F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Aika käsittämätön kanta. Jos suorituskykyerot aiheuttaa graining, niin siinä ei ole kyllä yhtikäs mitään hyvää.

Sikäli toivoa on vielä hitusen, että Jerez on asfaltiltaan erittäin rankka renkaille ja lämpötilatkin taitavat olla aika matalat itse kauden kisoihin verrattuna.
Kyllä se on hyvä asia että tulee kunnolla variaatiota kierrosaikoihin. Viime kausina on ollut liian helppoa kun renkaat ovat olleet playstation-tyylisiä, eli luukuta vain minkä pääset koko ajan. Nyt pitää vähän käyttää järkeäkin, hyvä hyvä. Lisäksi näin tulee taktiikoihin paljon lisää haastetta kun ei ole ilmiselvää milloin kannattaa tulla varikolle ja kuinka monta kertaa. Samoin näemme paljon enemmän ohitustilanteita jos stintin aikana kierrosajat heittelevät monta sekuntia.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Martin Brundle kirjoittaa kolumnissaan (http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/7921883.stm) Hamiltonista ja mainitsee, kuinka jokaisessa kuljettajasukupolvessa voi olla ainoastaan yksi megatähti. Esimerkkeinä Brundle mainitsee nimet Schumacher, Häkkinen ja Senna. Pisti hieman ihmetetyttämään koska noilla esimerkeillään hän nimenomaan kumoaa oman teoriansa. Häkkinen ja Schumacher kun ovat nimenomaan samaa sukupolvea ja molemmat olivat kyllä kieltämättä megatähtiä vaikka kyllähän Schumacher oli siltikin omaa luokkaansa. Eipä tuo nyt niin vakavaa ole, mutta pistipähän nyt vain silmään.

Brundle taitaa muuten arvostaa Häkää aika tavalla, se käy mielestäni usein ilmi hänen kirjoituksistaan. Taisi se selkäsauna kaudella 1994 jäädä ikuisesti mieleen ;)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kyllä se on hyvä asia että tulee kunnolla variaatiota kierrosaikoihin. Viime kausina on ollut liian helppoa kun renkaat ovat olleet playstation-tyylisiä, eli luukuta vain minkä pääset koko ajan. Nyt pitää vähän käyttää järkeäkin, hyvä hyvä. Lisäksi näin tulee taktiikoihin paljon lisää haastetta kun ei ole ilmiselvää milloin kannattaa tulla varikolle ja kuinka monta kertaa. Samoin näemme paljon enemmän ohitustilanteita jos stintin aikana kierrosajat heittelevät monta sekuntia.
Kyllähän noita ongelmia on nähty jo viime kaudella. Suurin epäkohta on minusta siinä, että ongelma iskee pahimmillaan tosi äkkiä, eikä se ole pelkästään kuskin kontrollissa nykyrenkailla. Renkaat tekevät myös säätöikkunasta tosi pienen, mikä tekee tietynkaltaisella ajotyylillä ajaville ongelmasta liki ylitsepääsemättömän.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Kyllähän noita ongelmia on nähty jo viime kaudella. Suurin epäkohta on minusta siinä, että ongelma iskee pahimmillaan tosi äkkiä, eikä se ole pelkästään kuskin kontrollissa nykyrenkailla. Renkaat tekevät myös säätöikkunasta tosi pienen, mikä tekee tietynkaltaisella ajotyylillä ajaville ongelmasta liki ylitsepääsemättömän.
Jep, ja kun ollaan yhden rengastoimittajan varassa voitaisiin uskoakseni korjata nämä ongelmat jos halua siihen löytyy. Nyt kun renkaan suorituskyky ei enää tarvitse olla korkea voitaisiin varmasti kehittää renkaita jotka toimisivat lajemmilla ajotyyleillä ja ilman ratkaisevia nopeita heikkenemisiä.
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Renkaat tekevät myös säätöikkunasta tosi pienen, mikä tekee tietynkaltaisella ajotyylillä ajaville ongelmasta liki ylitsepääsemättömän.
Heidfeld ja Räikkönen kärsivät tietääkseni eniten viimekauden renkaista. Nick joutu muuttamaan ajotyyliään sopeutuakseen(ehkä Kiminkin olisi kannattanut).
Tämänpäivän testit saattavat luvata helpompaa kautta molemmille.

1. Nick Heidfeld BMW 1:20.052 123
2. Kimi Räikkönen Ferrari 1:20.414 112
3. Lewis Hamilton McLaren 1:21.272 58
4. Mark Webber Red Bull 1:22.219 47
5. Kazuki Nakajima Williams 1:22.226 54
6. Jarno Trulli Toyota 1:23.119 38
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Nämä testitulokset ovat kyllä niin erilaisia joka päivä... Aivan mahdoton sanoa, miten Australiassa käy! Mutta sehän vain lisää jännitystä... :)
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jos kuljettajalla on tarpeeksi auktoriteettiä, niin varmasti tekisi tuollaisessa tapauksessa.
Joo, kuvittele joku Senna tai Schumi tulossa varikolle ja huutaa radioon että ne ja ne kumit NYT! Ja talli ei muka suostu? Väitänpä että useimmat kuskit pystyvät kyllä tämmöisissä hankalissa olosuhteissa itse päättämään omat renkaansa. Ehkä Mäkillä on hieman hankalempaa, saihan Heikkikin viime kaudella ainakin pari kertaa erilaista kumia alle kuin olisi halunnut, eikä ollut sitten jälkeenpäinkään ollenkaan tyytyväinen.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Sikäli toivoa on vielä hitusen, että Jerez on asfaltiltaan erittäin rankka renkaille ja lämpötilatkin taitavat olla aika matalat itse kauden kisoihin verrattuna.
[/QUOTE]
Muistelen myös kuulleeni, että Jerez on erikoistapaus. Ei muualla pitäisi noin paha olla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Heidfeld ja Räikkönen kärsivät tietääkseni eniten viimekauden renkaista. Nick joutu muuttamaan ajotyyliään sopeutuakseen(ehkä Kiminkin olisi kannattanut).
Ongelma on vähän eri kuin viime kaudella. Kimi ei tainnut grainingista kärsiä juurikaan, Nickillä taas oli senkin kanssa ongelmia jos en ihan väärin muista. Kimin uskoisin pärjäävän uusilla renkailla hyvin tähän asti nähdyn ja kuullun perusteella. Testeistä tätä ei toki voi suoraan todeta, kun renkaiden lämmitysongelmat vaivasivat nimenomaan aika-ajoissa.

Graining-ongelma syntyy, kun rengas joutuu pitkään sivuttaiskuormitukseen, joten siitä kärsivät "siististi" ajavat kuljettajat, kärkitallien kuskeista viime vuonna erityisesti Kovalainen. McLaren oli tehty sopivaksi Lewisin ajotyyliin, jossa käännökset ovat lyhyitä, kun taas Heikki ajoi kaarteet loivemmin ja kuormitti rengasta pidempään. Tätä piirrettä hän joutui ajossaan muokkaamaan, sillä autoa ei saatu säädettyä niin, että renkaat olisivat Heikin ajotavalla kestäneet.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9275
Erikoisolosuhteissa kuten märällä kylläkin yleensä kuskit saavat melko vapaasti tulla hakemaan uudet nakit tarvittaessa. Kyllä tuo taktinen kömmähdys menee ihan fifty-fifty tallin ja kuskin nimiin. Sinänsä käsittämätön moka kun kuka hyvänsä kotisohvallakin näki tilanteen järjettömyyden. Kun kierroksella tulee 4-5sek takkiin niin häviät varikkopysähdyksen verran 4-5 kierroksessa, ei mitään tolkkua jatkaa tuolloin.
Pitikin oikein tarkistaa, että millä kierroksella tuo Lewisin keskeytys tapahtui. Se oli kierros 31/56. En tiedä sitten olisiko McLarenilla oltu aikaisemmin siinä tilanteessa, että polttoaine ei olisi riittänyt maaliin vaikka tankki olisi laitettu täyteen.
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Niin, tuskin Bruno Senna ois heti ollu nopee, oikeestaan sillä ois tod.näk. vaara ajaa todellinen floppi tulokaskausi, koska en oikeen usko, et sieltä ihan maailman tykein vehje ois tulossa, ehkä pientä parannusta vanhaan, mutta...

1000 postaus... Nyt taitaa olla elämä lopullisesti pilalla? :alppu:
Senna olis ollut ainakin katsojanäkyvyyden eli sponsorien kannalta parempi kuin barrichello.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Pistelaskuun tulossa muutoksia ehkä jo tälle kaudelle



Täytyy sanoa että pitkästä aikaa hyvä ehdotus.
Kyl... askel oikeaan suuntaan. Itse olisin halunnut nähdä vielä sen extra pisteen voittajalle, 13 pts. ja 9-7-5-4-3-2-1.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nick kertoilee vaikutelmiaan liikuteltavasta etusiivestä

Quick-Nick valaisee jälleen blogissaan sääntöuudistusten vaikutuksia toisen auton takana ajettaessa.

Nick Heidfeld sanoi:
In Jerez, I noticed for the first time that being able to adjust the front wing actually brings certain advantages. Several times, I was able to drive right up behind other cars and close in on them after I'd raised the wing. But I couldn't quite manage to exploit this for overtaking purposes yet. I still think that passing will become easier with the new rule changes, but what it will really achieve will only become apparent once the actual racing starts.
http://www.nickheidfeld.com/?1104A0A1A3694
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös