Ohitusten parantaminen

rei

Well-known member
Liittynyt
9.10.2005
Viestit
99
Olen myös sitä mieltä että ohituksia pitäisi saada enemmän Fykkösiin.. koska nykyään näyttää vain siltä että "joillain" radoilla ei vaan pääse ohi vaikka oliski just sen "sekunttitolkulla nopeempi".. =(

mutta tohon downforcen mittaamiseen (ja ehkä sitäkautta reaaliaikaiseen rajoittamiseen) en yhdy, koska se toisi mukanaan niin helvetisti ongelmia, joita tässä onkin jo aikasemmin puitu..

Mutta, jos nyt, ku on off-seasonki päällä, ni nostettais tää topicci taas kerran pinnalle, niin.. Miten perkeleessä niitä ohituksia sitte sais helpotettua, ku vähä tuntuu siltä, että kaikkea on yritetty maan ja taivaan väliltä tehdä, mutta mikään ei toimi..Pahimmassa tapauksessa menee vaan huonompaan suuntaa.. :(
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Tuli mieleen, että ei ole myöskään hyvä, että ohituksia tulisi liikaa eli se olisi liian helppoa. Mielestäni kaikkein parhaimmat naurut saadaan, kun ohitukseen joutuu tekemään hiukan töitä ja vaivaa.

Mut faktahan on se, että ohitusta ei tule ellei takana oleva ole nopeampi. Jollain tavalla siis pitää nopeampien päästä urheilullisin keinoin hitaampien taakse. Tossa on kaava, jota on itse Einsteininkin varmaan vaikea ratkaista.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Partsi sanoi:
Minullakin on täydellinen teoria.

Laitetaan etu ja takasiiville tietyt mitat, kavennetaan aluksi niitä vaikka 20-30cm (Jäljelle jäävien tynkien muotoilu vapaata)

Ja sitten... no sehän riittää. :ahem:
Varsin tehokasta ja yksinkertaista. Suoranopeus kasvaa, mutkanopeus alenee ja hidastuvuus heikkenee. Nähtäisiin varsin massiivinen lisäys jarrutusmatkassa, ja -ajassa. Formuloissa on liian vähän tehoa ja liikaa pitoa (suhde pielessä) jos Eau Rouge ja 130R mennään "flat out"
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Nyt pomppas. FIA:n uusin ehdotus, CDG Wing (Centreline Downwash Generating Wing), eli keskeltä halkaistu takasiipi.

pressitiedote
kuva1 (1,3MB)
kuva2 (1,5MB)

Ruma kuin mikä, mutta saattaisi toimia todella hyvin. Paitsi että ilma olisi takana paljon puhtaampaa, takasiipi toimisi paljon heikommin, jolloin downforcea tuotettaisiin suhteessa enemmän alustan muotoilulla (diffuusori) kuin siivillä, jolloin ero korostuisi entisestään, ja downforcen kokonaismäärä laskisi. Kun samaan aikaan ollaan tuomassa läskejä slicksejä takaisin kompensoimaan pidon menetystä, alkaa vaikuttaa todella hyvältä (joskin myös todella rumalta). Toisaalta ennen kauden alkua kaikki itkivät siitä kuinka korotetut etusiivet näyttävät rumilta, niin nyt tuohon on jo tottunut niin hyvin ettei edes huomaa mittasuhteissa mitään outoa.
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Bobakki sanoi:
Ajatushan on suorastaan ikivanha, joskin Ferrarin toteutuksessa jää tuo kolo välistä puuttumaan:
Millä tavalla se sitten kuvastaa tätä samaa ajatusta? :D
Ferrarilla tuskin on tuossa ollut kuningasideana helpottaa takana ajavien slipstreamausta..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Razah sanoi:
Millä tavalla se sitten kuvastaa tätä samaa ajatusta? :D
Ferrarilla tuskin on tuossa ollut kuningasideana helpottaa takana ajavien slipstreamausta..
Ääh. Luotin siihen, että tuo ymmärrettäisiin huonoksi huumoriksi ilman silmänisku-irviötäkin. Olin näemmä väärässä. Tuossa nyt kuitenkin yksi, jonka voitte sitten kuvitella tuohon edelliseen viestiin: :wink:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Razah sanoi:
Millä tavalla se sitten kuvastaa tätä samaa ajatusta? :D
Ferrarilla tuskin on tuossa ollut kuningasideana helpottaa takana ajavien slipstreamausta..
Tuohan just vaikeuttaa slipstreamausta, kun pyörän takana nyt on muutenkin pyörteitä, mutta nyt otetaan keskeltä pois :confused:
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Sitten alkaa kilpailu siitä kuka osaa parhaiten poistaa/siirtää ilmavirran tuosta siipien välistä :tongue:

Edit: Lisätään vielä sen verran, että mielestäni 2-osainen siipi olisi erinomainen ratkaisu, vaikkakaan ei mitenkään kaunis sellainen. Äkkiä siihenkin tottuisi.
 

jaakko

New member
Liittynyt
17.10.2005
Viestit
3
Ne fia:n ehdottamat standardi-takasiivet kuulostaa hyvält ja samate slicksit.
Toisaalt ne sotii fia:n ajatust kaarrenopeude vähentämisest. Senhä takii ne ylipäätä halus urat renkaisii
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
mustavihannes sanoi:
Karmean näköistä, tuo takasiipiehdotelma nimittäin.
Äkkiä siihen silmä tottuisi. Kun katsoo vanhojen autojen kuvia, niin nekin sattuvat silmiin, vaikka niitä on nähnyt jo aikaisemmin.

Luulisi helpompiakin kikkoja löytyvän.
Tai sitten ei.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Hurmurisija sanoi:
Äkkiä siihen silmä tottuisi. Kun katsoo vanhojen autojen kuvia, niin nekin sattuvat silmiin, vaikka niitä on nähnyt jo aikaisemmin.
No, makuasia.

CARTissa käytettiin ovaaleilla männävuosina ns. Hanford-siipeä(The Hanford Device) joka laitettiin takasiipeen ja helpotti imussa ajoa. Kuva moisesta: http://www.allamericanracers.com/images/987_rear330x350.jpg

Sen enempää en siivestä tiedä, onko se kenties vielä käytössä? Jos ei, niin miksi?

Tämä ratkaisu olisi ainakin (minun mielestäni) esteettisempi.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
mustavihannes sanoi:
No, makuasia.

CARTissa käytettiin ovaaleilla männävuosina ns. Hanford-siipeä(The Hanford Device) joka laitettiin takasiipeen ja helpotti imussa ajoa. Kuva moisesta: http://www.allamericanracers.com/images/987_rear330x350.jpg

Sen enempää en siivestä tiedä, onko se kenties vielä käytössä? Jos ei, niin miksi?

Tämä ratkaisu olisi ainakin (minun mielestäni) esteettisempi.
Taisi olla myös nopeuksien hillitseminen yksi syy miksi sitä CARTissa ovaaleilla käytettiin. Ihan hyvin voitaisiin tuollaisia ratkaisuja mielestäni ykkösissä käyttää imuttelun helpottamiseksi.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
hannu^ sanoi:
Taisi olla myös nopeuksien hillitseminen yksi syy miksi sitä CARTissa ovaaleilla käytettiin. Ihan hyvin voitaisiin tuollaisia ratkaisuja mielestäni ykkösissä käyttää imuttelun helpottamiseksi.
Kyllä ainakin kaikissa lähteissä joihin minä olen törmännyt, on nimenomaan painotettu että imuvaikutuksen lisääminen on tuon lärpäkkeen tärkein funktio. Toki myös suoranopeudet varmasti laskevat.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
mustavihannes sanoi:
Kyllä ainakin kaikissa lähteissä joihin minä olen törmännyt, on nimenomaan painotettu että imuvaikutuksen lisääminen on tuon lärpäkkeen tärkein funktio. Toki myös suoranopeudet varmasti laskevat.
Tuo oma arvio perustui yhteen lehtijuttuun missä oli juttua CARTin liian suuriksi nousseista nopeuksista, ja mainittiin tuon Hanford -siiven hidastaneen vauhteja. Toki ensisijainen funktio saattoi olla tuo imutus.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
No Mäkillähän on jo siipi tossa keskellä... :dunno:

Vaikka se kiellettäisiin eiköhän inssit muuta muuta
aerodynamiikkaa niin että tuo tavoite vesittyy.

Kolareissa nuo irtoavat vielä aikaisempaa helpommin
eikä niihin mahdu sponsoreiden viestejä...

Ei tule tollasenaan menemään läpi? Sattaisipa tuo
Cartin ratkaisu olla huomattavasti elegantimpi mutta
täytyy siivissä joku säätö olla, muuten ollaan taas
menossa mopoluokkaan.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Olihan kertakaikkisen karmea kuva mahdollisista uusista takasiivistä :yuck: :nope:

Ykkösten visuaalinen ilme kärsisi huomattavan kolauksen.Tietysti voi asennoitua kyynisesti ja sanoa että mitäs tuosta jos kisa on hyvää (noinkohan edes olisi) itse en kuitenkaan moista kovinkaan mielelläni radalla seuraisi
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
FIA:han testasi pari vuotta sitten siipiratkaisua joka oli nykyisen muotoinen ja jonka imuvaikutus alkoi 300 metrin päässä! Mikä estää ko. siipiratkaisun käytön?? :jaska:
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
kuva2

Mietiskelin tässä että meneeköhän tässä nyt puurot ja vellit sekaisin. Imuvaikutus ja puhdas ilma on kuitenkin kaksi eri asiaa. Imuefekti syntyy siitä että auton takana on matalan ilmanpaineen alue, jossa ilmanvastus on pieni (drag on pieni), jolloin takana ajava saa kerättyä suoralla huippunopeutta enemmän, ja voi ohittaa sitä kautta. (ylempi kuva)

Uuden siiven kuvassa on ilmeisesti vain tuo keskileikkaus jättövirtauksesta mukana, mutta siinä selvästi näkyy että imuefektiä ei synny juuri ollenkaan. Toki noiden takasiipien takana tilanne on lähempänä edellistä, joten kyllä sieltä jonkin verran vetoapua löytyy, mutta huomattavasti vähemmän kuin vanhalla konfiguraatiolla. (alempi kuva)

Tuon uuden siiven kuningasajatus on se, että takana tulevan auton aerodynamiikka toimii lähempänä sitä tuottotasoa, jossa auto on vapaassa ilmassa. Eli olisi mahdollista seurata aivan toisen auton takana myös nopeissa mutkissa, ilman että auton etupää menettää pitoaan ja rupeaa puskemaan (kaikki varmaan muistavat Silverstonen kisan ja sen kuinka Kimi tuskaili selvästi havaittavan aliohjautumisen kanssa).

Nykyisellä aerodynamiikalla ongelma on juuri siinä, ettei voida seurata suoralla perässä kuin todella hitaissa mutkissa, ja nekin ovat vaikeita. Jos nyt kehitettäisiin takasiipi, joka tuottaa todella kovan imuefektin, tilanne muuttuisi huomattavasti vaikeammaksi, eikä helpommaksi! Siivet eivät yksinkertaisesti toimi liian matalassa tai turbulenttisessa ilmavirtauksessa.
 
Ylös