F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sepä tässä onkin tällä kertaa mielenkiintoista, FIA on tuon diffuusoriratkaisun havainnut eikä ole asiaan puuttunut.
Niin. Se odotteli tallien vastalauseita. Ja kun sellainen lopulta tuli, se tuli niin myöhään, ettei asiaa ehditä käsitellä ennen Australiaa. Käytännössä siis mennään siten, että koska Australian katsastajat tuskin uskaltavat kieltää kuutta autoa ajamasta, saadaan kisan jälkeen protesti. Joka sitten aikanaan käsitellään WMSC:ssä.
Toivottavasti ratkaisua ei kuitenkaan päätetä kieltää (siis jos kielletään) vain sen vuoksi, että kärkitallit eivät ole sitä keksineet. En osaa ottaa siihen kantaa onko se hengen vastainen vai ei, mutta jotenkin muistissa painaa ne muutamat viimeisen 10-15 vuoden aikana tehdyt ratkaisut, joissa on vaikuttanut tiettyjen tallien asema muihin nähden (aikanaan). Toivottavasti FIA ratkaisee asian puolueettomasti.
Tässä tapauksessa ilmeisesti sekä laillisuus että laittomuus on perusteltavissa, joten ratkaisu voi olla kumpi vain. Loppujen lopuksi sillä ei siis ole paljoakaan merkitystä millä syillä ratkaisuun päädytään, jos molemmat ratkaisut ovat oikeita.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24273
Sijainti
lappeen Ranta
Joko kyseinen diffuusoriratkaisu todetaan laittomaksi tai sitten muutkin tallit voivat yrittää kehitellä vastaavaa omaan autoonsa. Näin ainakin itse olettaisin asian menevän.

Aika nopeasti aikoinaan saatiin Ferrarin joustopohjasta ratkaisu aikaiseksi. Mahtaisiko asiasta olla vieläkään minkäänlaista ratkaisua jos McLarenille ei olisi päätynyt lerppukaupalla Ferrarin suunnitelmia. Voisi jopa olla, ettei kukaan Ferrarin ulkopuolella kyseisestä teknisestä ratkaisusta edes tietäisi.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Käytännössä siis mennään siten, että koska Australian katsastajat tuskin uskaltavat kieltää kuutta autoa ajamasta, saadaan kisan jälkeen protesti. Joka sitten aikanaan käsitellään WMSC:ssä.
Käsitellään koska? Malesiassa ajetaan heti seuraavalla viikolla.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Olisi aika absurdia jos tallien tulokset sitten hylättäisiin parin kisan jälkeen :doubtful: luultavasti tosiaan vaan bannaisivat kys. diffuusorit.
Tuollaisessa tilanteessa diffuusoriratkaisun bannaaminen olisi myös mielestäni järkevintä. Tuntuu pöntöltä päästää ensiksi kuusi autoa läpi katsastuksesta ja hylätä parin kisan jälkeen tulokset kuudelta autolta :nope:
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
no ei niitä pisteitä voida enää hylätä jos FIA on tarkistanu ne autot etukäteen ja ei pysty näyttämään niitä laittomiksi. jos protesti tulee kisan jälkeen ja päätetään jälkikäteen että ei ole sallittua niin ei niitä pisteitä poisteta vaan jatkossa ne on kiellettyjä ratkaisuja. :rolleyes:

ei tää nyt mikään leikkikoulu ole vaikka FIA:n päätöksistä vois joskus sellaista vaikutelmaa saadakkin :D

ja se on FIA:n moka jos ne ei osaa tulkita sääntöjä ennen protesteja, ei tallien...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Veikkaan että diffuusorisäännön porsaanreiät on aika pientä verrattuna tulevan budjettikaton porsaanreikiin. Siinä vasta päästäänkin piilottelemaan ja naamioimaan rahavirtoja jne.

Mutta kun mietitään tallien nykybudjetteja niin onhan niissä ihan hitosti kaikkea muuta kuin pelkkää autojen kehittämistä ja ajattamista. Rahaa palaa ihan hitosti kaikkeen oheistoimintaan. Kyllähän sekin kaikki jotenkin ajamiseen liittyy, mutta esim. kyllä osalle tallien henkilökunnasta maksetaan aivan järjettömiä summia. On se liikaa jos 50-60miljoonaa menee pelkästään kuljettajien ja tallijohdon taskuun. Ainoa realistinen tapa laskea kuluja on siirtyä käyttämään standardiosia ja/tai rajoittaa säännöillä kehitettävien osien määrää. Esim. kaikille samanlaiset etu- ja takasiivet, kers, diffuusorit ja vieläpä vaikka jarrut ja vanteet. Kyllä siinä jäisi vielä paljon kehitettävää etu- ja takarenkaiden väliin, mutta kuluja saataisiin laskettua. Kuinkahan paljon esim. mclaren hassasi tänä talvena erilaisiin takasiipiin, etusiipiin ja diffuusoreihin tai ferrari erilaisiin kers-ratkaisuihin?

Edit. Tää viesti sopis kyllä paremmin budjettikeskusteluun. Jos vaikka joku mode vois siirtää.
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3257
Sijainti
F1-fanikatsomo
Ei pelkästään, koska kyseessä on sääntöjen hengen vastainen ratkaisu. Osa ei varmasti lähtenyt moista yrittämään, koska piti ja pitää sitä laittomana.

Sitäpaitsi tallien tuleekin valittaa ratkaisuista, joita pitävät sääntöjenvastaisia tai epäilevät sitä. FIA ei muutoin puutu niihin tai välttämättä edes huomaa niitä. Se on sitten eri asia toteaako FIA ratkaisun laittomaksi, mutta valittamatta sitä ei välttämättä selvitetä.
Ferrarin peilien varret on vähän samalla tavalla rinnastettavissa harmaalla alueella kulkemiseen, koska säännöissä oli jotenkin niin että etu- ja takarenkaiden välisellä alueella, korista ei ole luvallista olla ulkonevia osia (härpäkkeitä) lukuunottamatta peilejä sekä niiden kannattelemiseen olevia varsia.
F1 2009 technical rules sanoi:
3.8.1 Other than the rear view mirrors (including their mountings), each with a maximum area of 12000mm² and
14000 mm2 when viewed from directly above or directly from the side respectively, no bodywork situated
more than 330mm behind the front wheel centre line and more than 330mm forward of the rear wheel
centre line, which is more than 600mm above the reference plane, may be more than 300mm from the
centre line of the car.
tohon samaan sääntöön viitataan toisaalla, jossa määritellään tarkemmin härpäkkeiden kielto
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ainoa realistinen tapa laskea kuluja on siirtyä käyttämään standardiosia ja/tai rajoittaa säännöillä kehitettävien osien määrää. Esim. kaikille samanlaiset etu- ja takasiivet, kers, diffuusorit ja vieläpä vaikka jarrut ja vanteet.
Itse suosittelisin mieluummin henkilöstön käytettyjen työtuntien (eli rajattu henkilökunta) rajaamista. Silloin erilaisuuttakin näkyisi kun ei olisi standardi osia.

Totta on kuitenkin myös se, että osat joissa ei tule juurikaan voimasuhde eroja (vaikka joku vaihdelaatikko, vanteet, jarrut tms) voitaisiin sanojesi mukaan standartoida.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ferrarin peilien varret on vähän samalla tavalla rinnastettavissa harmaalla alueella kulkemiseen, koska säännöissä oli jotenkin niin että etu- ja takarenkaiden välisellä alueella, korista ei ole luvallista olla ulkonevia osia (härpäkkeitä) lukuunottamatta peilejä sekä niiden kannattelemiseen olevia varsia.
Kuten lainaamassasi säännössä lukee, auto ei saa olla yli 60 cm leveä 60 cm:n korkeudesta (pohjasta) ylöspäin - paitsi peileistä. Ei missään ole sanottu, etteikö peilit saisi olla kiinnitetty Ferrarin, BMW:n tai RBR/STR:n tapaan ponttoonien ulkoreunaan eikä monokokkiin.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3257
Sijainti
F1-fanikatsomo
Kuten lainaamassasi säännössä lukee, auto ei saa olla yli 60 cm leveä 60 cm:n korkeudesta (pohjasta) ylöspäin - paitsi peileistä. Ei missään ole sanottu, etteikö peilit saisi olla kiinnitetty Ferrarin, BMW:n tai RBR/STR:n tapaan ponttoonien ulkoreunaan eikä monokokkiin.
Aivan, samalla tavalla säännöissä sanotaan että altapäin nähtynä mikään pohjan osa ei saa nousta 175mm pohjalevyä ylemmäksi. Eli siinäkään säännössä ei kielletä rakentamasta rakennetta 175mm yläpuolelle jos se ei ole nähtävissä alapuolelta
 

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Ecclestone: Mestari ratkaistaan voittomäärällä 2010
22.3.2009,17:45:56

F1-tallit ovat kumonneet FIA:n sääntöehdotuksen, jossa eniten osakilpailuvoittoja saavuttanut kuljettaja saavuttaisi maailmanmestaruuden. F1-pomo Bernie Ecclestone ei kuitenkaan kumartele talleja, vaan uhosi BBC:n radiohaastattelussa jyräävänsä voittojärjestelmän läpi vaikka väkisin kaudelle 2010. Tänä vuonna voittojärjestelmää ei voida tallien vastustuksen takia ottaa käyttöön, koska säännöstä päätettiin liian myöhään ennen kauden avauskisaa.

- Voittojärjestelmä tulee käyttöön ensi vuonna. FIA tukee sitä ja se tulee osaksi sääntöjä, Ecclestone uhosi.

Ecclestonen lausunnosta huolimatta voittojärjestelmän käyttöönotto riippuu ensi sijaisesti talleista.
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=147408
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siinä meillä peilin kiinnikkeet..
Viitannet peilin kiinnikkeiden sijaan ponttoonin edessä oleviin ilmanohjaimiin?

Kyseinen sääntö ei koske tuota ratkaisua, koska se ei nouse yli 60 cm korkeudelle pohjalevystä. Noitahan on aika monella käytössä.
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
FIA vois runnoa sen pakollisen eläkeiän noiden päättäjille. Ja ikä saisi mieluusti olla alle 70 vuotta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Viitannet peilin kiinnikkeiden sijaan ponttoonin edessä oleviin ilmanohjaimiin?

Kyseinen sääntö ei koske tuota ratkaisua, koska se ei nouse yli 60 cm korkeudelle pohjalevystä. Noitahan on aika monella käytössä.
Jep.

Tuossa aiemmin oli viittaus Ferrarin peilin pidikkeisiin (-Teme- kommentti) ja sen mukaan "harmaan alueen" ratkaisuksi. Sen jälkeen laitoit kyllä sääntöpykälän, mutta tämä kuva lienee havainnollistaa paremmin ettei peili liity näiden ponttoonien ilmanohjainten laillisuuteen.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuli muuten tästä kuvasta mieleen, että onkohan tuossa Hugo Boss tarran yläpuolella lukevan Hamilton tekstin perässä se Lewisille myönnetty vakanssi, MBE vai mikä se oli?

Pitäsköhän Kiminkin laittaa Ferrariin kartasta tuttu kuusi merkki.. Alikersantti Raikkonen.



On kyllä ohtaa tolla Lewisilla, jos tuo nyt on se mitä muistelen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös