Ei kai tässä kukaan Schumacheria tai Alonsoa kuljettajina vähätellytkään? Kuljettaja ei vaan voi olla tallin johtavan auton kehittäjän asemassa, koska siellä on insinöörit sitä varten. Kuljettaja antaa palautetta, jotkut vähän teknisempää ja yksityiskohtaisempaa ja toiset vähän enemmän fiilispohjalta. On tietysti hyvin paljon kiinni myös niistä muista tallin jäsenistä, kuinka paljon palautteesta ja telemetriasta saadaan irti.
Ei tietyn tallin tai kuljettajan menestystä mielestäni oikein voi henkilöidä kehenkään yksittäiseen ihmiseen. Ferrarin 2000-luvun diktatuuri syntyi lähinnä Todtin, Brawnin, Schumin ja parin muun ammattilaisen yhteisvaikutuksesta. Siitäkään ei varmaan ollut haittaa että kun muut tallit kunnioittivat testirajoitussopimuksia ym., Ferrari ajeli niitä omia testejään omilla radoillaan niin paljon kuin jaksoi. Alonso voitti mestaruudet 2004 ja 2005 pääasiassa luotettavalla autolla ja tasaisen varmalla ajamisella, ei niinkään sen takia että auto olisi ollut nopeudessa selvästi kilpailijoita edellä. Kilpailutilannekin on aina omanlaisena jokaisella kaudella, Mersulla paukkui myllyt 2003 ja 2005 jne.
Nämä kuljettajat auton kehittäjänä -keskustelut menee aina aikamoiseksi saivarteluksi. Jos mietitään karrikoidusti ihan ruohonjuuritason toimintaa, niin varmasti jokaisessa tallissa on aina sellainen henkilö joka on päävastuussa auton kehityssuunnasta. Se on joko pääsuunnittelija tai tekninen päällikkö tai joku muu. Mutta entäs jos joltain takajousituksen rasvanippainsinööriltä putkahtaa kehitysputkeen sellainen idea, jolla autoon saadaan välittömästi 0,3 sekuntia lisää vauhtia? Yhtäkkiä ollaan voitto- ja mestaruuskamppailussa vahvoilla pelkästään sen muutoksen takia. Onko se yksittäinen insinööri (tai kuljettaja) silloin menestyksen takana? No ei, vaan hän on silloin osa menestyvää kokonaisuutta. Tämä on joukkuelaji, jossa kuljettajat ovat eittämättä eniten parrasvaloissa ja sen takia eniten "ratkaisijan" roolissa.