Toni_V sanoi:
No, kuten sanottu, Suomen olympiakomitean lääkärin mielipide on se että hänen tutkimansa kuskit ovat muihin huippu-urheilijoihin verrattavassa kunnossa. Ehkäpä itse olet tutkinut kuskien kunnon paremmin.
Jääkiekkoilijoihin vertaus on ehkä huono. F1-kuskilta vaaditaan paljon parempaa kestävyyttä, kun taas lyhytkestoinen voima on tärkempää jääkiekkoilijalle. Joka kuskilla on säännöllinen kunto-ohjelma. Kuskit harrastavat vuorikiipeilyä, maratonia, triathlonia ja muita kestävyyslajeja. Shumikin treenaili laskettelua (vai olikos se lumilautailua), mutta kertoi ettei siitä ole mitää hyötyä treenausmielessä - liian kevyttä jotta se olisi tuntunut missään.
Kyllä, kyllä. Kuten sanoin, f1-kuskit ovat varmasti huippu-kuntoisia. Siitä en ole muuta väittänytkään. Mutta... kun ajaa f1-autolla, niin ne g-voimat ja ratin vääntäminen eivät ole treenausta vaan rasitusta. Niillä kahdella on hyvin suuri ero. Rasitukseen tottuu, vaikkei huippukunnossa olisikaan. vrt. moottoripyöräily...En kylläkään väitä, ettei treenamisella olisi helpottavaa vaikutusta.
Toiseksi, olen itse pelannut 13-vuotta jääkiekkoa, parhaimillaan 2-3 kertaa päivässä, todella kovia treenejä. Olen myös ajannut kartingia ja muuten vaan radalla vakiolla autolla. Myönnän että kartingkin voi olla rankkaa, se on sitä jokaiselle joka sitä ei ole enempää harrastanut, johtuen nimenomaan siitä että se rasittaa. Avain sama olitko kuinka hyvin treenattu vai et. Tosin hyvässä kunnossa oleminen auttaa toki, sitä en kiellä.
Sitten, nyt olen pitänyt 3 vuotta taukoa jääkiekonpelaamisesta. Silloin tällöin tulee käytyä lenkillä ja talvella tietenkin lusitelemassa. Noh, olen parit 2-divarin (treenit 3 kertaa viikossa) treenit käynyt vetämässä. Ei tule yhtään mitään. Pakko oli viheltää peli poikki puolentunnin jälkeen, niin kova meno se kuitenkin on, vaikka olen kohtalaisessa kunnossa. Toki voihan siellä luistella hiljaa omaa tahtia laitoja pitkin, mutta mun mielestä se ei ole treenamista. Tämän vuoksi olen sitä mieltä, ettei jokainen pysty menemään kylmiltään lätkätreeneihin ja vetämään ne kunnialla loppuun asti.
Sitten takaisin kartingiin. Olinpa kuinka tahansa huonossa kunnossa, tunti kartingia menee milloin vaan, samoin radalla ajaminen. On toki paikat seuraavana päivänä kipeät.
Lisäksi haluan kumota sen väitteen että jääkiekkoilijat tarvitsevat VAIN nopeaa, räjähtävää voimaa. Kyllä se on hyvä kunto minkäpohjalle kaikki rakennetaan. Jos et ole hyvässä kunnossa, ei millään muulla ole väliä, koska et jaksa yksinkertaisesti tehdä mitään. Uskokaa, on kokemusta.
Mutta tää nyt ehkä :jaska: käänty vähän liikaa tän lätkä aiheen puolelle. Anteeksi myös omasta puolestani. Tarkoitus oli vain todistaa että vaikka f1-kuskit kovia 'kovakuntoisia urheilijoita' ovatkin, on heitä turha verrata todellisiin huippu-urheilijoihin. Ratinkääntäminen nyt vaan on ratinkääntämistä, urheilu ja autourheilu eriasia. Minun mielestäni :wink:
Sitten varsinaiseen aiheeseen. Mielestäni on turha nimetä 'parasta' kuljettajaa...Mutta toki voi omasta mielestään muutaman parhaan nimen mainita. Kuitenkin, miltä pohjalta pitäisi valita paras kuski? Tilastojen pohjalta vai miten? Omassa rankingissani nostan Sennan ja Prostin korkealle.