Mitä mahdollisuuksia useampi auto per talli avaa, jos autojen kokonaismäärä on kuitenkin sama, kuten se tulee budjettikaton myötä pian olemaan?
Koska kolmansia autoja ei olisi tarkoitus käyttää kaikissa kilpailuissa, niin tämä mahdollistaa ns. villillä kortilla osallistumisen. Juuri tämä avaa niitä mahdollisuuksia samalla tavalla kuin kolmannen auton ajattaminen esim. David Martinezille Meksikossa Forsythelle tai Jorge Goetersille PKV:lla. Itse ottaisin uusien tiimien lisäksi jokaiseen kilpailuun aina yhden villin kortin kolmannen auton juurikin sen muutosarvon takia. Kolmas auto toimisi samalla tavalla kuin villikortti MotoGP:n pikkuluokissa, joskin olisi erilainen, koska ei voida mitenkään odottaa yksittäisen tiimin rakentavan yhtä autoa vain yhtä kilpailua varten, jotta joku nuori kaveri saisi näyttömahdollisuuden.
Jos kolmen auton ajattaminen on tehokkaampaa kuin kahden, koko sarjan työllistämien ihmisten määrä samoin vähenee, ei kasva.
Sitä en tiedä, miten tarkasti koko sarjan työllistymiseen kolmannen auton ajattaminen vaikuttaa, mutta ainakin yksittäisen tallin työllistämään henkilöstömäärää se kasvattaa. Tähän pystyn helposti hakemaan esimerkiksi Gerald Forsythen Champ Car - tallin, joka kaudella 2004 ajatti kolmea autoa ja palkkasi lisää työntekijöitä muiden tallien vähentäessä henkilöstöä. Forsythellä oli tuolloin ylimääräistä henkilökuntaa edelliskauden kahden auton tiimistä, koska hänhän hankki jo kaudella 1999 omistukseensa Tasman-tiimin ja ajatti sitten Bryan Hertaa ensin Laguna Secassa 2000 ja koko 2001-kauden satelliittitiimissä. Sen sijaan, että kaikista näistä henkilöistä olisi hankkiuduttu eroon, Forsythe piti heitä tallissa muissa projekteissa ja palkkasi sitten lisätukea, kun Lavinin olutrahat ja Carpentierin sopimus pakottivat ottamaan kolmannen auton käyttöön.
Lähti tätä tutkimaan mistä kohdasta tahansa aikajanaa, niin lopputulos on sama, sillä ilman Forsytheä Tasmanin työntekijät olisivat olleet sitä "vähenevää työvoimaa." Kolmas auto siis työllisti ainakin heidät. Forsythen lisäksi muina kuulusina CART-esimerkkeinä voitaneen mainita Team KOOL Green ja Motorola sekä Arciero-Wellsin Fontanan one-off.
Enkä minä tätä kolmansien autojen konseptia kokonaan Champ Car - kokemukseen perusta. Ei liene sattumaa, että Audi, Peugeot ja Aston Martin ovat Le Mansissa kaikki mukana juuri kolmen tehdasauton voimin.
Se tietenkin on kiisteltyä, tarvitseeko jokainen auto juuri sitä yhtä mekaanikkoa vai olisiko mahdollista että sama ammattilainen hoitaa kolme tai kaksi autoa? Jos näin ajattelee, niin silloin työpaikat tietenkin vähenevät. Tosin siinä samalla vähenevät kustannuksetkin.
Toki jos 20 Lolaa lähtöruudukossa on parasta, mitä saattaa kuvitella, voi tallien välisen kisan konsepti jäädä hahmottamatta.
Muistaakseni olemme tästä keskustelleet aiemminkin, joten odotin hieman enemmän. Puntarissahan on tallit ja valmistajat. Jos halutaan selvittää kuka rakentaa parhaimman auton, niin silloin puhutaan valmistajien kilpailusta. Jos taas halutaan selvittää mikä tiimi on paras, niin silloin luonnollisesti pyrittäisiin antamaan kaikille sama kalusto ja seurata sivusta kuka sen saa kulkemaan liukkaiten.
Tästäkin voi muodostaa omanlaisen hybridin, jossa sallitaan tallien ostavan kaluston valmistajilta ja siten luodaan kaksi taistelukenttää. Nykyinen itsepetos ei kuitenkaan palvele ketään yhtään sen paremmin kuin Ligier-Benetton 90-luvulla. McLarenilla sentään oli avoimesti B-talli saman nimen alla 70-luvun lopulla. Tuhosiko Giacomellin ja Villeneuven ajattaminen F1-kilpailun perusidean yhtään sen paremmin kuin Scuderia Red Bull 2000-luvulla? Ei tietenkään.