Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Lancias on n.400hp ja neliveto. En oikeen jaksa uskoa että sillä peitottiin
sen aikainen F1 auto.

Kyllä F1 kiihtyy aina nopeemmin mutkasta ulos ja ajaa mutkan nopeemmin.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Mistä löytyisi Audin neliveto dtm/rata-auton kierrosaikoja tuolta 90 -luvun alusta? Audihan oli 4-veto ja radalle tehty ja tehoakin oli 600-700hv.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tosin 3.5L F1 moottorisäännöt säännöt tuli vuonna 1991. Lunttaamatta en muista, mutta ~'86 (kun kerran Delta S4:sta on kyse) ajat todennäköisesti eivät olleet 5s rajalla, ja myöhemmin parhaimmillaankin siinä ja vain tietyillä radoilla.
"Kaudella 1987 vapaastihengittävät moottorit tekivät paluun, kun sallittu tilavuus laajennettiin 3,5 litraan ja turbojen ylivoimaa karsittiin rajoituksilla. Lopulta turbot kiellettiin kokonaan vuonna 1989."

-Wiki
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Lancia Deltalla otettiin 43 osakilpailuvoittoa ja 6 rallin maailmanmestaruutta. Delta-ralliversio huipentui S4-malliin, joka oli B-ryhmän ralliauto ja piti sisällään erikoisen ratkaisun. Siinä oli kaksi ahdinta: sekä turbo että mekaaninen ahdin. Viimeisimmässä kehitysversiossa auto tuotti yli 600 hv. S4-mallia (keskimoottori 1759 cm3, 250 hv) tehtiin luokittelua varten 200 kpl katukäyttöön.

* Valmistajien mestaruudet
o 1992 Lancia (Integrale Evoluzione)
o 1991 Lancia (Integrale 16V)
o 1990 Lancia (Integrale 16V)
o 1989 Lancia (Integrale 8V)
o 1988 Lancia (Integrale 8V)
o 1987 Lancia (Delta 4WD)

* Henkilökohtaiset mestaruudet
o 1991 Juha Kankkunen (Lancia Delta Integrale 16V)
o 1989 Massimo Biasion (Lancia Delta Integrale & 16V)
o 1988 Massimo Biasion (Lancia Delta Integrale)
o 1987 Juha Kankkunen (Lancia Delta 4WD)

Lisää löytyy tuolta:
http://www.autowiki.fi/index.php/Lancia_Delta_mk1

Ja Lancian tuotanto loppu 1994
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
"Kaudella 1987 vapaastihengittävät moottorit tekivät paluun, kun sallittu tilavuus laajennettiin 3,5 litraan ja turbojen ylivoimaa karsittiin rajoituksilla. Lopulta turbot kiellettiin kokonaan vuonna 1989."

-Wiki
Webslaven kanssa puhe oli kyllä F1-moottoreista, mutta ei F1:ssä. :rolleyes:

Oli siin ainakin 700...
Eihän tuo täysin epärealistinen luku ole. Useimmissa lähteissä viralliseksi luvuksi ilmoitetaan 480. Tosin viralliset tehtaan luvuthan on aina alakanttiin. Joka tapauksessa se mitä siitä maksimissaan olisi saatu irti on eri asia kuin se mitä moottorista kannatti ottaa irti (luotettavuus jne.).
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Hyvä, että toikki saatiin tänne vapaan puolelle. Ihmettelen, että miten tällaisesta asiasta voi olla 15 sivua viestejä :confused:
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
HUOM!

Kun puhutte Lancia Deltasta tässä toikissa niin huomatkaahan aina että nyt kyseessä on siis Lancia Delta S4.

Tavallisessa Lancia Deltassa ei ole mitään ihmeellistä. S4 onkin sitten juuri se B ryhmän tykki, puhtaalta paperilta kilpuriksi suunniteltu auto, joka ei edes yritä näyttää miltään silloin markkinoilla olleelta siviiliautolta (vrt. esim Peugeot 205 T16).

Deltaa siinä on vain nimi. Tavalliseen Lancia Delta malliin ei ole minkäänlaisia yhtäläisyyksiä.


Pakko muistuttaa kun jotkut on selvästikin unohtaneet tuon tosiseikan. Esim. yläpuolella oleva lista mestaruuksista ja osakisavoitoista ei liity tämän topicin autoon mitenkään.

Ja edelliselle sivulle joku postasi linkin sivulle josta pääsee kattelemaan Deltan teknisiä tietoja ja tiesmitä otsapinta-aloja. Taaskin täysin väärä auto linkissä.
 
Viimeksi muokattu:

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Kun puhutte Lancia Deltasta tässä toikissa niin huomatkaahan aina että nyt kyseessä on siis Lancia Delta S4.

Tavallisessa Lancia Deltassa ei ole mitään ihmeellistä. S4 onkin sitten juuri se B ryhmän tykki, puhtaalta paperilta kilpuriksi suunniteltu auto, joka ei edes yritä näyttää miltään silloin markkinoilla olleelta siviiliautolta (vrt. esim Peugeot 205 T16).

Deltaa siinä on vain nimi. Tavalliseen Lancia Delta malliin ei ole minkäänlaisia yhtäläisyyksiä.


Pakko muistuttaa kun jotkut on selvästikin unohtaneet tuon tosiseikan. Esim. yläpuolella oleva lista mestaruuksista ja osakisavoitoista ei liity tämän topicin autoon mitenkään.

Ja edelliselle sivulle joku postasi linkin sivulle josta pääsee kattelemaan Deltan teknisiä tietoja ja tiesmitä otsapinta-aloja. Taaskin täysin väärä auto linkissä.

Muistan joskus hiukan ennen kuin Toivonen kuoli, oli Vauhdin Maailmassa tai jossain muussa lehdessä juttua siitä, kun olivat Alenin kanssa testanneet sitä tulevaa S-ryhmän autoa, joka piti tulla B-ryhmän jälkeen. Siitä saatiin jutun mukaan ulos yli 750 hevosvoimaa ja että Alen sanoi että se on lähes mahdoton ajaa kun voimaa on niin paljon.

Tuollanen

http://homepage.virgin.net/shalco.com/lancia_gp_s.htm
 
Viimeksi muokattu:

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Sen verran puutun tähän että S4 mallia ei tehty samaan aikaan kun Integrale mallia. Ja olihan S4:sta myös siviiliversio.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Joo...Taisi olla aika lavastettu, toki eräät henkilöt saavat tästä taas lisää todisteita (sillä B-ryhmäläienhän kiihtyisi vielä WRC:täkin paremmin:rolleyes:)

Bodywork Load-bearing structure made of carbon fibre honeycomb with steel tube screen front structure. Bodywork mostly made of carbon and Kevlar resins, impregnated with epoxy resins., eli S-ryhmä olisi ollut koriltaan toki turvallisempi, kuin B-ryhmäläinen, mutta ei sekään toki eräissä tilanteissa auttaisi...
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Radan pinta on videossa f1 autolle LIKAINEN ja EPÄTASAINEN.
Oletan että pito oli mitä huonoin ja epätasainen rata
huononsi menoa huomattavammin.
 

Total Bummer

Well-known member
Liittynyt
14.3.2008
Viestit
698
Niin kaikkihan riippuu olosuhteista. Jos olisvat ajaneet soralla, niin wrc auto olisi voittanut selvästi. :thumbup:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Sen verran puutun tähän että S4 mallia ei tehty samaan aikaan kun Integrale mallia. Ja olihan S4:sta myös siviiliversio.
Niin, luokitteluversio. Samoin on olemassa Peugeot 205 T16, Audi Sport Quattro, RS200 yms.

Kuten näet, ei tuossakaan ole korilla hirveästi tekemistä kauden 86 S4:n kanssa. Oli jo kauden 85 RAC:ssä erinäköinen. Costa Smeraldassa taisivat testata suunnilleen tuon näköisellä korilla. YouTubessa on muistaakseni muuten pätkiä missä testaavat ensimmäistä versiota jollakin mikroautoradalla.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Kuten näet, ei tuossakaan ole korilla hirveästi tekemistä kauden 86 S4:n kanssa. Oli jo kauden 85 RAC:ssä erinäköinen. Costa Smeraldassa taisivat testata suunnilleen tuon näköisellä korilla. YouTubessa on muistaakseni muuten pätkiä missä testaavat ensimmäistä versiota jollakin mikroautoradalla.
Tosin monet yksityistiimit muokkasivat katuversiosta ralliauton, ennen kuin pääsivät käsiksi vanhoihin tehdaspeleihin. Ainakin itselläni on hyllyssä s4, joka näyttää varsin samalta siviiliversion kanssa, kyljessä lukee, että Costa Brava 1986.
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Jos on Bburago, niin on muuten vain tehty luokitteluversiosta. Itellä Martini väreillä. 037 sama homma.

Kyseinen lafka teki tuolloin hyvät mallit italialaisista autoista ja muut oli sit sontaa...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös