Satasen ja kahdeksankympin ero taas kaksikymmentä.
Siis mielestäsi 20km/h ero olisi yhdentekevä. Ok.
Oletetaan, että varikkosuoran pituus on 400 metriä. Kun tämä ajetaan vakionopeudella 80km/h (22,22m/s), aikaa kuluu melko tarkkaan 18 sekuntia. Satasen nopeudella (27,78m/s) käytetään tähän matkaan 14,4 sekuntia.
Kuuttakymppiä (16,67m/s) köröteltäessä suoran päästä toiseen ajetaan kutakuinkin tasan 24 sekunnissa. Jos noihin lasketaan n. 12 sekuntia ekstraa varikkopysähdyksen, jarrutuksen, kiihdytyksen ja ulostulokierroksen takia, saadaan:
60Km/h : 36s
80Km/h : 30s
100Km/h :26,4s
Melbournessa ajetaan sunnuntaina 58 kierrosta. Oletetaan, että kahden stopin taktiikalla ollaan keskimäärin 0,5 sekuntia hitaampia/kierros kuin kolme stoppia valinneet. Kolmen pysähdystä valinneet ovat pelkät puhtaat kierrosajat huomioiden 29 sekuntia nopeampia, mutta kun tuosta vähennetään siihen yhteen ylimääräiseen pysähdykseen kulunut aika, ollaan parisen sekuntia edellä kahden stopin kilpaveljiä. Siis nykysäännöillä.
Kyllä se 20 km/h vain vaikuttaa näin pienten marginaalien lajissa kuin mitä Formula 1 on.
Suurin osa luvuista on sitten hihasta vedettyjä. Tarkoituksena oli vain havainnollistaa, ei tehdä mitään äärimmäisen tarkkoja laskelmia.