F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Siis mielestäsi 20km/h ero olisi yhdentekevä. Ok.

Oletetaan, että varikkosuoran pituus on 400 metriä. Kun tämä ajetaan vakionopeudella 80km/h (22,22m/s), aikaa kuluu melko tarkkaan 18 sekuntia. Satasen nopeudella (27,78m/s) käytetään tähän matkaan 14,4 sekuntia.
Kuuttakymppiä (16,67m/s) köröteltäessä suoran päästä toiseen ajetaan kutakuinkin tasan 24 sekunnissa. Jos noihin lasketaan n. 12 sekuntia ekstraa varikkopysähdyksen, jarrutuksen, kiihdytyksen ja ulostulokierroksen takia, saadaan:

60Km/h : 36s
80Km/h : 30s
100Km/h :26,4s

Melbournessa ajetaan sunnuntaina 58 kierrosta. Oletetaan, että kahden stopin taktiikalla ollaan keskimäärin 0,5 sekuntia hitaampia/kierros kuin kolme stoppia valinneet. Kolmen pysähdystä valinneet ovat pelkät puhtaat kierrosajat huomioiden 29 sekuntia nopeampia, mutta kun tuosta vähennetään siihen yhteen ylimääräiseen pysähdykseen kulunut aika, ollaan parisen sekuntia edellä kahden stopin kilpaveljiä. Siis nykysäännöillä.

Kyllä se 20 km/h vain vaikuttaa näin pienten marginaalien lajissa kuin mitä Formula 1 on.

Suurin osa luvuista on sitten hihasta vedettyjä. Tarkoituksena oli vain havainnollistaa, ei tehdä mitään äärimmäisen tarkkoja laskelmia.
Eikös varikkosuoran se alue, missä nopeusrajoitus on voimassa, ole lähempänä 200m, kuin 400m? Ainakin selvästi alle 400m. Ei siis sinänsä ole tarkoitus viilata pilkkua, mutta aika ratkaisevaa, että onko 200m vai 400m.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Siis mielestäsi 20km/h ero olisi yhdentekevä. Ok.

Oletetaan, että varikkosuoran pituus on 400 metriä...
Jokseenkin yhdentekevä. Tajuan kyllä, kuinka paljon nopeuden muutos suunnilleen vaikuttaa varikolla vietettyyn aikaan. Välitankkaukset, aika-ajosäännöt ja erityisesti nykyiset rengasseokset yhdenmukaistavat taktiikoita kuitenkin todella paljon ja väittäisin, että alle 10 sekunnin muutos ei vielä juuri muuttaisi tilannetta. Idea stoppien hidastamisesta on minusta sinällään hyvä, mutta se vaatii, ettei välitankkauksia ole. Ensi kaudella tilanne toki muuttuu.

Sen toki myönnän, että yhdessä rengasseosten suuremman eron kanssa muutos voi tällä kaudella tehdä kolmen stopin taktiikasta kannattavan radoilla, joilla bensiininkulutus on suuri (ainakin Silverstone tulee mieleen).
 

Tomppa

Well-known member
Liittynyt
25.6.2001
Viestit
241
Alkaa jo ärsyttää toi Maikkarin uutisissa ilmeisestikin automaatti-replacena käytetty lausahdus "(autoa sen liikkuessa rataan painava voima)" heti downforce-sanan perässä. Joka vitun uutisessa, jossa mainitaan sana "downforce", on heti perässä sanasta sanaan toi sama tarkennus suluissa.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Alkaa jo ärsyttää toi Maikkarin uutisissa ilmeisestikin automaatti-replacena käytetty lausahdus "(autoa sen liikkuessa rataan painava voima)" heti downforce-sanan perässä. Joka vitun uutisessa, jossa mainitaan sana "downforce", on heti perässä sanasta sanaan toi sama tarkennus suluissa.
Pitäähän nyt junttikansalle jokainen termi suomentaa ja selventää, uudestaan ja uudestaan :D
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Alkaa jo ärsyttää toi Maikkarin uutisissa ilmeisestikin automaatti-replacena käytetty lausahdus "(autoa sen liikkuessa rataan painava voima)" heti downforce-sanan perässä. Joka vitun uutisessa, jossa mainitaan sana "downforce", on heti perässä sanasta sanaan toi sama tarkennus suluissa.
Niitä uutisia katsos lukevat muutkin kuin vain täällä kirjoittelevat propellipäät, joille downforce on tuttuakin tutumpi käsite. Doh.
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Siis mitä kovempaa varikolla voi ajaa, sitä vähemmän siellä häviää aikaa ja sitä enemmän stoppeja kannattaa tehdä --> sitä enemmän varikolla vietetään aikaa ja sitä enemmän varikkopeli on se tekijä, joka ratkaisee kisoja.
En usko, että tuo stoppien määrä nyt tästä muuttuu. Tämä on arvaus, aika näyttää miten käy.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
itseäkin ärsyttää kyseinen seikka, ei noita uutisia kuitenkaan lue kovin moni sellainen ihminen joka seuraa formuloita mutta ei tiedä mitä tarkoittaa downforce :dunno:
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Alkaa jo ärsyttää toi Maikkarin uutisissa ilmeisestikin automaatti-replacena käytetty lausahdus "(autoa sen liikkuessa rataan painava voima)" heti downforce-sanan perässä. Joka vitun uutisessa, jossa mainitaan sana "downforce", on heti perässä sanasta sanaan toi sama tarkennus suluissa.
Meinasin juur kirjottaa samaa. Pistäisivät sivullensa vaikka Suomi-F1-Suomi-sanakirjan, jottei tuota joka jutun loppuun tarttisi laittaa. Tosiaan luulisi jokaisen moottoriurheilua seuraavan tietävän, mitä downforce tarkoittaa. Jos ei tiedä, niin luultavasti ei lajia seuraa, eikä myöskään aiheeseen liityyviä kirjoituksia lue. Ja jos lukee, niin Wikipedia on keksitty.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Lähinnähän tuosta nopeusrajoituksen nostosta hyötyvät varikon läpiajorangaistuksen / stop & go:n saaneet ja ne joiden autoa pitää käväistä korjaamassa tms. Normipysähdyksillähän tilanne on kaikille sama.
Eli ainakin teoriassa kuljettajat voivat ajaa suuremmalla riskillä.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Lämpimikseenkö "pappa" puhelee!`

Formula ykkösiin tulee vuonna 2010 mukaan kolme uutta tallia, vakuuttaa F1:n kaupallisia oikeuksia hallinnoiva Bernie Ecclestone.

- Meillä on ensi vuonna 26 autoa lähtöruudukossa - monet ihmiset ovat vahvistaneet asian, Ecclestone kertoi Associated Press -uutistoimiston mukaan.

Alkavalla kaudella on mukana 20 autoa.

Uusista talleista osallistumisestaan kaudelle 2010 on tähän mennessä ilmoittanut julkisesti vain yhdysvaltalaistalli US Grand Prix Engineering.

(MTV3) 26.3.2009
Jostain syystä Bernie tapaa aina erehtyä näissä. Tällä(kään) kertaa tuskin tulee poikkeusta, vaikka nyt sitä toivoisinkin. :thumbfh:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Maikkari sanoi:
Katseet renkaisiin alkavalla F1-kaudella

Talleille on tarjolla kauden aikana vain kahdenlaista rengasseosta: kovaa ja pehmeää. Kova seos on käytössä läpimillä keleillä, ja pehmeät renkaat valitaan yleensä viileämmille ilmoille. Erot seosten välillä ovat varsin suuria, mikä nostaa sopivan renkaan valitsemisen äärimmäisen tärkeäksi etenkin silloin, kun liikutaan lämpötiloissa viileän ja lämpimän rajoilla.

- Toyotan testattua kylmällä radalla kovempaa seosta, oli rengas kierrosta kohti kahdeksan sekuntia pehmeää seosta hitaampi. Neljän kierroksen jälkeen ero oli yhä neljä sekuntia, kuvaili MTV3:n F1-asiantuntija Jyrki Järvilehto.

- Voi olla, että kauden aikana tulee kisoja, joissa käytetään yhtä rengasseosta vain yhdellä kierroksella. Se tuo kuvioon aivan uudenlaisen taktikoinnin, Järvilehto heittää.
Onks tällä nyt sit jotain tekemistä kuunvaihteen kanssa? :cool:

linkki
 

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
Lewis Hamilton has initial doubts over future with McLaren.

hmm, heti kun ei näytä tulevan tulosta niin Hami on suuntaamassa muualla???

Mitäs ne puheet Mcllä uran loppuun olivat?
En ymmärrä tätä, eihän Hami missään kohtaa sano edes harkinneensa tallin vaihtoa.
Itsekin kuuntelen lehtimyyjän puheen loppuun asti vaikka ei olisi minkäänlaista aikomusta ostaa lehteä. Sanotaan nyt vaikka että mielenkiinnon vuoksi taikka kohteliaisuuden kuten Hami. Toki nuo lehtimyyjät paasaa papattaa niin nopeasti ettei sinne väliin edes kerkiä mitään mutkuja heittään.:rolleyes:
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
F1-sähkeet 25.3.

...

FIA julkistaa aika-ajojen jälkeen kymmenen nopeimman finaalivaiheessa käyttämät bensiinimäärät. Näin jokainen pystyy arvailematta sijoittamaan kuskien aika-ajosuoritukset nopeusjärjestykseen bensiinimääriin suhteuttaen.

- Tietysti bensiinimäärän julkistus muuttaa hieman peliä. Sehän on ollut tärkeä elementti, joka on vaikuttanut tiimien väliseen taktikointiin, Domenicali tuumii.

TS/Melbourne

Julkaistu 25.3.2009 22:43:18
Minua tuo uudistus lähinnä ärsyttää. Kyllä jotain sentään voisi jättää katsojien arvailun varaankin eikä pureskella kaikkea valmiiksi, tässäkin häviää ainakin omalla kohdallani aika paljon sitä kuuluisaa jännitystä. Paljon jänskempää alkaa seurata kisaa kun ei tarkalleen tiedä milloin kukakin tulee varikolle. Nämä fiat ja berniet taitavat aliarvioida fykkösten katsojia vähän liikaa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Minua tuo uudistus lähinnä ärsyttää. Kyllä jotain sentään voisi jättää katsojien arvailun varaankin eikä pureskella kaikkea valmiiksi, tässäkin häviää ainakin omalla kohdallani aika paljon sitä kuuluisaa jännitystä. Paljon jänskempää alkaa seurata kisaa kun ei tarkalleen tiedä milloin kukakin tulee varikolle. Nämä fiat ja berniet taitavat aliarvioida fykkösten katsojia vähän liikaa.
Totta.. Olisivat nyt jo heivanneet hiiteen tuon bensapelleilyn, kun lopunkin idean vievät siitä tuollaisella.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Minua tuo uudistus lähinnä ärsyttää. Kyllä jotain sentään voisi jättää katsojien arvailun varaankin eikä pureskella kaikkea valmiiksi, tässäkin häviää ainakin omalla kohdallani aika paljon sitä kuuluisaa jännitystä. Paljon jänskempää alkaa seurata kisaa kun ei tarkalleen tiedä milloin kukakin tulee varikolle. Nämä fiat ja berniet taitavat aliarvioida fykkösten katsojia vähän liikaa.
Minusta on naurettavaa että aika-ajo ajetaan samalla bensakuormalla jolla lähdetään kisaan.

Kyseessä tulisi kuitenkin olla todellakin NOPEIN kaveri sillä hetkellä koko sirkuksessa kuka sais lähtöpaikan numero uno.

Nythän sama jännitys ja arvuuttelu saadaan aikaan aiheesta kenellä on sääntöjenmukaisin auto ja kenen vastalause menee läpi. Siinä sitä jännitystä useammallekin viikolle
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onks tällä nyt sit jotain tekemistä kuunvaihteen kanssa? :cool:
Joku sekoilee. Tuosta saisi sen käsityksen, että seoksia olisi vain kaksi. Heidfeldin taannoisesta blogista taas sai sen mielikuvan, jotta kolme. Mutta neljä niitä kyllä on edelleenkin, joista kaksi tuodaan kisapaikalle (mutta siten, että yksi kovuus jää valittujen seosten väliin).

Itse aikaero tietysti on valtava, mutta vastaavasti se nopeampi rengas ei kestä kovin pitkään. En kyllä ihan tuollaiseen eroon usko, mutta jos noin sattuisi käymään, niin renkaissa voidaan aina palata rinnakkaisiin seoksiin.
 

Donkameni

Member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
18
Onks se pisteytys nyt se sama tylsä 10-8-6-5-4-3-2-1 kuten viimekin kaudella? :jaska:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös