Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Tarkennan vähän. Porsche 917 oli 1969-1971 urheiluauto jolla ajettiin Le Mansissa ja muissakin kisoissa WSC -sarjassa. Porsche 956 johon viittasin oli Group C -auto, jolla ajettiin 1982-1986, eikä molemmat liity mitenkään Group B:hen.
 

tpt

Active member
Liittynyt
15.8.2006
Viestit
41
Sijainti
Vaajakoski
Niin näemmä, tarkoittanee kumminkin 911:sta.
Pointtina mulla olikin että löyty maininta tosta
estoril kierroksesta muualtakin kuin miljoonalta
foorumilta. tossahan oli toimittajia pyydetty mainitsemaan
mieleenpainuneita tapahtumia uran ajalta.

Ja tuo 959 oli vissiin ryhmä b:n sääntöihin suunniteltu mutta porsche ei
ralleihin sillä kai lähtenyt.
 
Viimeksi muokattu:

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Pointtina mulla olikin että löyty maininta tosta
estoril kierroksesta muualtakin kuin miljoonalta
foorumilta. tossahan oli toimittajia pyydetty mainitsemaan
mieleenpainuneita tapahtumia uran ajalta.
Sama juttu kiertää kaikissa paikoissa missä erehdytään asiasta puhumaan. Roskaa ja valetta koko tarina. Ei oo Deltalla ykköselle mahiksia.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
tossahan oli toimittajia pyydetty mainitsemaan
mieleenpainuneita tapahtumia uran ajalta.
Niin, mutta jos mä tuosta tekstistä mitään ymmärsin, se mieleen painunut tapahtuma oli Olympus Rally Washingtonissa 1986, eikä tuo kaupunkitarina Lancian nopeudesta... Sitä tuskin kukaan muistaa olleensa todistamassa, koska sitä ei koskaan tapahtunut.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kyllä, mutta eihän Porsche 917:aa todellakaan käytetty 1971 jälkeen. Ysiviiskuutosilla ajelivat tuolloin. Puhuu myös 917:sta ralliautona
Sori jos oletan väärin, mutta luepa uudelleen sanakirjan kanssa (supersede = "ottaa jonkin paikka, seurata jotain järjestyksessä, korvata, syrjäyttää", sanakirja.org) :)

Tuossa viitattiin FIA:n Group 4, Group 5 ja Group 6 -luokituksiin. 917 kuului 5:een ja rallissa Lancia Stratos ja muut aikalaisensa oli Group 4:ssa. Olet oikeassa, ei mitään tekemistä ole Group B:n kanssa mutta idea superautoista ja "homologation special" -versioista niiden takana on hyvin lähellä Group B:tä ja sitähän tuossa tarkoitettiin.

Ja tuo 959 oli vissiin ryhmä b:n sääntöihin suunniteltu mutta porsche ei
ralleihin sillä kai lähtenyt.
959 osallistui kyllä ainakin Dakariin ja jos en väärin muista kausikoosteista niin on se muuallakin nähty. Siitä tehtiin myös rataversio, 961.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Niin, mutta jos mä tuosta tekstistä mitään ymmärsin, se mieleen painunut tapahtuma oli Olympus Rally Washingtonissa 1986, eikä tuo kaupunkitarina Lancian nopeudesta... Sitä tuskin kukaan muistaa olleensa todistamassa, koska sitä ei koskaan tapahtunut.
Samaa mieltä. Vahvasti legenda elää jos sitä vielä tänäkin päivänä muuten asiantuntevat toimittajat toistavat.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
ei vaan Issue No1 on pito Vetävillä pyörillä.
Täten Takamoottoriset ála 911 ja nelivedot on etulyöntiasemassa jo ihan teoriassakin.
Juu kyllähän se todellakin on niin ollut, että lähes jokaisesta rataluokasta on nelivedot häädetty pois -kiitos ylivoiman.

DTM/ITC:ssähän tilanne oli lopulta se, että Mursu oli ainoa takavetoinen. Audi siirtyi 87 jälkeen radalle ja yksitellen neliveto kiellettiin sarjasta kuin sarjasta kun katsoivat saavan ylimääräistä etua.

Monet sanovat 959:n olleen se täydellisin B-ryhmäläinen, koska onnistui saavuttamaan sekä pitävällä, että "liukkaalla" pinnalla jotakin (Le Mansin luokkavoitto - Paris Dakar). F40 oli sitten Ferrarin vastine. Alunperin hienona ideana taisi FISAlla olla, että samat konstruktiot voisivat kilpailla radalla ja rallissa. Tiedä sitten miten läheinen 5-ryhmän Beta Monta Carlo oli 4-ryhmän 037:lle... Beta taisi olla turbotettu, kun taas 037 mekaanisesti ahdettu?

Jos noita numeroja verrataan aakkosiin, niin 5->B ja 4:nen oli sitten miedompi, käsittääkseni. Korjatkaa, jos olen väärässä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Viimeksi muokattu:

Kaasujalka

Well-known member
Liittynyt
10.9.2007
Viestit
67
F40 oli sitten Ferrarin vastine. Alunperin hienona ideana taisi FISAlla olla, että samat konstruktiot voisivat kilpailla radalla ja rallissa.
Ferrarin 288 GTO kehitettiin b-ryhmän sääntöihin. Tämä kehittyi Evoluzione malliksi josta b-ryhmän kieltämisen jälkeen tuli F40.
Muistan jossain nähneeni pätkän jossa Henkka olisi ajanut jollain Ferrarilla rallia, tosin saattaa olla että muistelen omiani.

Jaguarin vastaus b-ryhmään oli luonnollisesti XJ220. Tällähän kilpailtiin jopa Le Mansissa, tosin tuloksena hylkäys mutta kuitenkin.

Luultavasti nämä radalle tehdyt autot olisivat mahdollisesti voineet haastaa F1-auton.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Ferrari taisi kilpailla 308gtb:llä asfalttiralleissa. Mitä itse aiheeseen tulee, niin uskon Henkan ajaneen aikansa Estorilin lyhyemmällä versiolla, joka ei enää tosin nykyään ole käytössä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ferrarin 288 GTO kehitettiin b-ryhmän sääntöihin. Tämä kehittyi Evoluzione malliksi josta b-ryhmän kieltämisen jälkeen tuli F40.
Muistan jossain nähneeni pätkän jossa Henkka olisi ajanut jollain Ferrarilla rallia, tosin saattaa olla että muistelen omiani.

Jaguarin vastaus b-ryhmään oli luonnollisesti XJ220. Tällähän kilpailtiin jopa Le Mansissa, tosin tuloksena hylkäys mutta kuitenkin.

Luultavasti nämä radalle tehdyt autot olisivat mahdollisesti voineet haastaa F1-auton.
Hyvä Sylvi sentään. Jatkuu ja jatkuu....:D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ferrarin 288 GTO kehitettiin b-ryhmän sääntöihin. Tämä kehittyi Evoluzione malliksi josta b-ryhmän kieltämisen jälkeen tuli F40.
Muistan jossain nähneeni pätkän jossa Henkka olisi ajanut jollain Ferrarilla rallia, tosin saattaa olla että muistelen omiani.

Jaguarin vastaus b-ryhmään oli luonnollisesti XJ220. Tällähän kilpailtiin jopa Le Mansissa, tosin tuloksena hylkäys mutta kuitenkin.
Jep, juurikin näin. Kannattaa käydä tsekkaan www.mat.fi -Kannuksen velhot on rakentaneet 308 GTB Group 4 Ferrarin ja vielä järkänneet jäärataopetusta. Piirosen sanoin: "Jos mahdollista, niin Ferrari sopi soralle vielä huonommin kuin Porsche. Autossa istuttiin käytännössä kojelaudan alla." Kyllähän tuolla Jaguarilla sittemmin kilpailtiin GT-kisoissa enemmänkin, kuten myös Fefe F40:llä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Luultavasti nämä radalle tehdyt autot olisivat mahdollisesti voineet haastaa F1-auton.
Ei. Vaikka esimerkkejä ei olekaan muita (niimpä) kuin ralli-Porsche 959:stä tehty 961, niin sen ajan nopeimmat "koppiautot" tulivat kuitenkin Group C luokasta joilla urheiluautojen MM-tittelistä ajettiin. Niiden ja F1:n välillä on varsin helppo verrata paaluaikoja useilta eri radoilta ja pienimmilläänkin F1 on noin 5 sekuntia nopeampi. Tästä päästään varsinaiseen pointtiin: F1 on nopeampi kuin Auto C. Auto B on hitaampi kuin Auto C. Miten voisi olla mahdollista että Auto B olisi kuitenkin nopeampi kuin F1? :rolleyes:

Tokihan Group B olisi radalla muodostanut oman GT-luokkansa, eikä tietysti olisikaan tarkoitettu Group C:n kanssa kilpailevaksi.

XJ220:sta puheen ollen: vaikka vuonna 1993 rakennetulla GT-autolla ei enää kovin paljon B-ryhmäläisen kanssa ole tekemistä, niin olipa ihan pakko googlettaa ja löytyikin vertailukelpoiset ajat Silverstonesta vs. F1:

http://wsrp.ic.cz/brdcgt1993.html#2
http://www.f1-facts.com/results/race/1993/55/classification?o=q

:p
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Uusipaavalniemi voittaa kaikki! Vaikka sitten C-auton ratissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
sen ajan nopeimmat "koppiautot" tulivat kuitenkin Group C luokasta joilla urheiluautojen MM-tittelistä ajettiin. Niiden ja F1:n välillä on varsin helppo verrata paaluaikoja useilta eri radoilta ja pienimmilläänkin F1 on noin 5 sekuntia nopeampi.
Ellen väärin muista, niin C-ryhmässä ajettiin käytännössä samoilla moottorispekseillä kuin tuolloisessa F1:ssä. Matalaviritteisemmillä toki, koska kestovaatimus oli pitempi. Aerodynamiikka oli oletettavasti ykkösiä hieman parempi, mutta paino suurempi. Sikäli ei siis ole ihme, että C-ryhmäläisillä päästiin suht lähelle. Mutta siis päästäkseen lähelle ykkösiä täytyy melkein olla ykkönen. ;)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ellen väärin muista, niin C-ryhmässä ajettiin käytännössä samoilla moottorispekseillä kuin tuolloisessa F1:ssä. Matalaviritteisemmillä toki, koska kestovaatimus oli pitempi. Aerodynamiikka oli oletettavasti ykkösiä hieman parempi, mutta paino suurempi. Sikäli ei siis ole ihme, että C-ryhmäläisillä päästiin suht lähelle. Mutta siis päästäkseen lähelle ykkösiä täytyy melkein olla ykkönen. ;)
Tosin 3.5L F1 moottorisäännöt säännöt tuli vuonna 1991. Lunttaamatta en muista, mutta ~'86 (kun kerran Delta S4:sta on kyse) ajat todennäköisesti eivät olleet 5s rajalla, ja myöhemmin parhaimmillaankin siinä ja vain tietyillä radoilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tosin 3.5L F1 moottorisäännöt säännöt tuli vuonna 1991. Lunttaamatta en muista, mutta ~'86 (kun kerran Delta S4:sta on kyse) ajat todennäköisesti eivät olleet 5s rajalla, ja myöhemmin parhaimmillaankin siinä ja vain tietyillä radoilla.
Juu. Jostain syystä miellän vain tuon lyhyen F1-moottorikauden Group C-aikakaudeksi, vaikka nimitys toki oli käytössä aiemminkin. Olisiko se sitten tuolloin tullut paremmin noteeratuksi esim. Vauhdin Maailmassa tai jotain.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös