F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
lisäksi liian paljon porukkaa on vaikeampi hallita ja jakaa työt + kommunikaatio ei ole varmasti yhtä tehokasta :rolleyes:
Jep jep. Sustahan vois tulla isona hyvänä henkilöstöjohtaja johonkin isoon firmaan ;) Ainakin perustelut on joukkoirtisanomisia varten valmiina :D
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Mielenkiintoista. Tämä saattaa muuttaa hieman varikkotaktiikoita.------------------------------------------

Varikolla saa ajaa nyt 100 km/t
F1-sähkeet 25.3.

Kansainvälinen autoliitto FIA on korottanut varikkoalueen nopeusrajoitusta. Jatkossa autot saavat tulla varikolle kisoissa 100 km/t, kun se vauhdiksi piti pudottaa 80 km/t.

- Käytännössä tämä merkitsee vain sitä, että varikkokäynnit ovat hieman nopeampia, Ferrarin tallipäällikkö Stefano Domenicali kuittaa muutoksen.

FIA julkistaa aika-ajojen jälkeen kymmenen nopeimman finaalivaiheessa käyttämät bensiinimäärät. Näin jokainen pystyy arvailematta sijoittamaan kuskien aika-ajosuoritukset nopeusjärjestykseen bensiinimääriin suhteuttaen.

- Tietysti bensiinimäärän julkistus muuttaa hieman peliä. Sehän on ollut tärkeä elementti, joka on vaikuttanut tiimien väliseen taktikointiin, Domenicali tuumii.

TS/Melbourne

Julkaistu 25.3.2009 22:43:18
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Mitenkäs Monacossa? Kyllähän tuo pari sekuntia varikkokäyntiä nopeuttaa.. Huonommin toimivilla rengassatseilla ajellaan sitten vissiin vielä lyhkäsempää stinttiä.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Lämpimikseenkö "pappa" puhelee!`

Formula ykkösiin tulee vuonna 2010 mukaan kolme uutta tallia, vakuuttaa F1:n kaupallisia oikeuksia hallinnoiva Bernie Ecclestone.

- Meillä on ensi vuonna 26 autoa lähtöruudukossa - monet ihmiset ovat vahvistaneet asian, Ecclestone kertoi Associated Press -uutistoimiston mukaan.

Alkavalla kaudella on mukana 20 autoa.

Uusista talleista osallistumisestaan kaudelle 2010 on tähän mennessä ilmoittanut julkisesti vain yhdysvaltalaistalli US Grand Prix Engineering.

(MTV3) 26.3.2009
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Mielenkiintoista. Tämä saattaa muuttaa hieman varikkotaktiikoita.------------------------------------------

Varikolla saa ajaa nyt 100 km/t
F1-sähkeet 25.3.

Kansainvälinen autoliitto FIA on korottanut varikkoalueen nopeusrajoitusta. Jatkossa autot saavat tulla varikolle kisoissa 100 km/t, kun se vauhdiksi piti pudottaa 80 km/t.

- Käytännössä tämä merkitsee vain sitä, että varikkokäynnit ovat hieman nopeampia, Ferrarin tallipäällikkö Stefano Domenicali kuittaa muutoksen.

FIA julkistaa aika-ajojen jälkeen kymmenen nopeimman finaalivaiheessa käyttämät bensiinimäärät. Näin jokainen pystyy arvailematta sijoittamaan kuskien aika-ajosuoritukset nopeusjärjestykseen bensiinimääriin suhteuttaen.

- Tietysti bensiinimäärän julkistus muuttaa hieman peliä. Sehän on ollut tärkeä elementti, joka on vaikuttanut tiimien väliseen taktikointiin, Domenicali tuumii.

TS/Melbourne

Julkaistu 25.3.2009 22:43:18
Siinä on kilpakavereiden niskat entistä tiukemmalla ku KoP ajaa niskaan.
Muistin virkistykseksi:

http://www.youtube.com/watch?v=qDW_j45FAq0
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Lämpimikseenkö "pappa" puhelee!`

Formula ykkösiin tulee vuonna 2010 mukaan kolme uutta tallia, vakuuttaa F1:n kaupallisia oikeuksia hallinnoiva Bernie Ecclestone.

- Meillä on ensi vuonna 26 autoa lähtöruudukossa - monet ihmiset ovat vahvistaneet asian, Ecclestone kertoi Associated Press -uutistoimiston mukaan.

Alkavalla kaudella on mukana 20 autoa.

Uusista talleista osallistumisestaan kaudelle 2010 on tähän mennessä ilmoittanut julkisesti vain yhdysvaltalaistalli US Grand Prix Engineering.

(MTV3) 26.3.2009

Nimenomaan :D:D

Kannattais herätä papan tähän maailmaan ja toivoa, että olis edes nämä 20 autoa jäljellä. :(
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Mielenkiintoista. Tämä saattaa muuttaa hieman varikkotaktiikoita.------------------------------------------

Varikolla saa ajaa nyt 100 km/t
F1-sähkeet 25.3.

Kansainvälinen autoliitto FIA on korottanut varikkoalueen nopeusrajoitusta. Jatkossa autot saavat tulla varikolle kisoissa 100 km/t, kun se vauhdiksi piti pudottaa 80 km/t.

- Käytännössä tämä merkitsee vain sitä, että varikkokäynnit ovat hieman nopeampia, Ferrarin tallipäällikkö Stefano Domenicali kuittaa muutoksen.

FIA julkistaa aika-ajojen jälkeen kymmenen nopeimman finaalivaiheessa käyttämät bensiinimäärät. Näin jokainen pystyy arvailematta sijoittamaan kuskien aika-ajosuoritukset nopeusjärjestykseen bensiinimääriin suhteuttaen.

- Tietysti bensiinimäärän julkistus muuttaa hieman peliä. Sehän on ollut tärkeä elementti, joka on vaikuttanut tiimien väliseen taktikointiin, Domenicali tuumii.

TS/Melbourne

Julkaistu 25.3.2009 22:43:18
Taitaa tulla aika rumaa jälkeä kun Kamikaze-Nakajima päräyttelee varikolle satasta... :eek: Muutenkin on joka kausi jäänyt varikkomiehiä renkaiden alle ym. on kyllä ihme että nopeuksia vaan nostetaan... :confused:
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Taitaa tulla aika rumaa jälkeä kun Kamikaze-Nakajima päräyttelee varikolle satasta... :eek: Muutenkin on joka kausi jäänyt varikkomiehiä renkaiden alle ym. on kyllä ihme että nopeuksia vaan nostetaan... :confused:
Turha sääntö. Vois ihan hyvin poistaa koko rajotuksen. Saatais edes niistä varikko käynneistä jännittävämpi, kun toi radalla ajo on tupannu olemaan aika väritöntä :D:D
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Mielenkiintoista. Tämä saattaa muuttaa hieman varikkotaktiikoita.------------------------------------------

Varikolla saa ajaa nyt 100 km/t
F1-sähkeet 25.3.

Kansainvälinen autoliitto FIA on korottanut varikkoalueen nopeusrajoitusta. Jatkossa autot saavat tulla varikolle kisoissa 100 km/t, kun se vauhdiksi piti pudottaa 80 km/t.

- Käytännössä tämä merkitsee vain sitä, että varikkokäynnit ovat hieman nopeampia, Ferrarin tallipäällikkö Stefano Domenicali kuittaa muutoksen.

FIA julkistaa aika-ajojen jälkeen kymmenen nopeimman finaalivaiheessa käyttämät bensiinimäärät. Näin jokainen pystyy arvailematta sijoittamaan kuskien aika-ajosuoritukset nopeusjärjestykseen bensiinimääriin suhteuttaen.

- Tietysti bensiinimäärän julkistus muuttaa hieman peliä. Sehän on ollut tärkeä elementti, joka on vaikuttanut tiimien väliseen taktikointiin, Domenicali tuumii.

TS/Melbourne

Julkaistu 25.3.2009 22:43:18
Öh. Olisivat mieluummin laskeneet sitä vaikka kuuteenkymppiin. Kun tiimeillä on ongelmia rengaskulutuksen kanssa ja hitaammat varikkopysähdykset olisivat suosineet vähemmän stoppeja sisältäviä kisastrategioita --> mielenkiintoisia tilanteita radalla. Vähän kuin v. 2005 kisojen loppuvaiheissa.
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Öh. Olisivat mieluummin laskeneet sitä vaikka kuuteenkymppiin. Kun tiimeillä on ongelmia rengaskulutuksen kanssa ja hitaammat varikkopysähdykset olisivat suosineet vähemmän stoppeja sisältäviä kisastrategioita --> mielenkiintoisia tilanteita radalla. Vähän kuin v. 2005 kisojen loppuvaiheissa.
Ihan hyvä vain tämä korotus. Mitä vähemmän varikolla ratkaistaan peliä, niin sitä parempi.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Ihan hyvä vain tämä korotus. Mitä vähemmän varikolla ratkaistaan peliä, niin sitä parempi.
Siis mitä kovempaa varikolla voi ajaa, sitä vähemmän siellä häviää aikaa ja sitä enemmän stoppeja kannattaa tehdä --> sitä enemmän varikolla vietetään aikaa ja sitä enemmän varikkopeli on se tekijä, joka ratkaisee kisoja.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Jos varikkokäyntejä hidastetaan tarpeeksi, niin fokus siirtyy ihan varmasti enemmän radalle. Tämä taisi olla Jeevesinkin ajatus, tosin 20 kilometrin muutos nopeusrajoituksessa nyt on jokseenkin yhdentekevä.
Sadan ja kuudenkympin ero on neljäkymmentä.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Satasen ja kahdeksankympin ero taas kaksikymmentä.
Siis mielestäsi 20km/h ero olisi yhdentekevä. Ok.

Oletetaan, että varikkosuoran pituus on 400 metriä. Kun tämä ajetaan vakionopeudella 80km/h (22,22m/s), aikaa kuluu melko tarkkaan 18 sekuntia. Satasen nopeudella (27,78m/s) käytetään tähän matkaan 14,4 sekuntia.
Kuuttakymppiä (16,67m/s) köröteltäessä suoran päästä toiseen ajetaan kutakuinkin tasan 24 sekunnissa. Jos noihin lasketaan n. 12 sekuntia ekstraa varikkopysähdyksen, jarrutuksen, kiihdytyksen ja ulostulokierroksen takia, saadaan:

60Km/h : 36s
80Km/h : 30s
100Km/h :26,4s

Melbournessa ajetaan sunnuntaina 58 kierrosta. Oletetaan, että kahden stopin taktiikalla ollaan keskimäärin 0,5 sekuntia hitaampia/kierros kuin kolme stoppia valinneet. Kolmen pysähdystä valinneet ovat pelkät puhtaat kierrosajat huomioiden 29 sekuntia nopeampia, mutta kun tuosta vähennetään siihen yhteen ylimääräiseen pysähdykseen kulunut aika, ollaan parisen sekuntia edellä kahden stopin kilpaveljiä. Siis nykysäännöillä.

Kyllä se 20 km/h vain vaikuttaa näin pienten marginaalien lajissa kuin mitä Formula 1 on.

Suurin osa luvuista on sitten hihasta vedettyjä. Tarkoituksena oli vain havainnollistaa, ei tehdä mitään äärimmäisen tarkkoja laskelmia.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Siis mitä kovempaa varikolla voi ajaa, sitä vähemmän siellä häviää aikaa ja sitä enemmän stoppeja kannattaa tehdä --> sitä enemmän varikolla vietetään aikaa ja sitä enemmän varikkopeli on se tekijä, joka ratkaisee kisoja.
Toisaalta nyt varikolla käynti vaatii myös kanttia jarruttaa myöhään varikkomiesten väliin, Nakajima nyt jyrää samantien edessä olevan varikkomiehen. :D Onhan se vaikeampaa ohjata auto satasen vauhdissa ihmisten keskelle kuin kasikympissä. Eli virhe% kasvaa kun nopeudet kasvaa...
 
Viimeksi muokattu:

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Siis mielestäsi 20km/h ero olisi yhdentekevä. Ok.

Kyllä se 20 km/h vain vaikuttaa näin pienten marginaalien lajissa kuin mitä Formula 1 on.

Suurin osa luvuista on sitten hihasta vedettyjä. Tarkoituksena oli vain havainnollistaa, ei tehdä mitään äärimmäisen tarkkoja laskelmia.
Siis mitä sitten. Se on kaikille sama.

satasen ja kahdeksankympin ero on kaksikymmentä

kahdeksankympin ja kuudenkympin ero on kaksikymmentä.

Siis mitääääh :confused::confused:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Lähinnähän tuosta nopeusrajoituksen nostosta hyötyvät varikon läpiajorangaistuksen / stop & go:n saaneet ja ne joiden autoa pitää käväistä korjaamassa tms. Normipysähdyksillähän tilanne on kaikille sama.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös