Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
http://www.motorsportforums.com/foru...94l#post211094
Kiitos linkin löytämisestä sille, joka sen löysi! Henri on siis itse(kin) kertonut päihittäneensä useimmat f1-autot noissa aika-ajoissa!

Ottaen huomioon sen tosiasian, että Henri tunnettiin äärimmäisen, paitsi rehellisenä ja kunniallisena kuljettajana, niin myös tällaisena henkilönä siviilissä, voidaan antaa tälle tekijälle suuri painoarvo pohdittaessa tapahtuiko tämä B-ryhmän huippusuoritus vai ei.
Saatiin siis topic taas päätökseen. Toivonen kuoli ja kuopattiin 2.5.1986 ja Estorillin aika-ajot ajettiin vasta 19-20.9.1986.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Kuten jo totesin viestissä #986, vertaaminen 86 aika-ajoihin on virhe, koska Toivonen itse kertoi silloin että hänen aikansa oli olisi ollut kuudes aika-ajoissa, ja -86 aika-ajot Estorilissa vedettiin vasta Henrin kuoleman jälkeen.
Tällöin on jokseenkin selvää että aikaa tulee verrata vuoden -85 aika-ajojen tuloksiin...

Ja kyllä, -85 aika ajoissa oli märkää.

Saatiin siis topic taas päätökseen. Toivonen kuoli ja kuopattiin 2.5.1986 ja Estorillin aika-ajot ajettiin vasta 19-20.9.1986.
:)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
http://www.motorsportforums.com/foru...94l#post211094

Kiitos linkin löytämisestä sille, joka sen löysi! Henri on siis itse(kin) kertonut päihittäneensä useimmat f1-autot noissa aika-ajoissa!

Ottaen huomioon sen tosiasian, että Henri tunnettiin äärimmäisen, paitsi rehellisenä ja kunniallisena kuljettajana, niin myös tällaisena henkilönä siviilissä, voidaan antaa tälle tekijälle suuri painoarvo pohdittaessa tapahtuiko tämä B-ryhmän huippusuoritus vai ei.

Nyt meillä on kahden B-ryhmää voitokkaasti ITSE AJANEEN kuljettajan sana siitä, että sen ajan B-ryhmäläisillä todella voitiin piestä sen ajan formula-1-autot. Itseasiassa prosentuaalisesti siis 100% ajokokemusta noista autoista omaavista (niistä joiden mielipide tiedetään eli Kankkunen ja Toivonen) on ollut tätä mieltä!

Tämä "legenda" on osoittautumassa entistä painokkaammilla tosiasioilla oikeaksi legendaksi, joka todella tapahtui vuonna 1986. Aikana jolloin B-ryhmäläiset pedot pitivät koko maailman muuta moottoriurheilua pilkkanaan voimallaan, näyttävyydellään, pakoäänillään ja nopeudellaan..
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
muutama "fakta" Audeista b ryhmän ajalta sekä jälkeen.

1986 audissa oli 500+ hevosvoimaa ja 0-100km/h noin 2,5-3sek
1987 Pikes Peak audissa 600+ hevosvoimaa ja huiput 225km/h
1988 IMSA audissa huiput oli 340km/h

Eli voiko tuosta vetää johtopäätöksen että audi joko kiihtyi sikana tai kulki jopa 340km/h (toki täysin eri aerodynamiikka jne).

Formula suoriutuisi molemmista sekä kiihtyvyydestä että huippunopeudesta samalla setupilla.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
No noita IMSA audeja tuskin kannattaa sekoittaa suuremmin ralli audeihin tai sen PikesPeak johdannaisiin. Ei noista voi päätellä yhtään mitään. Niin erilaiset asiat on valttikortteina noissa lajeissa jne.

Voisinpa lisäksi melkein vannoa että IMSA audissa ois reippaasti enemmän löylyä kun PikesPeak vekottimessa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
muutama "fakta" Audeista b ryhmän ajalta sekä jälkeen.

1986 audissa oli 500+ hevosvoimaa ja 0-100km/h noin 2,5-3sek
1987 Pikes Peak audissa 600+ hevosvoimaa ja huiput 225km/h
1988 IMSA audissa huiput oli 340km/h

Eli voiko tuosta vetää johtopäätöksen että audi joko kiihtyi sikana tai kulki jopa 340km/h (toki täysin eri aerodynamiikka jne).
Tässä 1986 San Remo pätkässä kommentoija kertoo että pökötissä olisi mahdollisesti jopa 600 hevosvoimaa.

http://www.youtube.com/watch?v=ERBn460NN3M

Audi 90 IMSA GTO sound

http://www.youtube.com/watch?v=UsMQRRVPmDw&feature=related

1988 Sears Point - IMSA GTO Audi Quattro Walter Roehrl

http://www.youtube.com/watch?v=X53Yxp2QTU4

Audi Quattro IMSA GTO

"Minimi ahtopaineilla koneesta irtoaa peräti 700 hevosvoimaa ja ahtopaineen säätimen osoittaessa "kaakkoon" tehoja on käytössä peräti huimaavat 922 hevosvoimaa. Vielä maksimitehoillakin moottorin luotettavuus on korkeaa luokkaa, jolloin on tiukan paikan tullessa mahdollista kilpailla maksimitehoillakin.

http://www.geocities.com/baltiss/Kuismanen.html
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24282
Sijainti
lappeen Ranta
Noista Audeista sen verran, että kun tuo IMSA-versio on ratavehje niin kuinkahan monenneksi B-ryhmän Audi olisi tullut aika-ajossa vaikkapa 20 IMSA-Audia vastaan?

Ja edelleen ketjun aloituksen Lanciasta, sehän on ikään kuin lähtökohtaisesti optimoitu ralliajoon. Jos tehtäisiinkin samalla moottorilla ja voimansiirrolla rata-ajoon optimoitu auto vaikkapa saman vuoden F1-sääntöjen sallimissa rajoissa niin kuinka monta sekuntia mahtaisi kierrosaika hidastua Estorilissa kyseisen optimoinnin seurauksena?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sekä että :)

Kiihdytyksessä 0-100km/hF1 voisi jäädä.
No, sitähän ei aika-ajoissa tarvita lainkaan, kun on lentävä lähtö. ;)

Radalla merkittävin kiihtyvyysalue lienee 100-300 km/h (kun puhutaan ykkösistä), riippuen vähän radasta.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ja edelleen ketjun aloituksen Lanciasta, sehän on ikään kuin lähtökohtaisesti optimoitu ralliajoon. Jos tehtäisiinkin samalla moottorilla ja voimansiirrolla rata-ajoon optimoitu auto vaikkapa saman vuoden F1-sääntöjen sallimissa rajoissa niin kuinka monta sekuntia mahtaisi kierrosaika hidastua Estorilissa kyseisen optimoinnin seurauksena?

Mitä sä selität? :confused:

Tarkotat et esim. neliveto pois?

Ja miten tämä nyt liittyy tähän keskusteluun?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Juuri tätä haen eli jos B ryhmäläiset olisivat tasaveroisia F1 sen kanssa niin IMSA audi olisi ylivertainen ihan mihin tahansa luokkaan.
Ei ole tasavertainen, mutta pysyisi vauhdissa mukana esim. sateisessa Monacossa.

Mitä suurempi keskituntinopeus, sitä enemmän B-ryhmäläinen jää.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24282
Sijainti
lappeen Ranta
Mitä sä selität? :confused:

Tarkotat et esim. neliveto pois?

Ja miten tämä nyt liittyy tähän keskusteluun?
Ei kun olisi neliveto ja sama moottori kuin B-ryhmän autossa, mutta muuten optimoitaisiin rata-ajoon (vuoden 1986 F1-sääntöjen rajoissa) auton suunnittelu.

Sitten kun kyseinen auto olisi koeajossa Estorilin radalla niin kuinkahan monta sekuntia huononisi kierrosaika. Jostainhan sen aikaeron pitää syntyä kun F1-autossa taisi noihin aikoihin olla B-ryhmäläistä enemmän tehoa moottorissa (ainakin ja varsinkin aika-ajossa). Se on sitten joko neliveto tai ralliajoon optimoitu suunnittelu, joka sen Lancian on formula ykköstä nopeampaan kierrosaikaan siivittänyt.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös