F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
**skat schumi mitää ruuvia pyytänyt kiertämään. Schumi pyysi tai vaati kaikki ympärilleen miettimään mitä ruuvia hänen autossaan pitää nyt kääntää - ja jos tallikaverin autossa ruuvit toimi paremmin ne vaihdettiin hänen autoon.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Jep, ei sitä oikein voi Räikkösen syyksi laittaa jos auto ei kehity. Mutta kuitenkin Ferrarilla ollaan Schumacherin aikana todennäköisesti totuttu siihen että kuljettaja kertoo todella tarkkaan minkälaisen auton haluaa. Siinä tapauksessa tallin johdosta pitäisi löytyä sen verran aloitekykyä, että jos uusi kuljettaja ei enää kerrokaan suoraan mitä ruuvia seuraavaksi kiristetään ja mitä löysätään, täytyy talliin hankkia sellainen henkilö joka sen kertoo. Eikä sen välttämättä tarvitse olla uusi kuljettaja, koska kuljettajan päätehtävä on kuitenkin sen auton kuljettaminen.
Kyllä kuljettajan pitää osata myös antaa palautetta autosta ja mihin suuntaan sitä pitäisi kehittää.
Suurin ero parin viimekauden aikana ferrarilla on ollut Todtin ja Brawnin lähtö, sekä testaamisen radikaali vähentäminen. Aiemminhan ferrari testasi omalla radallaan päivästä toiseen aamusta iltaan ja sitä myötä oppivat tuntemaan auton täydellisesti. Muistuupa ferrarilta mieliin tapaus jossa Monacossa torstain harjoitukset meni penkin alle, niinpä Schumacher käytti perjantain tehtaalla testaamisen merkeissä jotta saisivat lauantain aika-ajoon hyvät säädöt + taisivat tuoda jotakin uutta osaa jolla paransivat suorituskykyäkin.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Mitä enemmän ketjuja kahlaa sen enemmän vituttaa tuo testikielto. No ei auta valittaa onhan meillä Kerssit, diffut ym. halvat vempaimet kuluja alentamassa.

GO GO Berni & Co.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mitä enemmän ketjuja kahlaa sen enemmän vituttaa tuo testikielto. No ei auta valittaa onhan meillä Kerssit, diffut ym. halvat vempaimet kuluja alentamassa.
Itse asiassa testikielto parantaa pienempien tallien asemaa suhteessa suurempiin, ei kuitenkaan poista sitä. Suurilla talleilla on kuitenkin huomattavan paljon paremmat pelit ja vehkeet, joilla tehdä simulaatioita.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Kyllä kuljettajan pitää osata myös antaa palautetta autosta ja mihin suuntaan sitä pitäisi kehittää.
Suurin ero parin viimekauden aikana ferrarilla on ollut Todtin ja Brawnin lähtö, sekä testaamisen radikaali vähentäminen. Aiemminhan ferrari testasi omalla radallaan päivästä toiseen aamusta iltaan ja sitä myötä oppivat tuntemaan auton täydellisesti. Muistuupa ferrarilta mieliin tapaus jossa Monacossa torstain harjoitukset meni penkin alle, niinpä Schumacher käytti perjantain tehtaalla testaamisen merkeissä jotta saisivat lauantain aika-ajoon hyvät säädöt + taisivat tuoda jotakin uutta osaa jolla paransivat suorituskykyäkin.
On tietysti hieman eri asia, kun auto on kehitetty yhdelle kuskille eli Shumille ja sen toiveiden mukaan, kuin se että sitä yritetään tehdä sekä Räikköselle ja Massalle :rolleyes:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
On tietysti hieman eri asia, kun auto on kehitetty yhdelle kuskille eli Shumille ja sen toiveiden mukaan, kuin se että sitä yritetään tehdä sekä Räikköselle ja Massalle :rolleyes:
No schumin tapaus nyt on ihan eri luokkaa, hän sai jopa valita kakkoskuskinsa, sopimuksin turvata ykkösasemansa ja koko organisaatio hössäsi miehen ympärillä. Ja silloin todella testattiin eikä rengastoimittajakaan tuonut ferkulle tahallaan huonoksi tehtyjä renkaita. Oli elektroniikkaa hiomassa ajettavuutta ja optimoimassa mm rengaslämpöjä, oli nelipyöräohjauksesta alkaen jos jonkinlaista välinettä kun oli myös testaajia.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Hyvin pitkälti samaa mieltä Koulthardin kanssa, ainakin tuosta, että suurella todennäköisyydellä Räikkösen korvaaminen jollakin huippukuskilla, kuten vaikkapa Alfonsolla, nostaisi tallin tulostasoa huomattavasti. En nyt tietenkään sano, että Ferrarin paskuus on kokonaan Räikkösen syytä, mutta kummasti ne samat ongelmat vaan seuraa miestä tallista toiseen. Ferrari tarvitsee nyt todella kipeästi parempia kuskeja - sellaisia, jotka pystyvät heikommallakin kalustolla hyviin suorituksiin.
[/QUOTE]
Kyllä minäkin luulen, että Alonso on vähän parempi kehittäjänä, mutta jos hän olisi paljon parempi muita, miksi Mäkki päästi (korvaamattoman) miehen menemään? Miksi BMW tai Ferrari ei palkannut häntä, kun hän oli vapaana ja omien kuskien kanssa sopimukset auki? Toisaalta jopa Räikkönen pystyi 2007 kaudella "kehittämään" autonsa itselleen sopivaksi loppukaudesta, jotta se mestaruus tuli.

Alonson Renault kehittyi viime kauden loppua kohti kyllä, mutta miksi taitava "kehittäjä" ei saanut tämän vuoden autoa heti huipulle? Kiinassa auto kulki jo paremmin, mutta se oli uuden diffuusorin ansiota. Sarkastisesti kysyn, miksi Alonsolla ei ollut kehityssilmää nähdä,että tupladiffuusoria tarvitaan ja Kers on paska investointi?

Ja muistetaan nyt se, että Ferrari on joka kilpailussa ollut ajamassa pisteille jopa podiumille, mutta aina on joko tekniikka tai taktiikka pettänyt. Kimi pystyi Kiinassa nostamaan Ferrarin odotusten vastaisesti Q3:een, joten eikö se ollut venymistä heikommalla kalustolla? Felipe taas pystyi pitämään parempaa kisavauhtia päällä. Hänellä oli muuten eri takasiipi kuin Kimillä, en tiedä oliko YKSI syy siinä.

Sanoit, että samat ongelmat seuraavat miestä tallista toiseen. Mitkä samat ongelmat?

Toki Ferrari tuntuu tätä nykyä tajuavan hitaasti autonsa ongelmat, joten ehkä kuskitkin ovat osasyy siihen. Ferrari on ottanut erilaisen taktiikan auton parantamisessa kuin Mäkki ja Renault. Auto uudistuu Barcelonaan kerralla, kun muut tuovat joka kisaan uutta näkyvää.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Alonson Renault kehittyi viime kauden loppua kohti kyllä, mutta miksi taitava "kehittäjä" ei saanut tämän vuoden autoa heti huipulle?
Koska Alonso on historian paras autonkehittäjä, ei suunnittelija+rakentaja. Sen takia nyt on vähän vaikeampaa, mutta Ferni hoitaa homman :thumbup:
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
On tietysti hieman eri asia, kun auto on kehitetty yhdelle kuskille eli Shumille ja sen toiveiden mukaan, kuin se että sitä yritetään tehdä sekä Räikköselle ja Massalle :rolleyes:
Ja tuo on Ferrarin syytä että palkkaa 2 kuskia joiden ajotyylin eroaa aika paljon toisistaan.

Ja kyllä Kimi tiesi koko viime kauden missä vika on mutta talli ei osanut korjata asiaa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Herranjestas sentään - jotkut todella luulee että kuskit tekee näitä autoja. Kyllähän Kimikin osaa tallilleen kertoa, että pitoa puuttuu, takarenkaat ei lämpene tai sitten auto yliohjautuu, d.forcea tarvitaan lisää ja kers muuten vuotaa, moottori ei saa ilmaa sateessa toisten takana. Moottoritehot on muuten suht ok, jarrut toimii paremmin kuin viime vuonna ja tyhjänä kuivalla ohjaus on ok.

ja talli sanoi ok, korjataan asiat - menee tosin hetki.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Edelliseen jatkaisin, että kyllä ne Ferrarilla kuitenkin Alonson sijasta harkitsevat ihan insinööriä vahvistukseksi auton kehitykseen.

...........

Ferrari saattaa vahvistua huippuinsinöörillä
IS 22.04.2009 10:57


F1-piireissä kuiskitaan, että kokenut englantilaisinsinööri Mike Gascoyne neuvottelee siirtymisestä Ferrarin leiriin.

Gascoyne, 46, on vapailla markkinoilla, sillä hän menetti marraskuussa paikkansa Force India -tallin teknisenä johtajana.

- Tunnen Gascoynen hyvin. Hän olisi todella hyvä vahvistus Ferrarille. Hän on erittäin pätevä kaveri, IS Urheilun F1-asiantuntija Mika Salo sanoo.

- Se, että Gascoyne joutui ulos Force Indialta, oli ihan poliittinen päätös. Mercedes teki moottorisopimuksen Force Indian kanssa ja halusi, että Gascoyne lähtee, Salo jatkaa.

Gascoyne on työskennellyt myös mm. Jordanin, Renaultn ja Toyotan teknisenä johtajana.

- Gascoyne on parhaimmillaan innovatiivisissa puuhissa. Hän keksii aina jotain uutta. Kun ajoin Tyrrellillä, aluksi kaikki nauroivat Gascoynen keksimille lisäsiiville, mutta pian ne olivat myös muiden autoissa, Salo muistelee.

Viime viikonloppuna Gascoyne nähtiin Shanghain varikolla, jossa hän tuurasi Eddie Jordania televisiokanava BBC:n F1-asiantuntijana.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Herranjestas sentään - jotkut todella luulee että kuskit tekee näitä autoja. Kyllähän Kimikin osaa tallilleen kertoa, että pitoa puuttuu, takarenkaat ei lämpene tai sitten auto yliohjautuu, d.forcea tarvitaan lisää ja kers muuten vuotaa, moottori ei saa ilmaa sateessa toisten takana. Moottoritehot on muuten suht ok, jarrut toimii paremmin kuin viime vuonna ja tyhjänä kuivalla ohjaus on ok.

ja talli sanoi ok, korjataan asiat - menee tosin hetki.
En tiedä, tarkoititko minua, mutta tarkoitus oli vaín olla sarkastinen, kun Kuutio sanoi, että Alonso on parempi viemään autoa oikeaan suuntaan kehityksessä. Samassa pisteessä Ferrari ja Renault ovat kuitenkin nyt. Ei tietenkään Alonso ole autoa suunnitellut ja rakentanut.

Silti olen Kimi-faninakin sitä mieltä, että Alonso VOI olla tässä asiassa aavistuksen verran parempi. Mutta ei niin hyvä, että tallit hänestä tappelesivat. Mutuahan tämä vain on.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
En tiedä, tarkoititko minua, mutta tarkoitus oli vaín olla sarkastinen, kun Kuutio sanoi, että Alonso on parempi viemään autoa oikeaan suuntaan kehityksessä. Samassa pisteessä Ferrari ja Renault ovat kuitenkin nyt. Ei tietenkään Alonso ole autoa suunnitellut ja rakentanut.

Silti olen Kimi-faninakin sitä mieltä, että Alonso VOI olla tässä asiassa aavistuksen verran parempi. Mutta ei niin hyvä, että tallit hänestä tappelesivat. Mutuahan tämä vain on.
En minäkään tiedä ketä tarkoitin.

Mutta tarkoitin, että ei esim Kimin palutteesta ole tallit moittineet - hän ymmärtää hyvin minkälaisia ajo-ominaisuuksia hän autostaan haluaa pystyäkseen ajamaan nopeammin. Ensinnäkin nämä kuskin toivomat auton ominaisuudet tietenkin poikkeavat aina toisistaan ja on myös onnesta kiinni kuinka kaukaa säätöjä joutuu autoon hakemaan vai joutuuko itse autoon sopeutumaan.

Alonson ansiot ( minun mielestäni ) liittyvät paremminkin siihen, että hän osaa/haluaa vaatia itselleen asemaa jossa autoa muutetaan juuri hänelle. Ja jos näin ei käy kuten McLarenille - hän ei ole ns kotonaan tallissa. Varmasti hänkin osaa antaa palautteen kuten muutkin, ei sillä - mutta suurinpiirtein kaikki kokeneet kuskit tietävät minkälaista autoa alleen haluavat ja osaavat siihen suuntaan mielipiteitään autosta ilmaista. Eivät kuskit kuitenkaan puutuu esim taka-akselin geometriaan vaan kertovat esim sen olevan hieman kova ja irtoavan töyssyissä mutta pehmeämpänä d.force tuntuu putoavan - mekaanisen väki sitten miettii miten tähän yhtälöön voitaisiin reagoida.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Alonson ansiot ( minun mielestäni ) liittyvät paremminkin siihen, että hän osaa/haluaa vaatia itselleen asemaa jossa autoa muutetaan juuri hänelle. Ja jos näin ei käy kuten McLarenille - hän ei ole ns kotonaan tallissa.
Tässä se pääpointti varmaan onkin, tämän allekirjoitan täysin.

Kuutio tykkää piikitellä lisää (samassa haastattelussa):

Coulthard: "Kimi Raikkonen would never have been wandering about the pits with a choc-ice and a coke, as he was in Malaysia when the race was still technically in session, had Todt still been in charge"
When questioning Domenicali as a team principal.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Heh, Kiminkö se pitäisi olla vastuussa siitä, että auto on luotettava? Kukas se "kehitti" kuljettajan näkökulmasta autoa 2003, vanhasta 17 mallista. Kuka kehitti autoa kaudella 2005 samasta näkökulmasta?

Ja edelleen, eipä tuo kausi 2007 mitenkään heikko ollut.

Kuti paraskin sanomaan, hyvin sujui hommat Hillin, Häkän ja Kimin apupoikana. Mutta mitä herra on varsinaisesti saanut itse aikaan? Eipä oikein kulkenut RB:llä vaikka apuna oli Newey. Newey, jonka kans herra Kuti oli työskennellyt jo kaudesta 2004 alkaen. Katkera ja säälittävä tilitys. Tuskin voi millään laittaa tämän hetkistä Ferrarin tilannetta millään tapaa Kimin syyksi.

Alonso voisi tuoda nostetta talliin mutta lähinnä hengen nostattajana. Sitä Massa jo tallissa on, joten toisiko Alonso siihen mitään uutta. Ehkä, ehkä ei. Voisi ihan yhtähyvin olla, että Alonson myötä ongelmat senkun jatkuisivat samanlaisina.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Tässä se pääpointti varmaan onkin, tämän allekirjoitan täysin.

Kuutio tykkää piikitellä lisää (samassa haastattelussa):
Quote:
Coulthard: "Kimi Raikkonen would never have been wandering about the pits with a choc-ice and a coke, as he was in Malaysia when the race was still technically in session, had Todt still been in charge"
When questioning Domenicali as a team principal.
Tunteeko kuutio tosiaankin Todtin noin hyvin :eek:. Mä taas luulen että Kimi olis vaan istunut ja Todt olis tuonu sen kokiksen ja jäätelön Kimille ja pyytäny anteeks, että auto hajos taas :frank:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Jäykkä David ei ymmärrä, että coolina jäätelöä syödessään Kimin kehonkieli viehätti taviksiin kyllästynyttä fanikuntaansa ja myös kisan sössineet taktikot huomasivat murheiden valuneen saman tien kuskinsa niskasta kuin vesi hanhesta. Jopa toiset kuskit hymyilivät Kimin pettymyksensietokyvylle. Tälle kyvylle olisi Davidilläkin käyttöä kun hotellinpitäjä kantaa edelleen noin kipeitä traumoja.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös