Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Miten joku voi vouhottaa, että "Lanciassa renkaat on piilossa joten senkin puolesta siinä on parempi aero"?
Minä voin sanoa, että Lanciassa on isommat etulamput, ku formulassa renkaat. Miten siinä voi etusäleikön, puskurin my lisäksi olla parempi aero?

Jos on Lanciassa parempi aero, johtuu se ihan jostain muusta kuin että renkaat on katteen alla.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Krut sanoi:
Tähän saakka täällä on puhuttu pelkästään mutupohjalta ilmanvastuksista ja vetävistä pyöristä. :)
Hyvä, että tuli sitten edes yksi ei-mutupohjainen viesti tähän topikkiin. Uskon ehdottomasti tuohon googletettuun tuntemattoman hahmon kommenttiin tästä asiasta.:alppu:

edit: tunteman->tuntemattoman
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Wikipediasta poimittua:

Lancia Delta
Tuotanto 1979–1993
"Ilmanvastuskerroin Deltassa oli suht korkea 0,43."

F1-auto
"0.7 to 1.1 - tyypillinen arvo Formula 1 -autolle" (ilmanvastuskerroin)

Tiedä kertooko tuokaan sitten mistään mitään, mutta osuipa silmään moiset tiedot.
Omaan aivoon ei vain sovi sitten millään, että koppiauto pystyisi missään olosuhteissa samaan kierrosaikaan, kuin rata-ajoon vartavasten rakennettu F1-auto. Vaikka tehoja olisikin saman verran.
Kun loppuun asti hiottu aerodynamiikka painaa F1:sen rataa vasten mutkissa, niin mikä sen tekee ralliautossa? Pieni siipi takalasin päällä? Not likely.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Krut sanoi:
I hope this helps??..

Mikään ei tietenkään todista yllä olevan aitoutta mutta sainpahan tuotua tähän keskusteluun jotain uutta. Tähän saakka täällä on puhuttu pelkästään mutupohjalta ilmanvastuksista ja vetävistä pyöristä. :)
Ja lumimies sitten tuli ja iski faktat tiskiin... :doubtful:
Po. skenaario voi olla totta viiden vuoden päästä kun f1a keskittyy parhaillaan f1:n osalta maailman pelastamiseen kehitysrajoitus- ja käyttöaikasäännöillään :mad_old:
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1085
Oberfeldwebel sanoi:
Miten joku voi vouhottaa, että "Lanciassa renkaat on piilossa joten senkin puolesta siinä on parempi aero"?
Minä voin sanoa, että Lanciassa on isommat etulamput, ku formulassa renkaat. Miten siinä voi etusäleikön, puskurin my lisäksi olla parempi aero?

Jos on Lanciassa parempi aero, johtuu se ihan jostain muusta kuin että renkaat on katteen alla.
Prkl kun tulee kirjotettua höpöjä. Tuolla aerolla ajattelin mielessäni ettei tollasessa b-ryhmäläisessä kuten s4 ole mikään älytön ilmanvastus kun noi rallilevikkeet jotka ohjaa ilmaa nätisti yli. Missään en verrannut tätä aeroa F1:n aeroon muutakun että B:ssä ei ole downforcea nimeksikään. Tottahan toki F1 on sulavampi ja pienempi ilmanvastus.

Siispä ainut asia millä B-läinen voi voittaa f1 on neliveto. Koska itselle ei ole mistään tullut faktaa siitä mikä B:n/F1 suhteet todellisuudessa on, en usko koko legendaan.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1085
Fysikaalisesti autoa pitää mutkissa kiinni vain renkaiden kitka, jota downforce suurentaa. Liukukitkakerroin on huomattavasti pienempi kuin kitkakerroin joten nelivedolla saatava vetopito saisi kyllä olla melkoinen jotta sillä pystyy peittoamaan F1:n suuren downforcen aiheuttaman lisäkitkan renkaisiin.

Vois vissii nää höpinät lopettaa ja odotellaan kovempia faktoja tiskiin. Mikään kun ei todista että tämä olisi mahdollista.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
öö ruz sanoi:
Töissä yksi valopää väitti että jossain pleikkaripelissä lukee että vuonna -86 Estorilin aika-ajoissa sillä Lancian B-ryhmäläisellä oltaisiin oltu sijalla 16,jos aikoja vertaillaan.
En viitsi edes tarkkistaa mutta väittäisin että kyllä se 20 sekuntia per kierros olisi jäänyt.
Onko kellään faktaa asiasta?
Tästähän tämä uskomaton kestustelu lähti. Luulin että se oli ohi jo mutta niin se vaan pulpahti pinalle taas. Uudellen noston jälkeenkin tänne on tullut hienot 100-0 faktat esiin ( ei jää tulkinnan varaa) niin kuin olen todennut: livenä nähneenä eri luokkia... muihin verraten F1-luokkaan: EI MITÄÄN JAKOA!!!!!!
Uskomaton määrä keskustelua päivänselvästä asiasta, niinkuin Kouvotsoni pyysi niin siirreetään minunkin puolestani arkistoon tai huumoriosastoon.:)
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
öö ruz sanoi:
Uskomaton määrä keskustelua päivänselvästä asiasta, niinkuin Kouvotsoni pyysi niin siirreetään minunkin puolestani arkistoon tai huumoriosastoon.:)
Sinulla toikin perustajana mahdollisuus sulkea toikki:wink:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Vämpylä sanoi:
No tuo kyseinen S4 varmasti voittaisi helpostikin, ei oo ihan B ryhmän tikissä vaan hiukka modernisoitu. F1 saattaisi kärsiä pienistä pitovaikeuksista.
Uskon että ykkönen voittaisi kunhan vaan kääntyisi tiukimpiinkin mutkiin.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
ettelbruck sanoi:
öö ruz,
onnistuit kyl luomaan tosimonsterin...:)

Tää on uljas toikki, hevosmiesten tietotoimisto katsoo kateellisena näitä faktoja:p
:D My friend!
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
Jason Voorhees sanoi:
Jep. Ei ralliautot pärjää millään ykkösille. Kilometrin suoralla ollaan seisovassa startissa vielä joten kuten mukana, mutta mutkissa sitten tiputaan kyydistä.
Mites muuten, kumpis oli nopeampi, Toyotan rallipirssi vai Toyotan F1 kaara sillon Heltsinki GP:ssä? :rolleyes:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Timppa78 sanoi:
Mites muuten, kumpis oli nopeampi, Toyotan rallipirssi vai Toyotan F1 kaara sillon Heltsinki GP:ssä? :rolleyes:
No kun Kankkusella oli kotietu niin totta kai se ajo nopeammin sen... :frank: Ja Trullihan ei muutenkaan mikään kaupunkirataexpertti ole kun vaan kerran on voittanut Monacossa. :p
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Jason Voorhees sanoi:
No kun Kankkusella oli kotietu niin totta kai se ajo nopeammin sen... :frank: Ja Trullihan ei muutenkaan mikään kaupunkirataexpertti ole kun vaan kerran on voittanut Monacossa. :p
Eikä yksikään komponentti F1-autossa taida olla suunniteltu ajettavaksi mukulakivellä. Tai ei ainakaan siltä näyttänyt. :D
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
CamoN sanoi:
Eikä yksikään komponentti F1-autossa taida olla suunniteltu ajettavaksi mukulakivellä. Tai ei ainakaan siltä näyttänyt. :D
Sekin tuli mieleen, mutta se "mukulakivipätkä" taisi olla korkeintaan 5 % siitä "radasta".
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös