Tänne kaikki merkityksettömät ilmoitukset

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Olin Oulun lentokentällä eilen illalla yhdeksän jälkeen Helsingin koneen saapuessa, kun paikalle yhtäkkiä pölähti kaikki kaupungin pelastushärvelit, elikkä ambulanssit, paloautot ja poliisit myös. Tuskin oli kovin montaa autoa jäänyt halliin. Aikansa siinä sitten Helsingin kone pyöri kentän yllä laskeutumatta, kunnes päätti palata takaisin samaa tietä. Syyksi kuulutettiin tekninen vika, ja pelastuskalusto lähti vähin äänin pois. Myöhemmin sitten kuului tietoa että lentokoneessa oli tuulilasi säröillyt, mutta kapteeni oli rauhoitellut matkustajia ettei ole pahakaan paikka. Mitä lie matkustajat olisivat olleet asiasta mieltä jos olisivat nähneet tuon pelastuskalustoarmeijan heitä odottamassa?

Takaisin kääntymisen syyhän oli tietenkin varmaan se ettei konetta voi korjata kuin Helsinki-Vantaan kentällä. Mutta jos vaaratilanne oli noinkin käsinkosketeltava, eikö matkustajien kannalta olisi ollut turvallisempaa laskeutua heti Ouluun eikä lennellä edestakaisin? Mutta tämähän olisi varmaan tullut Finnskille kalliiksi, kun ei ole tarpeeksi varakoneita ja menee aikataulut uusiksi?

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1721569
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Olin Oulun lentokentällä eilen illalla yhdeksän jälkeen Helsingin koneen saapuessa, kun paikalle yhtäkkiä pölähti kaikki kaupungin pelastushärvelit, elikkä ambulanssit, paloautot ja poliisit myös. Tuskin oli kovin montaa autoa jäänyt halliin. Aikansa siinä sitten Helsingin kone pyöri kentän yllä laskeutumatta, kunnes päätti palata takaisin samaa tietä. Syyksi kuulutettiin tekninen vika, ja pelastuskalusto lähti vähin äänin pois. Myöhemmin sitten kuului tietoa että lentokoneessa oli tuulilasi säröillyt, mutta kapteeni oli rauhoitellut matkustajia ettei ole pahakaan paikka. Mitä lie matkustajat olisivat olleet asiasta mieltä jos olisivat nähneet tuon pelastuskalustoarmeijan heitä odottamassa?

Takaisin kääntymisen syyhän oli tietenkin varmaan se ettei konetta voi korjata kuin Helsinki-Vantaan kentällä. Mutta jos vaaratilanne oli noinkin käsinkosketeltava, eikö matkustajien kannalta olisi ollut turvallisempaa laskeutua heti Ouluun eikä lennellä edestakaisin? Mutta tämähän olisi varmaan tullut Finnskille kalliiksi, kun ei ole tarpeeksi varakoneita ja menee aikataulut uusiksi?

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1721569
Aika erikoinen päätös tosiaan, kun kerran paikalla oli pelastuskalustokin ja silti lennetään 45 min takaisin HKI-Vantaalle rikkinäisellä tuulilasilla.

Vai mahtoiko Oulun pikkukentällä tulla vähän ylilyönti? Ja mahtoikohan HKI:ssa olla vastassa ketään?
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Aika erikoinen päätös tosiaan, kun kerran paikalla oli pelastuskalustokin ja silti lennetään 45 min takaisin HKI-Vantaalle rikkinäisellä tuulilasilla.

Vai mahtoiko Oulun pikkukentällä tulla vähän ylilyönti? Ja mahtoikohan HKI:ssa olla vastassa ketään?
Ilmeisesti, on koneessa sitten pieni tai iso vika, täysi hälytys on päällä, eiköhän Helsingin päässä ole samat säännöt? Aikaisemmin samana päivänä pienkone oli myös aiheuttanut hälytyksen.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1721383

Mutta tosiaan jos Airbusin tuulilasi sattuisi särkymään, saattais lentäjillä olla aika tuuliset paikat? Aikaisemmin tänä vuonna samanlainen tapaus sattui Airbusin koneelle Saksassa, ja tällöin kuljettajille tuli sen verran vilpoinen ohjaamossa että tarvitsivat vilttejä lämmikkeeksi.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Vai mahtoiko Oulun pikkukentällä tulla vähän ylilyönti? Ja mahtoikohan HKI:ssa olla vastassa ketään?
Pikemminkin tuo meni niin, että aluksi ei ollut täysin selvää kuinka pahasta säröstä oli kyse ja tämän vuoksi lähdettiin liikkeelle sillä periaatteella (ja ihan hyvä niin), että kyse on vakavasta tilanteesta. Siinä kentän päällä pyöriessä tuulilasia sitten tutkailtiin tarkemmin ja havaittiin, että kyse on kuitenkin vain pienehköstä säröstä, joka ei aiheuta varsinaista akuuttia vaaratilannetta, mutta joka kuitenkin tulisi korjata niin pian kuin mahdollista.

Tämä siis oma veikkaukseni.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Aika erikoinen päätös tosiaan, kun kerran paikalla oli pelastuskalustokin ja silti lennetään 45 min takaisin HKI-Vantaalle rikkinäisellä tuulilasilla.

Vai mahtoiko Oulun pikkukentällä tulla vähän ylilyönti? Ja mahtoikohan HKI:ssa olla vastassa ketään?
Ei se ylilyönti ole. Pelastustoimi nyt vaan yleensäkin reagoi pahimman mahdollisen tilanteen mukaan, mikä lienee ihan hyvä. Esimerkiksi isosta rakennuksesta tulevaan automaattihälytykseen laitetaan paikalle iso läjä pelastuskalustoa, vaikka on äärimmäisen harvinaista, että kyseessä olisi tosipaikka.
 
Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Takaisin kääntymisen syyhän oli tietenkin varmaan se ettei konetta voi korjata kuin Helsinki-Vantaan kentällä. Mutta jos vaaratilanne oli noinkin käsinkosketeltava, eikö matkustajien kannalta olisi ollut turvallisempaa laskeutua heti Ouluun eikä lennellä edestakaisin? Mutta tämähän olisi varmaan tullut Finnskille kalliiksi, kun ei ole tarpeeksi varakoneita ja menee aikataulut uusiksi?
Eiköhän tuo Ouluun laskeutuminen ois tullut halvemmaksi :rolleyes:

näin maalikkona:

Ois laskeuduttu Ouluun:
- Rikkinäinen kone ois lennetty Helsinkiin tyhjänä 1
- Varakone ois lennätetty Ouluun tyhjänä 2

Nykynen malli
- Täysinäinen kone lennätettiin Helsinkiin 1
- Koneessa olleet matkustajat piti kuitenkin saada Ouluun, varakoneella tai seuraavalla lennolla 2

1. Ois säästetty painossa = polttoaineessa
2. Ois säästetty painossa = polttoaineessa + matkustajille pitää myöhästymiset ja maholliset hotelliyöt korvata

Mutta toki Finnair vain säästi ja riskeeras ihmisten turvallisuuden :rolleyes:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Eiköhän tuo Ouluun laskeutuminen ois tullut halvemmaksi :rolleyes:

näin maalikkona:

Ois laskeuduttu Ouluun:
- Rikkinäinen kone ois lennetty Helsinkiin tyhjänä 1
- Varakone ois lennätetty Ouluun tyhjänä 2

Nykynen malli
- Täysinäinen kone lennätettiin Helsinkiin 1
- Koneessa olleet matkustajat piti kuitenkin saada Ouluun, varakoneella tai seuraavalla lennolla 2

1. Ois säästetty painossa = polttoaineessa
2. Ois säästetty painossa = polttoaineessa + matkustajille pitää myöhästymiset ja maholliset hotelliyöt korvata

Mutta toki Finnair vain säästi ja riskeeras ihmisten turvallisuuden :rolleyes:
Voisko olla semmonenkin mahdollisuus, että lasku ja nousu (tai jompikumpi, ehkäpä juuri nousu) aiheuttaa syystä tahi toisesta tuulilasiin normaalia isompaa painetta. Nyt kun palasivat Helsinkiin, ei rikkinäisellä lasilla ollut tarvetta tehdä kuin yksi zipale laskeutumisia.

En mä oikein usko, että ne Finskilläkään ihan vaan piruuttaan matkustajia kiusaavat ja heidän henkeään riskeeraavat ja vielä maksaisivatkin tuosta ilosta :rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eiköhän tuo Ouluun laskeutuminen ois tullut halvemmaksi :rolleyes:

Mutta toki Finnair vain säästi ja riskeeras ihmisten turvallisuuden :rolleyes:
Jos polttoainekuluja lähdetään miettimään, niin mitä vähemmän lentoja, sitä vähemmän polttoainekuluja, suurin osa kun kuluu etenkin noin lyhyellä lennolla nousuun. Palaamalla takaisin yksi nousu jäi tekemättä, joten tuskin Ouluun laskeutuminen halvemmaksi tulisi. Lisäksi rikkinäisellä tuulilasilla ei minun ymmärtääkseni nousta yhtään mihinkään, vaan lentokone olisi pitänyt korjata Oulussa, mikä olisi vaatinut mekaanikkojen ja osien lennättämisen paikalle.

Mitä tulee turvallisuuden riskeeraamiseen, niin minun rajallinen ymmärrykseni lentoliikenteestä ei ainakaan riitä ymmärtämään, kuinka se riskeerattiin. Lentäjillä on kuitenkin varsin tarkat ohjeet siitä, missä tilanteessa paluu on suotavaa suorittaa ja milloin kone on tuotava heti maahan. Lisäksi Helsingissä niin pelastustoimi kuin itse kenttäkin muodostavat turvallisemman paikan tömähtää kriisitilanteessa.

Edit: Helsinki-Vantaalle ei näköjään eilen minkäänsorttista hälytystä julistettu, joten tilanne on todettu ilmassa jokseenkin vaarattomaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Eiköhän tuo Ouluun laskeutuminen ois tullut halvemmaksi :rolleyes:

näin maalikkona:

Ois laskeuduttu Ouluun:
- Rikkinäinen kone ois lennetty Helsinkiin tyhjänä 1
- Varakone ois lennätetty Ouluun tyhjänä 2

Nykynen malli
- Täysinäinen kone lennätettiin Helsinkiin 1
- Koneessa olleet matkustajat piti kuitenkin saada Ouluun, varakoneella tai seuraavalla lennolla 2

1. Ois säästetty painossa = polttoaineessa
2. Ois säästetty painossa = polttoaineessa + matkustajille pitää myöhästymiset ja maholliset hotelliyöt korvata

Mutta toki Finnair vain säästi ja riskeeras ihmisten turvallisuuden :rolleyes:
Mutta mitäpä jos et saa sille rikkinäiselle koneelle nousulupaa laisinkaan? Eli joko lennät sen saman tien takaisin tai et ollenkaan. Tätä hain takaa. Korjaus joudutaan tällöin suorittamaan sitten varmaankin niin että tuodaan korjausmiehistö ja -kalusto Ouluun. Eli kone makaa toimettomana päiväkausia. Ei paljon auta painon säästö siinä. Matkustajat pääsi puolen yön jälkeen lopulta perille Ouluun toisella koneella, tuskinpa korvataan pahemmin myöhästymisiä. Kyllä tuo halvemmaksi tuli Finnairille.

Edit: jaa Bobakki sanoikin jo samat. :)
 
Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Matkustajat pääsi puolen yön jälkeen lopulta perille Ouluun toisella koneella, tuskinpa korvataan pahemmin myöhästymisiä. Kyllä tuo halvemmaksi tuli Finnairille.
Noista on ihan EU:n säätämät rajat miten myöhästymisiä korvataan.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Mutta mitäpä jos et saa sille rikkinäiselle koneelle nousulupaa laisinkaan?
Hyvä pointti tuokin. Melkoisella varmuudella veikkaisin, että rikkinäisellä koneella ei lähtölupaa tulisi, oli se kone sitten tyhjä matkustajista tahi ei.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hyvä pointti tuokin. Melkoisella varmuudella veikkaisin, että rikkinäisellä koneella ei lähtölupaa tulisi, oli se kone sitten tyhjä matkustajista tahi ei.
Riippuu viasta. Osan kanssa saa lentää jokusen vuorokauden ennen korjausta, osa mahdollistaa koneen siirtämisen tyhjänä ja osa taas estää lentämisen kokonaan. Särö tuulilasissa taitaa mennä viimeiseen luokkaan tai ainakin muistelisin sen joskus lentoonlähdön estäneen.

...mä katselen lentsikoita läheltä liki päivittäin ja kuvittelen siksi tietäväni aiheesta jotain.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Tuli just tieto et yks lapsuudenkaveri heitti veivinsä. Väkivaltaisesti. Yllätti kyllä et näin pääsi tapahtumaan. Lahjakas kaverihan se. Koodasi kuin itte piru. Tavallaan. B*Y*T*E*R*A*P*E*R*S.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tuli just tieto et yks lapsuudenkaveri heitti veivinsä. Väkivaltaisesti. Yllätti kyllä et näin pääsi tapahtumaan. Lahjakas kaverihan se. Koodasi kuin itte piru. Tavallaan. B*Y*T*E*R*A*P*E*R*S.
Enämpi se on kiinni tekijän kuin uhrin ominaisuuksista.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Enämpi se on kiinni tekijän kuin uhrin ominaisuuksista.
Totta ketussa. Paska juttu! Täytyy käväistä sen mutsin luona lähipäivinä. Vaikeata se on ihan varmasti, mutta silti, tämä on nyt niitä juttuja mitä pitää tehdä. Helvetti sentään!
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Ostin kaupasta kopperollisen vattuja. Eivät olleet ollenkaan niin hyviä kuin muutama viikko sitten nautitut. Petyin.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Ostin kaupasta kopperollisen vattuja. Eivät olleet ollenkaan niin hyviä kuin muutama viikko sitten nautitut. Petyin.
Itsehän olin ostaa vadelmia tiistaina CM:sta, pieni rasia maksoi 4,25 €. En ostanut, koska kuvittelin ne kalliiksi? Eilen illalla S-Marketissa oli samankokoinen vadelmarasia alennuksitta myytävänä hintaan 2,30 €. En ostanut sitäkään, sillä vaivuin syviin mietteisiin kotimaisten marjojen hinnoittelun tiimoilta.

Parasta ottaa torkut. Jos vaikka näkisi edes unta vadelmien syönnistä. Näkemiin.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Petyin just vartti sitten pihalla yhteen ystävistäni. Pyysin pientä palvelusta ja jätkä fillaroi matkoihinsa. Heikonlainen on ymmärrystaso hällä. Ei olis ollu iso tai vaivalloinen juttu, mut kun ei, niin jumalauta ei. Idiootti. Odota kun oot itte. En varmasti auta myöskään. Sitä saa mitä tilaa. Nyt en unohda. Tämä tulee satavarmasti takaisin hyytävänä kylmyytenä. Viikko, tai pari viikkoa, niin tämä jätkä on ruinaamassa jotakin lainaksi. Eipä heru.
 
Ylös