Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Pitäisköhän helvetti suosiolla heittää banjolle tyypit, jotka kivenkovaan jaksavat väittää, jotta ralliauto menisi formulaa kovempaa asfaltti-radalla?
 

Digru

Wild Animal
Liittynyt
26.9.2003
Viestit
153
Sijainti
högholmen
Pitäisköhän helvetti suosiolla heittää banjolle tyypit, jotka kivenkovaan jaksavat väittää, jotta ralliauto menisi formulaa kovempaa asfaltti-radalla?

on siinä meillä mode..kysyy keskustelijoilta pitääkö heittää pellolle..:jaska:


kyllä henkkaa käy sääliksi, tyyppi sanoo että ei aivot pysy mukana, silti pitää vetää noilla tuomiopäivänkoneilla miljuunaa.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Kyllä se ralliauto varmaan parempi olisi jossain Race of Champions tyylisellä syheröllä ja soralla. Muuten voi tehdä vähän tiukkaa :D
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
kirjoitetaan adressi topgearille, jotta stig testaisi b tai s ryhmän auton
No, sehän tiedetään että nykyiset wrc-ralliautot on vanhoja b-ryhmäläisiä selvästi nopeampia. Sama pätee F1-autoihin. bbc:n siis pitäisi testata saman aikakauden molemmat vehkeet.

Nykyisillä välineillä kun tämä on jo montakertaa todistettu vääräksi. Tossa vanhassa top gearissa ero wrc:n ja F1:sen kanssa on ~40 sekkaa Silverstonessa. Hiukan uudempana vertailuna Top gearin testiradalla Heikki kävi Rellun F1:sellä ajamassa (märällä) 10 sekkaa GT-1 Aston Martinia nopeamman ajan ja kukaan ei varmasti väitä että ralliauto olisi nopeampi kuin rata-auto. Tai, no onhan tässä jo 17 sivullista niin joku väitellyt.

Silverstonen pätkässä näkee myös syyn miksi ralliauto ei formulalle pärjää - kyse ei ole tehoerosta vaan yksinkertaisesti mutkapidosta. Koppiautot pääsevät huipuissaan 1-1.3 G:n keskipakovoimiin kun Formula downforcen ja painopisteen turvin pääsee 3-5 G lukemiin. Samat lukemat ovat jarrutuksissakin.

Onko sitten mahdollista että ralliauto asfalttiradalla päihittäisi F-1:sen?
Kyllä, helpostikin.
Kapea, hidas tie epätasaisella ja pölyisellä pinnalla. Jos formula-auto ei pysty ajamaan "omalla nopeusalueellaan" ilman downforcea, se on suhteellisen hidas. Lyhyt joustomatka irrottaa pidon helposti pienistäkin pompuista. Lisäksi maanteillä melkein aina on vähän pölyä joka vaikuttaa ratkaisevasti ratavehkeiden pitoon. Kartingia ajaneet tietävät että varikolla jarrutusmatkat on varmaan tuplat siitä mitä radan puolella, vaikka suoranaista pölyä ei niin silmin erotakaan. Kesäpäivänä lenkkarit tarrautuvat pintaan kiinni. Sitten otetaan jyrkät mutkat, joissa formula joutuu kääntämään ratin tappiin kun ralliauto taittuisi samasta paikasta oikein mukavasti.

Oho, tuliko tossa jotain asiaakin? :doubtful: No, sama on kyllä sanottu jo monesti tässä toikissa.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
No, sehän tiedetään että nykyiset wrc-ralliautot on vanhoja b-ryhmäläisiä selvästi nopeampia. Sama pätee F1-autoihin. bbc:n siis pitäisi testata saman aikakauden molemmat vehkeet.

Nykyisillä välineillä kun tämä on jo montakertaa todistettu vääräksi. Tossa vanhassa top gearissa ero wrc:n ja F1:sen kanssa on ~40 sekkaa Silverstonessa. Hiukan uudempana vertailuna Top gearin testiradalla Heikki kävi Rellun F1:sellä ajamassa (märällä) 10 sekkaa GT-1 Aston Martinia nopeamman ajan ja kukaan ei varmasti väitä että ralliauto olisi nopeampi kuin rata-auto. Tai, no onhan tässä jo 17 sivullista niin joku väitellyt.

Silverstonen pätkässä näkee myös syyn miksi ralliauto ei formulalle pärjää - kyse ei ole tehoerosta vaan yksinkertaisesti mutkapidosta. Koppiautot pääsevät huipuissaan 1-1.3 G:n keskipakovoimiin kun Formula downforcen ja painopisteen turvin pääsee 3-5 G lukemiin. Samat lukemat ovat jarrutuksissakin.

Onko sitten mahdollista että ralliauto asfalttiradalla päihittäisi F-1:sen?
Kyllä, helpostikin.
Kapea, hidas tie epätasaisella ja pölyisellä pinnalla. Jos formula-auto ei pysty ajamaan "omalla nopeusalueellaan" ilman downforcea, se on suhteellisen hidas. Lyhyt joustomatka irrottaa pidon helposti pienistäkin pompuista. Lisäksi maanteillä melkein aina on vähän pölyä joka vaikuttaa ratkaisevasti ratavehkeiden pitoon. Kartingia ajaneet tietävät että varikolla jarrutusmatkat on varmaan tuplat siitä mitä radan puolella, vaikka suoranaista pölyä ei niin silmin erotakaan. Kesäpäivänä lenkkarit tarrautuvat pintaan kiinni. Sitten otetaan jyrkät mutkat, joissa formula joutuu kääntämään ratin tappiin kun ralliauto taittuisi samasta paikasta oikein mukavasti.

Oho, tuliko tossa jotain asiaakin? :doubtful: No, sama on kyllä sanottu jo monesti tässä toikissa.
Pitkästä aikaa asiaakin, eikä pelkkää sokeaa "vormula on nopein"-jarnausta, ilman motivaatiota oikeasti perehtyä faktoihinkin:)

Tosiaan, nykyaikainen F1-auto (ainakin parin vuoden takaisena v10 versiona, jolloin tehoa oli 200 hv nykyistä enemmän) voittanee pienellä erolla 80-luvun B-ryhmäläisen radalla (suurimmaksi osaksi vain tehokkaiden jarrujen ansiosta tosin), joka on Formulalle suunniteltu alusta-alkaen. Ja tottakai 700 hv siipiauto voittaa 300 hv WRC:n, joka vastaa voimavaroiltaan lähinnä ylemmän keskiluokan perheautoa tänäpäivänä..

Mutta, kun vastakkain asetetaan 80-luvun F1 ja 80-luvun tehokkaimmat kehitysversiot B-ryhmäläisistä suurine siipineen (ja annetaan laittaa autoihin asfalttiradan säädöt), ollaan tilanteessa, jossa en tippakaan epäilisi Toivosen puikottavan näytösajomalliinkin Lancialla kovempia aikoja kuin suurin osa tuon ajan formuloista.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
btw. Top gearin testiradalla on ollut GT-1 sarjan Aston Martin sekä Rellun F1. Ajat wikipedian mukaan:
# 0:59.0 – Renault R24 Formula One car (Mildly moist)
# 1:08.6 – Aston Martin DBR9
btw, tuo Rellun aika oli ajettu sadekelin kumeilla ja kostealla radalla, vois pudota ajasta vielä pikkusen kuivankelin gummeilla ja aurinkoisella säällä
(DBR9 pääsi muistaakseni ajamaan kuivalla radan läpi)
:)

niin ja mitä tuohon ed. sivun postaukseen jossa oli se mäkikisa Deltan ja Formulan välillä, niin juu-u, olihan S4:ssä enempi tehoa kuin Deltassa, mutta toisaalta oli niissä 80-luvun turbokoneissakin ihan tarpeeksi tehoa vrt. tuohon japaninsarjan formulaan...
eli osviittaa antanee mihin suuntaa se kääntyisi, mutta ilman oikeaa testiä(TG pliis! :D) niin vaikea sanoa mihin suuntaan kääntyisi...

oma veikkaus aiheeseen:
moderni moottorirata kuivalla kelillä = F1 voittaisi, selvästikin jopa.
syheröinen tie/katurata joka on likainen ja/tai pomppuinen = kenties S4:lle.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mutta, kun vastakkain asetetaan 80-luvun F1 ja 80-luvun tehokkaimmat kehitysversiot B-ryhmäläisistä suurine siipineen (ja annetaan laittaa autoihin asfalttiradan säädöt), ollaan tilanteessa, jossa en tippakaan epäilisi Toivosen puikottavan näytösajomalliinkin Lancialla kovempia aikoja kuin suurin osa tuon ajan formuloista.
älä unohda niitä 80-luvun turboformuloitakaan, kyllähän niissäkin alkoi jo olla siellä -85 paikkeilla likemmäs 1000hv ja kunnon siivet + jarrutkin tais olla osalla jo jotain hiilikuidun sekoitusta...
eli esim kisa v. 1985 Lancia S4 vs. Lotus Renault 97T olisi kiva nähdä :)

edit. -85 Lotuksessa oli max. 810hv erään sivuston mukaan, ja ilmeisesti hiilikuitujarruja Lotus käytti jo -82 kaudelta lähtien 91 mallissa...
 
Viimeksi muokattu:

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Pitkästä aikaa asiaakin, eikä pelkkää sokeaa "vormula on nopein"-jarnausta, ilman motivaatiota oikeasti perehtyä faktoihinkin:)

Tosiaan, nykyaikainen F1-auto (ainakin parin vuoden takaisena v10 versiona, jolloin tehoa oli 200 hv nykyistä enemmän) voittanee pienellä erolla 80-luvun B-ryhmäläisen radalla
Onko sun mielestä noi kaksi lausetta keskenään ristiriidassa?:D Tosin trollauksen piikkiinhän tän on pakko mennä jo, ei kukaan oikeasti voi olla noin pihalla.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Pitkästä aikaa asiaakin, eikä pelkkää sokeaa "vormula on nopein"-jarnausta, ilman motivaatiota oikeasti perehtyä faktoihinkin:)

Tosiaan, nykyaikainen F1-auto (ainakin parin vuoden takaisena v10 versiona, jolloin tehoa oli 200 hv nykyistä enemmän) voittanee pienellä erolla 80-luvun B-ryhmäläisen radalla (suurimmaksi osaksi vain tehokkaiden jarrujen ansiosta tosin), joka on Formulalle suunniteltu alusta-alkaen. Ja tottakai 700 hv siipiauto voittaa 300 hv WRC:n, joka vastaa voimavaroiltaan lähinnä ylemmän keskiluokan perheautoa tänäpäivänä..

Mutta, kun vastakkain asetetaan 80-luvun F1 ja 80-luvun tehokkaimmat kehitysversiot B-ryhmäläisistä suurine siipineen (ja annetaan laittaa autoihin asfalttiradan säädöt), ollaan tilanteessa, jossa en tippakaan epäilisi Toivosen puikottavan näytösajomalliinkin Lancialla kovempia aikoja kuin suurin osa tuon ajan formuloista.
Vahvasti luotat toiston voimaan. Siispä voisin itsekin toistaa; miksi jätät huomioimatta lähes kaikki sulle osoitetut vastaukset? Kun ne ovat sokeaa ilman faktapohjaa olevaa mutua? Ah, tässä on kyllä tahatonta ironiaa.

:frown:
 
Viimeksi muokattu:

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
No, sehän tiedetään että nykyiset wrc-ralliautot on vanhoja b-ryhmäläisiä selvästi nopeampia. .
Ei välttämättä. Asia pitää tietysti paikkansa, jos ajetaan soralla, koska alusta ja renkaat on kehittyneet huimasti siitä ajasta, kun B-ryhmäläisillä ajettiin.

Mutta uskon että jos laitetaan autot sliksien kanssa asfaltti radalle, niin kyllä tollanen kuristamaton, noin 700 hevosvoiman auto pöllyttää noi nykyiset, rajusti kuristetut autot.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
btw, tuo Rellun aika oli ajettu sadekelin kumeilla ja kostealla radalla, vois pudota ajasta vielä pikkusen kuivankelin gummeilla ja aurinkoisella säällä
(DBR9 pääsi muistaakseni ajamaan kuivalla radan läpi)
:)
Tuosta ei tarvitse paljon jossitella, koska FIA GT luokkia käyttävät sarjat ajavat sen verran monella radalla missä myös F1 vierailee. Ja niillä ero on aika paljon enemmän, 20-35 sekuntia.
 
Viimeksi muokattu:

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Olihan ne kieltämättä aika vehkeitä silloin. Vaikka ei siitä rata nopeudesta nyt mitään ihme faktoja olekkaan, niin on noita kiva katella noita vanhoja pätkiä, missä tosiaankin ajetaan kaasulla ja kierroksissa riittää. Varsinkin toi Audin viis pyttynen on aika julma ääneltään :D

http://www.youtube.com/watch?v=hEK7POxpVeE
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24283
Sijainti
lappeen Ranta
Ketjun aloitusviestihän meni siis näin:
Töissä yksi valopää väitti että jossain pleikkaripelissä lukee että vuonna -86 Estorilin aika-ajoissa sillä Lancian B-ryhmäläisellä oltaisiin oltu sijalla 16,jos aikoja vertaillaan.
En viitsi edes tarkkistaa mutta väittäisin että kyllä se 20 sekuntia per kierros olisi jäänyt.
Onko kellään faktaa asiasta?
eli ei tässä tarvitse miettiä, että jos olisi hiukan hiekkainen ja kapea rata F1:llä ja ralliauto pudotettaisiin lentokoneesta niin voisi se ralliauto hiukan nopeammin kulkea.

Ajettiinko ralliautoilla vuonna -86 Estorilin radalla vai mihin lie perustuu tuo aloitusviestin ajatus? Ihan vaan jostain muualla ajetusta asfaltti- tai sorapätkästä arvioitu mahdollinen Estorilin kierrosaika?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös