä hienoa tai viihdyttävää tuossa varsinaisesti on? Ei yhtään mitään. :yuck:

Paljon hienompaa olis ku kaikilla olis samat kumit ja niillä olis vaikka vedettävä koko kisa. Siinä olis olis oikeesti kuskilla mahdollisuus vaikuttaa ajotavallaan renkaiden kulumiseen. Tähän päälle KERS, jota saa käyttää vapaasti valitsemilla paikoilla. Nykymeiningille :thumbdown
Kahteen ensimmäiseen kappaleeseen: Ohituksilla saadaan kisan kokonaisaikaa pienemmäksi. Joku on renkaiden takia hidas kisan alussa ja joku toinen kisan lopussa. Se joka pystyy ohittamaan nopeiten ei "menetä" aikaa toisten perässä ajamiseen.. Tämä on hienoa, että se joka ohittaa parhaiten/nopeinten hyötyy kokonaisajan pienenemisellä jolloin kisa on jännä vaikka yksittäinen ohitus olisikin selvä/tylsä.

Tämä oli tarkoitus ja tämä saatiin aikaiseksi. Itse todellakin arvostan Kubican ajoa, sillä kisan alussa hän oli ns hidas pehmeillä, mutta ihan selvästi suhteessa nopeampi kuin kisan lopussa pehmeällä ajaneet. Eli hidas olikin lopulta nopea. Ja jotta taktiikka eroja nähtäisiin ja ne erot lopulta tasoittuisivat kisan lopussa, täytyy pystyä ohittamaan, vaikka keinotekoistesti.

Kolmanteen kappaleeseen: Jos tosiaan mentäisiin niinkuin ehotat, tarkoittaa se tosiaan sitä jonossa ajelua jota nähtiin 2005. Se varmaan tekee selväksi sen kuka on hyvä/paras/nopein, mutta ei sitä moni jaksa katsoa.. Itse pidän nykyistä parempana tämän takia.

Tänä päivänä nopein pystyy voittamaan, ilman että tarttee aina selitellä "ku jäi jumiin muitten taakse niin kisa oli siinä". Nyt ei oo..
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Itse olen miettinyt, että miten ihmeessä KERS voi parantaa ohituksia jos kummallakin on KERS käytössä. Eikö se meny +-0 tilanteeseen kun kumpikin painelee suoralla nappia.
Menee jos painavat samalla suoralla yhtä paljon. Idea on siinä että jos toinen on nopeampi, ei hänen tarvitse aina painaa KERS:iä siellä missä toinen painaa, vaan siellä missä toinen ei paina. Toki suoralla jossa itse ei paina KERS:iä niin jää jälkeen, mutta jos on mutka rypäs tulossa niin nopea saa eron niissä kiinni ja voi sen jälkeen yrittää ohitusta kun toinen on jo sen KERS:n tuhlannut.. Esimerkkinä niinkun.. (Melbourne ei ollut tässä suhteessa hyvä rata kuten ei oo Unkari / Monaco, mutta moni rata tarjoaa monta paikkaa käyttää KERS:iä)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
(Melbourne ei ollut tässä suhteessa hyvä rata kuten ei oo Unkari / Monaco, mutta moni rata tarjoaa monta paikkaa käyttää KERS:iä)
Yllättävän monessa paikassa sitä Melbournessakin käytettiin. Erityisesti paljon takaosuudella. Monilla ei ollut buustia lainkaan jäljellä pääsuoralle tultaessa (niinkuin olisi etukäteen voinut kuvitella).
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Glock: Ohittaminen vaikeutunut 31.3.2009,14:29:23

Formula ykkösten sääntöjä rukattiin raskaalla kädellä täksi kaudeksi. Muutoksilla haluttiin taata muun muassa se, että kisoihin saataisiin enemmän ohituksia. Toyota-kuljettaja Timo Glockin mukaan ohittaminen ei ollut helpompaa ainakaan sunnuntain avauskisassa Melbournessa.

- Menetin uskomattoman paljon downforcea Fernando Alonson takana. Kimi Räikkösen ja Ferrarien takana oli hieman helpompaa, mutta Fernandoa vastaan minulla ei ollut saumoja, sillä joka kerta kun olin tarpeeksi lähellä, downforce katosi, Glock kertoi GP Weekille.

Toyotalla ei ole käytössään KERS-energiankierrätysjärjestelmää, joka antaa lisähevosvoimia vajaaksi seitsemäksi sekunniksi jokaisella kierroksella.

- Joka kerta, kun olin KERS-auton takana ja pääsin tarpeeksi lähelle, he vain painoivat nappulaa. Minulla ei ollut mitään mahdollisuuksia, saksalainen totesi.

http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=147940
Mikäköhän Renaultista tekee vaikean seurattavan?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Tässä pitää huomioida se, että Renault käytti KERSsiä ja Toyota ei.
Pitää tietää sekin mutta Golockin mukaan Ferrarin perässä seuraaminen taasen oli helppoa kuten Mossin linkistä näkyy...
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Omat mielipiteet uusista säännöistä avauskisan perusteella on myönteiset. Ainut mitä en ymmärrä on tuo hemmetin rengaskikkailu. KERS:stä oli mielestäni kyllä hyötyä jopa toista KERS-autoa vastaan. Hamilton ohitti nätisti Piquetin ja molemmilla oli käsittääkseni sama rengasseos käytössä.. eli on siitä hyötyä jos osaa käyttää. Myöskin lähtö oli pirun hieno kun Ferrari sai hurjan startin, harmi vain se etu ei näkyny niin hyvin kun barichellon auto jäi ruutuun ja syntyi keskelle rataa ruuhkaa jonne ferkut jäi jumiin..

Jos Malesiassa on sama asetelma että Ferrarit on KERS-autoista parhaimmilla lähtöruuduilla ja edessä kerssittömiä niin tullaan näkemään hieno startti. Eikös malesian lähtösuora ole levämpikin kuin ausseissa että pääsee paremmin ohi :tongue:

Oon ihan tyytyväinen aerosääntöihin jne. kunhan tuohon rengaspolitiikkaan tuotais jotain järkeä. Kaks valmistajaa niin tätäkään turailua ei ois koskaan tultu näkemään!

Ja Glock ei voi valittaa säännöistä jos ei pääse KERS-autoista ohi, syyttäkööt talliaan kun ei ole järjestelmää käytössä ;)
 
Ylös