Tuo ylempi livahoimaton varmaankin piti olla Piquet.Mikä tuossa nyt pitää paikkaansa ja mikä ei..?
Viimeksi muokattu:
Tuo ylempi livahoimaton varmaankin piti olla Piquet.Mikä tuossa nyt pitää paikkaansa ja mikä ei..?
Eiköhän Williams renaultin ja Cosworthin väliltä valitse. Red Bullille mersun koneet olisivat hyvät, aika näyttää miten käy moottorivalinnoissa odotellaan ja katsellaan.Että sitten Williams ja Redbullkin Cosworthin moottoreihin. Jaa -a, minkähänlaisia ovat?
http://www.ts.fi/f1/sahkeet/81971.html
11 pistettä ja 5 pistesijaa. Ei kovin "hyvin" mun mielestä.Kyllä ihan hyvin edellisellä kerralla Cossut Williamsin alla kulki.
Pitäisi olla aika hyvät koneet, ottaen huomioon että Cosworth on saanut kehitellä 2010 moottoriaan vapaasti ilman moottorinkehityksen jäädyttämistä. Ei välttämättä huono vaihtoehto ollenkaan.Että sitten Williams ja Redbullkin Cosworthin moottoreihin. Jaa -a, minkähänlaisia ovat?
http://www.ts.fi/f1/sahkeet/81971.html
No jos tarkkaan katsoo, eihän tuo 2006 Williams Cossu kausi kovin hyvin sujunut. Mutta kyllä Cosworthilla f1 historia on hyvä, niin Cosworthin kuin Zeteckin koneilla vaikka voittoja ei ole oikein tullutkaan. 1994 Zeteckin koneilla benetton otti 8 voittoo ja mestaruuden.11 pistettä ja 5 pistesijaa. Ei kovin "hyvin" mun mielestä.
Olihan Williamssin 2006 auto nopea, mutta muistaakseni runsaat keskeytykset ei johtuneet moottorista, vaan hydrauliikasta.No jos tarkkaan katsoo, eihän tuo 2006 Williams Cossu kausi kovin hyvin sujunut. Mutta kyllä Cosworthilla f1 historia on hyvä, niin Cosworthin kuin Zeteckin koneilla vaikka voittoja ei ole oikein tullutkaan. 1994 Zeteckin koneilla benetton otti 8 voittoo ja mestaruuden.
Mieleen jäi ainakin Kanadan gp missä Rosberg kolaroi toisella kiekalla Montoyan kanssa, tai Hockenheim missä sama mies vetäisi hiekalle jo ekalla kierroksella.Olihan Williamssin 2006 auto nopea, mutta muistaakseni runsaat keskeytykset ei johtuneet moottorista, vaan hydrauliikasta.
Olisko tässä avain erilaisiin moottoreihin? Eli kaipa Cosworth saisi tehdä kaksi eri moottoria: toinen (parempi) Williamsille ja RBR:lle jonkin toisen tehtaan "alihankkijana" ja toinen (huonompi) omalla nimellä muille.Minun ymmärtääkseni koneissa ei nykysäännöillä käytännössä voi olla eroja eri tallien välillä, ja tuossa väitetään, että Williams ja Red Bull saisivat käyttöönsä paremmat versiot.
--
Yksi mahdollinen voisi olla jonkun autotehtaan houkutteleminen yhteistyöhön (Hyundai/Kia tai Volkswagen ovat kai ne vaihtoehdot käytännössä), ja muita koneita ei ole mahdollista nimetä kilpailijan mukaan.
Muistelen, että taustalla olisi ollut sekä lämpöongelmia että johdotusten ja hydrauliletkujen liian tiukkaa pakkaamista. Moottori itsessään ei tosiaan tainnut hajota useinkaan, mutta siihen liittyen jäähdytystä ei saatu toimimaan toivotusti ja tärinätkin taisivat rikkoa osia.Olihan Williamssin 2006 auto nopea, mutta muistaakseni runsaat keskeytykset ei johtuneet moottorista, vaan hydrauliikasta.
Varmasti. Jos viittaat aiempaan kommenttiini, niin tarkoitin eroja saman valmistajan eri tiimeille toimittamien moottorien välillä.Onhan noissa moottoreissa vieläkin paljon eroavaisuuksia tai mahdollisuuksia niihin vaikka säännöt rajaavatkin. Polttoainekulutus, koko/paino/muoto, luotettavuus, jäähdytys/lämpö nyt mm mainitakseni. Kaiketi tehoissakin kaikesta huolimatta eroja on, kierrosherkkyydessä, tehonkestossa jne. Ja kun ihan puskista tulee niin saattaa siinä opeteltavaa olla.
Jaa, en oikeastaan viitannut kenenkään sanomisiin edelle - ainakaan mitenkään oikaisevassa mielessä. Pohdin vain "ääneen" niitä eroja mitä moottoreista aiheutuu silkan rahanmenon lisäksi ja miten mahtaa Coshworth paluussaan onnistua.Varmasti. Jos viittaat aiempaan kommenttiini, niin tarkoitin eroja saman valmistajan eri tiimeille toimittamien moottorien välillä.
No kait näissä julkistuksissa on kyse myös kaupankäynnistä. RedBull haluaisi Mersun vaan ei saane, Rellu ei ole luotettavuudella loistanut ja jos saa kimpan Williamsin kanssa voisi saada Cossuistakin etua muihin Cossuihin nähden. Ja kun emme tiedä näiden polttoainekulutusta joka nousee isoon merkitykseen. Mutta myöhässä ovat - joskin voihan moottorivalmistajillakin olla vielä konseptit kesken eli Rellu esim muuttuisi - silloin se on kesken anyway.Se on kyllä erikoista, että asiaa pohditaan vielä näin myöhäisessä vaiheessa. Brawnin viimevuotisista moottorikuvioista tiedetään, että koslan uudelleensuunnittelu uutta moottoria varten on kuuden viikon projekti, eikä uusi versio ollut ihan täydellinen, vaan lopputulos oli kompromissi.
Samalla elektroniikalla ja tilavuudella tuo tarkoittaa kutakuinkin kierrosherkkyyttä kun kierroksilla se teho ulos saadaan. Toki bensansyötössä on samalla eroja - mutta vähäisiä nämä lienevät.Sen lisäks mitä Mikael mainitsi, niin yksi suurin ero on ihan selkeästi ajettavuus. Miten kone vääntää, millä kierroksilla, jne.
.