Paras kuljettaja kautta aikain?

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jone sanoi:
Mitä parempi se maratontulos on, niin se antaa mielestäni kuitenkin paremmat edellytykset tehdä parempi suoritus F1-autolla.
Kuitenkin jotkin piirit pitävät esim. Ronnie Petersonia ja varsinkin Gilles Villeneuvea aivan kärkipään kuskeina, vaikkei kaveruksilla ole ainuttakaan maailmanmestaruutta eikä kisavoittojakaan montaa. No, kuka arvostaa mitäkin.
Vaikka jo 50-luvulla kuljettajat veivätkin autot lähelle sitä fysiikan lakien määrittämää teoreettista maksimia, väitän silti, että jos esimerkiksi Fangio olisi ollut ns. vimpan päälle huippukunnossa niin suorituksen olisivat olleet vielä huikaisevampia.
Jos Schumacheria halutaan verrata Fangioon nimenomaan F1:n MM-sarjan saavutusten mukaan, niin katsotaan mitä Michael tekee kauden 2008 jälkeen. Fangio voitti mestaruudet ollessaan 40-46. Nuorempana ei sattuneesta syystä ollut oikein mahdollista. Samoilla lähtökohdilla miehellä voisi hyvinkin olla (reilustikin) enemmän mestaruuksia kuin Schumilla.
 
Viimeksi muokattu:

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Mutku sanoi:
Mutta Kimillä pitäisi olla? :doubtful:
Siellä lukee noin 50. Senna antaa lisäksi tasoitusta ajouran loputtua ennenaikaisesti, joten hänen arvioitu voittomääränsä olisi Williams vuosien jälkeen ollut ennemminkin 70 kuin 50 (Senna ura jäi Prostin ja Schum vastaavia lyhyemmäksi). Eihän tässä pelkät tilastot ole perusteena mutta Kimillä on vielä matkaa voittaa edes se ensimmäinen mestaruus...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jone sanoi:
Mitä nyt olen lajin historiaan perehtynyt kirjallisuuden avulla, niin väittäisin, että 80-luvulla istuskeltiin vielä auton sivuponttoonin päällä käryävä nortti huulessa hiukan useammin kuin 90-luvulla... Eli Schumin ensimmäisen mestaruuden aikaan olivat F1-kuljettajat jo suhteellisen lähellä nykykuljettajien tasoa fyysiseltä kunnoltaan.
Vaikka tuo treenaaminen on nykyjään jo osa kaikkien kuskien touhuja, niin on hyväkuntoisia ja toisaalta myös kunnolleen omistautuneita tyyppejä riittänyt aiemminkin. Paradoksaalista kyllä, Hunt taisi olla ensimmäisiä, joka kiinnitti asiaan todella huomiota, hän muun muassa kävi Chelsean harjoituksissa vahvistamassa niskalihaksiaan kun koki ne liian heikoiksi. Toinen tuolloin kuntonsa eteen kovasti töitä tehnyt kuljettaja oli Jody Scheckter, joka tuskin jäisi kakkoseksi nykykuskienkaan harjoitusmetodeihin verrattuna. Hänestä ja toisesta 70-luvun lopun kovakuntoisemmasta kuljettajasta Jochen Massista kerrotaan legendaa, jonka mukaan kaksikko olisi pitkän haastamisen jälkeen suostunut pieneen välienselvittelyyn Rion hiekkarannalla lajina etunojapunnerrukset. Mass luovutti sadan kohdalla, jonka jälkeen Scheckter pyysi tämän hartioilleen istumaan ja teki varmuuden vakuudeksi vielä 20 toistoa... Lisäksi Ykkösissä on näemmä mahdollista pärjätä edelleen ilman kovaa kuntoiluakin, vai väittääkö joku Montoyan olevan huippuunsa treenattu?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Toinen tuolloin kuntonsa eteen kovasti töitä tehnyt kuljettaja oli Jody Scheckter
Kaveri kyllä näyttikin enemmän painijalta kuin kilpakuskilta. ;)

Lisäksi Ykkösissä on näemmä mahdollista pärjätä edelleen ilman kovaa kuntoiluakin, vai väittääkö joku Montoyan olevan huippuunsa treenattu?
Eipä tuo Kimikään ilmoittanut mikään himokuntoilija olevansa.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Pyrys sanoi:
Onhan se hienoa jos 2 kuukauden harjoittelulla ja 10 kuukauden palautumisella on samassa kunnossa kuin NHL-tähdet. Testeytyskin Kimillä tuntuu treenikaudella olevan kiekkoilijoiden tasolla :D. Se minkälaisessa kunnossa nuo NHL-miehet (ja Kimi) ovat onkin sitten jo toinen juttu :cool:

Ainakaan harjoitusmäärät eivät ole Keken ajoista lisääntyneet, kunto sitten kait kuitenkin on...
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
patriot sanoi:
Eihän Mikan nopeudessa ole ollut uudessakaan sarjassa suurempia ongelmia. Ongelmat on ollut muualla.. Kuten ohittamisessa ja tallin toiminnassa.
Oletko huomannut että Kimin tekosia ei tarvitse selitellä niinkuin Mikan epäonnistumisia? Kimi on kisaajana Mikaa loistavampi! Mikalla oli vain raakaa nopeutta, hyvänä päivänä.
 

Rintintin

Karanteenikapiainen
Liittynyt
28.9.2004
Viestit
753
SS-iskuryhmä. Schumi ja Senna. :thumbup:
Ja iskuryhmä nyt vain tuli jostain...
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
On se metkaa että Schumi vaan kummittelee vielä tälläkin listalla? Miten se voi olla keskivertoa parempi? Nyt kun sillä on alla suurinpiirtein muiden kanssa tasavertainen menopeli, niin siellähän se tappelee toisen "suuren" eli Villeneuven kanssa samoista sijoista! :D
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Mutku sanoi:
Autourheilussa nyt auton kilpailukyvyllä on aika mittava rooli menestymisen kanssa...
Juuri näin. Ja siksi tuntuukin vähän ihmeelliseltä että jotakin kuskia pidetään ylivoimaisena nimenomaan kuskina. Kun kalusto on tasavertaisempaa ei tästä hehkutetusta ylivoimaisuudesta ole tietoakaan. Päin vastoin, häviää ns. heikkoina tai keskivertoina pidetyille kuskeille! :rolleyes:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mielestäni kaluston merkitystä ei pidä myöskään liioitella. On toki selvää, että mestaruuteen tarvitaan aina todella kilpailukykyinen auto ja paketin täytyy kokonaisuudessaan olla huipputasoa.

Ei kuka tahansa kumminkaan voi voittaa mestaruutta edes parhaalla autolla. Monet näistä kuskeista, joita pidetään todellisina huippuina jos vain pääsisivät huippuauton rattiin, eivät pystyisi lunastamaan heihin asetettuja odotuksia tositilaanteessa.

On huomattavasti vaikeampaa voittaa mestaruus ja lukuisia kisoja huippuautolla kuin keskinkertaisella autolla ajaa palkintokorokkeelle silloin tällöin.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Kehmu sanoi:
Oli miten oli, mutta se joka väittää f1-kuskien olevan yhtä hyvässä kunnossa jääkiekkoilijoiden kanssa, ei tiedä yhtään mitään :nope: 'Pientä' kritiikkiä noita lehtijuttuja kohtaan kannattaa harrastaa ;)
McLarenin uusi lääkäri, Suomen olympiakomitean lekuri (tai joku sellainen) käytti kyllä samaa vertailua kunnon puolesta. Eli siis kuskit ovat huippu-urheilijan kunnossa.

F1-Racingissäkin joskus oli juttu missä vertailtiin kuskien kuntoa. Varsin moni juoksee tosi kovia aikoja maratoonissa (vaikka ruumiinrakenne ei olekaan juoksuun paras).
 

Kehmu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2005
Viestit
113
Toni_V sanoi:
McLarenin uusi lääkäri, Suomen olympiakomitean lekuri (tai joku sellainen) käytti kyllä samaa vertailua kunnon puolesta. Eli siis kuskit ovat huippu-urheilijan kunnossa.

F1-Racingissäkin joskus oli juttu missä vertailtiin kuskien kuntoa. Varsin moni juoksee tosi kovia aikoja maratoonissa (vaikka ruumiinrakenne ei olekaan juoksuun paras).
Niin. F1-kuskit treenaavat 2-3 kertaa päivässä n.1-2h kerrallaan + pakolliset levot/herkistelyt ennen treenejä ja treenien jälkeen, tekevät raskaita punttisalitreenejä, jne?!? Unen näit... Missäs välissä ne testaa, ajaa kilpaa, hoitaa pr-hommia saatika sitten on perheensä kanssa?!?

En sitä epäile etteivät f1-kuskit olisi hyvässä kunnossa, mutta jääkiekon pelaajiin/muihin kuntourheilijoihin on f1-kuskeja turha verrata.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Huippu-urheilijoiden tasolla kunnossaan, tai eivät, niin kyllähän esim. Jarno Trulli harrastaa muunmuassa triathlonia, joten kyllä se kunto on ihan kohdillaan nykypäivän kuljettajilla :)
 

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
Kehmu sanoi:
Niin. F1-kuskit treenaavat 2-3 kertaa päivässä n.1-2h kerrallaan + pakolliset levot/herkistelyt ennen treenejä ja treenien jälkeen, tekevät raskaita punttisalitreenejä, jne?!? Unen näit... Missäs välissä ne testaa, ajaa kilpaa, hoitaa pr-hommia saatika sitten on perheensä kanssa?!?

En sitä epäile etteivät f1-kuskit olisi hyvässä kunnossa, mutta jääkiekon pelaajiin/muihin kuntourheilijoihin on f1-kuskeja turha verrata.
Niin. Treenaavat.
Jotenkin outo käsitys on myös väittää etteikö testaaminen, jota voi verrata suoraan jääkiekkoilijan seuran harjoituksiin, olisi harjoittelemista.

Eikä kukaan ole tainnut sanoa sen työn olevan helppoa, jonka takia heille maksetaan miljoonia siitä, että sitä aikaa ei yksinkertaisesti paljon muulle jää. Formula 1:ssä henkilökohtainen harjoittelu on ehkä vähän enemmän yksilön omista päätöksistä ja haluista kiinni kun jossakin muussa lajissa, mutta se ei tarkoita etteivätkö he voisi olla erittäin kovassa kunnossa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Täysin mahdoton tehtävä sanoa ketkä olisivat kaikkien aikojen parhaat. Syyt tähän on tullutkin jo yllä, että eri aikakausien kuskeja on mahdoton verrata. Lisäksi minusta jopa saman aikakauden kuskeja on suht mahdoton verrata, koska kalusto, tuuri ja erinäiset muut asiat vaikuttavat niin paljon menestykseen.

Nykykuljettajista arvioni mukaan 11-12 kykenisi taitojensa ja nopeutensa perusteella maailmanmestaruuteen voittaja-autolla, voittajan tuurilla sekä oikealla asemalla tallissaan (ykköskuski tai tasavertainen tallikaverinsa kanssa).

Voidaan siis vain arvailla kuinka moni kaikkien aikojen kuskeista omaa/omasi samat ominaisuudet. Eiköhän noita muutama sata ole! (~30-40 % kaikista).
Nykyään tasokkaita kuskeja on ehkä suhteessa enemmän kuin vielä 15 vuotta sitten, koska silloin oli enemmän pikkutalleja mukana.

Näin ollen, kysyttäessä kaikkien aikojen parasta kuljettajaa, vastaan että porukkaan kuuluu ainakin Gilles ja Jacques Villeneuve, Michael Schumacher, Häkkinen, Räikkönen, Lehto, Salo, Rosberg, Frentzen, Alesi, Alboreto, Reutemann, Prost, Senna, Ascari ja kaikki muutkin maailmanmestarit, Pettersson ja pari muutakin ruotsalaista, Stirling Moss ja muut melkein maailmanmestarit, Pierluigi Martini, Luca Badoer ja muut onnettomasta tuurista kaluston suhteen kärsineet, sekä monet monet muut.

Mikä sitten on järjestys, niin minun on sitä mahdoton sanoa. Ehkä sitä ei edes ole.
 
Ylös