F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Tuleeks sillä Mäkkärille sitä kilpailukieltoa vai ei, tai onko jotain päätästä tehty tai tulossa?
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
Ei kai tässä kukaan Schumacheria tai Alonsoa kuljettajina vähätellytkään? Kuljettaja ei vaan voi olla tallin johtavan auton kehittäjän asemassa, koska siellä on insinöörit sitä varten. Kuljettaja antaa palautetta, jotkut vähän teknisempää ja yksityiskohtaisempaa ja toiset vähän enemmän fiilispohjalta. On tietysti hyvin paljon kiinni myös niistä muista tallin jäsenistä, kuinka paljon palautteesta ja telemetriasta saadaan irti.

Ei tietyn tallin tai kuljettajan menestystä mielestäni oikein voi henkilöidä kehenkään yksittäiseen ihmiseen. Ferrarin 2000-luvun diktatuuri syntyi lähinnä Todtin, Brawnin, Schumin ja parin muun ammattilaisen yhteisvaikutuksesta. Siitäkään ei varmaan ollut haittaa että kun muut tallit kunnioittivat testirajoitussopimuksia ym., Ferrari ajeli niitä omia testejään omilla radoillaan niin paljon kuin jaksoi. Alonso voitti mestaruudet 2004 ja 2005 pääasiassa luotettavalla autolla ja tasaisen varmalla ajamisella, ei niinkään sen takia että auto olisi ollut nopeudessa selvästi kilpailijoita edellä. Kilpailutilannekin on aina omanlaisena jokaisella kaudella, Mersulla paukkui myllyt 2003 ja 2005 jne.

Nämä kuljettajat auton kehittäjänä -keskustelut menee aina aikamoiseksi saivarteluksi. Jos mietitään karrikoidusti ihan ruohonjuuritason toimintaa, niin varmasti jokaisessa tallissa on aina sellainen henkilö joka on päävastuussa auton kehityssuunnasta. Se on joko pääsuunnittelija tai tekninen päällikkö tai joku muu. Mutta entäs jos joltain takajousituksen rasvanippainsinööriltä putkahtaa kehitysputkeen sellainen idea, jolla autoon saadaan välittömästi 0,3 sekuntia lisää vauhtia? Yhtäkkiä ollaan voitto- ja mestaruuskamppailussa vahvoilla pelkästään sen muutoksen takia. Onko se yksittäinen insinööri (tai kuljettaja) silloin menestyksen takana? No ei, vaan hän on silloin osa menestyvää kokonaisuutta. Tämä on joukkuelaji, jossa kuljettajat ovat eittämättä eniten parrasvaloissa ja sen takia eniten "ratkaisijan" roolissa.
Joo saivarteluksihan tää on mennyt jo vähän liikaa... Kaikki lukee toisen lausuntoja kuin piru raamattua...

Tottakai auto suunnitellaan paperille tai oikeammin tietokonelle nykyään. Ja tottakai ne insinöörit suunnittelee niitä aironhankaimia ja hain eviä siellä. Ja tottakai ne autoon laitetaan jos niiden uskotaan parantavan suorituskykyä halusivat kuljettajat niitä tai eivät. Mutta hyvä tiimi nimen omaa kuuntelee kuljettajia ja toimii kuljettajien palautteen mukaan. Myös niiden erikois härpäkkeiden osalta. Mutta joo ehkä lopetan osaltani tämän keskustelun.
 

Slimedge

Well-known member
Liittynyt
2.11.2006
Viestit
104
Sijainti
SuomiFinland
tuli noista kuskien kehitystaito keskustelusta mieleen uusimman VM:n artikkeli kyseisestä asiasta, osittain oli kyllä motoGP kuskeista mutta kuitenkin, kannattaa lukaista läpitte mikäli mahdollista.
sitten se oma mielipide; insinöörit suunnittelee ja kuskit testaa suunnitelmien toimivuuden, kuski kertoo miltä auto tuntuu ja mitä muutoksia (esim. aliohjaako/yliohjaako) haluaa saadakseen auton itselleen paremmaksi. osa kuskeista osaa varmaan tarkemmin kertoo eri säätöjen välillä kuinka iso muutos oli jne, ei ne kuitenkaan osaa kertoo insinööreille mitä ruuvia käännetään ja kuinka paljon. inssit näkee datasta muutosten vaikutuksen autoon, mutta ei sitä miltä se auto tuntuu kuskille.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
No, menee mielipiteen puolelle, mutta niin kauan kun toimitaan autossa jo olevilla osilla, niin katson sen säätämiseksi. Toki testeissä voidaan jonkinlaiset "nollasäädöt" etsiä, mutta muutoin se on sitten aika rata- tai ratatyyppikohtaista se säätöjen etsiminen. Sitten, jos huomataan, ettei säätövara riitä tai muutoin ei millään saada nykyisillä vermeillä autoa toimivaksi (esim. Kimin renkaat), niin sitten insinöörit palaavat tietokoneen ja tuulitunnelin ääreen ja pyrkivät löytämään ratkaisun.
Tuo on kanssa ihan mielenkiintoinen kysymys, että kuinka paljon säädöt oikeasti muuttuu kun siirrytään radalta toiselle. Olen ollut aikaisemmin siinä uskossa että erilaisilla radoilla käytetään hyvinkin erilaisia säätöjä (kun ajetaan eri siivilläkin ym.) mutta jotenkin viime aikoina kuljettajien kommentteja lukiessa on tullut sellainen tunne, että autoon haetaan talvitesteissä ja kauden ensimmäisissä kisoissa muutamat perussäädöt erilaisiin olosuhteisiin joita sitten vaan hienosäädetään kauden aikana vastaamaan eri ratojen luonteita.

Mutta mikä sitten on hienosäätöä ja mikä ei. :D Lajissa jossa auton korkeus muuttuu ratkaisevasti kun renkaiden ilmanpaine laskee tai nousee niiden lämpötilan muuttuessa, hienosäädöksi ei varmaankaan voi luokitella ihan mitä tahansa. :rolleyes:

ps. Meinaa lähteä taas homma vähän käsistä, uutisketjussa tällästä paatosta. :eek:
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4574
Sijainti
Kokkola
Ja mahtaa sitä muuten nyt potuttaa, kun siellä on voittaja-auto Markilla ja Sebillä alla.
Tässä se Coulthardin Kimin haukkumisen syy varmaan osaltaan onkin. Ja toisaalta varmasti myös se että varmasti Coulthardia potutti ottaa vuodesta toiseen suomalaiselta pataan :eek: Potutusta siitä kun ei pääse hienosti kulkevaa Red Bullia ajamaan ja vahingoniloa siitä kun Kimillä ei kulje, siinä se melkein uskoakseni on miksi Coulthard nyt sieltä aina vähän väliä Kimistä laukoo mitä laukoo.

Mitä Kimi tuossa tämänhetkisessä tilanteessaan oikeastaan voisi tehdä? Kimi on varmasti voitavansa tehnyt, onhan se ennenkin nähty että kun italialaiset pääsee Ferrarilla puikkoihin niin siinä on katastrofin ainekset. Kun Ross Brawn ja Jean Todt tulivat Ferrarille niin tuloksellinen lama oli ohitse vuosikausiksi kunhan miesten työn jälki alkoi näkyä. Tällä kaudella Kimi ei ole pahemmin virheitä tehnyt, paitsi Australiassa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mitä välii sillä on minkämaalaiselle hävii jos voittamaan lähdetään? Suomalaiset tuskin on muita huonompia joille häviäminen on muita pahempaa.
Teme viittasi siihen että juuri Cuutio sattui ottamaan pataansa suomalaisilta vuodesta toiseen. Kova on ollut rutkutus Häkästä ja Kimistä hänellä.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Mikä logiikka on puuttua keskustelun kannalta täysin yhdentekeviin pikkuseikkoihin?
Yleensä en noteeraa räkänokkien näsäviisasteluja tai lapsellisen selviä provoja ollenkaan, niinkuin ei kuulukaan, mutta Renessanssitero on nyt onnistunut ylittämään ärsytyskynnykseni jatkuvilla yrityksillään sotkea hyviä keskusteluja näillä täysin epäolennaisilla ja epäloogisilla muutaman sanan pituisilla heitollaan.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Mä uskon, että Schumacher saattoi henkilökohtaisella osallistumisellaan onnistua löytämään merkittäviä parannuksia autoon vuosien aikana. Hän saattaa olla myös älyltään huomattavan lahjakas ja tällöin paneutumalla, tutkien ja miettien ongelmia, kuljettajakin voi nousta todella merkittävään rooliin kokonaisuudessa ja sen seurauksena kehityksessä onnistutaan tehokkaammin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mä uskon, että Schumacher saattoi henkilökohtaisella osallistumisellaan onnistua löytämään merkittäviä parannuksia autoon vuosien aikana. Hän saattaa olla myös älyltään huomattavan lahjakas ja tällöin paneutumalla, tutkien ja miettien ongelmia, kuljettajakin voi nousta todella merkittävään rooliin kokonaisuudessa ja sen seurauksena kehityksessä onnistutaan tehokkaammin.
Yleisesti ottaen minusta olisi järjenvastaista, ettei yhdestäkään kuljettajasta tällaiseen olisi. Tästä löytyy ihan konkreettisia esimerkkejäkin, esim. Alex Wurz.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Mä uskon, että Schumacher saattoi henkilökohtaisella osallistumisellaan onnistua löytämään merkittäviä parannuksia autoon vuosien aikana. Hän saattaa olla myös älyltään huomattavan lahjakas ja tällöin paneutumalla, tutkien ja miettien ongelmia, kuljettajakin voi nousta todella merkittävään rooliin kokonaisuudessa ja sen seurauksena kehityksessä onnistutaan tehokkaammin.
Unohtuiko semoinen pikku seikka että Sumi testas yötäpäivää. Se ei taida olla enää mahdollista vaikka haluaisi. Eikös sääntö muuttunut heti kun Sumi lopetteli. Lisäksi muistaakseni yhtenä vuonna tallit sopivat testikiintiöstä, mutta Ferrari testaili jonkin tekosyyn varjolla siitä huolimatta. Eipä silti kyllähän Sumi paiski töitä ja siitä pitää antaa kunnia hänelle...
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Aston Martinin mahdolliselle tulolle F1:siin vahvaa peukkua. Mutta tuo taustajoukkue pistää taas vähän huolestuttamaan. Dave Richardsin projektit kun eivät yleisesti ottaen ole loppujen lopuksi kovin pitkäikäisiä olleet. Ja Jaguar Racing nousee mielissä myös pintaan kun talli lähti heti kovin panoksin liikkeelle ostaen nousukiidossa olleen Stewart Grand Prix'n ja pestasi brittiläisen kuljettajakaksikon. Tosin tuolloin pulju oli Fordin hallussa, joten toivon vilpittömästi että Dave saa tuotua tallin Ykkösiin tuomaan brittiläistä lisäväriä. Richardsin johtaman BAR-tallin kauden 2005 auto oli muuten koodinimeltään 007 ja Jenson "JB" Buttonilla "lupa voittaa". Annetaankohan sille uudelle Astonille myös koodinimeksi 007 ja kuskiksi palkataan joku jonka nimikirjaimet ovat JB? :frank:

Toivottavasti ensi kaudeksi tai kaudeksi 2011 saadaan 26 autoa lähtöruudukkoon. Saadaan paljon enemmän actionia ja ohituksia radalle ja katsojillakin on enemmän nähtävää.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Aston Martinin mahdolliselle tulolle F1:siin vahvaa peukkua. Mutta tuo taustajoukkue pistää taas vähän huolestuttamaan. Dave Richardsin projektit kun eivät yleisesti ottaen ole loppujen lopuksi kovin pitkäikäisiä olleet.
Lisätietoa näistä Richardsin projekteista? Varsinaisia Richardsin omia projekteja on ollut Prodrive, jota Richards johti kuitenkin melko pitkään rallipuolella. Ja menestyneesti.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
.McLaren starttaa Bahrainin osakilpailuun pitkälti samalla autolla kuin mikä nähtiin Kiinassa.

- Pieniä muutoksia on tehty autojemme pohjalevyyn, mutta sitä kuuluisaa kaksoisdiffuusoria ei vielä meillä ole. Saamme sen todennäköisesti vasta Barcelonaan. Jos tekemämme pienet muutokset, auttaisivat meitä täällä, niin se olisi hyvä juttu, Kovalainen sanoi toiveikkaana.

Englantilaistallin kehitystyön hedelmät putoavat tasaisesti kummankin kuljettajan autoon, eikä Kovalainen joudu odottamaan uusia osia Hamiltonia pidempään.

- Kyllä niiden muutosten pitäisi tämän viikonlopun aikana olla minunkin käytössä ja toivon, että saan autoni niillä sellaiseen iskuun, jotta voin käyttää niitä kisassakin, Kovalainen sanaili.

(MTV3)
Täällä porukka huutaa kuupat punasena että Ferrari hidastelee eikä saa mitään aikaan, eipä sitä tupladiffua ole McLadallakaan.

Saattaa olla että Ferrari teki viisaan liikken kun ei tuon mitään pikku päivityksiä vaan keskittyy kunnolla F60B:hen:ahem:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös