Paras kuljettaja kautta aikain?

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Selvä ykkönen mun listalla on, johtuen mun GPL (-67) harrastuksesta:

1. Jimmy "Jim" Clark,

"Jim Clark was an intuitive racer, competing in all classes and disciplines. He won four straight Belgian GPs at the tremendously difficult Spa-Francorchamps circuit, a track he despised, and was masterful in wet conditions. His dominant 1965 season in the Lotus 33 — in which he led every lap of every race he finished — Monumentis unmatched in F1 history. But the single fact which tells the most about him is that only once did Clark finish second; in other words, if he made it to the flag, he invariably made it before anyone else."

2. Ayrton Senna da Silva
3. Alain Prost
-
-
-
-
-M. Schumacher, ei pääse mun listalle koska hän ei ole koskaan ajanu kenekään Alienin tallikaverina. Johtuuko hänen älyttömät tilastot kuinka paljon autosta/tallista... noh, tänä vuonna ollaan saatu nauttia mukavasti Schumin ajotaidosta. ;)
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Itse olen kanssa samaa mieltä, että yksi taitotasoeroon vaikuttava tekijä on moottoriurheilun alottamisikä. Jo parikymmentä vuotta on 3-4v kuljettajat ajaneet rataa mikroautoilla. Nuorella iällä annetut näytöt ovat yleensä merkki lahjakkuudesta. 50-luvulla piti olla rikas, että pääsi antamaan näyttöjä. Ei siis kovin iso pohja lahjakkuuksille.

Toinen tekijä joka vaikuttaa on autojen nopeuksien kehittyminen ja sitä kautta refleksien kehittyminen. Nuorena ajetaan autoja jotka vaativat jo reflekseiltä kovaa näyttöä. Nykyajan formulat on tilannenopeuksiltaan eri luokassa kuin 50-luvun.

Jos kuljettaja siirtyy hitaampaan autoon niin hänellä on tunne, että hän kerkee tehdä vaikka mitä siinä hitaammassa autossa. Sen varmaan on kokenu jokainen joka ajanu normaaleilla henkilöautoilla taikka kartingautoilla. Uskon että melkein kaikki F1-kuskit pärjäisi hitaammilla autoilla missä tahansa rataluokassa. Toisinpäin se onkin paljon vaikeampi juttu.

Nykyään tiedetään paremmmin kuljettajien lihaskunnosta ja sen kehityksestä. Tähän lisättynä TV-kuva ja telemetria jolla saadaan tietoa kovista suorituksista joista tulevat polvet oppivat. Onhan kaikissa muissakin lajeissa kehitystä tapahtunut niin miksei formuloissakin.

Se, että nämä kaikki suuret kuljettajat laitettaisiin samalle viivalle 0-vuotiaasta lähtien ja kaikille annettaisi haluamansa määrä ajotunteja. Häkkinen ja Senna ainakin ajoivat pienenä kartingia ihan tajuttomia tuntimääriä päivittäin. Oma listani koostuu lähinnä kavereista jotka ovat ajaneet viimeisen 20v aikana. Lisättynä Jim Clark
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Vanhoja kuskeja (Fangio, Clark) itse laittaisin tähän näin fiiliksen pohjalta. Räikköstä pidän aika ihmemiehenä, muut nykykuskit eivät niin lämmitä. Shuminkin tappio silloin tällöin miehelle joka saa 10% tallin tuesta ei mielestäni kerro mistään ihmekuljettajasta.

Mutta oikeasti pitäisi miettiä mikä tekee hyvän kuljettajan. Nykyisin menestyvän kuskin ei tarvitse olla nopein kuljettaja, vaan kuski joka osaa kehittää autoa eteenpäin tulee sitä kautta parhaaksi.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Itse luokittelisin kuljettajat ryhmiin. Aikoinaan väsäilimme listaa muutaman englantilaisen, yhden italialaisen ja yhden chileläisen kanssa. Kaikki antoivat oman mielipiteensä ja lopulta pääsimme seuraavaan lopputulokseen.

Aakkosjärjestyksessä
-----
-----
Ayrton Senna
Fangio
Gilles Villeneuve
Michael Schumacher

-----
-----
Alain Prost
Alberto Ascari
Jackie Stewart
Jimmy Clark
-----
-----
Emerson Fittipaldi
Graham Hill
Jack Brabham
Jacques Villeneuve
Mario Andretti
Mika Häkkinen
Nelson Piquet
Niki Lauda
Stirling Moss
-----
-----

Tänne loppuun sijoittaisin sitten nykykuskeja, joilla meriitit ovat vielä tulossa. Tai konkareita, jotka saavat varauksettoman arvostukseni.

Esim :

Alonso
Damon Hill
Jean Alesi
Pettersson
Rudolf Carriacola
Räikkönen
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Olisi ihan mielenkiintoista tietää minkä mukaan kuljettajat ovat juuri noihin ryhmiin järjestelty.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Tunnepohjaltahan nämä yleensä tehdään ellei sitten katsota puhtaasti tilastoja.
 
Viimeksi muokattu:

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Mutku sanoi:
Senna
Prost
Maikkeli (vaikken arvostakaan :yuck: )
Häkkinen
Mansell
Lauda

Räikköset ja Alonsot ovat vielä keltanokkia....

Mää en jostain syystä noita 50-luvun fangioita oikein osaa arvostaa...
Katsoinpa päivänä muutamana (pari vuotta sitten) elokuvanpätkän missä kamera on Fangion autossa kun hän ajaa Nurren pitkän radan; kapeat renkaat, jumalaton ratti, puut heti radan vieressä, pari hassua heinäpaalia pahimmissa kurveissa. Kyllä alkoi arvostus kohoamaan!
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Pyrys sanoi:
Olisi ihan mielenkiintoista tietää minkä mukaan kuljettajat ovat juuri noihin ryhmiin järjestelty.
Mä heitin tunnepohjalta! :wink:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mikaa ei kyllä millään saa kolmen parhaan joukkoon. Mutta oli mies nopea toki, ainakin toisinaan.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
HÖYNÄ sanoi:
Katsoinpa päivänä muutamana (pari vuotta sitten) elokuvanpätkän missä kamera on Fangion autossa kun hän ajaa Nurren pitkän radan; kapeat renkaat, jumalaton ratti, puut heti radan vieressä, pari hassua heinäpaalia pahimmissa kurveissa. Kyllä alkoi arvostus kohoamaan!
Uhkarohkeus on sitten toinen juttu. Hyppäshän ne mäkeäkin pipa päässä. :wink:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Pyrys sanoi:
Itse puolestani muistan lukeneeni Huntista jostakin päin nettiä että "hitain mestari ikinä" :) Tiedä sitten, en ole ko. miehen uraan perehtynyt.
Voisi olla syytä. Ollessaan motivoitunut kykeni kilpailutilanteessa lyömään kenet tahansa, ja Jamesin päävastustaja uran huippuvuosina oli sentään Lauda. Se, kuinka Hunt varmisti ainoan mestaruutensa (luettavissa esim. tuolta, vaikkei tuo tuotokseni järin loistava olekaan) on hyvä esimerkki siitä, mihin hän pystyi parhaimmillaan.

Moen haukkuma Mansell taas oli myös parhaimmillaan juuri kilpailutilanteissa, Nigelia voi hyvällä syyllä pitää yhtenä kaikkien aikojen parhaista ohittajista. Olisi myös ehdottomasti ansainnut mestaruuden vuonna 1986, jolloin kilpakumppanit tai pikemminkin kalusto oli hieman toisella tasolla kuin 1992. Mansell teki toki itsestään pellen myöhemmin, mutta siitäkin huolimatta ehdottomasti mestaruutensa arvoinen.

Otsikon aloitukseen piti vielä todeta, että Laudan onnettomuushan tapahtui kahden ensimmäisen mestaruuden välissä ja toipuminen auton rattiin tapahtui itse asiassa viikoissa. Lopettaminen ennen kolmatta johtui vähän eri syistä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Bobakki sanoi:
Otsikon aloitukseen piti vielä todeta, että Laudan onnettomuushan tapahtui kahden ensimmäisen mestaruuden välissä ja toipuminen auton rattiin tapahtui itse asiassa viikoissa. Lopettaminen ennen kolmatta johtui vähän eri syistä.
Huomasin itsekkin jälikäteen tämän virheen jonka tulin kirjoittaneeksi, mutta en kehdannut / jaksanut alkaa korjailemaan. Elättelin vain toiveita että kukaan ei huomaisi :D Prkleen bobakki. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Oma ranking:

Järjestystä ei ole tehty millään tavalla tunnepohjalta. Tähän ainakin pyrin jos mahdollista.

Aluksikin, kaikki entisaikojen kuskit (Fangio, Clark, Lauda etc.) tiputan kerralla pois koska nykykuskit pieksäisivät nuo sankarit miten tahtoisivat jo fyysisten ominaisuuksiensa (ennenkaikkea kunto) takia.

Kaksi on ylitse muiden. Michael Schumacher ja Kimi Räikkönen. Ja näistä taas toinen on ylitse toisen. Kimi Räikkönen.

Räikkönen on normaalisti (ei siis parhaimmillaan, vaan normaalisti) aivan uskomaton. Raakaa nopeutta löytyy niin jumalattomasti. Ei tarvii kovin kummosta autonrotteloa olla kun Kimi taistelee sillä jo mestaruudesta (kausi 2003).

Toinen seikka mikä tekee Kimistä vertaansa vailla olevan on varmuus. Räikkönen ottaa kilpailuissa riskejä, ei puhettakaan häkkismäisestä "munattomuudesta" esim. ohitustilanteissa. Silti mies ei juuri koskaan kolaroi itseään kilpailusta ulos. Toinen hyvä esimerkki on lähdöt. Vaikka kuinka funtsin, niin ei tule mieleen yhtään kilpailua Hocken 2003 lisäksi missä Kimi olisi keskeyttänyt ensimmäisen mutkan kolarissa. Ja silloinkaan ei voinut Kimiä osoitella syyttävällä sormella tapahtuneesta.

Paineensietokyky on ehkä se osa-alue, millä Kimi pesee Schummelin kaikista selvimmin. Kun on käsillä todelliset ratkaisun hetket niin Kimin ennestäänkin minimaalinen virheiden määrä pienenee. Schumilla taas alkaa päässä jyskyttämään... Esimerkiksi heitetään Suzukan kisa 2003.


Loppulauselmana todettakoon, että Kimi Räikkönen on universumin paras kuljettaja.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Jone sanoi:
Toinen seikka mikä tekee Kimistä vertaansa vailla olevan on varmuus. Räikkönen ottaa kilpailuissa riskejä, ei puhettakaan häkkismäisestä "munattomuudesta" esim. ohitustilanteissa.
Ihan mielenkiintoista että joku jo tässä vaiheessa nostaa Kimin universumin nopeimmaksi. Itse en vielä sitä povausta uskaltaisi tehdä, vaikka saattaahan se asia niin ollakkin.
Vai että Häkkismäinen munattomuus? Et ole varmaan nähnyt 2000 vuoden Span kisaa :D
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Räikkönen ei ole meriiteiltään edes Schumacherin kengänkiillottajan tasolla. Kuskinakin vielä kohtuullisen kokematon.

-Kimi Räikkönen on ajanut näyttävästi muutamaan otteeseen ja ottanut muutaman voiton. Hieno homma, samaa voi sanoa Fisicosta. Monta historiallista voittoa näillä kahdella on, voittoja jotka muistetaan vielä kymmenien vuosien päästä F1-fanien keskuudessa?

-Mitä Kimi tietää todellisista paineista? Mies pitäisi asettaa Schumacherin asemaan vuotena 2000, jotta saataisiin edes pientä perspektiiviä tähän asiaan.

-Suoritusvarmuus on ollut hyvä muutaman kauden ajan. Schumacherilla suoritusvarmuus on ollut loistava yli kymmenen vuoden ajan.

Entisaikojen miehiin ei nykyisiä kuljettajia voida verrata, koska suurin osa uudesta sukupolvesta ei suostuisi edes astumaan niihin kylpyammeisiin, jotka toivat ajajalleen joko kunnian tai kuoleman.

Ja jottei totuus unohtuisi :

1984 - German Kart Junior Championship
1985 - German Kart Junior ChampionshipWorld Championship runner-up
1986 - German Kart Championship: 3rdEuropean Championship: 3rd
1987 - German and European Kart Champion
1988 - Formula Konig: German ChampionFormula Ford 1600: German Championship: 4thFormula Ford 1600: European Championship: 2nd
1989 - Finishes third in F3 German Championship behind Karl Wendlinger and Heinz-Harald Frentzen.
1990 - WSPC/Sauber-Mercedes, 5th (1 win)Formule 3: Winner German Championship, Winner F3-GP Fuji
1991 - WSPC/Sauber-Mercedes DTM from Norisring onwardsFormula 1: Jordan-Ford (debut at Spa, Belgium)Formula 1: Benetton-Ford (remaining 5 Grandprix), 12th, 4 points
1992 - Formula 1: Benetton-Ford, 3rd, 53 points (1 win, 8 podium finishes, 2 fastest laps). His first full F1 season, winning is maiden Grandprix at Spa, Belgium.
1993 - Formula 1: Benetton-Ford, 4th, 52 points (1 win, 9 podium finishes, 5 fastest laps)
1994 - Formula 1: Benetton-Ford, World Champion, 92 points (8 wins, 10 podium finishes, 6 pole positions, 8 fastest laps). Wins his first Drivers' Championship in controversial style after a collision with nearest rival Damon Hill puts both drivers out of the final race with Hill threatening to pass.
1995 - Formula 1: Benetton-Renault, World Champion, 102 points (9 wins, 11 podium finishes, 4 pole positions, 8 fastest laps)
1996 - Formula 1: Scuderia Ferrari, 3rd (despite a series of mechanical failures), 59 points (3 wins, 8 podium finishes, 4 pole positions, 2 fastest laps).
1997 - Formula 1: Scuderia Ferrari Marlboro, 78 points (5 wins, 8 podium finishes, 3 pole positions, 3 fastest laps). He was excluded from the World Championship by the FIA after collision with Jacques Villeneuve in the final race of the season (Europian GP) in Jerez.
1998 - Drives for Ferrari. Six race wins, two 2nds and two 3rds got Schumacher so close to his third World title, after seemingly having no chance in mid-season. Unfortunately 1998 may be remembered more for his rage in the pits at Spa, and his stall on the grid in Suzuka, than his valiant but ultimately unsuccessful challenge for the title.
1999 - Formula 1: Scuderia Ferrari Marlboro, 5th, 44 points (2 wins, 6 podium finishes, 3 pole positions, 5 fastest laps). Absent for 7 races due to broken leg in the British Grandprix.
2000 - Formula 1: Scuderia Ferrari Marlboro, World Champion (first Ferrari driver's championship since 1979), 109 points (9 wins, 12 podium finishes, 9 pole positions, 2 fastest laps)
2001 - Formula 1: Scuderia Ferrari Marlboro, World Champion, 123 points (9 wins, 14 podium finishes, 11 pole positions, 3 fastest laps)
2002 - Formula 1: Scuderia Ferrari Marlboro, World Champion, 144 points (11 wins, 17 podium finishes, 7 pole positions, 7 fastest laps)
2003 - Formula 1: Scuderia Ferrari Marlboro, 1st place, 93 points (6 wins, 8 podium finishes, 5 pole positions, 5 fastest laps)
2004 - Formula 1: Scuderia Ferrari Marlboro, 1st place, 148 points (13 wins, 15 podium finishes, 8 pole positions, 10 fastest laps)
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Pyrys sanoi:
Ihan mielenkiintoista että joku jo tässä vaiheessa nostaa Kimin universumin nopeimmaksi. Itse en vielä sitä povausta uskaltaisi tehdä, vaikka saattaahan se asia niin ollakkin.
Vai että Häkkismäinen munattomuus? Et ole varmaan nähnyt 2000 vuoden Span kisaa :D
Olen nähnyt. Mahtava hetki ja mahtava tunnelma... oli se hienoo... mutta kyllähän tuollaset tempaukset oli Häkkiseltä vähän harvinaisempia. Enemmän mies pelasi Prostin tyyliin varman päälle. Ja jos Mikaa lähti joku ohittamaan niin harvemmin mies peitteli ja teki kaikkensa, että kilpailija kestäisi takana. Tämä taas on Kimille vähintäänkin luontaista. Melbournessa 2003 Schumia vastaan... Montya vastaan 2002 useaankin otteeseen...
 
Ylös