WebSlave sanoi:
Lähes kaikki tekniset säännöt rajoittavat suunnittelijoiden luovuutta.
Tarkoitin lähinnä sitä, ettei pidä rajoittaa suunnittelijoiden luovuutta liikaa. Minusta ainakin on hyvä, että sarjasta löytyy nimiä sekä kuskien, että tallipäälliköiden, insinöörien ja suunnittelijoiden puoleleta. Jos otetaan X newton rajoitus tai 50 sivua sääntöjä siipien mitoista, lienee selvää kumpi rajoittaa suunnittelijoiden luovuutta enemmän?
WebSlave sanoi:
Toistaiseksi sääntöjä on muutettu turvallisuuden lisäämiseksi. Tämä on yleensä ymmärretty. Nyt, kun niitä ollaan muuttamassa näyttävyyden lisäämiseksi ja ohitusten mahdollistamiseksi, se onkin paha asia?
Tästä ollaankin jo väännetty sääntömuutos-aiheessa. Hyväksyn sääntömuutokset täysin "ohitusten mahdollistamiseksi". Näyttävyyden pelkään kuitenkin tarkoittavan sitä, että ohituksista tulee lähes täysin merkityksettömiä, kuten MotoGP-luokassa. Pelkään myös sitä, että autoista tehdään väkisin samanlaisia ja muutaman vuoden kuluttua F1 on tavallinen vakioautosarja, josta tunnetaan muutama kuuluisa kuljettaja ja loppu on historiaa.
Muutetaan vain sääntöjä ohitusten lisäämiseksi, mutta tehdään se niin, ettei muuteta luokkaa siinä samalla. Siksi olen sitä mieltä, että kaikki ideat standardoiduista osista joutavat roskakoriin, sitä elektronista moottorin ohjausyksikköä lukuunottamatta. Toinen vastaava asia, jonka voin hyväksyä (ikäänkuin sillä olisi jotain väliä
) on yksi rengasvalmistaja. Parantaa ainakin turvallisuutta ja laskee kuluja, samalla voitaneen edesauttaa myös ohituksia.
Hietänpä vielä ilmaan yhden pointin. Jos autoissa olisi X newton rajoitus, voitaisiin myös muuttuvat siivet sallia, jolloin takaa-ajotilanteessa siipien kulmaa muuttamalla voitaisiin kenties saada enemmän pitoa. Tarpeen vaatiessa perässä roikkumisen estely vastaavin keinoin voitaisiin kieltää säännöissä.
Toni_V sanoi:
Maksimi downforcen rajoitus olisi hyvinkin ongelmallista, miten tulkitaan tuulenpuuskat, sääolojen muutokset, pidon parantuminen suoralle lähdettävässä mutkassa, erikoiset ilmavirtaukset toisen auton takana jne. jne.
Suurin downforce mitataan esimerkiksi kierroksen/kisapituuden lukemien keskiarvosta. Sallittu heitto on vaikka +/- 10N tjsp. Samalla tavallahan toleranssi toimii esimerkiksi varikon nopeusrajoituksissa.