kouvotsvoni
Banjottu
Pitäisköhän helvetti suosiolla heittää banjolle tyypit, jotka kivenkovaan jaksavat väittää, jotta ralliauto menisi formulaa kovempaa asfaltti-radalla?
Pitäisköhän helvetti suosiolla heittää banjolle tyypit, jotka kivenkovaan jaksavat väittää, jotta ralliauto menisi formulaa kovempaa asfaltti-radalla?
Eikös olekin:ahem:on siinä meillä mode..kysyy keskustelijoilta pitääkö heittää pellolle..:jaska:
Minusta tuntuu, että se oli retorinen kysymys...on siinä meillä mode..kysyy keskustelijoilta pitääkö heittää pellolle..:jaska:
on siinä meillä mode..kysyy keskustelijoilta pitääkö heittää pellolle..:jaska:
Ei ole mahdollistaMinusta tuntuu, että se oli retorinen kysymys...
Minusta tuntuu, että pyrit käyttämään sarkasmia eduksesi.Ei ole mahdollista
Lähettäkää joku vaikka sähköposti osoitteeseen top.gear@bbc.co.uk :alppu:kirjoitetaan adressi topgearille, jotta stig testaisi b tai s ryhmän auton
No, sehän tiedetään että nykyiset wrc-ralliautot on vanhoja b-ryhmäläisiä selvästi nopeampia. Sama pätee F1-autoihin. bbc:n siis pitäisi testata saman aikakauden molemmat vehkeet.kirjoitetaan adressi topgearille, jotta stig testaisi b tai s ryhmän auton
Pitkästä aikaa asiaakin, eikä pelkkää sokeaa "vormula on nopein"-jarnausta, ilman motivaatiota oikeasti perehtyä faktoihinkinNo, sehän tiedetään että nykyiset wrc-ralliautot on vanhoja b-ryhmäläisiä selvästi nopeampia. Sama pätee F1-autoihin. bbc:n siis pitäisi testata saman aikakauden molemmat vehkeet.
Nykyisillä välineillä kun tämä on jo montakertaa todistettu vääräksi. Tossa vanhassa top gearissa ero wrc:n ja F1:sen kanssa on ~40 sekkaa Silverstonessa. Hiukan uudempana vertailuna Top gearin testiradalla Heikki kävi Rellun F1:sellä ajamassa (märällä) 10 sekkaa GT-1 Aston Martinia nopeamman ajan ja kukaan ei varmasti väitä että ralliauto olisi nopeampi kuin rata-auto. Tai, no onhan tässä jo 17 sivullista niin joku väitellyt.
Silverstonen pätkässä näkee myös syyn miksi ralliauto ei formulalle pärjää - kyse ei ole tehoerosta vaan yksinkertaisesti mutkapidosta. Koppiautot pääsevät huipuissaan 1-1.3 G:n keskipakovoimiin kun Formula downforcen ja painopisteen turvin pääsee 3-5 G lukemiin. Samat lukemat ovat jarrutuksissakin.
Onko sitten mahdollista että ralliauto asfalttiradalla päihittäisi F-1:sen?
Kyllä, helpostikin.
Kapea, hidas tie epätasaisella ja pölyisellä pinnalla. Jos formula-auto ei pysty ajamaan "omalla nopeusalueellaan" ilman downforcea, se on suhteellisen hidas. Lyhyt joustomatka irrottaa pidon helposti pienistäkin pompuista. Lisäksi maanteillä melkein aina on vähän pölyä joka vaikuttaa ratkaisevasti ratavehkeiden pitoon. Kartingia ajaneet tietävät että varikolla jarrutusmatkat on varmaan tuplat siitä mitä radan puolella, vaikka suoranaista pölyä ei niin silmin erotakaan. Kesäpäivänä lenkkarit tarrautuvat pintaan kiinni. Sitten otetaan jyrkät mutkat, joissa formula joutuu kääntämään ratin tappiin kun ralliauto taittuisi samasta paikasta oikein mukavasti.
Oho, tuliko tossa jotain asiaakin? :doubtful: No, sama on kyllä sanottu jo monesti tässä toikissa.
btw, tuo Rellun aika oli ajettu sadekelin kumeilla ja kostealla radalla, vois pudota ajasta vielä pikkusen kuivankelin gummeilla ja aurinkoisella säälläbtw. Top gearin testiradalla on ollut GT-1 sarjan Aston Martin sekä Rellun F1. Ajat wikipedian mukaan:
# 0:59.0 – Renault R24 Formula One car (Mildly moist)
# 1:08.6 – Aston Martin DBR9
älä unohda niitä 80-luvun turboformuloitakaan, kyllähän niissäkin alkoi jo olla siellä -85 paikkeilla likemmäs 1000hv ja kunnon siivet + jarrutkin tais olla osalla jo jotain hiilikuidun sekoitusta...Mutta, kun vastakkain asetetaan 80-luvun F1 ja 80-luvun tehokkaimmat kehitysversiot B-ryhmäläisistä suurine siipineen (ja annetaan laittaa autoihin asfalttiradan säädöt), ollaan tilanteessa, jossa en tippakaan epäilisi Toivosen puikottavan näytösajomalliinkin Lancialla kovempia aikoja kuin suurin osa tuon ajan formuloista.
Onko sun mielestä noi kaksi lausetta keskenään ristiriidassa? Tosin trollauksen piikkiinhän tän on pakko mennä jo, ei kukaan oikeasti voi olla noin pihalla.Pitkästä aikaa asiaakin, eikä pelkkää sokeaa "vormula on nopein"-jarnausta, ilman motivaatiota oikeasti perehtyä faktoihinkin
Tosiaan, nykyaikainen F1-auto (ainakin parin vuoden takaisena v10 versiona, jolloin tehoa oli 200 hv nykyistä enemmän) voittanee pienellä erolla 80-luvun B-ryhmäläisen radalla
Vahvasti luotat toiston voimaan. Siispä voisin itsekin toistaa; miksi jätät huomioimatta lähes kaikki sulle osoitetut vastaukset? Kun ne ovat sokeaa ilman faktapohjaa olevaa mutua? Ah, tässä on kyllä tahatonta ironiaa.Pitkästä aikaa asiaakin, eikä pelkkää sokeaa "vormula on nopein"-jarnausta, ilman motivaatiota oikeasti perehtyä faktoihinkin
Tosiaan, nykyaikainen F1-auto (ainakin parin vuoden takaisena v10 versiona, jolloin tehoa oli 200 hv nykyistä enemmän) voittanee pienellä erolla 80-luvun B-ryhmäläisen radalla (suurimmaksi osaksi vain tehokkaiden jarrujen ansiosta tosin), joka on Formulalle suunniteltu alusta-alkaen. Ja tottakai 700 hv siipiauto voittaa 300 hv WRC:n, joka vastaa voimavaroiltaan lähinnä ylemmän keskiluokan perheautoa tänäpäivänä..
Mutta, kun vastakkain asetetaan 80-luvun F1 ja 80-luvun tehokkaimmat kehitysversiot B-ryhmäläisistä suurine siipineen (ja annetaan laittaa autoihin asfalttiradan säädöt), ollaan tilanteessa, jossa en tippakaan epäilisi Toivosen puikottavan näytösajomalliinkin Lancialla kovempia aikoja kuin suurin osa tuon ajan formuloista.
Ei välttämättä. Asia pitää tietysti paikkansa, jos ajetaan soralla, koska alusta ja renkaat on kehittyneet huimasti siitä ajasta, kun B-ryhmäläisillä ajettiin.No, sehän tiedetään että nykyiset wrc-ralliautot on vanhoja b-ryhmäläisiä selvästi nopeampia. .
Tuosta ei tarvitse paljon jossitella, koska FIA GT luokkia käyttävät sarjat ajavat sen verran monella radalla missä myös F1 vierailee. Ja niillä ero on aika paljon enemmän, 20-35 sekuntia.btw, tuo Rellun aika oli ajettu sadekelin kumeilla ja kostealla radalla, vois pudota ajasta vielä pikkusen kuivankelin gummeilla ja aurinkoisella säällä
(DBR9 pääsi muistaakseni ajamaan kuivalla radan läpi)
Riippuu radasta...Onko sun mielestä noi kaksi lausetta keskenään ristiriidassa? Tosin trollauksen piikkiinhän tän on pakko mennä jo, ei kukaan oikeasti voi olla noin pihalla.
eli ei tässä tarvitse miettiä, että jos olisi hiukan hiekkainen ja kapea rata F1:llä ja ralliauto pudotettaisiin lentokoneesta niin voisi se ralliauto hiukan nopeammin kulkea.Töissä yksi valopää väitti että jossain pleikkaripelissä lukee että vuonna -86 Estorilin aika-ajoissa sillä Lancian B-ryhmäläisellä oltaisiin oltu sijalla 16,jos aikoja vertaillaan.
En viitsi edes tarkkistaa mutta väittäisin että kyllä se 20 sekuntia per kierros olisi jäänyt.
Onko kellään faktaa asiasta?