F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Bernien puupäisyys on jotain aivan ainutlaatuista. Noin kovaa mitalifetissiä en ole kenelläkään ennen tavannut. Mitaleita voi puolestani jakaa maiden välisissä kisoissa kuten A1GP-sarjassa, mutta ammattilaistallien pyörittämään megasirkukseen moinen ei sovi. Formula Ykkösissä voittajalle isketään käteen kymmenen maailmanmestaruuspistettä ja iso, komea voittopysti.

Muutenkin perustelut käyvät jatkuvasti entistä oudommiksi. Dementia uhkaa?

---

Samaan aikaan kun pappa vouhottaa mitaleistaan ja tekee omin päin muutoksia sääntökirjaan ovat kaksi suurta "kaikessa hiljaisuudessa" "kehittyneet yllättäen". Eipä voi sanoa että isona yllätyksenä tulee, onhan kummassakin leirissä krooninen sääntöjen rikkominen perinne. Lainaan:

- Vaikka kaikenlainen tekninen työ oli kiellettyä tauon aikana, ei insinöörien ja teknikkojen ole kiellettyä käyttää joutilaita hetkiään lomansa aikana ajattelemalla, kuinka autoa parannetaan. Ja koska kilpa-autoilu on heillä DNA:ssa, on heitä vaikea kuvitella tekemässä mitään muuta, Ferrari kertoi tiedotteessaan.
Just ja joo. Varmaan koko kauden hiki hatussa duunia painava henkilökunta on vapaaehtoisesti vapaa-ajallaan vain käyttänyt lomansa värkkäillen huvikseen uusia osia autoon. Itse selitys on läpinäkyvin ja naurettavin statement Maranellosta vuosikausiin. Eikun hetkinen, Schumin ja Badoerin täysiverisiä testejä ajanut selitys oli vielä hupaisampi. Ja nyt Regenmeister on tulossa Valenciaan Badoerin "ajo-opettajaksi". Lopettakaa jo, tässähän tikahtuu kohta :D
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Helvetin hyvä sääntö tuo uusi aika-ajo. Kevyellä ajetaan kaikki osiot.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Toki näin. Talleille ja insinööreille on luonnollisesti myös eduksi suunnitella vaikeasti ohitettavia autoja. Tähän on pyritty säännöillä puuttumaan, toistaiseksi sikäli laihoin tuloksin, ettei ohitusmäärät ole ainakaan nousseet. Eivät onneksi laskeneetkaan.

Peräosan aerodynamiikkaa pitäisi muuttaa radikaalimmin ja sallia sivuponttoonien (vähäinen) downforce, jolloin diffuusorin ja takasiiven osuutta voitaisiin pienentää. Toimii GP2:ssa, joten ei olisi edes arpapeliä. Muiden luokkien ohitukset ovat osin myös seurausta siitä, että ne ovat yksityyppiluokkia, joten insinöörit eivät pääse kehittelemään autoja epätoivottuihin suuntiin.

Lisäksi olen - vailla minkäänlaista todistetta asiasta - sitä mieltä, että nykyään takarenkaiden välistä ohjattu ilma sotkee takanatulevan aerodynamiikkaa. Ennen autot oli perästään täysin koteloituja, joten ne varmaankin tekivät suuremman "reiän" ilmavirtaan.
Olen kanssasi harvinaisen samaa mieltä. :wink: Saman suuntaisia spekulointeja ohittamisen vaikeudesta ja nyky autojen aerodynamiikasta ollaan käyty täälläkin.


Takaisin aiheeseen. http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/08/935577

Ferrarin ja McLarenin F1-tallit ovat tiedottaneet kehittäneensä autojaan ensi viikonlopun Euroopan GP:tä varten.

Kehitystyö on onnistunut, vaikka F1-tallien on keskinäisen sopimuksensa nojalla täytynyt pitää tehtaidensa työntekijät lomilla kisatauon ajan. Työntekijät palasivat kesälomaltaan tämän viikon maanantaina.

McLaren-autossa on uusittu etusiipi sekä pohjan takaosa. Ferrarilla on muutoksia etu- ja takasiivessä sekä diffuusorissa.

Näin Ferrari taustoittaa kehitystyötä loman aikana:

- Vaikka kaikenlainen tekninen työ oli kiellettyä tauon aikana, ei insinöörien ja teknikkojen ole kiellettyä käyttää joutilaita hetkiään lomansa aikana ajattelemalla, kuinka autoa parannetaan. Ja koska kilpa-autoilu on heillä DNA:ssa, on heitä vaikea kuvitella tekemässä mitään muuta, Ferrari kertoi tiedotteessaan.
Näin hän se menee. Kielletty on, mutta kirotut työntekijät kun tekevät töitä vapaa-ajallaankin. :eek!:
Eikös Ferrarin pitänyt jo suunnata kehytystyö ensivuoden autoon?
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Heidfeld yrittää valehdella itselleen F1-paikkaa:

Heidfeld: Päihitin Kimin, ansaitsen F1-paikan
20.08.2009 17:33


BMW Sauber -tallissa kilpaileva Nick Heidfeld katsoo ansaitsevansa paikan formula ykkösissä myös ensi kaudella.

Heidfeldin nykyinen työnantaja BMW vetäytyy F1-sarjasta kauden päättyessä. Heidfeld uskoo meriittiensä riittävän jatkopaikan turvaamiseen.

- Kokemukseni formula ykkösistä tietenkin auttaa minua. Kymmenen vuoden jälkeen minulla on paljon teknistä tietämystä, vakuutti Heidfeld uutistoimisto DPA:lle.

Saksalaiskuski myös muistuttaa peitonneensa monta nimekästä tallitoveriaan.

- Olen peitonnut tallitovereinani kilpailleita huippukuskeja, kuten Kimi Räikkösen, Felipe Massan ja Mark Webberin. Nyt on tärkeää yltää hyviin suorituksiin seuraavissa kisoissa. Formula ykkösissä jokainen osakilpailu on työhakemus. Nykyisellä autolla taitojeni esitteleminen on vaikeaa, mutta olen erittäin motivoitunut ottamaan irti jokaisesta tilaisuudesta kaiken mahdollisen, vakuutti Heidfeld.

Heidfeld ajoi Räikkösen tallikaverina Sauberilla kaudella 2001, jolloin hän saavutti 12 MM-pistettä, kun taas tulokaskauttaan ajanut Räikkönen jäi 9 pisteeseen.

(MTV3)
Kokemusosa oli ihan ok-tekstiä, mutta seuraavassa kappaleessa meni yli. Kimi oli ajanut n. 20 autokisaa ennen ensimmäistä F1-kisaansa ja Nickillä oli takanaan kauden verran kokemusta Ykkösistä. Massan kanssa sama, Felipe oli rookie ja raakile. Sitemmin miesten kehityskäyrät ovatkin menneet melko eri suuntiin...

Webberin osalta mies sitten valehtelee suoraan. Kaudella 2005, kun miehet olivat tallikavereita, oli Webber MM-10 ja Heidfeld MM-11 pistein 36-28. Piste per kisa-vertailussa Heidfeld oli huikeat 0,15 p/per kisa. Mark on toki nostettu mukaan vain siksi, että tämä on mestaruustaistossa mukana. Eiköhän tämä F1-ura ole taputeltu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Webberin osalta mies sitten valehtelee suoraan. Kaudella 2005, kun miehet olivat tallikavereita, oli Webber MM-10 ja Heidfeld MM-11 pistein 36-28.
Heidfeld laskee vain sen ajan, kun he olivat tallikavereita, eli Turkin GP:hen asti. Siinä vaiheessa Heidfeld johti pisteissä 28-24.

-Edit- Koska ei ole Webberin syy, ettei Nick ajanut koko kautta, niin voidaan myös laskea ajettujen kisojen pistekeskiarvo. Sekin on Nickillä korkeampi.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Valehtelee? Jos Heidi sanoo päihittäneensä kyseiset tallikaverinsa ja siis todellakin päihitti heidät, ei kyseessä ole valehtelua. Aivan sama oliko muilla kokemusta tai ei.

Kehityskäyrät menivät eri suuntiin juuri autojen vuoksi, Räikkönen pääsi Sauberin jälkeen loppuiäksi hyvien autojen pariin ja Massakin Saubereiden jälkeen Ferrarille.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Kehityskäyrät menivät eri suuntiin juuri autojen vuoksi, Räikkönen pääsi Sauberin jälkeen loppuiäksi hyvien autojen pariin ja Massakin Saubereiden jälkeen Ferrarille.
Herääkin kymysys että miksi Heidfeld joutuu todistelemaan kuten nyt tekee - ehkäpä kyseessä on vain kasa huonoja valintoja sekä huonoa onnea?
 

lakshmi

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
46
"Meillä molemmilla oli käytössämme aina samanlainen auto."

Aivan varmaan joo.. eiköhän tuo tullut aika monena viikonloppuna selväksi että Fernando oli saanut ne uusimmat päivitykset ja Piquet'lla oli vanha auto. Ketä Fernando yrittää oikein huijata, itseään vai?
Joo ja eikös Briatore jonkin kisan aikana sanonut että "ensi kisaan yritämme saada Nelsonille samat päivitykset kuin Fernandolla oli jo tässä kisassa".
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Todellakin on selvää, ettei Piquet:llä ollut samaa kalustoa. Mutta vaikka olisikin ollut, ei kuitenkaan tallin tuki ollut sitä mitä olisi pitänyt olla. Jo talvellahan sanottiin aivan suoraan ja julkisesti, että Piquet on kakkoskuljettaja jonka tehtävä on tukea ykköskuljettajaa, Alonsoa. Ilmeisesti Alonso, kuten Schumi aikanaan, sulkee silmänsä kaikelta tälläiseltä.

Ketä Fernando yrittää oikein huijata, itseään vai?
No onhan mies onnistunut huijaamaan aika monet uskomaan edelleen että hän on huippukuskikin. Kun moinen huijaus onnistuu, miksei sitten tämäkin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Todellakin on selvää, ettei Piquet:llä ollut samaa kalustoa.
Varsinkin kun sen näki ihan päälle päin ettei autoissa ole samat osat kiinni.

Esim. kiinassa Alonsolla oli diffuusori, jonka Piquet sai vasta Bahrainissa.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Esim. kiinassa Alonsolla oli diffuusori, jonka Piquet sai vasta Bahrainissa.
Tämä nyt on ihan ymmärrettävää, koska osia ei yksinkertaisesti ehditty valmistaa molempiin autoihin. Minusta kuulostaa melko absurdilta, että tiimi olisi tarkoituksellisesti tehnyt toisesta autosta hitaamman. Eikö muka missään vaiheessa ollut sellaista tilannetta, että Pikeellä olisi ollut samat kehitysosat autossaan, kuin Alonsolla?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Näin se Alonsolla menee. Siksi esim Räikkönen/Alonso tapaisia tallipareja ei nähdä vaan esim espanjalais-median spekulaatiot ja törkykampanjat kohdistuvat juuri Kimin tallipaikkaan. Ja onhan näitä Alonso-diggareita täälläkin joille hyvä kuski markkinoidaan lehtien kautta, ei ratakierrosten. Alonso/hamilton tallipari oli kulmakarvalta vahinko, koska ei etukäteen hiffannut rookien iskukykyä. No järkytys olikin sitten ilmeinen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös