F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia

kukas ajo ulos MF1-autolla Valenciassa? -Mondini? ...ei ainaska ajanut kuin 19 kierrosta..sanokaas muuten milloin toi Mondini Renaulttia testas?
(ettei sittenki olis Albers?)
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
CaPtEeNi sanoi:

kukas ajo ulos MF1-autolla Valenciassa? -Mondini? ...ei ainaska ajanut kuin 19 kierrosta..sanokaas muuten milloin toi Mondini Renaulttia testas?
Barcelonassa joulukuun alussa. Yksi päivä, 40 kierrosta. Näyttäisi Mondinin kypärältä kyllä, tosin vähäinen kierrosmäärä johtui tallin mukaan siitä, että Mondinin ajot tänään olivat valmistautumista huomiseen testiin. Suurimman osan päivää auto oli Markus Winkelhockin käytössä.
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
roenick97 sanoi:
Mutta eriarvoisuuteenhan tää yhteiskunta muutenkin menee :wink: ...

Tehdään sitten kaksi sarjaaa... :D ... Rikkaille ja vähemmän rikkaille... :wink:
Just kidding... Onhan tätä käsitelty, mutta ite oon aina liian radikaaleja muutoksia vastaan...

Tai sitten pitäisi vain pistää kilpaileva sarja ISOJEN valmistajien pystyyn ja kilpailla yhteisillä säännöillään, ilman liiallisten rajoitteiden kera.

No joo... jatketaan tästä... Mieliiteensä kullakin :ahem:
Tähän tyyliin? :D

Ilta-Sanomat 15.2.2006

Mosley haluaa nousijat ja putoajat formula ykkösiin

Kuva:AFP Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtajan Max Mosleyn mukaan F1:stä suunnitellaan sarjaa, johon voisi palloilumaisesti nousta. Vastaavasti huonoimmat tallit putoaisivat sarjasta kauden päätteeksi.

- Se nostaisi merkittävästi sarjan kiinnostavuutta. Harkitsemme suunnitelmaa vakavasti. F1 kaipaa joka tapauksessa uudistuksia, Mosley sanoi.

Moottoripomon suunnitelmissa nykyisestä GP2-luokasta muokattaisiin F1-sarjalle divari. Sarjatasoa kauden päätteeksi voisi Mosleyn mukaan vaihtaa kaksikin tallia kumpaankin suuntaan.

Ennen GP-sarjan avaamista F1-toiminnan kulurakenteita pitää Mosleyn mielestä karsia kovalla kädellä. Mikäli siinä onnistutaan, niin uudistukset voitaisiin saattaa voimaan jopa kahden vuoden päästä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
verge sanoi:
Etkä sitten hetkeäkään miettinyt sitä, miksi tuo fraasi oli sitaateissa...?
Koska se oli vieraskielinen ilmaisu suomenkielisessä tekstissä? Ei tuossa tapauksessa pysty lainausmerkeistä mitään päättelemään.

Pete sanoi:
No höh, kyllähän minä sen tiesin.
OK, sori. Kyse olikin minun "sivistymättömyydestäni". En muistanut, että tuo on oikeasti nykässitaatti.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mosleyn uusin ehdotus vaatis aika kovia uudistuksia. Käytännössä kalusto tulisi olla täysin ostettavaa. Se vaatii kuitenkin pikkasen erilaisia investointeja tehdä runko ym itse...

Minusta ihmeellistä rajata tallien lukumäärä -> rajata autojen lukumäärä niinkin pieniin lukuihin kuin 12/24. Kyllä 24 autoa on vielä pieni lukumäärä... Ja ihan turha jollakin turvallisuussyillä perustella -pieniä autojahan nuo F1:set on. ;) 26-28 lienis ihan toteutettavissa. Eiköhän joka radalta löydy ne muutama ylimääräinen pilttuu. Vai onko nuo Mersut niin heikkoja, että Safety Carikin pitää säilyttää tallissa kesällä?
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Zeiar sanoi:
Tähän tyyliin? :D

Ilta-Sanomat 15.2.2006

Mosley haluaa nousijat ja putoajat formula ykkösiin

Kuva:AFP Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtajan Max Mosleyn mukaan F1:stä suunnitellaan sarjaa, johon voisi palloilumaisesti nousta. Vastaavasti huonoimmat tallit putoaisivat sarjasta kauden päätteeksi.

- Se nostaisi merkittävästi sarjan kiinnostavuutta. Harkitsemme suunnitelmaa vakavasti. F1 kaipaa joka tapauksessa uudistuksia, Mosley sanoi.

Moottoripomon suunnitelmissa nykyisestä GP2-luokasta muokattaisiin F1-sarjalle divari. Sarjatasoa kauden päätteeksi voisi Mosleyn mukaan vaihtaa kaksikin tallia kumpaankin suuntaan.

Ennen GP-sarjan avaamista F1-toiminnan kulurakenteita pitää Mosleyn mielestä karsia kovalla kädellä. Mikäli siinä onnistutaan, niin uudistukset voitaisiin saattaa voimaan jopa kahden vuoden päästä.
:D :thumbup:
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
paskat.

Ne meinaa sitten ihan oikeastii tuhota koko sarjan. Ainakin yritysta loytyy.... :alppu:
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Zeiar sanoi:
Ilta-Sanomat 15.2.2006

Mosley haluaa nousijat ja putoajat formula ykkösiin
Mun mielestä FIA:n vois feidata pois f1-kuvioista kokonaan pois häärimästä, tai ainakin Hra Mosley voisi painua takaisin sen kiven alle mistä on kömpinytkin.

Hänen visionsa F1-sarjasta ei ole minun mieleeni pätkääkään. Ei mene kauan kun lajista tapetaan kaikki innovativiisuus ja uusi tekniikka. Suunnitelmat näyttävät johtavan siihen että kohta ajetaan autoilla, joissa on kaksilitrainen perheauton moottori, yhtenäiset elektroniikat, yhtenäiset siipielementit, yhtenäiset renkaat ja kohta varmaan siirrytään yhteen rungon valmistajaan.

Jos autonvalmistajat lähtevät, siirrytään varmaan yhteen moottorintoimittajaankin. Onko tämä nyt sitten enää autourheilun kuninkuusluokka? :confused: Jos lisäksi GP2-sarjasta voisi siirtyä ykkösiin, sarjojen taso on aivan liian lähellä toisiaan.

Koska kustannuksia pitää karsia.... paskapuhetta, jos ei ole varaa olla mukana, ei tarvitse olla mukana. Ainahan formulat ovat olleet kallis laji.
Hyvänä esimerkkinä Red Bull. Kun on tarpeeksi rahaa, ei laji liian kallis ole menestyksen saavuttamiseen.

Painuisi muualle karsimaan kuluja ja pilaamaan formulat sanon minä. :jaska:

Tässpä minun purkaukseni asiaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Zep sanoi:
Minusta ihmeellistä rajata tallien lukumäärä -> rajata autojen lukumäärä niinkin pieniin lukuihin kuin 12/24. Kyllä 24 autoa on vielä pieni lukumäärä... Ja ihan turha jollakin turvallisuussyillä perustella -pieniä autojahan nuo F1:set on. ;) 26-28 lienis ihan toteutettavissa. Eiköhän joka radalta löydy ne muutama ylimääräinen pilttuu.
Ei löydy. Perustelu 12 tallin rajoitukselle oli nimenomaisesti se, että radoilla on pilttuut 12 tallille. Vaatisi siis radoilta lisäinvestointeja ja mahdollisesti muutoksia rataan ainakin varikkotien osalta.

-Edit- Löytyihän se sitaattikin Mosleylta, kun hetken etsi:
"We are going to stick to 12 teams because of safety and all the pits now are arranged for 12."
http://www.itv-f1.com/News_Article.aspx?PO_ID=35031
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Hmmm... Jännä homma kuinka aikoinaan "vanhoille radoille" mahtui vielä useampi esikarsintatallikin...
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
äxä sanoi:
Mun mielestä FIA:n vois feidata pois f1-kuvioista kokonaan pois häärimästä, tai ainakin Hra Mosley voisi painua takaisin sen kiven alle mistä on kömpinytkin.

Hänen visionsa F1-sarjasta ei ole minun mieleeni pätkääkään. Ei mene kauan kun lajista tapetaan kaikki innovativiisuus ja uusi tekniikka. Suunnitelmat näyttävät johtavan siihen että kohta ajetaan autoilla, joissa on kaksilitrainen perheauton moottori, yhtenäiset elektroniikat, yhtenäiset siipielementit, yhtenäiset renkaat ja kohta varmaan siirrytään yhteen rungon valmistajaan.

Jos autonvalmistajat lähtevät, siirrytään varmaan yhteen moottorintoimittajaankin. Onko tämä nyt sitten enää autourheilun kuninkuusluokka? :confused: Jos lisäksi GP2-sarjasta voisi siirtyä ykkösiin, sarjojen taso on aivan liian lähellä toisiaan.

Koska kustannuksia pitää karsia.... paskapuhetta, jos ei ole varaa olla mukana, ei tarvitse olla mukana. Ainahan formulat ovat olleet kallis laji.
Hyvänä esimerkkinä Red Bull. Kun on tarpeeksi rahaa, ei laji liian kallis ole menestyksen saavuttamiseen.

Painuisi muualle karsimaan kuluja ja pilaamaan formulat sanon minä. :jaska:
Lyhyesti voin kemmonetoida kuten jo yllä että olen täysin samaa mieltä kanssasi!
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Kyllä lajin hintaa pitää tiputtaa. Onhan se huomattu jo historiassa että mikäli kustannuksia ei rajoiteta, kasvavat ne koko ajan, ja ennen pitkää ne nousevat niin suuriksi että kisaaminen ei enää kannata, jolloin laji kuolee pois. Näin on käynyt tietyissä koppiautosarjoissa.

Ja tuo divarisysteemi kuulostaa minusta aika hyvältä. Tuo jännitystä myös häntäpään kisailijoihin. Ja estää kaikkien höpöhöpötallien sekoilun huipulla, kun joutuisi ajamaan ensiksi divarissa. Kun vielä maksukuskit saisi pois lajista, olisin tyytyväinen. Missä muussa lajissa huipulle pääsee maksamalla? Tuskin kukaan pääsi Lakersin kokoonpanoon lätkimällä taaloja pöytään.
 

vileda

Well-known member
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
90
Sijainti
Oulu
Viimeaikoina Mosleyltä on kyllä tullut hyvin erikoisia kommentteja ja ideoita. Taitaa silläkin vähäsen jo päässä viirata.. ;)

Moottorien kehityksen rajoittaminen tietenkin olisi hyvä säästöjen kannalta, mutta entäpä sitten, kun kaikilla valmistajilla ei yksinkertaisesti voi olla yhtä hyviä moottoreita? Laitetaanko moottoreille jokin maksimihinta, ja joka valmistajalle pakko myydä moottoreita niin monelle tallille kuin halukkaita on? Vai joutuuko McLaren ostamaan tehokkaammat ja luotettavemmat moottorit Ferrarilta ja maksaa niistä monta sataa miljoonaa euroa kaudessa? Vai joutuuko tallit vain märehtimään itsekseen, jos käsiin jää huono moottori? Vai siirrytäänkö käyttämään vain yhtä moottorivalmistajaa? Mitäs autotehtaat siihen sanois... :)

F1-divarisarja puolestaan toimisi luultavasti vain, jos kaikilla tiimeillä olisi samanlainen kalusto tai vähintään mahdollisuus ostaa koko kalusto muilta valmistajilta, ja vuosibudjetti saisi olla jotain 50 miljoonan euron paikkeilla...

Tiedä häntä.
 

niki

positiivari
Liittynyt
30.7.2005
Viestit
155
Sijainti
Rollo
Se että jäädytetään moottorien kehitystyö muutamaksi vuodeksi, on mosleyltä huonoin ajatus ikinä. Esimerkiksi mersu: hidas seuraavat kolme vuotta! Mosley pitäis erottaa, niin pienennettäis kuluja hänen palkastaan.

Ja se että joku talli tippuis GP2 sarjaan, löytyykö tallilta enää sen jälkeen motivaatiota nousta f1:siin. Mites kulut katetaan GP2:ssa, kun tv-tulot on varmasti pienemmät ja sponssien näkyvyys kuin f1:ssä. Hulluin idea ikinä!
:jaska: :jaska: :jaska:
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Ei p*****e noita Mosleyn ehdotuksia. Ensin täysin ääliömäinen moottoreiden kehittämis rajoitus. Kohta varmaan isketään kaikille samat moottorit, jäädytetään kehitys ja ajetaan koko kausi samoilla myllyillä. Tuo putoamis- ja nousemisehdotus onkin sitten jo kaikkein surkein ehdotus ikinä :yuck: :mad_old: :jaska:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Zep sanoi:
Hmmm... Jännä homma kuinka aikoinaan "vanhoille radoille" mahtui vielä useampi esikarsintatallikin...
Siihen aikaan varikot olivat todellakin vain "pieniä autotalleja", nyt on tilat ihan toista luokkaa kooltaan, taitaa olla 2 luukkua per talli nykyään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Antti82 sanoi:
Kun vielä maksukuskit saisi pois lajista, olisin tyytyväinen.
Aika hyvin ne ovat jo hävinneet. Eihän tämän kauden kisakuskin paikoista kuin MF1:n paikat ole ostettu rahalla. Testaajapuolella en näe maksukuskeissa ongelmaa.

Kakkosdivariajatus toimisi, jos siellä ajettaisiin samoilla teknisillä säännöillä kuin ykkösissä, mutta esim. edellisvuotisilla autoilla tai jollain järjestäjän toimittamalla yksityyppiautolla (a la GP2). Koska autot olisivat samanlaisia kuin ykkösissä, nousu olisi teknisesti helppoa. Ja tietysti laskukin, kun ei tarvitse uusia koko ajokalustoa. Näkyvyyden voisi varmistaa sitomalla kisat F1-lähetyksiin.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Felix: Niimpä. Sehän tässä oli osittaisena pointtinakin... ;) Tarvitaanko sitä tilaa siellä varikolla todella NIIN paljon. Jätetään ne motorhomet ja tietokonevallit pikkasen pienemmäks ja käytetään pikkasen vähemmän sitä tilaa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös