Tarkennan vähän. Porsche 917 oli 1969-1971 urheiluauto jolla ajettiin Le Mansissa ja muissakin kisoissa WSC -sarjassa. Porsche 956 johon viittasin oli Group C -auto, jolla ajettiin 1982-1986, eikä molemmat liity mitenkään Group B:hen.
Sama juttu kiertää kaikissa paikoissa missä erehdytään asiasta puhumaan. Roskaa ja valetta koko tarina. Ei oo Deltalla ykköselle mahiksia.Pointtina mulla olikin että löyty maininta tosta
estoril kierroksesta muualtakin kuin miljoonalta
foorumilta. tossahan oli toimittajia pyydetty mainitsemaan
mieleenpainuneita tapahtumia uran ajalta.
Niin, mutta jos mä tuosta tekstistä mitään ymmärsin, se mieleen painunut tapahtuma oli Olympus Rally Washingtonissa 1986, eikä tuo kaupunkitarina Lancian nopeudesta... Sitä tuskin kukaan muistaa olleensa todistamassa, koska sitä ei koskaan tapahtunut.tossahan oli toimittajia pyydetty mainitsemaan
mieleenpainuneita tapahtumia uran ajalta.
Tuohan tarkoittaa että samainen Corollahan VOITTAISI sen samaisen Estoril-kisan 10-0!!!Paitsi Helsingin "GP:ssä" jossa Kankkunen tuli mutkat kovempaa kuin Trulli ilman junaansa Ai niin, mutta Kankkunenhan meni Corollalla eikä Lancialla
Sori jos oletan väärin, mutta luepa uudelleen sanakirjan kanssa (supersede = "ottaa jonkin paikka, seurata jotain järjestyksessä, korvata, syrjäyttää", sanakirja.org)Kyllä, mutta eihän Porsche 917:aa todellakaan käytetty 1971 jälkeen. Ysiviiskuutosilla ajelivat tuolloin. Puhuu myös 917:sta ralliautona
959 osallistui kyllä ainakin Dakariin ja jos en väärin muista kausikoosteista niin on se muuallakin nähty. Siitä tehtiin myös rataversio, 961.Ja tuo 959 oli vissiin ryhmä b:n sääntöihin suunniteltu mutta porsche ei
ralleihin sillä kai lähtenyt.
Samaa mieltä. Vahvasti legenda elää jos sitä vielä tänäkin päivänä muuten asiantuntevat toimittajat toistavat.Niin, mutta jos mä tuosta tekstistä mitään ymmärsin, se mieleen painunut tapahtuma oli Olympus Rally Washingtonissa 1986, eikä tuo kaupunkitarina Lancian nopeudesta... Sitä tuskin kukaan muistaa olleensa todistamassa, koska sitä ei koskaan tapahtunut.
Juu kyllähän se todellakin on niin ollut, että lähes jokaisesta rataluokasta on nelivedot häädetty pois -kiitos ylivoiman.ei vaan Issue No1 on pito Vetävillä pyörillä.
Täten Takamoottoriset ála 911 ja nelivedot on etulyöntiasemassa jo ihan teoriassakin.
Taitaa olla, en huomannut ollenkaan. Vähän kyllä ihmettelinkin, että miksi joku kirjoittaa noin tyhmästi... mutta se olinkin minä, joka oli tyhmä / sokeaJos ei ole kovin huono näytön väritoisto, niin pitäisi nähdä jotain piilotettua, varsinkin tuossa quotessa...
Itsekin olin vielä äsken aika sekaisin näiden kanssa, Wikipedian kautta löysin vanhan FIA:n dokumentin vuodelta 1971. Kai tällaisenaan pääpiirteittäin pätivät kunnes uudistettiin ja korvattiin Group A/B/C:llä vuonna 1982.Jos noita numeroja verrataan aakkosiin, niin 5->B ja 4:nen oli sitten miedompi, käsittääkseni. Korjatkaa, jos olen väärässä
Ferrarin 288 GTO kehitettiin b-ryhmän sääntöihin. Tämä kehittyi Evoluzione malliksi josta b-ryhmän kieltämisen jälkeen tuli F40.F40 oli sitten Ferrarin vastine. Alunperin hienona ideana taisi FISAlla olla, että samat konstruktiot voisivat kilpailla radalla ja rallissa.
Hyvä Sylvi sentään. Jatkuu ja jatkuu....Ferrarin 288 GTO kehitettiin b-ryhmän sääntöihin. Tämä kehittyi Evoluzione malliksi josta b-ryhmän kieltämisen jälkeen tuli F40.
Muistan jossain nähneeni pätkän jossa Henkka olisi ajanut jollain Ferrarilla rallia, tosin saattaa olla että muistelen omiani.
Jaguarin vastaus b-ryhmään oli luonnollisesti XJ220. Tällähän kilpailtiin jopa Le Mansissa, tosin tuloksena hylkäys mutta kuitenkin.
Luultavasti nämä radalle tehdyt autot olisivat mahdollisesti voineet haastaa F1-auton.
Jep, juurikin näin. Kannattaa käydä tsekkaan www.mat.fi -Kannuksen velhot on rakentaneet 308 GTB Group 4 Ferrarin ja vielä järkänneet jäärataopetusta. Piirosen sanoin: "Jos mahdollista, niin Ferrari sopi soralle vielä huonommin kuin Porsche. Autossa istuttiin käytännössä kojelaudan alla." Kyllähän tuolla Jaguarilla sittemmin kilpailtiin GT-kisoissa enemmänkin, kuten myös Fefe F40:llä.Ferrarin 288 GTO kehitettiin b-ryhmän sääntöihin. Tämä kehittyi Evoluzione malliksi josta b-ryhmän kieltämisen jälkeen tuli F40.
Muistan jossain nähneeni pätkän jossa Henkka olisi ajanut jollain Ferrarilla rallia, tosin saattaa olla että muistelen omiani.
Jaguarin vastaus b-ryhmään oli luonnollisesti XJ220. Tällähän kilpailtiin jopa Le Mansissa, tosin tuloksena hylkäys mutta kuitenkin.
Ei. Vaikka esimerkkejä ei olekaan muita (niimpä) kuin ralli-Porsche 959:stä tehty 961, niin sen ajan nopeimmat "koppiautot" tulivat kuitenkin Group C luokasta joilla urheiluautojen MM-tittelistä ajettiin. Niiden ja F1:n välillä on varsin helppo verrata paaluaikoja useilta eri radoilta ja pienimmilläänkin F1 on noin 5 sekuntia nopeampi. Tästä päästään varsinaiseen pointtiin: F1 on nopeampi kuin Auto C. Auto B on hitaampi kuin Auto C. Miten voisi olla mahdollista että Auto B olisi kuitenkin nopeampi kuin F1?Luultavasti nämä radalle tehdyt autot olisivat mahdollisesti voineet haastaa F1-auton.
Se menee varmaan samaan tapaan kuin kivi-paperi-sakset pelissä :idea: :tongue:.Tästä päästään varsinaiseen pointtiin: F1 on nopeampi kuin Auto C. Auto B on hitaampi kuin Auto C. Miten voisi olla mahdollista että Auto B olisi kuitenkin nopeampi kuin F1?
Ellen väärin muista, niin C-ryhmässä ajettiin käytännössä samoilla moottorispekseillä kuin tuolloisessa F1:ssä. Matalaviritteisemmillä toki, koska kestovaatimus oli pitempi. Aerodynamiikka oli oletettavasti ykkösiä hieman parempi, mutta paino suurempi. Sikäli ei siis ole ihme, että C-ryhmäläisillä päästiin suht lähelle. Mutta siis päästäkseen lähelle ykkösiä täytyy melkein olla ykkönen.sen ajan nopeimmat "koppiautot" tulivat kuitenkin Group C luokasta joilla urheiluautojen MM-tittelistä ajettiin. Niiden ja F1:n välillä on varsin helppo verrata paaluaikoja useilta eri radoilta ja pienimmilläänkin F1 on noin 5 sekuntia nopeampi.
Tosin 3.5L F1 moottorisäännöt säännöt tuli vuonna 1991. Lunttaamatta en muista, mutta ~'86 (kun kerran Delta S4:sta on kyse) ajat todennäköisesti eivät olleet 5s rajalla, ja myöhemmin parhaimmillaankin siinä ja vain tietyillä radoilla.Ellen väärin muista, niin C-ryhmässä ajettiin käytännössä samoilla moottorispekseillä kuin tuolloisessa F1:ssä. Matalaviritteisemmillä toki, koska kestovaatimus oli pitempi. Aerodynamiikka oli oletettavasti ykkösiä hieman parempi, mutta paino suurempi. Sikäli ei siis ole ihme, että C-ryhmäläisillä päästiin suht lähelle. Mutta siis päästäkseen lähelle ykkösiä täytyy melkein olla ykkönen.
Juu. Jostain syystä miellän vain tuon lyhyen F1-moottorikauden Group C-aikakaudeksi, vaikka nimitys toki oli käytössä aiemminkin. Olisiko se sitten tuolloin tullut paremmin noteeratuksi esim. Vauhdin Maailmassa tai jotain.Tosin 3.5L F1 moottorisäännöt säännöt tuli vuonna 1991. Lunttaamatta en muista, mutta ~'86 (kun kerran Delta S4:sta on kyse) ajat todennäköisesti eivät olleet 5s rajalla, ja myöhemmin parhaimmillaankin siinä ja vain tietyillä radoilla.