F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Luulisi renkaiden kulumisen olevan ongelma myös Hamiltonille.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
En kyllä jaksa ymmärtää miten kaverilla, joka pitää enemmän neutraalisti käyttäytyvästä autosta kuin tallikaveri, voi olla enemmän ongelmia takarenkaiden kulumisen kanssa? Siis ihan jo viime kausi huomioon ottaen. :dunno:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Eihän missään sanota, että Heikillä olisi enemmän ongelmia kuin muilla (tai tallikaverilla). Lähes jokainen kuski ja insinööri on sanonut , että tänä vuonna suurin haaste on takarenkaan kunnosta huolehtiminen.

http://www.formula1.com/news/headlines/2009/2/8930.html
Viime kaudella kyllä surullisen monessa kisassa Heikillä oli juuri näitä takarengaspulmia, esim. Silverstonessa, josta muistaakseni sanoi että tuntuivat takarenkaat olevan loppu heti kun kisa käynnistyi. Samalla taas renkaat-lukkoon-Lewis paahtaa kärjessä ilman hädänpäivää.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
En kyllä jaksa ymmärtää miten kaverilla, joka pitää enemmän neutraalisti käyttäytyvästä autosta kuin tallikaveri, voi olla enemmän ongelmia takarenkaiden kulumisen kanssa? Siis ihan jo viime kausi huomioon ottaen. :dunno:
Sillä, onko auto säädetty enemmän neutraaliin suuntaan vai perä enemmän löysäksi ei välttämättä ole korrelaatiota sen suhteen, miten paljon renkaat kuluvat. Olen ymmärtänyt, että Hamilton kääntää auton häkkismäisesti terävästi, verrattaen myöhään mutkaan sisään kun taas Kovalainen pyrkii ajamaan mahdollisimman tasaisesti kaasulla mutkan läpi. Hamiltonin terävä sisäänkääntäminen ja auton "leijuttaminen" mutkan läpi saattaa aivan hyvin olla renkaita säästävämpi ajotapa. Vertailukohtana vaikkapa vuoden -94 Benetton-kuljettajat. Schumacherin ajotapa näytti yliohjaavalta kun hän kaasulla vedätti mutkan läpi pieniä korjausliikkeitä koko ajan tehden, verrattuna JJ:n ajotapaan. Kuitenkin JJ itse kertoi Schumacherin säätävän auton paljon aliohjaavammaksi kuin JJ. Benettonin silloiselle autolle ei varmaankaan sopinut perän säätäminen löysäksi, mutta tämä menee jo off topiciksi muutenkin, että ei siitä sen enempää
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Viime kaudella kyllä surullisen monessa kisassa Heikillä oli juuri näitä takarengaspulmia, esim. Silverstonessa, josta muistaakseni sanoi että tuntuivat takarenkaat olevan loppu heti kun kisa käynnistyi. Samalla taas renkaat-lukkoon-Lewis paahtaa kärjessä ilman hädänpäivää.
Oli viime kaudella kyllä. Mutta ajattelin, että tämän kauden tilanteesta ei vielä oikein tiedä, kun vähän kaikki on samaa valittaneet.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Lewishän taitaa ajaa niin yliohjaavalla autolla, että takarenkaiden pienestä luistosta huolimatta se ei niin kuluta renkaita. Samaa on nähty road racingissä 500cc ja Motogp pyörillä. Jotku kuskit vetää mutkissa tosi pitkää luisua, mutta se ei näy renkaiden kestossa eikä kello tykkää pahaa.

Sen ongelmahan on ollut enemmän eturenkaiden kuluminen, joka ilmeisesti johtuu juuri ajotyylistä ja auton säätötavasta. Samaten tuo eturenkaiden lukkiutuminen jarrutuksissa johtuu samoista asioista. Hamiltonillahan nousee monesti sisäkurvin eturengas ilmaan kun mennään jarruttamalla mutkaan sisään. En lukis nuita niinkään ajovirheiksi vaan ne vaan kuuluu kaverin ajotyyliin. Eikä kukaan voi kiistää, etteikö kaveri näyttäis kovaa menevän.
 
Viimeksi muokattu:

Fool

Well-known member
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
76
Tässä herää taas epäilys, että auto olisi suunniteltu Hamiltonin ajotyyliä silmällä pitäen :eek:. Toivottavasti olisin väärässä.
Tähän voisi kysäistä, että miksei olisi suunniteltu Hamiltonin ajotyylille?
 

Pietari

HarjunHerra
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
7217
Sijainti
Etelä-Savo
Tähän voisi kysäistä, että miksei olisi suunniteltu Hamiltonin ajotyylille?
Oon samaa mieltä. Moni taitaa unohtaa McLarenin nokkimisjärjestyksen. Vastaan kysymykseen kysymyksellä, eli miksi brittitalli pitäisi suomalaista ykköskuskina, kun tallissa on myös brittiläinen maailmanmestari?
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Oon samaa mieltä. Moni taitaa unohtaa McLarenin nokkimisjärjestyksen. Vastaan kysymykseen kysymyksellä, eli miksi brittitalli pitäisi suomalaista ykköskuskina, kun tallissa on myös brittiläinen maailmanmestari?
Eipä sitä ykköskuskina pitäisikään pitää, tasavertainen kohtelu Melbournessa riittää. Ferrarilla ja McLarenilla on nämä tasa-arvo käsityksen vaihtunut aika paljon viime vuosina. Nykyään McLarenilla on ykköskuski valittuna kun vuosi vaihtuu ja Ferrarilla molemmat kuskit vievät toistenssa pisteitä niin kauan kun matemaattinen mahdollisuus mestaruuteen on toiselta mennyt. Onhan se selvä että talli alkoi viime vuonna panostaa Hamiltoniin kun Heikki putosi kelkasta, mutta kyllä aika monesti tuntui että Heikkiä potkittiin aika kohtuuttomasti päähän.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Eipä sitä ykköskuskina pitäisikään pitää, tasavertainen kohtelu Melbournessa riittää. Ferrarilla ja McLarenilla on nämä tasa-arvo käsityksen vaihtunut aika paljon viime vuosina. Nykyään McLarenilla on ykköskuski valittuna kun vuosi vaihtuu ja Ferrarilla molemmat kuskit vievät toistenssa pisteitä niin kauan kun matemaattinen mahdollisuus mestaruuteen on toiselta mennyt. Onhan se selvä että talli alkoi viime vuonna panostaa Hamiltoniin kun Heikki putosi kelkasta, mutta kyllä aika monesti tuntui että Heikkiä potkittiin aika kohtuuttomasti päähän.
Se tapahtui sen jälkeen kun Heikki törmäsi muuriin ritsansa hajottua... kaksi monoa päähän peräjälkeen...
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Oon samaa mieltä. Moni taitaa unohtaa McLarenin nokkimisjärjestyksen. Vastaan kysymykseen kysymyksellä, eli miksi brittitalli pitäisi suomalaista ykköskuskina, kun tallissa on myös brittiläinen maailmanmestari?
Ainoana syynä ehkä olisi se että tallilla on Häkästä lähtien menestyksekäs historia suomalaiskuskin voimin, mutta kyllähän se Elwikseen panostaminen taitaa paremman tulosken tuoda kuin heikki jos pitää toinen valita.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Muistakaas sitten valittaa Massan puolesta, jos kun ensi kaudella kohtelu ei enää olekaan tasavertaista Kimin mahdollisesti herättyä horroksestaan.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kyllä Lewis oli valittu ykköskuskiksi 2008 jo ennen ensimmäistä kisaa. Tallijohdon kommenteista sen pystyi jo näkemään (itse ihmettelin niitä jo silloin talvella, ei Mäkiltä ollut aiemmin sellaisia tullut), ei Heikille missään vaiheessa annettu mahdollisuutta. Jos olisi, niin olisimme nähneet mm. aika-ajon bensataktiikoissa edes ensimmäisissä kisoissa tasapuolisuutta, mutta ei.
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Kyllä Lewis oli valittu ykköskuskiksi 2008 jo ennen ensimmäistä kisaa. Tallijohdon kommenteista sen pystyi jo näkemään (itse ihmettelin niitä jo silloin talvella, ei Mäkiltä ollut aiemmin sellaisia tullut), ei Heikille missään vaiheessa annettu mahdollisuutta. Jos olisi, niin olisimme nähneet mm. aika-ajon bensataktiikoissa edes ensimmäisissä kisoissa tasapuolisuutta, mutta ei.
Paremmin sanoten jo 2007 australian osakilpailussa.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Paremmin sanoten jo 2007 australian osakilpailussa.
Jolloin Alonso pelattiin Hamiltonin edelle varikkokäyntien yhteydessä :eek:. Oikea ykköskuski tuo Lewis oli tuolloin!
Kaiken lisäksi McLaren oli ennen kauden 2007 alkua ilmoittanut Alonson olevan ykköskuski ja Hamiltonin taas oppipoika :eek:
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Jolloin Alonso pelattiin Hamiltonin edelle varikkokäyntien yhteydessä :eek:. Oikea ykköskuski tuo Lewis oli tuolloin!
Kaiken lisäksi McLaren oli ennen kauden 2007 alkua ilmoittanut Alonson olevan ykköskuski ja Hamiltonin taas oppipoika :eek:
Oot niin väärässä etten jaksa edes väittää vastaan. :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös