F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Juu noin tarkoitin mitä Pyrys sanoi.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Että sitten Williams ja Redbullkin Cosworthin moottoreihin. Jaa -a, minkähänlaisia ovat?

http://www.ts.fi/f1/sahkeet/81971.html
Eiköhän Williams renaultin ja Cosworthin väliltä valitse. Red Bullille mersun koneet olisivat hyvät, aika näyttää miten käy moottorivalinnoissa odotellaan ja katsellaan.

Kyllä ihan hyvin edellisellä kerralla Cossut Williamsin alla kulki.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
11 pistettä ja 5 pistesijaa. Ei kovin "hyvin" mun mielestä.
No jos tarkkaan katsoo, eihän tuo 2006 Williams Cossu kausi kovin hyvin sujunut. Mutta kyllä Cosworthilla f1 historia on hyvä, niin Cosworthin kuin Zeteckin koneilla vaikka voittoja ei ole oikein tullutkaan. 1994 Zeteckin koneilla benetton otti 8 voittoo ja mestaruuden.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kovin on erikoinen tuo Turkkarin Cosworth-uutinen. Minun ymmärtääkseni koneissa ei nykysäännöillä käytännössä voi olla eroja eri tallien välillä, ja tuossa väitetään, että Williams ja Red Bull saisivat käyttöönsä paremmat versiot. Samoin hämmästelen kummankaan tallin motiiveja laittaa Cosworthit autoonsa jos muitakin vaihtoehtoja on. Tehoissa koneet eivät varmaan erityisesti häviä, mutta bensiininkulutuksen on ounasteltu olevan muita kovempi.

Pari motiivia tulee mieleen... Yksi mahdollinen voisi olla jonkun autotehtaan houkutteleminen yhteistyöhön (Hyundai/Kia tai Volkswagen ovat kai ne vaihtoehdot käytännössä), ja muita koneita ei ole mahdollista nimetä kilpailijan mukaan. Toinen vaihtoehto on se, että Cosworthilla on ollut näyttää koneistaan dataa, jonka perusteella ne pärjäävät nykyvaihtoehdoille.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
No jos tarkkaan katsoo, eihän tuo 2006 Williams Cossu kausi kovin hyvin sujunut. Mutta kyllä Cosworthilla f1 historia on hyvä, niin Cosworthin kuin Zeteckin koneilla vaikka voittoja ei ole oikein tullutkaan. 1994 Zeteckin koneilla benetton otti 8 voittoo ja mestaruuden.
Olihan Williamssin 2006 auto nopea, mutta muistaakseni runsaat keskeytykset ei johtuneet moottorista, vaan hydrauliikasta.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Olihan Williamssin 2006 auto nopea, mutta muistaakseni runsaat keskeytykset ei johtuneet moottorista, vaan hydrauliikasta.
Mieleen jäi ainakin Kanadan gp missä Rosberg kolaroi toisella kiekalla Montoyan kanssa, tai Hockenheim missä sama mies vetäisi hiekalle jo ekalla kierroksella.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Minun ymmärtääkseni koneissa ei nykysäännöillä käytännössä voi olla eroja eri tallien välillä, ja tuossa väitetään, että Williams ja Red Bull saisivat käyttöönsä paremmat versiot.
--
Yksi mahdollinen voisi olla jonkun autotehtaan houkutteleminen yhteistyöhön (Hyundai/Kia tai Volkswagen ovat kai ne vaihtoehdot käytännössä), ja muita koneita ei ole mahdollista nimetä kilpailijan mukaan.
Olisko tässä avain erilaisiin moottoreihin? Eli kaipa Cosworth saisi tehdä kaksi eri moottoria: toinen (parempi) Williamsille ja RBR:lle jonkin toisen tehtaan "alihankkijana" ja toinen (huonompi) omalla nimellä muille.

En kyllä pidä tällaista skenaariota missään määrin todennäköisenä, mutta teoriassa sille ei kai pitäisi olla mitään esteitä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Olihan Williamssin 2006 auto nopea, mutta muistaakseni runsaat keskeytykset ei johtuneet moottorista, vaan hydrauliikasta.
Muistelen, että taustalla olisi ollut sekä lämpöongelmia että johdotusten ja hydrauliletkujen liian tiukkaa pakkaamista. Moottori itsessään ei tosiaan tainnut hajota useinkaan, mutta siihen liittyen jäähdytystä ei saatu toimimaan toivotusti ja tärinätkin taisivat rikkoa osia.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Onhan noissa moottoreissa vieläkin paljon eroavaisuuksia tai mahdollisuuksia niihin vaikka säännöt rajaavatkin. Polttoainekulutus, koko/paino/muoto, luotettavuus, jäähdytys/lämpö nyt mm mainitakseni. Kaiketi tehoissakin kaikesta huolimatta eroja on, kierrosherkkyydessä, tehonkestossa jne. Ja kun ihan puskista tulee niin saattaa siinä opeteltavaa olla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onhan noissa moottoreissa vieläkin paljon eroavaisuuksia tai mahdollisuuksia niihin vaikka säännöt rajaavatkin. Polttoainekulutus, koko/paino/muoto, luotettavuus, jäähdytys/lämpö nyt mm mainitakseni. Kaiketi tehoissakin kaikesta huolimatta eroja on, kierrosherkkyydessä, tehonkestossa jne. Ja kun ihan puskista tulee niin saattaa siinä opeteltavaa olla.
Varmasti. Jos viittaat aiempaan kommenttiini, niin tarkoitin eroja saman valmistajan eri tiimeille toimittamien moottorien välillä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Varmasti. Jos viittaat aiempaan kommenttiini, niin tarkoitin eroja saman valmistajan eri tiimeille toimittamien moottorien välillä.
Jaa, en oikeastaan viitannut kenenkään sanomisiin edelle - ainakaan mitenkään oikaisevassa mielessä. Pohdin vain "ääneen" niitä eroja mitä moottoreista aiheutuu silkan rahanmenon lisäksi ja miten mahtaa Coshworth paluussaan onnistua.

Ja tietenkin peilaten, jos ovat ottamassa Redbullilla cossuja rellujen sijaan niin siinä on ehkä vain kaksi riskimoottoria puntarissa. Toivottavasti saisivat Mersut - jos Kimi sinne ajautuu. Ja onhan mahdollisesti McLarenillakin moottorin valinta edessä. Toisaalta sääli, että moottorien ratkaisevat eroavaisuudet on puristettu lähinnä luotettavuuteen, koska moottoriurheilusta on kuitenkin kyse.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Se on kyllä erikoista, että asiaa pohditaan vielä näin myöhäisessä vaiheessa. Brawnin viimevuotisista moottorikuvioista tiedetään, että koslan uudelleensuunnittelu uutta moottoria varten on kuuden viikon projekti, eikä uusi versio ollut ihan täydellinen, vaan lopputulos oli kompromissi.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Se on kyllä erikoista, että asiaa pohditaan vielä näin myöhäisessä vaiheessa. Brawnin viimevuotisista moottorikuvioista tiedetään, että koslan uudelleensuunnittelu uutta moottoria varten on kuuden viikon projekti, eikä uusi versio ollut ihan täydellinen, vaan lopputulos oli kompromissi.
No kait näissä julkistuksissa on kyse myös kaupankäynnistä. RedBull haluaisi Mersun vaan ei saane, Rellu ei ole luotettavuudella loistanut ja jos saa kimpan Williamsin kanssa voisi saada Cossuistakin etua muihin Cossuihin nähden. Ja kun emme tiedä näiden polttoainekulutusta joka nousee isoon merkitykseen. Mutta myöhässä ovat - joskin voihan moottorivalmistajillakin olla vielä konseptit kesken eli Rellu esim muuttuisi - silloin se on kesken anyway.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Sen lisäks mitä Mikael mainitsi, niin yksi suurin ero on ihan selkeästi ajettavuus. Miten kone vääntää, millä kierroksilla, jne.

Ei ole nuo Cossun koneet kyllä vakuuttaneet aikoihin. Toivoisin kyllä kovasti, ettei RB joudu noita käyttämään. Siihen kun vielä lisää tämän Neweyn ideologian autojen rakentamisesta, niin siitä ei kyllä hyvää seuraa.

Tärisevä, paljon kuluttava mylly, joka pitäisi ahtaa vielä pienempään pakettiin ku 2006 Williams ja tunkea alle lisäksi tupladiffu.

Huh, siinä olis suorastaan pelottava rakkine :nope:

Sanotaan nyt loppuun, että en tiedä onko konetta kehitetty. Luultavasti on ja paljonkin mutta jotenkin epäilen esim. Williamsin valitsevan koneen Bobakin mainitsemista syistä. Yritetään saada mukaan esim. Wolkkari.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Sen lisäks mitä Mikael mainitsi, niin yksi suurin ero on ihan selkeästi ajettavuus. Miten kone vääntää, millä kierroksilla, jne.
.
Samalla elektroniikalla ja tilavuudella tuo tarkoittaa kutakuinkin kierrosherkkyyttä kun kierroksilla se teho ulos saadaan. Toki bensansyötössä on samalla eroja - mutta vähäisiä nämä lienevät.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös